اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

ماجرای نامه تند رجایی به میتران و توبیخ امام

شما در پیام خود برای اینجانب آرزوی موفقیت می کنید اما در همان حال به بهانه حمایت از آزادی به جنایتکارانی مثل بنی صدر و رجوی که دستهایشان به خون دهها هموطن بیگناه آغشته است پناه می دهید

ماجرای نامه تند رجایی به میتران و توبیخ امام

رخدادهای 20 و 21 مرداد 1360

چکیده

  • در یک عملیات ضربتی موسوم به عملیات سوره والعادیات که توسط سپاه پاسداران در سراسر تهران به اجرا درآمد بیش از 30 خانه تیمی متعلق به سازمان مجاهدین خلق ، پیکار ، ساواکی ها و سلطنت طلبان و سایر گروه ها کشف گردید .
  • آیت الله باهنر نخست وزیر در گفت و گویی با خبرنگاران ابراز امیدواری کرد که بتواند 22 وزیر کابینه را تا روز پنجشنبه هفته جاری به مجلس معرفی کند.
  • رئیس جمهور در پایان جلسه دیشب شورای عالی دفاع اظهار داشتند : در رابطه با ربودن هواپیمایی که بنی صدر و رجوی فراری با آن گریخته اند تاکنون 6 نفر دستگیر شده اند.
  • رجایی خطاب به میتران: به گمان من ملت فرانسه که به ملتی هوشیار و با فرهنگ معرفی شده از این که کشورشان اینک پناهگاه جنایتکاران ، آدمکشان و تروریست ها شده است قلبا راضی و خشنود نیست .
  • شب گذشته سیته یونیور سیته کوی بین المللی دانشجویان در پاریس شاهد درگیری شدیدی بین گروهک ها و دانشجویان مسلمان ایرانی بود.
  •  فعالیت چند ماهه حفاری چاه شماره یک فاتح واقع در روی مخزن مشترک با امیرنشین دوبی قرار دارد به نتیجه رسیده و وجود نفت قابل ملاحظه ای در بخش ایرانی این میدان مشترک به اثبات رسیده است .
  • کاسپاروین برگر وزیر دفاع آمریکا اعلام داشته است که آمریکا با تولید بمب نوترونی می تواند از موضع قدرت با شوروی به منظور محدود کردن مسابقه تسلیحاتی مذاکره کند.
  • خبرگزاری فرانسه گزارش داد سازمان هواپیمایی فدرال آمریکا از دیروز تصمیم گرفت موقتا تمام پروازهای خود را از 61 فرودگاه آمریکا به مقصد اروپا لغو کند.
  • دفتر روابط عمومی وزارت خارجه جمهوری اسلامی طی اطلاعیه ای علیه حمله کنندگان به این دفتر در واشنگتن اعلام جرم کرد .
  • آیت الله ری شهری رئیس دادگاه انقلاب ارتش طی مصاحبه ای با واحد مرکزی خبر اطلاعاتی در زمینه فعالیت دادگاه های انقلاب ارتش و همچنین محاکمه و مجازات گروهی از عوامل کودتای آمریکایی گذشته ، سلطنت طلبان و بمب گذاران ارائه کرد .
  • روزنامه  الاخبار در شماره اخیر خود نوشت : دولت آمریکا با تحویل 150 فروند جنگنده اف 16 و دو هواپیمای شناسایی آواکس به مصر در ظرف 5 روز آینده موافقت کرده است .
  • امروز فاش شد که بر اساس گزارش های رسیده قبل از حمله جنگنده های رژیم صهیونیستی به تاسیسات اتمی عراق صدام به مسئولان نظامی این کشور دستور داده بود که به سوی جنگنده هایی که در آسمان عراق در حال پرواز هستند به هیچ وجه تیراندازی نشود .
  • روابط دوستانه رژیم بعث عراق با انگلیس گسترش می یابد .
  • رادیو دانمارک گزارش داد که مقام های ایرانی روز دوشنبه یک کشتی باری دانمارکی به نام الساکت را در تنگه هرمز توقیف کرده و کارکنان آن را مجبور کرده اند محموله خود را که 177 تن دینامیت بوده در یک بندر ایرانی تخلیه کنند.
  • از سوی محمد علی رجایی رئیس جمهور مهندس محمد حسین رفیعی به ریاست دفتر رئیس جمهور ایران منصوب شد .
  • سپهبد یار محمد صالح نماینده شاه مخلوع ایران در پیمان منحله سنتو و یکی از عوامل رژیم طاغوت با تلاش ماموران کمیته انقلاب اسلامی منطقه 12 دستگیر و تحویل زندان اوین شد.

20 مرداد 1360

دهها عضو نظامی و تدارکاتی مجاهدین خلق دستگیر شدند

در پی شناسایی تعدادی از خانه های تیمی مربوط به مجاهدین و نیز چند مرکز فساد در تماس با سپاه پاسداران تهران کسب اطلاع شد که جمعا 70 نفر دستگیر شده اند که پس از بازجویی مقدماتی جرم 20 نفر از آنان ثابت نگردیده و آزاد شدند. مسئول ستاد خبری تهران تعداد این خانه ها را بیش از 30 خانه ذکر کرد و افزود : تعدادی از آن ها نیز مرکز فساد ، محل خرید و فروش مواد مخدر و ...بوده اند.

وی اضافه کرد : افرادی که دستگیر شده اند غالبا از اعضا و هواداران سازمان مجاهدین و در سطح بالا و فعال این سازمان بوده اند که با توجه به سلاح های به دست آمده از آن ها نقش زیادی در ترور و آشوب داشته اند. در این رابطه یک خانه تیمی مجاهدین خلق که به اصطلاح در امور لجستیکی این سازمان فعالیت داشت عصر دیروز در انتهای خیابان مجیدیه کشف و 6 نفر در این رابطه دستگیر شدند.

رادیو دانمارک گزارش داد که مقام های ایرانی روز دوشنبه یک کشتی باری دانمارکی به نام الساکت را در تنگه هرمز توقیف کرده و کارکنان آن را مجبور کرده اند محموله خود را که 177 تن دینامیت بوده در یک بندر ایرانی تخلیه کنند.

مسئول ستاد خبری سپاه تهران ضمن اعلام این خبر افزود : این خانه تیمی در زمینه سرقت اتومبیل ، موتورسیکلت و به طور کلی تامین وسائل نقلیه برای هواداران و اعضا فعالیت داشت که با کمک مردم کشف شد .

گفتنی است در یک عملیات ضربتی موسوم به عملیات سوره والعادیات که توسط سپاه پاسداران در سراسر تهران به اجرا درآمد بیش از 30 خانه تیمی متعلق به سازمان مجاهدین خلق ، پیکار ، ساواکی ها و سلطنت طلبان و سایر گروه ها کشف گردید . در این عملیات 70 نفر از اعضای فعال و کادر مرکزی گروهک ها دستگیر شدند.

همچنین پاسداران در این عملیات موفق شدند پس از چندین ساعت تیراندازی در منطقه لویزان و نیاوران دو مرکز تدارکاتی منافقین را با تعداد زیادی اسلحه و مهمات که متعلق به سازمان مجاهدین خلق و گروه طرفدار بختیار است کشف و اعضای آن را دستگیر کنند.(1)

22 وزیر پنجشنبه به مجلس معرفی می شوند

آیت الله باهنر نخست وزیر در گفت و گویی با خبرنگاران ابراز امیدواری کرد که بتواند 22 وزیر کابینه را تا روز پنجشنبه هفته جاری به مجلس معرفی کند. دکتر باهنر تاکید کرد که قصد دارد در یک جلسه تمامی اعضای کابینه خود را به مجلس معرفی کند.

وی ضمن اعلام این مطلب که به علت شهادت 4 تن از وزرای کابینه کنونی و همچنین اسیر شدن وزیر نفت و انتخاب فردی به عنوان وزیر آموزش و پرورش 6 وزیر باید الزاما معرفی شوند و احتمال تغییر هفت الی هشت تن از وزرای کنونی نیز وجود دارد افزود : ممکن است در میان چند تن از اعضای کابینه فعلی که در کابینه جدید نیز حضور خواهند داشت تغییراتی در مسئولیت هایشان صورت گیرد.

آیت الله باهنر ضمن تکذیب شایعه های موجود در مورد اسامی اعضای کابینه که در محافل سیاسی مطرح است گفت : این اسامی از طرف مقامات رسمی و یا شخص من اعلام نشده است و رسما اعلام می کنم که هیچ یک از اسامی که گفته می شود را تائید نمی کنیم . (2)

6 نفر به اتهام همکاری در ربودن هواپیما و فراری دادن بنی صدر و رجوی دستگیر شدند

عصر دیروز شورای عالی دفاع به ریاست محمد علی رجایی رئیس جمهور و با حضور مسئولان سیاسی و نظامی کشور تشکیل جلسه داد. در ابتدای این جلسه آیت الله خامنه ای نماینده امام در شورای عالی دفاع و امام جمعه تهران که به تازگی از بیمارستان مرخص شده اند حضور داشتند.

رئیس جمهور در پایان جلسه دیشب شورای عالی دفاع اظهار داشتند : در رابطه با ربودن هواپیمایی که بنی صدر و رجوی فراری با آن گریخته اند تاکنون 6 نفر دستگیر شده اند. رئیس جمهور اضافه کرد : بر اساس آخرین گزارش های رسیده در این مورد یک نفر نیز فراری است که برادران مشغول تحقیقات و دستگیری وی می باشند تا خط اصلی ربودن این هواپیما را به دست آورند.(3)

رجایی پس از دیدار با امام به ما گفتند که امام امروز گوش ما را کشید.  گفتیم چه طور؟ گویا امام به ایشان گفته بودند آن مطالبی که شما در پاسخ میتران آورده اید مطالب درست و متینی است اما این نامه پاسخ یک رئیس جمهور به رئیس جمهور دیگر نیست و شما شأن ریاست جمهوری را رعایت نکرده اید.

پاسخ رجایی به میتران ؛ فرانسه به مرکز ثقل عوامل ضدانقلاب تبدیل شده است

به دنبال ارسال پیام تبریک فرانسوا میتران رئیس جمهور فرانسه برای محمد علی رجایی ، رئیس جمهور کشورمان به این پیام پاسخ داد. در بخشی از پاسخ رئیس جمهور آمده است : شما در این پیام نوشته اید «آرزومندم روابط بین دو کشور ما توسعه یابد که با دوستی صمیمانه و عمیق بین دو ملت مطابقت نماید» شما آقای میتران می دانید که جمهوری ایران ، اسلامی است و من نیز به این اعتبار به این مقام انتخاب شده ام که ملت انقلابی ایران مرا به عنوان یک فرد مسلمان شناخته است و نیز لازم است بدانید که یک مسلمان نمی تواند دروغ بگوید و طبعا آن چه بر زبان می آورد همان است که در قلبش می گذرد.

وی ادامه داد : من ملت فرانسه را ملتی بزرگ و آزادیخواه می شناسم و بدین وسیله مراتب احترام قلبی خود را به این ملت بزرگ نثار می کنم ، من آرزو می کنم که ملت فرانسه همیشه به یاد داشته باشد که پدران آن ها به خاطر معنویت و آزادی قیام کردند ، درهای زندان باستیل را گشودند جنایتکاران را به سزای اعمال خود رساندند ، انقلابی کردند که در تاریخ جهان از آن به صفت «کبیر» یاد می شود.

در ادامه پاسخ رجایی به میتران آمده است : به گمان من ملت فرانسه که به ملتی هوشیار و با فرهنگ معرفی شده از این که کشورشان اینک پناهگاه جنایتکاران ، آدمکشان و تروریست ها شده است قلبا راضی و خشنود نیست و این سرشکستگی تاریخی را که زمامدارانش به وی تحمیل کرده اند ، در آینده هیچ گاه از یاد نخواهد برد.

در این پیام همچنین آمده است : شما آقای میتران در زمانی برای اینجانب پیام تبریک می فرستید و آرزوی موفقیت می کنید که سیاست دولت شما کشور فرانسه را به صورت مرکز ثقل و کانون امن و مطمئن عوامل ضد انقلاب اسلامی ایران در آورده است و من در شگفتم که چگونه ممکن است بین گفتار و عمل یک انسان تا این اندازه تناقض و تضاد وجود داشته باشد. شما در پیام خود برای اینجانب آرزوی موفقیت می کنید اما در همان حال به بهانه حمایت از آزادی به جنایتکارانی مثل بنی صدر و رجوی که دستهایشان به خون دهها هموطن بیگناه آغشته است پناه می دهید تا به کمک امپریالیسم و صهیونیسم جهانی علیه انقلاب ملت ایران توطئه کنند.

رئیس جمهور در این پیام افزوده است : شما آقای میتران بخوبی میدانید که میهن اسلامی ما مورد تجاوز آشکار رژیم دست نشانده عراق واقع شده است اما به کشور عراق کمک تسلیحاتی می کنید و هواپیمای میراژ می دهید و در همان حال هم برای اینجانب آرزوی موفقیت می کنید و از این دو مطمئنا یکی دروغ است و ملت آگاه ایران و فرانسه به خوبی می دانند که کدامیک دروغ است . (4)

حمله گروهک های ضد انقلاب به کانون اسلامی در پاریس

خبرگزاری فرانسه گزارش داد سازمان هواپیمایی فدرال آمریکا از دیروز تصمیم گرفت موقتا تمام پروازهای خود را از 61 فرودگاه آمریکا به مقصد اروپا لغو کند.

شب گذشته سیته یونیور سیته کوی بین المللی دانشجویان در پاریس شاهد درگیری شدیدی بین گروهک ها و دانشجویان مسلمان ایرانی بود.

گروهک ها که طی چند هفته گذشته به هنگام نماز وحدت آفرین دانشجویان مسلمان ایرانی در پاریس با تحریکات خود می کوشیدند تا درگیری ایجاد کنند ولی با صبر و هوشیاری دانشجویان مسلمان در هدف های خود ناکام مانده بودند روز گذشته با چماق ، زنجیر ماشین ، کابل و ...به دانشجویان حمله و تعدادی را زخمی و روانه بیمارستان کردند.(5)

یک میدان وسیع نفتی در خلیج فارس کشف شد

سخنگوی وزارت نفت اعلام کرد : خوشبختانه فعالیت چند ماهه حفاری چاه شماره یک فاتح واقع در خلیج فارس که در جنوب جزیره سری و در روی مخزن مشترک با امیرنشین دوبی قرار دارد به نتیجه رسیده و وجود نفت قابل ملاحظه ای در بخش ایرانی این میدان مشترک به اثبات رسیده است . عملیات حفاری این چاه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران انجام شد و حفر آن توسط کارگران و مهندسین شرکت ملی نفت ایران بود و کارشناسان خارجی در آن هیچ گونه دخالتی نداشتند.(6)

اعتراض جهانی علیه آمریکا به خاطر تولید بمب نوترونی

واکنش کشورهای مختلف جهان نسبت به تصمیم آمریکا در مورد ساختن بمب نوترونی همچنان ادامه دارد . مقامات شوروی خشم و اعتراض شدید خود را نسبت به این تصمیم ابراز داشته و آن را گامی در جهت تشدید مسابقه تسلیحاتی شمرده اند . روزنامه پراودا می نویسد که این بمب دیر یا زود در اروپا مستقر خواهد شد و از آن جا که آمریکا با هم پیمانان اروپایی خود در این باره مشورت نکرده این اقدام نوعی نقض حاکمیت کشورهای اروپایی عضو ناتو محسوب می شود .

از سوی دیگر 15 کشور عضو پیمان آتلانتیک شمالی ناتو برای بررسی تصمیم آمریکا یک اجلاسیه اضطراری برگزار کردند . تصمیم ریگان با اعتراض کشورهای دیگر از جمله ژاپن ، استرالیا ، هند ، الجزایر و کویت روبرو شده است . مقامات فرانسوی نیز اظهار داشته اند که این کشور سرگرم مطالعه درباره ساختن بمب نوترونی است .

وزیر دفاع فرانسه شارل ارنو اظهار داشت که شوروی خود قبلا دست به آزمایش بمب نوترونی زده است و بدین ترتیب مسابقه تسلیحاتی در حال شدت یافتن است . در عین حال کاسپاروین برگر وزیر دفاع آمریکا اعلام داشته است که آمریکا با تولید بمب نوترونی می تواند از موضع قدرت با شوروی به منظور محدود کردن مسابقه تسلیحاتی مذاکره کند.(7)

لغو بخش عظیمی از پرواز های آمریکا به اروپا

خبرگزاری فرانسه گزارش داد سازمان هواپیمایی فدرال آمریکا از دیروز تصمیم گرفت موقتا تمام پروازهای خود را از 61 فرودگاه آمریکا به مقصد اروپا لغو کند. گفتنی است پرواز از آمریکا بر فراز اقیانوس اطلس شامل پرواز حریم فضایی کانادا نیز می باشد که با خودداری کارکنان کانادایی از انجام وظیفه و اعلام همبستگی با همکاران آمریکایی خود این پروازها عملی نبوده و لغو شده است . (8)

آقای بنی صدر خودشان در سفری که به اهواز کرده بودند در اوایل جنگ به زور یعنی با حمله می شود گفت که خلع سلاح کرده بودند مامورین زندان را و حدود 51 نفر را از زندان آزاد کرده بودند که به اتهام کودتا زندانی بودند.

اعلام جرم دفتر حفاظت منافع ایران در واشنگتن علیه مهاجمین به دفتر

دفتر روابط عمومی وزارت خارجه جمهوری اسلامی طی اطلاعیه ای علیه حمله کنندگان به این دفتر در واشنگتن اعلام جرم کرد . در این اطلاعیه اسامی 5 تن از مزدوران آمریکایی منافق را که در حمله ناموفق به دفتر حفاظت منافع ایران دست داشتند به این شرح اعلام شده است : محمد رضا صداقت ، احسان موسوی ، کامیار ایزد پناه ، علی احمدی خونسارکی ، مسعود شهریاری .

روابط عمومی وزارت خارجه همچنین اعلام کرد که دفتر حفاظت منافع ایران در واشنگتن از طریق قانونی رسما علیه تروریست ها و خرابکاران و منافقان اعلام جرم کرده و خواهان تعقیب و مجازات مسببین حمله به دفتر حفاظت منافع ایران شده است .

همچنین بر اساس اطلاع رسیده از سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در برلن غربی اسامی 6 نفر که در حمله به این کنسولگری دست داشته اند و توسط این نمایندگی شناسایی شده و هم اکنون نیز در زندان به سر می برند به شرح ذیل است : اکبر طالبی ، بهمن سرایی مقدم ، سید پیرمرادی نام پدر اصغر شماره شناسنامه 180 صادره از اصفهان ، محمد بیگدلی ییلاقی شماره شناسنامه 5 صادره از آبادان ، غلامرضا مشعوفی شماره شناسنامه 370 صادره از نیشابور ، سید هادی رهنما.(9)

21 مرداد 1360

آیت الله ری شهری : بنی صدر با توسل به زور 51 کودتاچی را آزاد کرده بود

آیت الله ری شهری رئیس دادگاه انقلاب ارتش طی مصاحبه ای با واحد مرکزی خبر اطلاعاتی در زمینه فعالیت دادگاه های انقلاب ارتش و همچنین محاکمه و مجازات گروهی از عوامل کودتای آمریکایی گذشته ، سلطنت طلبان و بمب گذاران ارائه کرد .

ری شهری در پاسخ به سوالی در زمینه اعدام عوامل کودتای آمریکایی گذشته اظهار داشت : افرادی که اعدام شدند چه در رابطه با گروه پارس و سلطنت طلب ها و چه در رابطه با کودتا تقریبا همه آن ها از اعضای حساس و فعال این گروه ها بودند و در رابطه با کودتا چند نفر از شاخه سیاسی اعدام شدند که از جمله آن ها فردی به نام خادم پدر مهندس خادم وزیر کابینه بختیار که هم اینک در ستاد بختیار جزو فعالین علیه نظام جمهوری اسلامی است که خود این خادم هم عضو حزب ایران بود که بختیار رهبری آن را بر عهده داشت و بعد از آن ابوالفضل قاسمی که آن هم در زندان به سر می برد .

وی ادامه داد : فرد دیگر اعدام شده ناصر رکنی بود که از اعضای بسیار حساس بلکه روابط عمومی کودتا بود و اطلاعات زیادی در رابطه با کودتا در اختیار دادگاه گذاشت و دیگری ایزدی معاون لشکر بود که ایشان هم از رهبران کودتا بودند و همچنین در رابطه با سلطنت طلب ها مهندس آرمین رهبر این سازمان بود که سازمان پارس سازمان سلطنت طلب و بمب گذار که در رابطه با بمب گذاری در نمازجمعه که تصمیم داشتند چنین کارهایی انجام بدهند و بمب گذاری هایی که انجام شده بود عاملین آن دستگیر شدند .

آیت الله ری شهری در رابطه با نقش بنی صدر در فراری دادن عوامل کودتا گفت : این که گفته می شود این افراد با وساطت آزاد شده انددرست نیست چرا که اگر دست ما بود هر چند واسطه می شدند ما آزاد نمی کردیم ، آقای بنی صدر خودشان در سفری که به اهواز کرده بودند در اوایل جنگ به زور یعنی با حمله می شود گفت که چند نفر را مامور کرده بودند که خلع سلاح کرده بودند مامورین زندان را و حدود 51 نفر را از زندان آزاد کرده بودند که به اتهام کودتا زندانی بودند.بعد از آن قضیه ما مسئله را پیگیری کردیم و تعدادی از همان هایی که آزاد شده بودند و فراری نیستند دوباره دستگیر و محاکمه شدند.

رئیس  دادگاه انقلاب ارتش در ادامه به بخشی از اعترافات رکنی اشاره کرد و گفت : رکنی اعتراف کرده بود که در ابتدا قرار بود بنی صدر توسط اطرافیان خود کشته شود ولی بعدها ماجرا ساده تر شد و قرار شد بنی صدر زندانی شود و با نزدیک شدن به کودتا قرار شد ورزیده ترین عوامل کودتا جزو محافظین بنی صدر قرار گیرند !

آیت الله ری شهری با اعلام این که در رابطه با کودتا حدود 600 نفر دستگیر شده بودند گفت : اکثریت این افراد اغفال شده بودند که با دستور امام آزاد شدند و گروهی مرکب از چهل پنجاه نفر الان زندان هستند که از ابد تا دو سه سال زندان حکم خورده اند و روی هم رفته در چهار شعبه دادگاه انقلاب ارتش که به این مسئله رسیدگی می کرد در سراسر ایران حدود 130 نفر نظامی و غیر نظامی در این رابطه اعدام شدند.(10)

آمریکا به مصر آواکس و 50 جنگنده اف – 16 می دهد

روزنامه الاخبار در شماره اخیر خود نوشت : دولت آمریکا با تحویل 150 فروند جنگنده اف 16 و دو هواپیمای شناسایی آواکس به مصر در ظرف 5 روز آینده موافقت کرده است .

شب گذشته سیته یونیور سیته کوی بین المللی دانشجویان در پاریس شاهد درگیری شدیدی بین گروهک ها و دانشجویان مسلمان ایرانی بود.

قرار است که در اولین مرحله ده فروند از این جنگنده ها در مارس آینده تحویل مصر شود. بنابراین گزارش تعدادی تانک ام – 60 ، زره پوش های نفر بر و موشک های ضد هوایی هاوک نیز بر اساس یک برنامه پنج ساله نظامی تحویل مصر خواهد شد که میزان کمک های نظامی به مصر را به مرز 2 / 1 میلیارد دلار برساند.

روزنامه نیمه رسمی الاهرام چاپ قاهره نیز نوشت مصر و آمریکا در مورد تحویل 4 فروند هواپیمای اعلام خطر سریع از نوع هوک – ای ، به توافق رسیده اند . این هواپیماها مشابه آواکس ، ولی کوچک تر و ارزان تر است و به پرسنل کمتری نیاز دارد.

این روزنامه می افزاید : فروش هواپیماهای یاد شده جزئی از یک طرح پنج ساله برای نوسازی ارتش مصر است که قرار داد آن چند هفته قبل به امضا رسید و به موجب آن هزینه نوسازی ، از 3 میلیارد دلار قبلی به 5/5 میلیارد افزایش یافت . (11)

جزئیات همکاری صدام برای بمباران مرکز اتمی عراق فاش شد

امروز فاش شد که بر اساس گزارش های رسیده قبل از حمله جنگنده های رژیم صهیونیستی به تاسیسات اتمی عراق صدام به مسئولان نظامی این کشور دستور داده بود که به سوی جنگنده هایی که در آسمان عراق در حال پرواز هستند به هیچ وجه تیراندازی نشود زیرا هواپیماهای اردنی و سعودی در حال تمرین در آسمان عراق می باشند.

روزنامه الشعب نیز در شماره اخیر خود در تفسیری پیرامون دیدار طارق میخائیل حنا عزیز از فرانسه که قرار است در ماه جاری صورت بگیرد نوشت : این سفر ظاهرا برای گفت و گو درباره کمک فرانسه به ایجاد یک راکتور اتمی جدید در عراق صورت می گیرد.

این گزارش می افزاید : ناظران عقیده دارند در راس مذاکرات طارق عزیز در پاریس مسئله خرید اسلحه از فرانسه قرار خواهد داشت زیرا در حال حاضر رژیم بغداد برای سرکوب جنبش های داخلی و ادامه جنگ جنایتکارانه خود علیه جمهوری اسلامی ایران بیش از هر چیز احتیاج به سلاح های گوناگون دارد.

الشعب همچنین افزود : دولت فرانسه با آن که در جنگ عراق با ایران اظهار بی طرفی کرده است اما اخیرا با تحویل چند فروند میراژ به عراق عملا آمادگی و رغبت خود را برای تامین سلاح های مورد نیاز این کشور اعلام کرده است . این روزنامه همچنین آورده است : منهدم شدن تاسیسات اتمی عراق فرصت های جدیدی به دست دولت فرانسه داده تا قراردادهای پرسود خود با رژیم عراق را به امضا برساند.(12)

روابط صدام با انگلیس گسترش می یابد !

روابط دوستانه رژیم بعث عراق با انگلیس گسترش می یابد . اخیرا سعدون حمادی وزیر خارجه عراق که راهی انگلیس شده بود با مقامات این کشور پیمان های نظامی جدیدی منعقد کرده است . گفته می شود وزیر خارجه عراق در مدت اقدامت در انگلیس با شیمون پرز نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس ملاقات و گفت و گو کرده است.(13)

ایران کشتی دانمارکی حامل دینامیت برای صدام را توقیف کرد

رادیو دانمارک گزارش داد که مقام های ایرانی روز دوشنبه یک کشتی باری دانمارکی به نام الساکت را در تنگه هرمز توقیف کرده و کارکنان آن را مجبور کرده اند محموله خود را که 177 تن دینامیت بوده در یک بندر ایرانی تخلیه کنند. به گفته رادیو دانمارک الساکت با 9 خدمه به سوی دوبی در حرکت بوده و محموله دینامیت آن متعلق به یک مقاطعه کار در نزدیکی بغداد بوده است . از دیدگاه ایران که در حال جنگ با عراق است دینامیت یک کالای جنگی است اما به کشتی الساکت که متعلق به یک کمپانی دانمارکی است اجازه داده خواهد شد پس از تخلیه کامل دینامیت ها به راه خود ادامه دهد . (14)

رفیعی رئیس دفتر رئیس جمهور شد

از سوی محمد علی رجایی رئیس جمهور مهندس محمد حسین رفیعی به ریاست دفتر رئیس جمهور ایران منصوب شد . (15)

نماینده شاه در سنتو دستگیر شد

سپهبد یار محمد صالح نماینده شاه مخلوع ایران در پیمان منحله سنتو و یکی از عوامل رژیم طاغوت با تلاش ماموران کمیته انقلاب اسلامی منطقه 12 دستگیر و تحویل زندان اوین شد. نامبرده به همکاری با ساواک نیز متهم می باشد . (16)

پی نوشت:

1- اطلاعات ، 20 مرداد 1360 ، صفحه 2

2- اطلاعات ، 20 مرداد 1360 ، صفحه 13

3- اطلاعات ، 20 مرداد 1360 ، صفحه 16

4- اطلاعات ، 20 مرداد 1360 ، صفحه 2 ، دکتر سید‌ محمد صدر معاون پیشین عربی – آفریقایی وزیر خارجه خاطره جالبی از پاسخ شهید رجایی به میتران دارد که بازخوانی آن خالی از لطف نیست . شهید رجایی که رئیس جمهور شد فرانسوا میتران رئیس جمهور سیوسیالیست فرانسه بود و برای شهید رجایی پیام تبریک فرستاد. آقای رجایی درجواب یک پیام انقلابی و نسبتاً تند برای او ارسال کردند. پس از این موضوع که به دیدار امام رفته بودند پس از برگشت به ما گفتند که امام امروز گوش ما را کشید. این اصطلاح خود ایشان بود، گفتیم چه طور؟ گویا امام به ایشان گفته بودند آن مطالبی که شما در پاسخ میتران آورده اید مطالب درست و متینی است اما این نامه پاسخ یک رئیس جمهور به رئیس جمهور دیگر نیست و شما شأن ریاست جمهوری را رعایت نکرده اید و رجایی چون صداقت داشت این را به ما گفت. (رک  پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران)

کیومرث صابری معروف به گل آقا نیز در این رابطه خاطره جالبی دارد . آقای رجایی بعد از بدبختی‌هایی که ما سر جریان بنی‌صدر کشیدیم به ریاست جمهوری انتخاب شد. آقای فرانسوا میتران انتخاب آقای رجایی به ریاست جمهوری را تبریک گفت.

آقای رجایی همیشه می‌گفت که فلانی، تو در مدرسه معلم انشا بودی و من معلم ریاضی، بنابراین مسائل منطقی با من و احساساتی با تو. خیلی از این متن‌ها هست که من نوشته‌ام. آقای رجایی از من خواست که جواب تبریک میتران را نیز بنویسم و من هم نوشتم که بله شما به من تبریک گفتی و از آن طرف پاریس را کرده‌اید مرکز ثقل ضد انقلاب (زمانی که منافقین آنجا بودند). نمی‌دانم کسی که می‌خواست این را به فرانسه ترجمه کند نفهمید یا فهمید و شیطنت کرد. ما یک ثقل داریم به نام جهنم و اینکه جهنم ترجمه کرد یک جوری ترجمه کرد که انگار ما پاریس را جهنم ضد‌ انقلاب خواهیم کرد (یعنی) تهدید و دخالت در امور خارجی. حالا اگر این هم نبوده باشد، متنی که من نوشتم متن غیر دیپلماتیک بود یعنی یک متنی بود که کسی به شما گفته است تبریک عرض کنم گفته‌اید: برو خودت را بساز، خودت را درست کن (جالب این است که من لیسانس سیاسی هم هستم).

این رفت و خارجی‌ها یک مانوری‌ روی آن مرکز ثقل و جهنم کردند که خیلی به ضرر ما تمام شد و پاسخ ما اصلا با عرف دیپلماتیک نمی‌خواند. از آن طرف هم ما مشت‌هایمان را بلند کردیم و مرگ بر آمریکا، مرگ بر فرانسه، برای اینکه مسعود رجوی آنجاست و غیره گفتیم.

یک روز در دفترم نشسته بودم که آقای رجایی فشاری روی شانه من داد. دیدم ای داد و بیداد، ما همین الان باید با هم دعوا کنیم. نگاه کردم دیدم که رنگش پریده است. چی شده؟ گفت تو نمی‌دانی چه کار کردی؟ گوشی امام از من کشید که در عمرم کسی این جور با من برخورد نکرده بود. گفتم: مگر امام چی گفتند؟ سر چی؟ خدایا چه خلافی کرده‌ایم؟ ما که تمام دلمان با امام و انقلاب است. چی شده؟ گفت: راجع به آن اطلاعیه جواب میتران. گفتم: آقا می‌گفتی به میتران که این را بد ترجمه کرده‌اند. ما مرکز ثقل نوشتیم. گفت: اصلا حرف سر این نبوده، من هم فکر کردم همین است. امام به من گفتند: یک کسی به تو تبریک گفته است، تبریک عرض می‌کنم، تو به عنوان یک مسلمان باید بگویی متشکرم. تو چه جوری می‌زنی تو دهان رئیس‌جمهور یک مملکت. ادبمان کجا رفته است.

آقای رجایی گفت: هر چه فکر می‌کنم امام راست می‌گویند. گفتم: هیچ هم امام راست نمی‌گویند، چی‌چی راست می‌گویند؟ امام خودشان می‌گویند مرگ بر آمریکا. ملت زیر سایه امام این جوری بگویند مرگ بر فرانسه، آن وقت ما بنویسیم این جوری؟ حتما باید پیش امام بروی.

شهید رجایی رفت و بعد از ملاقات با امام پیش من آمد و این دفعه دیگر خوشحال. ‌گفتم: چی شد؟ گفت: خدا ما را فدای امام بکند. ما اصلا باید خودمان را با امام میزان کنیم. من رفتم به او گفتم آقا! مشاور فضول ما این جوری می‌گوید. گفتند: هم مشاور فضول تو درست می‌گوید، هم کارشان غلط است. من یک آخوند هستم اینجا نشسته‌ام حرف می‌زنم. من چه کاره هستم؟ من در عالم اسلام برای مسلمانان‌ باید حرف بزنم و حرف می‌زنم ولی تو پست سیاسی قبول کردی. تو رئیس‌جمهور مملکتی. رئیس‌جمهور مملکت باید به عرف سیاسی عمل کند. در عرف سیاسی جواب می‌دهی اما حق توهین که نداری. در حالی که اگر کسی به تو گفت تبریک عرض می‌کنم هر کس بوده باشد تو باید بگویی متشکرم. تمام. دوستت است از او تعریف می‌کنی، نیست می‌گویی متشکر آقا.

دیدم راست می‌گوید. علوم سیاسی را ما خوانده‌ایم و این بنده خدا قم بوده است و در خانه‌اش بوده در تبعید هم که بوده، باز در خانه‌اش بوده، حداکثر راهش این بوده که رفته مثلا نجف مرقد حضرت علی (ع) دعا خوانده است، این جور دنیا را با عرف و نزاکت دیپلماسی آن می‌شناسد که منِ علوم سیاسی خوانده نمی‌شناسم.

گفتم: ‌آقا به حضرت عباس دست‌ها ‌بالا، تسلیم. و آن عبرتی شد. بعدها خیلی در نوشته‌های من تاثیر گذاشت. یعنی هر چه که می‌نوشتم نگاه می‌کردم که چه کار کنم امام ناراحت نشوند. نه اینکه شخصا ناراحت نشوند و اگر شخصا ناراحت می‌شدند می‌رفتیم دستشان را هم ماچ می‌کردیم بلکه ترس ما به خاطر مصالح ملی بود.» (رک مشرق به نقل از ایران سیاسی مورخ 19/ 3/ 89)

5- اطلاعات ، 20 مرداد 1360 ، صفحه 1

6- اطلاعات ، 20 مرداد 1360 ، صفحه 1

7- اطلاعات ، 20 مرداد 1360 ، صفحه 16

8- اطلاعات ، 20 مرداد 1360 ، صفحه 16

9- اطلاعات ، 20 مرداد 1360 ، صفحه 16

10- اطلاعات ، 21 مرداد 1360 ، صفحه 16

11- اطلاعات ، 21 مرداد 1360 ، صفحه 16

12- اطلاعات ، 21 مرداد 1360 ، صفحه 1

13- اطلاعات ، 21 مرداد 1360 ، صفحه 2

14- اطلاعات ، 21 مرداد 1360 ، صفحه 16

15- اطلاعات ، 21 مرداد 1360 ، صفحه 2

16- اطلاعات ، 21 مرداد 1360 ، صفحه 2

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول