اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

۳۳ سال پیش در چنین روزی

ماجرای عملیات تحسین برانگیز اچ ۳

نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران پس از یک برنامه ریزی دقیق موفق شد با هشت فروند هواپیما به دورترین پایگاه عراق که حدود ۵۰ کیلومتری مرز اردن قرار گرفته و تا به حال صدام فکر می کرد این پایگاه خارج از دسترس جنگنده های ایران است حمله کند.

ماجرای عملیات تحسین برانگیز اچ ۳

رخدادهای 17 فروردین 1360

چکیده

  • شورای عالی دفاع پیشنهادات هیئت رسیدگی کننده به جنگ تحمیلی عراق علیه ایران را مورد بررسی قرار داد و پاسخ ایران به پیشنهادات این هیئت اعلام شد.
  • معین شدن حدود مرزهای ایران و عراق در قرارداد 1975 ، همزمان بودن آتش بس و عقب نشینی ، بررسی نتایج تجاوز و رفع این نتایج از سوی دادگاه و تعیین متجاوز از سوی دادگاه  پیشنهادات ایران برای پایان جنگ است.
  • الکساندر هیگ وزیر خارجه آمریکا در دیدار با مناخیم بگین تاکید کرد که واشنگتن به قراردادهای کمپ دیوید و تعهدات خود نسبت به حفظ امنیت رژیم صهیونیستی وفادار خواهد ماند.
  • در پی اعلام استعفای حبیب الله عسکر اولادی سرپرست سازمان اوقاف محمد علی رجایی نخست وزیر طی حکمی محمد رضا اعتمادیان را به سمت معاونت نخست وزیر و سرپرستی سازمان اوقاف منصوب کرد .
  •   روابط عمومی وزارت دادگستری طی اطلاعیه ای به مطبوعات متخلف شدیدا اخطار داده و تاکید کرد : بعضی از مطبوعات برخلاف تذکرات مکرر برخلاف قانون با درج مقالات تحریک آمیز و مغرضانه به تشویش افکار عمومی می پردازند.
  • قبل از ظهر امروز رضا صدر مدیر مسئول روزنامه میزان به اتهام نشر مقالات خلاف واقع از طرف دادگاه ویژه بازداشت شد .
  • سرهنگ جواد فکوری وزیردفاع و فرمانده نیروی هوایی طی گفت و گویی رادیو و تلویزیونی توضیحاتی در مورد حمله موفقیت آمیز تیزپروازان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به دورترین پایگاه های هوایی عراق داد.
  • آسوشیتدپرس از بغداد گزارش داد بر اثر حملات پی در پی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به نیروگاه های عراق میزان تولید نیرو در این کشور رو به کاهش است.

پاسخ های ایران به پیشنهادات هیئت بررسی کننده جنگ اعلام شد

شورای عالی دفاع امشب پیشنهادات هیئت رسیدگی کننده به جنگ تحمیلی عراق علیه ایران را مورد بررسی قرار داد و پاسخ ایران به پیشنهادات این هیئت اعلام شد. جلسه شورای عالی دفاع به ریاست ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور و فرمانده کل قوا و با حضور محمد علی رجایی نخست وزیر ، دکتر چمران نماینده امام در شورای عالی دفاع ، تیمسار فلاحی جانشین رئیس ستاد مشترک ، مرتضی رضایی فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و مسئول ستاد تبلیغات شورای عالی دفاع در تهران تشکیل شد.

در پایان این جلسه بنی صدر در باره مسائل مطرح شده گفت : آن ها پیشنهاد داده بودند که آتش بس برقرار شود و تعیین حدود شده و قوای عراق عقب نشینی کنند به حدود معین شده و بعد دادگاه تشکیل بشود و به منشا تجاوز رسیدگی کند . وی ادامه داد : خوب این ها از نظر ما ابهاماتی داشت و ما باید روشن حرفمان را بزنیم و حرف ما این است که ما گفتیم اولا مرزها معین شده است و به امضای طرفین در سال 1975 رسیده و موجود است و عراق می تواند به همین مرزها عقب نشینی کند و آتش بس و عقب نشینی اجزای تفکیک ناپذیر یک تصمیم اند.

بر اساس گفته بنی صدر پیشنهادات ایران به این قرار است :

1- حدود مرزهای ایران و عراق در قرارداد 1975 معین شده است .

2- آتش بس و عقب نشینی باید همزمان باشد.

3- دادگاه باید در صدد رفع نتایج تجاوز برآید.

4- نتایج تجاوز بررسی شود.

5- دادگاه متجاوز را تعیین کند.(1)

امام پاسخ های ایران را تائید کردند

گفتنی است ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور امروز قبل از ظهر به دیدار امام رفته و پیشنهادات هیئت بررسی کننده جنگ و شرایط ایران که در شورای عای دفاع مورد بررسی قرار خواهد گرفت را به اطلاع امام رساند. وی پس از این دیدار در مصاحبه ای گفت : امام پاسخ های مد نظر ما را تائید فرمودند که این پاسخ ها در جلسه عصر شورای عالی دفاع مورد بررسی و تصویب نهایی قرار خواهد گرفت.(2)

الکساندر هیگ وزیر خارجه آمریکا در دیدار با مناخیم بگین تاکید کرد که واشنگتن به قراردادهای کمپ دیوید و تعهدات خود نسبت به حفظ امنیت رژیم صهیونیستی وفادار خواهد ماند. وی همچنین به بگین اطمینان داده است که آمریکا تمام کوشش خود را برای تشکیل یک نیروی نظامی بین المللی به منظور مراقبت در اجرای قراردادهای صلح در صحرای سینا به کار خواهد برد.

تعهد وزیر خارجه آمریکا به حفظ امنیت اسرائیل

الکساندر هیگ وزیر خارجه آمریکا در دیدار با مناخیم بگین تاکید کرد که واشنگتن به قراردادهای کمپ دیوید و تعهدات خود نسبت به حفظ امنیت رژیم صهیونیستی وفادار خواهد ماند. رادیو اسرائیل با اعلام این خبر افزود هیگ همچنین تاکید کرده است که آمریکا سلاح هایی را در اختیار اسرائیل قرار خواهد داد که برتری نظامی خود را حفظ کند. وزیرخارجه آمریکا همچنین به بگین اطمینان داده است که آمریکا تمام کوشش خود را برای تشکیل یک نیروی نظامی بین المللی به منظور مراقبت در اجرای قراردادهای صلح در صحرای سینا به کار خواهد برد.

در همین حال خبرگزاری فرانسه به نقل از روزنامه پراودا چاپ مسکو گزارش داد که سفر خاورمیانه ای هیگ وزیر امورخارجه آمریکا به منظور بخشی از نقشه های آمریکا برای کنترل نظامی شبه جزیره سینا و گسترش نفوذ ایالات متحده در حوزه های نفتی خاورمیانه صورت می گیرد.(3)

سرپرست سازمان اوقاف استعفا داد

در پی اعلام استعفای حبیب الله عسکر اولادی سرپرست سازمان اوقاف محمد علی رجایی نخست وزیر طی حکمی محمد رضا اعتمادیان را به سمت معاونت نخست وزیر و سرپرستی سازمان اوقاف منصوب کرد . (4)

عسکر اولادی در پاسخ به سوالی در زمینه علت استعفای خود گفت : البته قبل از انتخاب شدن به عنوان نماینده مردم تهران به خدمت امام رسیده بودم و ایشان گفته بودند که فعلا سرپرستی سازمان اوقاف را به عهده داشته باشم و بعد از شکل گرفتن دولت هم با برادر رجایی و آقای بنی صدر صحبت کرده بودیم و از نظر آن ها اداره این جا تحت سرپرستی من هیچ گونه اشکالی نداشت. وی ادامه داد : اخیرا مسئله دو شغله بودن در شورای محترم نگهبان مطرح است و هرچند که تاکنون اظهار نظری از سوی این شورا نشده ولی خوب نتیجه مشخص است و یک نفر نمی تواند دو شغل داشته باشد. عسکر اولادی درباره این که آیا به کار خود در کمیته امداد ادامه خواهند داد یا نه گفت : من جزء شورای کمیته امداد هستم و مسئول اجرایی نیستم.(5)

دادگستری به مطبوعات متخلف شدیدا اخطار داد

روابط عمومی وزارت دادگستری طی اطلاعیه ای به مطبوعات متخلف شدیدا اخطار داده و تاکید کرد : بعضی از مطبوعات برخلاف تذکرات مکرر برخلاف قانون با درج مقالات تحریک آمیز و مغرضانه به تشویش افکار عمومی می پردازند. در این اطلاعیه به متخلفین اخطار داده شده است که در صورت تداوم این رویه با این نشریات برخورد خواهد شد .(6)

مدیرمسئول روزنامه میزان بازداشت شد

گفتنی است قبل از ظهر امروز رضا صدر مدیر مسئول روزنامه میزان به اتهام نشر مقالات خلاف واقع از طرف دادگاه ویژه بازداشت شد . وی پس از بازپرسی های اولیه در شعبه سوم بازپرسی ویژه به زندان قصر منتقل گردید . شعبه سوم بازپرسی ویژه یکی از شعب دهگانه بازپرسی است که بررسی شکایات و شهادت نامه های مربوط به واقعه 14 اسفند دانشگاه را بر عهده دارد . (7)

مدیر مسئول روزنامه میزان به اتهام نشر مقالات خلاف واقع از طرف دادگاه ویژه بازداشت شد . وی پس از بازپرسی های اولیه در شعبه سوم بازپرسی ویژه به زندان قصر منتقل گردید . شعبه سوم بازپرسی ویژه یکی از شعب دهگانه بازپرسی است که بررسی شکایات و شهادت نامه های مربوط به واقعه 14 اسفند دانشگاه را بر عهده دارد .

وزیر دفاع و فرمانده نیروی هوایی : هر نقطه عراق که لازم باشد مورد حمله قرار می گیرد

سرهنگ جواد فکوری وزیردفاع و فرمانده نیروی هوایی طی گفت و گویی رادیو و تلویزیونی توضیحاتی در مورد حمله موفقیت آمیز تیزپروازان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران (معروف به اچ3) به دورترین پایگاه های هوایی عراق داد. وی ضمن تاکید بر پاسخگویی شدید نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به هرگونه تجاوز رژیم بعث عراق گفت : نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران پس از یک برنامه ریزی دقیق موفق شد با هشت فروند هواپیما به دورترین پایگاه عراق که حدود 50 کیلومتری مرز اردن قرار گرفته و تا به حال صدام فکر می کرد این پایگاه خارج از دسترس جنگنده های ما است حمله کند.

سرهنگ فکوری گفت :  در این مجموعه که از 4 مرکز نظامی تشکیل شده است صدام تعدادی هواپیمای توپولوف و هواپیماهای بمب افکن دورپرواز خودش را گسترش داده بود و ما برای جواب دادن به یاوه سرایی های صدام و جواب دادن به حملات صدام و اینکه به صدام نشان دهیم که تمام خاک عراق در تیررس ما است با یک برنامه ریزی دقیق به دورترین پایگاه عراق حمله کردیم و آن طور که گزارش دادند هر چه هواپیما در آن جا بوده است را از بین بردیم . (8)

کاهش ذخایر ارزی و میزان صادرات نفت عراق در پی تداوم جنگ

آسوشیتدپرس از بغداد گزارش داد بر اثر حملات پی در پی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به نیروگاه های عراق میزان تولید نیرو در این کشور رو به کاهش است. بر اساس این گزارش صدام از زمان آغاز جنگ تاکنون ده میلیارد دلار از ذخایر ارزی عراق را صرف خرید تسلیحات و ادامه کارهای ساختمانی بغداد کرده است . بر اساس برآوردها ذخایر ارزی عراق در حال حاضر 25 میلیارد دلار می باشد ولی به علت تداوم جنگ و کاهش صادرات نفت میزان ذخایر ارزی این کشور رو به کاهش است.(9)

پی نوشت :

1- اطلاعات ، 18 فروردین 1360 ، صفحه 1 و 2

2- اطلاعات ، 18 فروردین 1360 ، صفحه 2

3- اطلاعات ، 17 فروردین 1360 ، صفحه 12

4- اطلاعات ، 17 فروردین 1360 ، صفحه 2

5- جمهوری اسلامی ، 17 فروردین 1360 ، صفحه 8

6- اطلاعات ، 17 فروردین 1360 ، صفحه 2

7-  اطلاعات ، 18 فروردین 1360 ، صفحه 2

8- جمهوری اسلامی ، 17 فروردین 1360 ، صفحه 2

   برای اطلاعات بیشتر رک پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس ذیل عنوان عملیات ها

http://dsrc.ir/View/article.aspx?id=2211

9- اطلاعات ، 17 فروردین 1360 ، صفحه 12

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول