اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

سخنان بهزاد نبوی در کنفرانس غیر متعهدها

در حال حاضر آمریکا به عنوان شیطان بزرگ، بزرگترین دشمن انقلاب اسلامی و مانعی در راه به بار نشستن کامل آن است.

سخنان بهزاد نبوی در کنفرانس غیر متعهدها

رخدادهای 25 بهمن 1359

چکیده

  • علی لاریجانی امروز از سوی شورای منتخب سرپرستی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به سمت مدیرعامل این سازمان برگزیده شد.
  • دادگاه فدرال آمریکا در دالاس دستور انسداد 20 میلیون دلار از دارایی های ایران موجود در بانک های نیویورک را صادر کرد.
  • بهزاد نبوی: در حال حاضر آمریکا به عنوان شیطان بزرگ بزرگترین دشمن انقلاب اسلامی و مانعی در راه به بار نشستن کامل آن است .
  • انقلاب اسلامی تلاش دارد تا حکومتی بر پا دارد که قوانین اسلام را مو به مو هم در شکل و هم در محتوی در کلیه شئون فرهنگی و اجتماعی سیاسی و اقتصادی پیاده کند.
  • نخست وزیر: ما آمریکای متجاوز را بیرون کردیم و به همت خواهران و برادران مسلمان فرهنگ آمریکایی را از جامعه محو خواهیم کرد.
  • هاشمی رفسنجانی: دشمنان برای رسیدن به مقاصد شوم خود با بزرگ کردن برخی نقاط ضعف، این ارگان و انقلاب را می کوبند حضور سپاه در جامعه ضد انقلاب را به کلی منزوی می کند.

علی لاریجانی مدیر عامل صدا و سیما شد

علی لاریجانی امروز از سوی شورای منتخب سرپرستی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به سمت مدیرعامل این سازمان برگزیده شد. روزنامه کیهان در معرفی مدیرعامل جدید صدا و سیما آورده است : علی لاریجانی تحصیلات خود را در رشته مهندس کامپیوتر قبل از پیروزی انقلاب در دانشگاه صنعتی شریف به پایان رسانیده و به دلیل شایستگی های تحصیلی بورس دولت لهستان به او پیشنهاد شده بود که به دلیل اوج گیری انقلاب از آن صرف نظر کرد. بر اساس این گزارش مهندس لاریجانی سه ماه بعد از پیروزی انقلاب به رادیو و تلویزیون رفت و در قسمت های پخش و تولید برنامه ها همکاری کرد. بعد از مدتی رئیس برنامه های برون مرزی رادیو شد و از ماه قبل نیز مدیریت دفتر مرکزی خبر را به عهده گرفت.(1)

دادگاه فدرال آمریکا 20 میلیون دلار پول ایران را مسدود کرد

دادگاه فدرال آمریکا در دالاس دستور انسداد 20 میلیون دلار از دارایی های ایران موجود در بانک های نیویورک را صادر کرد. ناظران معتقدند این تصمیم مخالف تعهدات آمریکا در چارچوب توافق الجزایر است.(2)

بهزاد نبوی : آمریکا شیطان بزرگ و بزرگترین دشمن انقلاب ایران است

بهزاد نبوی رئیس هیئت نمایندگی ایران در کنفرانس عدم تعهدها طی سخنانی در اجلاس این سازمان گفت : در حال حاضر آمریکا به عنوان شیطان بزرگ بزرگترین دشمن انقلاب اسلامی و مانعی در راه به بار نشستن کامل آن است . وی ادامه داد : دولت جمهوری اسلامی ایران ولو به قیمت از دست دادن منافع مادی نمی تواند با دولت هایی که مردم خود را به بند کشیده اند و به آنها ستم روا می دارند روابط حسنه برقرار کند. بهزاد نبوی در مورد ابرقدرت شرق و رابطه ایران با شوروی نیز گفت : شرق این انقلاب را از نظر ایدئولوژیک در مقابل خود یافته و از نظر سیاسی و اقتصادی نیز سودی از آن نمی برد.

 

گوینده این جملات یعنی بهزاد نبوی جزو کسانی است که بعدها تئوری پرداز رابطه با شیطان بزرگ و ترس از این قدرت شیطانی شد . وی بعد از آن که دولت اصلاحات به قدرت رسید و آمریکا به عراق و افغانستان حمله کرد طی سخنانی اظهار داشت:اینجانب ازآمریکای تا بن دندان مسلح و تنها ابر قدرت دنیا به کشورم می‌ترسم. قطع رابطه با آمریکا جزو اصول انقلاب ما نبود.

هیچ گونه آتش بس و مذاکره ای را نمی پذیریم

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تجاوز عراق به ایران اشاره کرده و ضمن رد هرنوع مذاکره و آتش بس گفت: هدف صدام نابودی انقلاب اسلامی به دستور اربابان آمریکایی و انگلیسی خویش می باشد.ملت مسلمان ایران تسلیم روش های تجاوزگران و فرمول های شناخته شده آنها نگشته و تا زمانیکه یک سرباز تجاوز گر در خاک ایران حضور داشته باشد هیچ گونه آتش بس و یا مذاکره ای را نخواهد پذیرفت.

اشغال سفارت آمریکا امیدهای آمریکا را به یاس تبدیل کرد

وی با انقلابی خواندن اشغال سفارت آمریکا اظهار داشت : تا اشغال سفارت آمریکا غرب به ماهیت انقلاب اسلامی ملت ایران به خوبی پی نبرده بود آمریکا گمان می کرد با روی کارآمدن یک دولت میانه رو و سازشکار تغییراتی ظاهری روی خواهد داد و شاید سرنگونی رژیم پهلوی و روی کارآمدن یک دولت غرب گرای میانه رو نیز برای آنها قابل قبول تر بود ولی واقعیت انقلاب و سیرتکاملی آن تمام امیدهای مزبور را به یاس تبدیل کرد زیرا در عرض مدت کوتاهی که از پیروزی انقلاب اسلامی گذشت تمامی مناسبات جمهوری اسلامی با برخی از رژیم های طاغوتی دست نشانده غرب و دشمنان آشکار انقلاب نظیر اسرائیل آفریقای جنوبی مصر اردن و مراکش قطع و در مقابل رابطه دوستانه با نهضت های آزادیبخش ضد آمریکایی و ضد غربی برقرار شد.

مو به مو قوانین اسلام را اجرا خواهیم کرد

رئیس هیئت نمایندگی ایران گفت : انقلاب اسلامی تلاش دارد تا حکومتی بر پا دارد که قوانین اسلام را مو به مو هم در شکل و هم در محتوی در کلیه شئون فرهنگی و اجتماعی سیاسی و اقتصادی پیاده کند. بهزاد نبوی در این سخنرانی خواستار اخراج عراق از جنبش عدم تعهدها شد.(3)

محمد علی رجایی : فرهنگ آمریکایی را از جامعه محو خواهیم کرد

نخست وزیر در ادامه سفر خود به استان مازندران وارد شهرستان بهشهر شد و در جمع مردم اظهار داشت : این انقلاب از یک اصالت اسلامی برخوردار است و این اصالت به علت اصولی است که بر روی آن متکی است. وی ادامه داد : ما برای حفظ این اصالت باید آن را با دقت حفظ کنیم انقلاب به خاطر پیروزی مستضعفان و نفی هرگونه استکبار در هرنقطه از جهان و جایگزینی اسلام به جای همه فرهنگ های طاغوتی به همت شما مردم مسلمان و متعهد ایران تحقق پذیرفته است .

رجایی گفت : ما خواهان نفی شاه و شاهنشاهی و تفکر استعمار زده غرب هستیم شاه را بیرون کردیم و هرگونه تفکر شاهنشاهی را به همت مردم بیرون خواهیم کرد ما آمریکای متجاوز را بیرون کردیم و به همت خواهران و برادران مسلمان فرهنگ آمریکایی را از جامعه محو خواهیم کرد.

رجایی در ادامه سفر خود وارد شهر ساری شد و در جمع مردم گفت : من بارها گفته ام و بار دیگر نیز میگویم روزی که گلوله های ما تمام شود اولین روز جنگ ما است و تا آخرین نفس با مزدوران تجاوزگر و اربابان آنها خواهیم جنگید.(4)

 

محمد  علی رجایی: ما آمریکای متجاوز را بیرون کردیم و به همت خواهران و برادران مسلمان فرهنگ آمریکایی را از جامعه محو خواهیم کرد.  من بارها گفته ام و بار دیگر نیز میگویم روزی که گلوله های ما تمام شود اولین روز جنگ ما است و تا آخرین نفس با مزدوران تجاوزگر و اربابان آنها خواهیم

هاشمی :‌ حضور سپاه در جامعه ضد انقلاب را منزوی می کند

هاشمی رفسنجانی که به کرمانشاه سفر کرده است در جمع سپاهیان انقلاب گفت : حضور سپاه در جامعه ضد انقلاب را منزوی می کند. وی افزود : ما امروز بعد از 1400 سال رسالت عظیمی به عهده داریم ما آمده ایم به نام اسلام انقلاب کرده ایم و برای اولین بار در دنیا مجلسمان را به نام اسلام نامگذاری کرده این و در این انقلاب رهبری نیز به کارشناسان اسلامی داده شده است و بنا داریم که کشوری اسلامی در تمام ابعاد بسازیم و سیاستمان را سیاست اسلامی کنیم .

وی خطاب به سپاه گفت : دشمنان نمی توانند به اکثریت شما تهمت کسب نان و نام و شهرت بزنند بنابراین برای رسیدن به مقاصد شوم خود از راه دیگری وارد می شوند و با بزرگ کردن برخی نقاط ضعف این ارگان و انقلاب را می کوبند حضور سپاه در جامعه ضد انقلاب را به کلی منزوی می کند.

هاشمی همچنین در جمع مردم سنقر گفت : یکی از توطئه های دشمن این است که در دل مردم ترس ایجاد کند و پشتوانه مردمی را از انقلاب بگیرد این خواست دشمن ما آمریکا است و متاسفانه گاهی در داخل کشور حتی مسئولان در سطح بالای کشور نیز این مطلب را عنوان می کنند واقعیت این است که آن مقدار موفقیت که نصیب انقلاب و جمهوری اسلامی شده در تاریخ انقلابات دنیا کم نظیر و یا بی نظیر است . (5)

پی نوشت :

1- کیهان ، 26 بهمن 1359 ، صفحه 12

2- کیهان ، 25 بهمن 1359 ، صفحه 2

3- جمهوری اسلامی ، 25 بهمن 1359 ، صفحه 4 ، در روزشمار 16 آبان 1359 به بخشی از سخنان امروز بهزاد نبوی که در زاویه  180 درجه ای با مواضع 33 سال پیش وی قرار دارد اشاره کردیم . تکرار این سخنان امروز و به فراخور اظهاراتی که شرح آن رفت خالی از لطف نیست . گوینده این جملات یعنی بهزاد نبوی جزو کسانی است که بعدها تئوری پرداز رابطه با شیطان بزرگ و ترس از این قدرت شیطانی شد . وی بعد از آن که دولت اصلاحات به قدرت رسید و آمریکا به عراق و افغانستان حمله کرد طی سخنانی اظهار داشت : «تمام کسانی که با حمله آمریکا به هر کجای دنیا مخالفند، در صورت رخداد این حمله از کوچک‌ترین کاری عاجزند. در واقع هیچ منطق و عقل سلیمی حکم نمی‌کندکه یک کشور جهان سومی حتی اگرهمه ملت پشتیبان حکومتش باشند و همه این ملت مسلح، به جنگ نظامی با آمریکای ابر قدرت جهان بروند، در واقع خدا و تاریخ سردمداران ملتی که آن کشور را به جنگ با ابر قدرت جهان بکشاند، نخواهند بخشید. اینجانب از آمریکای تا بن دندان مسلح می‌ترسم. چرا که من شخصی عمل نمی‌کنم، به خاطر مصالح و منافع، ازآمریکای تا بن دندان مسلح و تنها ابر قدرت دنیا به کشورم می‌ترسم. قطع رابطه با آمریکا جزو اصول انقلاب ما نبود. اگر موقعیتی پیش بیاید، به آمریکا می‌روم و با نمایندگان آمریکا دست می‌دهم و مذاکره می‌کنم و نیازی هم نمی‌بینم از کسی اجازه بگیرم.» ماهنامه گزارش نیز در مطلبی از بهزاد نبوی می‌نویسد:«مسلم است که می‌ترسم! کیست که از یک آمریکای تا بن دندان مسلح که در عراق خود را چنین نشان داد و هیچ احترامی برای استقلال دولت‌ها قائل نیست، نترسد. بله، من می‌ترسم، ظاهراً آمریکایی‌ها هر کاری بتوانند، می‌کنند، برای آن‌ها سازمان ملل متحد یا حتی افکار عمومی غرب هم اهمیت ندارد.» این موضع منفعلانه در حالی گفته می‌شد که بهزاد نبوی و هم فکرانش چند سال پیش از آن معتقد بودند آمریکا دشمن شماره یک ایران است و لذا حتی فکرکردن به مسأله رابطه با او را هم مردود می‌دانستند و مدعی بودند: «خوشبختانه علیرغم تمام این کارهایی که ما کردیم و کمک به آزادی گروگان‌های آمریکایی در لبنان از طریق حزب الله نمودیم، می‌بینیم که امروز موضع آمریکا به مراتب نسبت به جمهوری اسلامی خصمانه‌تر شده، سیاست آمریکا علیه ما برای همه مشخص است، چیزی تغییر نکرده است. به اعتقاد من این تحولات باید سبب شود که همه ما همفکر بشویم که آمریکا دشمن اصلی ماست و به هیچ چیزی جز نابودی ما رضایت نمی‌دهد. باید این فکر را از سرمان بیرون کنیم که با آمریکا می‌خواهیم مسائل خودمان را حل کنیم.

بهزاد نبوی مذاکره را مساوی با از دست دادن حقیقت انقلاب ارزیابی می‌کرد و می گفت : «انقلاب ما که مورد پذیرش آمریکا نیست، فروپاشی اتحاد شوروی تجربه خوبی در این مورد است. آن‌ها که پس از فروپاشی، کشورشان را در اختیار آمریکا گذاشتند چه کردند؟ و چه بدست آوردند؟ ما اگر با آمریکا رابطه برقرار کنیم حقیقت انقلاب از دست می‌رود. آن‌ها فقط برای عوض کردن رفتار‌ها و عقاید ما می‌آیند.» در یک کلام کسانی که چنان در ابتدای انقلاب با آتشی تند دم از اصول انقلاب می زدند و امروز این گونه در برابر آمریکا و دیگر دشمنان اسلام کرنش می کنند از دو حال خارج نیست یا آن ادعای دیروزشان دروغ بوده و نفاق پیشه کرده بودند و یا امروز چرب و شیرین دنیا به زیر زبانشان مزه کرده است و از اصول اسلام و انقلاب دست برداشته اند که با توجه به برخی مستندات گویا حالت نخست به واقعیت نزدیک تر است !

4- جمهوری اسلامی ، 25 بهمن 1359 ، صفحه 2

5- جمهوری اسلامی ، 25 بهمن 1359 ، صفحه 14

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

پایان متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول