اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

۳۳ سال پیش در چنین روزی

هاشمی جایگزین لاریجانی

در پی استعفای لاریجانی مدیرعامل سازمان صدا و سیما محمد هاشمی رفسنجانی معاون نخست‌وزیر و مشاور در امور سیاسی کابینه رجایی از سوی شورای سرپرستی صدا و سیما به سمت مدیریت عامل این سازمان منصوب شد.

هاشمی جایگزین لاریجانی

رخدادهای 15 مرداد 1360

  • امروز بازار تهران به عنوان اعتراض به عدم قاطعیت دادگاه های انقلاب در مقابله با ضد انقلاب تعطیل شد.
  • جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز طی نامه سرگشاده ای خطاب به شورای عالی قضایی خواستار قاطعیت بیشتر در قبال ضد انقلابیون و عوامل ترورهای اخیر شد .
  • آیت الله محمد جواد باهنر نخست وزیر پس از کسب رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی رئوس برنامه های دولت را تشریح کرد .
  • انتخاب هیئت دولت بر اساس ارزش های مکتبی ، داشتن مواضع سیاسی در خط امام و داشتن تعهد انقلابی و داشتن کارایی و مدیریت کافی ، حسن تدبیر و ارائه کار و حتی الامکان تخصص در زمینه رشته ای که به عهده آنها سپرده می شود و بالاخره صداقت و منزلت اسلامی خواهد بود
  • وزیر دفاع آمریکا در مصاحبه ای با تلویزیون ای بی اس آمریکا اظهار داشته است : روابط آمریکا با رژیم حاکم مصر یک عامل حیاتی و مهم برای دفاع از منافع آمریکا در خاورمیانه محسوب می شود.
  • با استعفای علی لاریجانی از مدیرعاملی سازمان صدا و سیما محمد هاشمی جایگزین وی شد.
  • حسین نقره کار شیرازی قائم مقام وزارت بازرگانی با تشریح برنامه های این وزارت خانه گفت : 65 درصد تجارت خارجی در اختیار دولت است .

بازار تهران امروز تعطیل شد

امروز بازار تهران به عنوان اعتراض به عدم قاطعیت دادگاه های انقلاب در مقابله با ضد انقلاب تعطیل شد. در این رابطه روابط عمومی کمیته امور صنفی تهران اطلاعیه ای صادر و تاکید کرد : چندی است که گروهک های وابسته آمریکایی به دنبال ورشکستگی های متعدد سیاسی اقدام به انتخاب تاکتیک های جدید نموده دست به جنایت هایی می زنند که در تاریخ بشری سابقه ندارد ...نمی دانیم به کدام مقام باید شکایت کرد و چه مرجعی باید دست خائنین را قطع کند. با این که امر موکد امام را راجع بع قاطعیت دادگاه ها و صدور احکام قرآن نسبت به تروریست ها می بینیم متاسفانه دادگاه ها قاطعیتی نداشته دست روی دست گذارده و زندان ها از میهمانان تروریست با کمال احترام پذیرایی می نماید.

در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده است : بازاریان و اصناف علاقمند می باشند همان طور که امام فرموده امسال سال قانون باشد و قوانین با قاطعیت از طرف ارگان های مربوطه عمل شود. در این رابطه ما چون خود را تابع ولایت فقیه می دانیم هشدار می دهیم اگر بیش از این اهمال به خرج داده شود ملت خود دست به عمل خواهند زد . (1)

جامعه مدرسین خواستار قاطعیت در برابر ضد انقلاب شد

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز طی نامه سرگشاده ای خطاب به شورای عالی قضایی خواستار قاطعیت بیشتر در قبال ضد انقلابیون و عوامل ترورهای اخیر شد .

در بخشی از اطلاعیه جامعه مدرسین آمده است : ما به دادسراهای انقلاب و قوای انتظامی جدا معترضیم که چرا این گروه های منافق و کافر را حداقل از اوائل انقلاب شناسایی نکرده و چنان چه شاید و باید به کمک مردم انقلابی مسلمان همیشه حاضر در صحنه از این جنایات پیشگیری به عمل نیامده است و چرا اکنون هم از این شخصیت ها حفاظت لازم به عمل نمی آید و تروریست ها آزادانه جنایت می کنند و فرار می نمایند.(2)

آیت الله باهنر رئوس برنامه های دولت را تشریح کرد

آیت الله محمد جواد باهنر نخست وزیر پس از کسب رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی رئوس برنامه های دولت را تشریح کرد . وی درباره خصوصیات وزرا اظهار داشت : انتخاب هیئت دولت بر اساس ارزش های مکتبی ، داشتن مواضع سیاسی در خط امام و داشتن تعهد انقلابی و داشتن کارایی و مدیریت کافی ، حسن تدبیر و ارائه کار و حتی الامکان تخصص در زمینه رشته ای که به عهده آنها سپرده می شود و بالاخره صداقت و منزلت اسلامی خواهد بود .

نخست وزیر در مورد برنامه های دولت نیز گفت : طرح برنامه دولت هفته آینده با انتخاب وزرای کابینه به مجلس ارائه خواهد شد و مطلب فراوانی در این زمینه وجود دارد منجمله مسئله امنیت ، جنگ ، تورم ، اشتغال ، زمینه تهیه امکانات تولید ، زمینه راه اندازی صنایع ، مسئله تصفیه ها ، مسائل مربوط به انقلاب فرهنگی و در زمینه بکار گیری نیروهای جوان و انقلابی و تثبیت و تحکیم مواضع سیاسی دولت بر اساس نه شرقی و نه غربی ، مبارزه با زندگی مصرفی و تجملی ، اقدام برای تعدیل ثروت ، تهیه یک نظام اداری مبتنی بر نفی بروکراسی ، ایجاد تعادل و نزدیک کردن سطح درآمدهای کارمندان و داشتن طرح وسیع برای بارور کردن سطح ایدئولوژی و فرهنگ در کشور ، گسترش تبلیغات اسلامی در داخل و خارج از کشور ، احیای برنامه های تبلیغاتی و توجیهی رسانه های گروهی و حضور فعال و مثبت و سازنده در داخل و خارج در زمینه تبلیغ اسلام و مکتب ، تقویتنیروی نظامی و واحدهای رزمی و ایجاد جو تعهد انقلابی و مکتبی در حوزه نیروهای نظامی از جمله کارها و برنامه های دولت می باشد.

باهنر در مورد سیاست خارجی دولت نیز گفت : به طور کلی سیاست خارجی ما و روابط با نهضت های آزادیبخش بر اساس مواضع اعلام شده قبلی می باشد یکی از این اصول تائید صریح نهضت های آزادیبخش می باشد ولی به طور کلی حمایت از منافع نهضت های آزادیبخش و توده های مستضعف جهان در صدر برنامه های سیاست خارجی قرار دارد و نفی ابرقدرت ها و قطع سلطه آن ها در خور حاکمیت اسلامی و به طور کلی مبارزه با استکبار جهانی و زورمداری و پیشروی به سوی استقلال و نظام اسلامی.(3)

وزیر دفاع آمریکا : رابطه با مصر برای منافع ما حیاتی است !

وزیر دفاع آمریکا در مصاحبه ای با تلویزیون ای بی اس آمریکا اظهار داشته است : روابط آمریکا با رژیم حاکم مصر یک عامل حیاتی و مهم برای دفاع از منافع آمریکا در خاورمیانه محسوب می شود.

وزیر دفاع آمریکا در مصاحبه ای با تلویزیون ای بی اس آمریکا اظهار داشته است : روابط آمریکا با رژیم حاکم مصر یک عامل حیاتی و مهم برای دفاع از منافع آمریکا در خاورمیانه محسوب می شود. وزیر دفاع آمریکا افزود : به روابط مستحکم سادات رئیس جمهور مصر با آمریکا اطمینان داریم . (4)

با استعفای لاریجانی محمد هاشمی جایگزین وی شد

با استعفای علی لاریجانی از مدیرعاملی سازمان صدا و سیما محمد هاشمی جایگزین وی شد. در پی استعفای لاریجانی مدیرعامل سازمان صدا و سیما محمد هاشمی رفسنجانی معاون نخست وزیر و مشاور در امور سیاسی کابینه رجایی از سوی شورای سرپرستی صدا و سیما به سمت مدیریت عامل این سازمان منصوب شد.(5)

65 درصد تجارت خارجی در اختیار دولت است

حسین نقره کار شیرازی قائم مقام وزارت بازرگانی با تشریح برنامه های این وزارت خانه گفت : 65 درصد تجارت خارجی در اختیار دولت است . وی اظهار داشت : تمام تلاش وزارت خانه در رژیم گذشته وابستگی کشور به غرب به ویژه آمریکا و اقمارش بود و پس از انقلاب می بایست جامعه از وضع مصرفی نجات پیدا می کرد و این ممکن نبود مگر این که الگوی مصرف تغییر کند.

وی تغییر الگوی مصرف با توجه به نیازهای ضروری و تغییر جهت از سمت کالاهای مصرفی به طرف کالاهای واسطه ای و سرمایه ای ، تهیه کالاهای مورد نیاز جامعه با توجه به افزایش تولیدات داخلی و حرکت به سوی خودکفایی از جهت تولیدات در داخل کشور و ایجاد شبکه توزیع مناسب با فرهنگ انقلابی جامعه و کوتاه کردن و یا حذف عوامل واسطه ای که نقش مثبتی در امر بازرگانی نداشته است را سه برنامه و هدف اصلی وزارت بازرگانی در آینده خواند.(6)

پی نوشت:

1- اطلاعات ، 15 مرداد 1360 ، صفحه 2

2- اطلاعات ، 15 مرداد 1360 ، صفحه 4

3- اطلاعات ، 15 مرداد 1360 ، صفحه 16

4- اطلاعات ، 15 مرداد 1360 ، صفحه 16

5- اطلاعات ، 15 مرداد 1360 ، صفحه 2

6- اطلاعات ، 15 مرداد 1360 ، صفحه 3

پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول