اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

لعنت بهزاد نبوی به مخالفین نظام

بهزاد نبوی: آقای بنی صدر برای رسوا کردن جمهوری اسلامی مسئله شکنجه را در دهان مردم انداخته است خدا لعنت کند کسانی را که با جمهوری اسلامی به مخالفت بر می‌خیزند.

لعنت بهزاد نبوی به مخالفین نظام

رخدادهای 9 تیر 1360

چکیده

  • امام خمینی رهبر انقلاب امروز به مناسبت فاجعه هفتم تیر و شهادت آیت الله بهشتی و بیش از 70 تن از اصحاب انقلاب در پیامی تاکید کردند : بهشتی مظلوم زیست و مظلوم مرد و خار چشم دشمنان اسلام بود.
  • امروز میلیون ها تن از مردم مسلمان و شهید پرور تهران از نخستین ساعات بامداد در مراسم تشییع جنازه شهدای فاجعه هفت تیر شرکت و این شهدا را  از محل مجلس شورای اسلامی تا بهشت  زهرا تشییع کردند.
  • هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس: دشمن ما چند نفر منافق و ضد انقلاب داخلی نیست مجموعه امپریالیسم بین المللی و صهیونیسم و ارتجاع منطقه و زالوهای داخلی و مفسدها و مفسده انگیزها دشمن ما هستند.
  • محمد کچویی رئیس زندان اوین به دست منافقین و در حین انجام وظیفه به شهادت رسید.
  • 11 نفر از مفسدین فی الارض و محاربان با خدا شامگاه دیشب به حکم دادگاه انقلاب اسلامی مرکز اعدام شدند.
  • آیت الله مرعشی نجفی از مراجع عظام تقلید طی پیامی شهادت آیت الله بهشتی و بیش از 70 تن از یاران و اصحاب امام خمینی را تسلیت گفت .
  • به دنبال فاجعه انفجار در دفتر حزب جمهوری اسلامی و شهادت چند تن از وزیران از سوی نخست وزیر معاونان وزرای شهید به طور موقت امور وزارتخانه ها را به دست گرفتند.
  • آیت الله محمد جواد باهنر به سمت دبیر کلی جدید حزب جمهوری اسلامی انتخاب شد.
  • بهزاد نبوی وزیر مشاور در مصاحبه ای مطبوعاتی گفت : جریان بنی صدر خیلی میل داشتند این انقلاب مثل انقلاب مشروطه شود در واقع خارج رفته ها بیایند و به طرفداران این خط بگویند شما چیزی نمی دانید و میدان را خالی کنید تا ما حکومت کنیم.

بهشتی مظلوم زیست و مظلوم مرد و خار چشم دشمنان اسلام بود

امام خمینی رهبر انقلاب امروز به مناسبت فاجعه هفتم تیر و شهادت آیت الله بهشتی و بیش از 70 تن از اصحاب انقلاب پیام مهمی را صادر کردند. اهم نکات مطرح در این پیام عبارت است از ؛

- بهشتی مظلوم زیست و مظلوم مرد و خار چشم دشمنان اسلام بود.

- این کوردلان مدعی مجاهدت برای خلق ، گروهی را از خلق گرفتند که از خدمتگزاران فعال و صدیق خلق بودند.

- ملت به خود باکی راه نمی دهد که دست جنایت ابرقدرت ها از آستین مشتی جنایتکار حرفه ای بیرون آید و بهترین فرزندان راستین او را به شهادت برساند.

- مگر دشمن قدرت آن را دارد که با جنایت خود مکارم و ارزش های انسانی شهیدان عزیز ما را از آنان سلب کند؟

- عیب بزرگ شما و هوادارانتان آن است که نه از اسلام و قدرت معنوی آن و نه از ملت مسلمان و انگیزه فداکاری او اطلاعی دارید .

- شما تا توانستید به فرزندان اسلام چون شهید بهشتی و شهدای عزیز مجلس و کابینه با حربه ناسزا و تهمت های ناجوانمردانه حمله کردید که آن ها را از ملت جدا کنید .

- ملت ایران در این فاجعه بزرگ 72 تن بیگناه به عدد شهدای کربلا را از دست داد.

- ملت ایران با اعتماد به قدرت لایزال قادر متعال همچون دریایی مواج به پیش می رود و در مقابل ابرقدرت ها و تفاله های آنها ایستاده است . (1)

تشییع جنازه میلیونی شهدای هفت تیر

امروز میلیون ها تن از مردم مسلمان و شهید پرور تهران از نخستین ساعات بامداد در مراسم تشییع جنازه شهدای فاجعه هفت تیر شرکت و این شهدا را  از محل مجلس شورای اسلامی تا بهشت  زهرا تشییع کردند.

مردم شعار می دادند ؛ بهشتی ، بهشتی ، با خون خود نوشتی استقلال ، آزادی ، جمهوری اسلامی

حزب الله ، پیشمرگ روح الله .

این سند جنایت بنی صدر است...(2)

هاشمی رفسنجانی: دشمن ما چند نفر منافق و ضد انقلاب داخلی نیست مجموعه امپریالیسم بین المللی و صهیونیسم و ارتجاع منطقه و زالوهای داخلی و مفسدها و مفسده انگیزها دشمن ما هستند این ها ضربات سنگینی از ما خورده اند و ما با هر ضربه ای که با دادن شهیدی خورده ایم قوی تر و قوی تر شده ایم .

هاشمی : دشمن ما چند نفر منافق نیست بلکه امپریالیسم بین المللی است

هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس در این مراسم گفت : دشمن ما چند نفر منافق و ضد انقلاب داخلی نیست مجموعه امپریالیسم بین المللی و صهیونیسم و ارتجاع منطقه و زالوهای داخلی و مفسدها و مفسده انگیزها دشمن ما هستند این ها ضربات سنگینی از ما خورده اند و ما با هر ضربه ای که با دادن شهیدی خورده ایم قوی تر و قوی تر شده ایم .

وی ادامه داد : دشمن ما اولین ضربه را آن موقع خورد که خانواده پهلوی را درهم شکست و دژ استعمار در این منطقه سقوط کرد و پایه استعمار در منطقه لرزید و ضربات بعدی را دارد مرتب در صحنه های سیاسی و اقتصادی و نظامی از ما می خورد .

رئیس مجلس شورای اسلامی سپس گفت : این بمب جنایت بار که در دفتر حزب جمهوری اسلامی ما منفجر شد و چهره های عزیزان را از ما گرفت انفجاری در سطح جامعه ایجاد می کند که هزاران بار قوی تر از انفجار اتمی است که ریشه های نفاق و کفر را در این مملکت و در منطقه خواهد سوزاند.

وی افزود : دیگر کدام ساده لوحی در این مملکت پیدا می شود که باور کند مدعیان حمایت از خلق با این جنایت عظیمی که مرتکب شدند و این خونی که ریختند و در زمانی که کشور در حال جنگ است و بیش از همه وقت نیاز به کابینه و مجلس و چهره های خدمتگزارش دارد و با این گونه قربانی گرفتن ها دیگر چه کسی باور می کند که این ها در خدمت خلق هستند و برای خدا و خلق مبارزه می کنند.

هاشمی ادامه داد : اگر تا دیروز روحیه ترحمی در مردم ممکن بود پیدا بشود بعد از این جنایت هولناک که قلب ها را مالامال از اندوه و کینه نسبت به کفر و نفاق کرده است چه کسی می تواند پیدا بشود و توصیه کند و از ما بخواهد که امکان فعالیت به این ها بدهیم ؟(3)

رئیس زندان اوین به شهادت رسید

به دنبال شهادت محمد کچویی رئیس زندان اوین در حین انجام وظیفه روابط عمومی دادستان انقلاب جمهوری اسلامی اطلاعیه ای صادر کرد . در بخشی از این اطلاعیه آمده است : بار دیگر دست جنایتکار و خونخوار آمریکای جنایتکار به وسیله مزدوران منافق صفتش به خون پاک یکی دیگر از عزیزترین جوانان و سرمایه های انقلاب کبیر اسلامی ایران آلوده شد و او را به همراه بقیه همرزمان بزرگوارش که در حادثه بمب گذاری یکشنبه شب گذشته به شهادت رسیدند به ملا اعلا رسانید . (4)

11 نفر از عوامل آشوب های اخیر اعدام شدند

11 نفر از مفسدین فی الارض و محاربان با خدا شامگاه دیشب به حکم دادگاه انقلاب اسلامی مرکز اعدام شدند.ذعضویت در سازمان منافقین ، شرکت در قیام مسلحانه علیه جمهوری اسلامی ، حمله مسلحانه به مردم ، عضویت درگروه تروریستی فرقان و شناسایی مسئولین به قصد ترور و ...از جمله اتهامات افراد اعدام شده است .

سرتیپ سابق اصغر انتظامی یکی از اعدامی ها وابسته نظامی رژیم طاغوت در اسرائیل و مدیر پروژه اسرائیلی سیرجان بوده است که به دلیل سرسپردگی و مزدوری رژیم گذشته و همکاری با سران ارتش و وزارت دفاع رژیم اشغالگر قدس بارها تقدیرنامه و مدال های متعدد اخذ کرده بود. نامبرده در طول دولت موقت مهندس بازرگان به سمت مدیرعاملی سازمان صنایع دفاع ملی برگزیده شده و مدت 8 ماه در این سمت باقی مانده بود . (5)

پیام تسلیت آیت الله مرعشی نجفی به مناسبت شهادت بهشتی و 72 یار امام

آیت الله مرعشی نجفی از مراجع عظام تقلید طی پیامی شهادت آیت الله بهشتی و بیش از 70 تن از یاران و اصحاب امام خمینی را تسلیت گفت . (6)

سرپرستان جدید 5 وزارت خانه معرفی شدند

به دنبال فاجعه انفجار در دفتر حزب جمهوری اسلامی و شهادت چند تن از وزیران از سوی نخست وزیر معاونان وزرای شهید به طور موقت امور وزارتخانه ها را به دست گرفتند.

به همین مناسبت از سوی روابط عمومی نخست وزیری اعلام شد : به موجب ابلاغ هایی که از سوی نخست وزیر صادر شد آقایان مهندس محمود مقدم در وزارت نیرو ، غلامحسین دلجو در وزارت پست و تلگراف و تلفن ، مهندس سید حسین شهرستانی در سازمان بهزیستی ، محمد باقر سخائی در سازمان امور اداری و استخدامی ، دکتر محمد رضا عارف در شرکت مخابرات موقتا انجام وظایف و مسئولیت های جاری و امضای اسناد و نامه های مربوطه را عهده دار شدند.(7)

آیت الله باهنر دبیرکل حزب جمهوری اسلامی شد

آیت الله محمد جواد باهنر به سمت دبیر کلی جدید حزب جمهوری اسلامی انتخاب شد. این انتخاب به دنبال شهادت آیت الله بهشتی و در جلسه بعد از ظهر دیروز شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی صورت گرفت . (8)

بهزاد نبوی: جریان بنی صدر می رفت تا انقلاب را به سوی یک کودتای آمریکایی سوق دهد ایشان خیلی میل داشتند این انقلاب مثل انقلاب مشروطه شود در واقع خارج رفته ها بیایند و به طرفداران این خط بگویند شما چیزی نمی دانید و میدان را خالی کنید تا ما حکومت کنیم .

بهزاد نبوی : بنی صدر می خواست انقلاب را به کودتای آمریکایی سوق دهد

بهزاد نبوی وزیر مشاور در مصاحبه ای مطبوعاتی گفت : جریان بنی صدر می رفت تا انقلاب را به سوی یک کودتای آمریکایی سوق دهد ایشان خیلی میل داشتند این انقلاب مثل انقلاب مشروطه شود در واقع خارج رفته ها بیایند و به طرفداران این خط بگویند شما چیزی نمی دانید و میدان را خالی کنید تا ما حکومت کنیم و اگر جریان بنی صدر به این هدف نمی رسید می رفت تا به هدف دوم برسد یعنی ایجاد یک مصدق در مقابل امام و نیروهای انقلابی .

وی اضافه کرد : طبیعی است که یک چنین جریانی همان قدر که پیروزیش برای ما در جنگ با صدام مهم است همان قدر برای مخالفین و دشمنان انقلاب ارزش حیاتی دارد و در مقابل آن ساکت نمی توانند بنشینند و من گفتم این آغازی برای پایان بنی صدر است .

چرا از لیبرال ها کسی ترور نمی شود؟!

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت : از بعد از پیروزی انقلاب تا به حال هر چه شهید شده از همین گروه های خط امام است اگر خط امام مرتجع و انحصارگر هستند چرا این ها کشته می شوند و همین گروه های مترقی و ملی گرا مانند بختیار و بنی صدر این خط را محکوم می کنند . وی ادامه داد : این سوال پیش می آید که چرا تلفات را این جناح می دهد چرا یک لیبرال کشته نمی شود ؟

خدا لعنت کند کسانی را که با جمهوری اسلامی مخالفند

بهزاد نبوی همچنین گفت : آقای بنی صدر برای رسوا کردن جمهوری اسلامی مسئله شکنجه را در دهان مردم انداخته است خدا لعنت کند کسانی را که با جمهوری اسلامی به مخالفت بر می خیزند.

پاسخ بهزاد نبوی به دو درخواست بنی صدر !

بهزاد نبوی در ادامه به سخنان اخیر بنی صدر اشاره کرده و گفت : بنی صدر گفته است مرزها را به مدت 5 روز باز کنند و همچنین اجازه دهند به مدت سه ساعت رادیو و تلویزیون در اختیار من باشد ! من می خواهم از ایشان بپرسم که چه کسانی راه خارج را می دانند . چه کسی دو دخترش آن جا آماده است تا ایشان به آن جا برود؟

وی افزود : ایشان هستند که راه خارج را بلند هستند ما بلد نیستیم به خارج برویم و راه خارج را نمی دانیم . ما در این جا مرگ را بر فرار ترجیح می دهیم .  وی گفت : تو ثابت کن که واقعا فرار نمی کنی تا ما بگوئیم . گر چه در حال حاضر به زور مجاهدین خلق در این جا مانده ای و مجاهدین تو را هدایت می کنند من در این جا اعلام می کنم آقای بنی صدر هر وقت می خواهند بیایند و ما به او وقت خواهیم داد 5 ساعت مجلس به او وقت داد ایشان نرفت این حرف ها را روزنامه حریت ترکیه چاپ می کند ما مرز ها را می بندیم اما برای او و اطرافیانش هم خواهیم بست تا ایشان حرف هایش را بزند .

وزیر مشاور و سخنگوی دولت ادامه داد : بنی صدر گفته است من هنوز رئیس جمهور قانونی کشور هستم ایشان همانند ولیعهد که گفته است من شاهنشاه ایران هستم و مثل بختیار که خود را هنوز نخست وزیر قانونی می داند حساب می کند !(9)

پی نوشت :

1- جمهوری اسلامی ، 10 تیر 1360 ، صفحه 1

2- کیهان ، 10 تیر 1360 ، صفحه 12

3- جمهوری اسلامی ، 10 تیر 1360 ، صفحه 7

4- کیهان ، 9 تیر 1360 ، صفحه 2 ،   درست در فردای انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی، در زندان اوین هم ترور دیگری صورت گرفت و طی آن محمد کچویی (سرپرست زندان اوین) به شهادت رسید. شهید سید اسدالله لاجوردی که سال ها از نزدیک با شهیدکچویی آشنایی داشت و در آن زمان هم دادستان انقلاب تهران بود و از نزدیک صحنه شهادت شهید کچویی رامشاهده کرده بود، در مصاحبه ای در سال 1361، جزئیات آن واقعه را و همچنین چند خاطره از شهید کچویی نقل نموده است. بخش هایی از آن مصاحبه را با هم می خوانیم:

«8 تیر ماه [1360] بود که به دلیل گرمی هوا دادگاهی در محوطه باز اوین تشکیل شده بود و غالباً به مسائل گروهک ها رسیدگی می شد که دادگاه در کنار استخر اوین تشکیل شده بود و تعدادی از منافقین قرار بود محاکمه بشوند.

یادم می آید که تعدادی از این اعضای منافقین در زندان آشوب کرده بودند و محمد آنها را از بیرون آورده بود و در کنار استخر برای محاکمه نشانده بود. یک فردی به نام کاظم افجه ای که از پاسداران زندان اوین بود و محمد هم خودش می دانست که او از هواداران سازمان منافقین است و معتقد بود که با امثال اینها باید کار کرد و اصلاحشان نمود.

خب این کاظم افجه ای که از هواداران سازمان بود و در درون زندان پاسداری می داد، با محمد زیاد برخورد داشت. محمد می خواست با او کار کند و او را ارشاد نماید و اعتقادش هم همین بود. چندین بار ما به محمد تذکر داده بودیم که او که یکی از هواداران سازمان است صلاحیت پاسداری از اینجا را ندارد اما محمد معتقد بود که نه، من او را اصلاح می کنم.

درست همان روز 8 تیر بود، وقتی حادثه انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی پیش آمده بود. یادم می آید که من و معاون قضائی، محمد را احضار کردیم و به او گفتیم که مسئله دیگر از حد ارشاد گذشته والآن به هیچ وجه صلاح نیست که این کاظم افجه ای که از هواداران سازمان است و شما خودتان هم می دانید، در اوین باقی بماند، همین الآن بلند شو و خلع سلاحش کن.

کاظم مسلح به یوزی بود و توی همین دادسرا داشت نگهبانی می داد که وقتی مسئله را بعداً یک مقدار تعقیب کردیم، [متوجه شدیم که] به این صورت که می گویم مسئله می خواست بشود: کاظم افجه ای تصمیم داشت که همان روزها که شاید همان روز 8 تیر بود اگر بتواند توفیقی به دست بیاورد لحظه ای که من در دادگاه می روم و اعضای دادگاه هم هستند یک جا همه ماها را به رگبار ببندد و از صبح کمین کرده بود و از صبح چندین دفعه دنبال من بود، ولی آن روز قضا و قدر چنین شد که من جز یک بار به دادگاه نروم و آن یک بار هم او موفق نشده بود. با اینکه اعضای دادگاه همه در یک اتاق جمع شده و من هم در خدمتشان بودم، او موفق نمی شود که در همان لحظه به دادگاه حمله کند.

 

بعداً وقتی من به اتاقم آمدم، اتفاقاً آن روز به دلیل تراکم کار بیرون نیامده بودم که کاظم توفیقی برای ترور من پیدا بکند و وقتی ما محمد را احضار کردیم و به اتاق ما آمد و به او گفتم که حتماً باید بروی وکاظم راخلع سلاح بکنی، محمد گفت: «من اعتقاد به این کار ندارم، ولی می روم و این کار را می کنم، به دلیل اینکه شما گفته اید.»

محمد از اتاق ما که برادرمان معاون قضائی هم اینجا تشریف داشتند بیرون رفت و یوزی را از کاظم گرفت. کاظم اینجا متوجه می شود که یک مقدار لو رفته، بلافاصله به کلت، خودش را مسلح می کند و شاید حدود یک ساعت بعد بود که ما در همان کنار استخر غذا را صرف کرده بودیم و قرار بود که پس از آن دادگاه مجدداً تشکیل شود، در آن موقع کاظم افجه ای حمله می کند.

وقتی او ظاهر شد و حدود 6-7 متری از پشت سر ما آمد، من یک وقت دیدم یک کسی صدا می زند«به نام خدا و به نام خلق قهرمان ایران»، برگشتم و دیدم کاظم است و کلت به دست دارد و متوجه شدم که نیت پلیدی دارد و بلافاصله من خودم را به زمین انداختم و به شکل مارپیچ فرار کردم و در پشت درخت ها قرار گرفتم، ولی برادرمان محمد برای اینکه بتواند در برابرش بایستد، از جا برخاست و خواست که به او حمله کند که مورد اصابت گلوله ناجوانمردانه قرار گرفت. در حقیقت محمد، شهید جوانمردی اش شد.

... اگر من فرار نمی کردم، من مورد اصابت گلوله قرار می گرفتم و بعداً هم معلوم شد که هدف اصلی اش ترور من بوده ولی موفق نمی شود و برادرمان محمد هم در حقیقت خودش را فدا کرد و شهید جوانمردی و بزرگواری اش شد.

... [چندی پیش از این واقعه] در یک تصادفی کاظم از یک بلندی پرت و دستش شکسته شده بود و محمد به خرج خودش شاید حدود 15 هزار تومان از پولی که از فروش دکانش به دست آورده بود، خرج مداوای اوکرده بود و دستش را سالم کرد [ولی باز مورد حمله ناجوانمردانه همان شخص قرار گرفت و شهید شد.]

... وقتی محمد شهید شد اکثر زندانیان می گفتند که پدرمان را از دست دادیم. با اینکه محمد بسیار جوان بود اما آنقدر دارای منش مردانه و بزرگوارانه بود که زندانیان او را پدر خود می دانستند.

 

یک روز محمد با یکی از منافقین برخوردی داشت، خب محمد سرپرست زندان بود و در مقابل او، یک زندانی قرار داشت. وقتی نصیحتش می کرد که وضع زندان را به هم نریزید و مقررات را رعایت کنید، او با گستاخی هر چه تمام تر آب دهان به صورت محمد انداخت. محمد هم با آقایی هرچه تمام تر تف را از صورت خود پاک کرد و به او گفت که «این برخورد شما یک برخورد انسانی نیست» و در همین حد بسنده کرد. با اینکه خب حاکم بود و قدرت داشت و می توانست هر نوع عکس العملی نشان بدهد، ولی عکس العمل او در همین یک جمله خلاصه شد و کوچک ترین واکنشی نسبت به آن زندانی نشان نداد.

... یکی از ویژگی های محمد این بود که وقتی با زندانیان برخورد می کرد خیلی صمیمی بود. گویی زندانیان برادران و خواهرانش بودند. من یک مورد یادم می آید و آن این است که چند تا متهم دختر از عوامل گروهک ها را با ماشینی به اوین آوردند. محمد رفت و گفت بفرمایید پیاده شوید. هیچ کس پایین نیامد و محمد هرچه اصرار کرد اینها را پایین بیاورد حاضر نشدند سه شبانه روز توی ماشین نشستند محمد با سعه صدری که داشت غذا برای آنها می برد وسیله به آنها می داد و هرچه از آنها خواهش می کرد خواهرها تشریف بیاورید پایین، می گفتند پایین نمی آییم. محمد هیچ گاه به زور متوسل نشد و دست یکی از آنها را نگرفت از ماشین بیاورد پایین. سه شب و سه روز اینها ماندند و محمد هم دور آنها می چرخید و هرچه می خواستند فراهم می کرد تا بعد از سه شبانه روز بالاخره از ماشین پیاده شدند. محمد یک چنین برخوردهایی با زندانیان داشت.» رک روزنامه جمهوری اسلامی، 9 تیر 1361، صفحه 6

5- کیهان ، 9 تیر 1360 ، صفحه 2

6- کیهان ، 9 تیر 1360 ، صفحه 2

7-  کیهان ، 9 تیر 1360 ، صفحه 2

8- کیهان ، 9 تیر 1360 ، صفحه 3

9- جمهوری اسلامی ، 9 خرداد 1360 ، صفحه 2

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول