اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مجله فارس پلاس

هرآنچه بایددرباره «معامله قرن» بدانید

پس از روی کار آمدن ترامپ طرح «معامله قرن» مطرح شد و داماد او مسئولیت لابی‌گری با کشورهای مختلف را بر عهده گرفت؛ طرحی که اعلام جزییات آن چندین بار به تعویق افتاده است.

هرآنچه بایددرباره «معامله قرن» بدانید

مجله فارس‌پلاس: بیش از هفت دهه است که فلسطین به عنوان سرزمین مادری ساکنانش، توسط گروهی خارجی اشغال شده است؛ اشغالگرانی که در بسیاری از موارد با زور اسلحه و ترور توانسته‌اند مناطق تحت نفوذ خود را افزایش داده و با حمایت آمریکا و برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس، کماکان به اشغالگری خود ادامه می‌دهند.

پس از روی کار آمدن ترامپ در آمریکا، طرحی با عنوان «معامله قرن» از سوی وی مطرح شد که ادعا می‌شد در این طرح به دنبال پایان دادن به اختلافات ده‌ها ساله فلسطینیان با رژیم صهیونیستی هستند.

 

معامله قرن و دلالی داماد یهودی ترامپ!

«معامله قرن» طرح و اصطلاحی سیاسی است که از سوی دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در راستای آنچه اصطلاحا روند صلح بین دولت فلسطین و رژیم اشغالگر قدس خوانده‌اند، دنبال می‌شود؛ بنا بر این طرح، رژیم اسرائیل، در ازای دریافت امتیازهایی فراتر از تعهدات قبلی سازمان آزادی‌بخش فلسطین و قطعنامه‌های شورای امنیت و همچنین الحاق بخش‌هایی از مناطق اشغال‌شده به خاک خود، با تشکیل دولت مستقل فلسطینی موافقت می‌کند. جالب اینجاست که بدانید رئیس جمهور آمریکا، داماد خود، کوشنر را دلال این معامله تعیین کرده است.

 

جزییاتی از معامله قرن

بر اساس این طرح، دولت مستقل فلسطینی شامل نیمی از کرانه باختری، تمام نوار غزه و چند محله از بیت‌المقدس شرقی خواهد بود. شهر ابودیس نیز به عنوان پایتخت فلسطین در نظر گرفته خواهد شد. در این طرح، مناطق، روستاها و محله‌های عربی (که عمدتاً فلسطینیان در آن سکونت دارند) به حکومت خودگردان فلسطین واگذار خواهد شد و یک معبر نیز برای فلسطینیان برای تردد به مسجدالاقصی در نظر گرفته می شود.

این معامله شامل انتقال مالکیت محله‌ها و نواحی نزدیک به قدس مانند "بیت حنینا"، "شعفاط"، "کفر عقب" و "راس خمیس" به تشکیلات خودگردان فلسطین می‌شود. در کنار آن، شهرک قدیمی و محله‌های اطراف آن همچون "سلوان"، "الشیخ جراح" و "جبل الزیتون" را برای رژیم صهیونیستی باقی می‌گذارد.[1]

بر اساس این طرح بخش‌هایی دیگر از فلسطین شامل نیمی از کرانه‌ی باختری و بخشی از بیت‌المقدس شرقی که حتی از نظر جامعه جهانی به دولت فلسطین تعلق دارد، به رژیم صهیونیستی واگذار می‌شود، و در عوض اسرائیل با تشکیل کشور مستقل فلسطینی در نیمه‌ی دیگر کرانه‌ی باختری و تمام نوار غزه و تنها چند محله از بیت‌المقدس شرقی موافقت می‌کند. طبق این طرح فلسطینیان باید از حق بازگشت به سرزمین خود (که در قطعنامه‌ی ۱۹۴ شورای امنیت به رسمیت شناخت شده) صرف نظر کنند.[2]

سرزمین های فلسطین، روی این نقشه به 3 بخش تقسیم شده. هم‌اکنون سازمان ملل متحد مناطق زرد کمرنگ را به عنوان بخش‌های تحت حاکمیت رژیم صهیونیستی به رسمیت می‌شناسد. بر اساس معامله قرن، دولت فلسطین باید بخش‌های دیگری از خاک فلسطین از جمله بخش‌هایی از بیت‌المقدس شرقی (که در این نقشه، اورشلیم معرفی شده) را به اسرائیلی ها واگذار کند و نیز امتیازهایی دیگر بدهد تا اجازه داشته ‌باشد به استقلال برسد! 

 

بر اساس سندی که در روزنامه «اسرائیل‌هیوم» منتشر شده است، کشورهای حاشیه خلیج فارس 70 درصد، آمریکا 20 درصد و اتحادیه اروپا 10 درصد به این طرح کمک خواهند کرد.

بر اساس ادعای این روزنامه اسرائیلی در این طرح آمده است: «فلسطین جدید حق داشتن ارتش و سلاح ندارد و تنها می‌تواند پلیس مسلح داشته باشد. توافقی میان اسرائیل و فلسطین جدید بسته می‌شود تا بر اساس آن اسرائیل دفاع از فلسطین جدید در برابر هر تهاجم خارجی را بر عهده بگیرد به این شرط که فلسطین جدید هزینه این حمایت را بپردازد. اسرائیل و کشورهای عربی درباره هزینه‌ای که عرب‌ها باید به ارتش اسرائیل به عنوان هزینه حمایت بپردازند، مذاکره می‌کنند.»

همچنین در این طرح بحث خلع سلاح حماس این‌گونه مطرح شده است: «حماس تمام سلاحش را تحویل می‌دهد و این موضوع حتی شامل سلاح فردی و شخصی رهبر حماس نیز می‌شود که باید به مصر تحویل داده شود.»

به ادعای این روزنامه اسرائیلی «در صورتی که حماس و ساف، معامله قرن را نپذیرند آمریکا تمام حمایت مالی خود از فلسطینی‌ها را قطع خواهد کرد و تلاش می‌کند تا جلوی کمک هر کشور دیگری به فلسطینی‌ها را بگیرد.» [3]

 

واکنش گروه‌های فلسطینی‌ به طرح «معامله قرن»

دفتر سیاسی حماس اعلام کرده که «ما مخالفت قاطع خود را با آنچه معامله قرن نامیده می‌شود، اعلام و بر ادامه تظاهرات بازگشت تا تحقق اهداف آن تأکید می‌کنیم. حق مشروع ملت ماست که همه انواع مبارزه مشروع تا نابودی اشغالگران را ادامه دهیم و اهداف ملی ثابت خود را محقق سازیم. ما به شدت هرگونه تلاش رسمی و غیررسمی عربی یا داخلی برای عادی‌سازی روابط با رژیم غاصب صهیونیستی را محکوم می‌کنیم.»

شیخ «عکرمه صبری» خطیب مسجد الاقصی در خطبه‌های نماز جمعه درباره طرح آمریکا برای فلسطین موسوم به معامله قرن و موافقت برخی از رژیم‌های عربی و کشورهای اسلامی با این طرح هشدار داد: کسانی که اظهارنظرهای سیاسی دربارهٔ معامله قرن را دنبال می‌کنند، خطر آن را درک می‌کنند. از جمله این خطرات، خط خوردن شهر قدس از هرگونه مذاکرات در آینده است. حق بازگشت، حقی قانونی است و به هیچ وجه از آن کوتاه نخواهیم آمد. قدس پایتخت فلسطین خواهد بود و هیچ جایگزینی برای آن وجود نخواهد داشت.

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و بسیاری از مقامات فلسطینی و کشورهای دیگر با این طرح به شدت مخالفت کرده‌اند.

نتایج یک نظرسنجی که اخیرا منتشر شده است نشان می‌دهد که بسیاری از فسلطینی‌ها مخالف این طرح هستند و معتقدند که این طرح نتیجه‌ای قابل قبول برایشان ندارد.

این نظرسنجی توسط موسسه «جی.ام.سی.سی» مورخ 26 ژوئن و هفتم جولای 2018 با مشارکت 1200 فلسطینی بالای هجده سال در کرانه باختری اشغالی و نوار غزه برگزار شد.

بر این اساس، 80.3% پرسش شوندگان با طرح آمریکایی «معامله قرن» مخالفت کردند و گفتند که این طرح دستاوردی برایشان ندارد. تنها 6.8 % پرسش شوندگان با این طرح موافق بودند.[4]

 

واکنش‌های بین‌المللی به «معامله قرن»

جمهوری اسلامی ایران یکی از مخالفان جدی طرح «معامله قرن» و اجرای آن توسط آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی مرتجع است. روسیه در کنار برخی کشورهای عربی مانند مصر و اردن از جمله مخالفان این طرح هستند و آنها نیز مخالفت خود را با چنین موضوعی اعلام کرده اند. «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز پیشتر خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های علیه ایران را نشانه‌هایی از مقدمه چینی توسط آمریکایی ها برای اجرای طرح معامله قرن دانسته و نسبت به آن اظهار بدبینی کرده است.

 

تعویق‌های چندین باره یک طرح تبلیغاتی

در سال گذشته و به درخواست بنیامین نتانیاهو از دونالد ترامپ، اعلام جزییات طرح «معامله قرن» به دلیل بحران سیاسی اسرائیل به تعویق افتاد. در همان زمان عبدالباری عطوان، تحلیل‌گر معروف عربی نوشت: درخواست «بنیامین نتانیاهو» از متحد نزدیکش، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا برای به تاخیر انداختن اعلام جزئیات طرح «معامله قرن» به دلیل بحران سیاسی، که دولت اشغالگر اسرائیل را در نتیجه شکست‌ نظامی و اطلاعاتی اخیر در نوار غزه به دست مردان مقاومت، فرا گرفته است، ما را غافلگیر نمی‌کند. تمام بازیگران اصلی در این «معامله»، از رئیس‌جمهوری آمریکا، «ابومازن» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین گرفته تا «محمد بن‌سلمان» ولیعهد سعودی، که محور اصلی آن محسوب می‌شود، با شرایط دشواری روبرو می‌شوند.[5]

در روزهای اخیر و با انحلال کنیست رژیم صهیونیستی بار دیگر رونمایی آمریکا از این طرح به تعویق افتاد و به ماه سپتامبر آینده و تشکیل مجدد دولت در رژیم صهیونیستی موکول شد[6]

 

واکنش رهبر انقلاب به «معامله قرن»

در روزهای اخیر، حضرت آیت الله خامنه ای خیلی صریح مخالفت جمهوری اسلامی ایران با طرح معامله قرن را ابراز کردند و این مسأله را موضوعی خیانت‌بار که البته جا نخواهد افتاد و محقق نیز نخواهد شد، دانستند. رهبر انقلاب در این خصوص تأکید کرده‌اند: «مسأله‌ی روز قدس هم امسال از هر سال مهم‌تر است. البتّه مسأله‌ی فلسطین یک مسأله‌ی اساسی است و مخصوص دولت‌ها و کشورهای اسلامی هم نیست؛ مسأله‌ی فلسطین یک مسأله‌ی انسانی است؛ وجدان‌های انسانی وادار به واکنش می‌شوند، در مقابل آنچه بر سر ملّت فلسطین آمد، صرفاً مسأله‌ی اسلامی نیست؛ البتّه برای مسلمان‌ها این کار اهمّیّت بیشتری دارد، اولویّت بیشتری دارد، و غیر از جنبه‌ی انسانی، جنبه‌های شرعی و دینی هم دارد ولی مسأله، مسأله‌ی انسانی است؛ بنابراین، راه‌پیمایی روز قدس که دفاع از فلسطین است به وسیله‌ی حضور مردمی، همیشه مهم است.»

 

«راهپیمایی روز قدس امسال مهم‌تر است به خاطر این کارهای خیانت‌باری که بعضی از دنباله‌های آمریکا دارند در منطقه انجام می‌دهند برای جا انداختن «معامله‌ی قرن» که البتّه جا نخواهد افتاد و هرگز تحقّق هم پیدا نخواهد کرد؛ و آمریکا و دنباله‌هایش حتماً در این قضیّه هم شکست خواهند خورد. فرقشان با گذشته‌ها این است که حالا صریحاً می‌گویند که می‌خواهیم مسأله‌ی فلسطین را کأن‌لم‌یکن کنیم و حذف کنیم از مسائل مطرح دنیا، که البتّه چنین کاری را نخواهند توانست و ناکام خواهند ماند.»[7]

پی‌نوشت:

[1] http://sedayiran.com/fa/news/194072/

[2] https://www.tabnak.ir/fa/news/902479/

[3] mshrgh.ir/957092

[4] https://www.alef.ir/news/3970515191.html

[5] http://news.alnaeem.tv/fa/?p=2067

[6] mehrnews.com/news/4629629

[7] https://www.tabnak.ir/fa/news/902479/

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول