اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

موسوی مطلق: شیخ حسنعلی نخودکی هرچه داشت از عبودیت و اطاعت حاصل شد

حجت‌الاسلام موسوی مطلق گفت: این همه کرامات ظاهره از این شیخ حسنعلی نخودکی در سایه عبودیت و اطاعت حاصل شده بود که هر چه هست و‌ نیست به‌واسطه همین مسیر حاصل می‌شود. این مرد الهی، اهمیت فراوان به نماز اول وقت و‌ لقمه حلال می‌دادند.

موسوی مطلق: شیخ حسنعلی نخودکی هرچه داشت از عبودیت و اطاعت حاصل شد

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، یادبود هفتاد و نهمین سالگرد رحلت عارف بالله حاج شیخ حسنعلی نخودکی اصفهانی در دارالبکاء فاطمة الزهرا(س) تهران همزمان با دهه سوم ماه محرم با سخنرانی آیت الله سیدابوالحسن مهدوی نماینده مجلس خبرگان و حجت‌الاسلام سیدعباس موسوی مطلق و همچنین قرائت پیام آیت‌الله حجت هاشمی خراسانی نوه شیخ نیز در این مراسم قرائت خواهد شد.

متن این پیام به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

حمد بی‌مبتدا و ستایش بی‌منتها، مر خداوندی را لائق است که آفریننده خلایق است. شکر بیعد و مدح بیحد مر پروردگاری را قمین است که رافع سماوات و خافض ارضین است و صلوات مکرر و تحیات موفّر بر انبیاء عظام و رسل کرام بویژه بر خواجه لولاک رسول خاتم و سید ولد آدم حضرت محمدبن عبدالله (صلی الله علیه و آله وسلم) و بر خلفاء اخیار و عترت اطهار بخصوص نفس نفیس و جوهر قدیس فاتح دور وصایت و قطب خلافت، شاه نجف و گوینده لو کشف، وصی مجتبی، علی مرتضی و بر سمیّ و کنیّ وی خاتم کَورِ وصایت و آخرین معدن امانت حضرت مهدی موعود حجت ابن الحسن العسکری (علیه الصوه و السلام) و نفرین ابدی و لعنت سرمدی بر دشمنان آنها تا خورشید درخشنده و ماه تابنده در آسمان است و نجم لامع و نور ساطع واقع در جهان است.

اما بعد، سلام و صلوات خدا و ملائکه به محضر دوستان و ارادتمندان آستان اولیای الهی در حسینیه دارالبکاء که با تشکیل آن انجمن در راستای شناخت و معرفی بزرگ مردان میدان علم و عمل و رجال حقیقی مسیر عرفان گام برمی‌دارند.

چون آن دوستان مکرم و اصحاب با صفا و طلاب با وفا درخواست حضور این حقیر در آن جمع گرامی را داشته‌اند با عذر تقصیر از حضور، چند خطی قلمی می‌کنم باشد که از برکات روحانی آن عزیز بهره مند شویم.

جدّ مادری ما قطب العارفین و کهف الواصلین، حجت‌الاسلام و زبده‌الانام، نادره الایام، اعجوبه الدهر مرحوم حاج شیخ حسنعلی اصفهانی (قدس سره)، جنابش از علماء عاملین و عرفاء واصلین، صاحب شریعت کامله و طریقت مستقیمه و حقیقت محققه و از اوتاد بلند پایه و از عبّاد گرانمایه و از اصحاب کشف و کرامت و از ارباب خلسه و شهادت، در رعایت احکام شریعت بی‌نظیر و در احتیاط و پرهیز از شبهات بی‌بدیل به کمترین غذا قانع و به پست‌ترین لباس مکتفی، غذای هرکسی را نخوردی و با هرکسی مراوده نداشتی و صاحب دم عیسوی بود؛ در دفع عاهات و امراض و علاج آفات یگانه و عیسی نفَس زمانه، آب دهانش شفابخش امراض.

دایی و مادر ما گویند که حاج شیخ می‌گفت: «در سفر حج که پیاده طی مسافت می‌کردم، بسیار تشنه شدم. یک مرتبه جام آبی را حاضر دیدم که شخص او را نمی‌دیدم. آشامیدم و از آن وقت آب دهانم شفا بخش امراض شد.»

برای همین همیشه منزلش محل ارباب حاجات و اصحاب نیاز بود و از وی کرامات عجیبه نقل شده است.

ولادت حاج شیخ در ۱۲۹۷ قمری بود و عمر شریفش ۸۲ سال بوده است.

ایشان به دو چیز بسیار اهمیت می‌داد:

۱. لقمه حلال
​۲. بیداری ثلث آخر شب

استاد معرفت جدّ ما یکی از رجال الهی به نام حاج محمدصادق تخته فولادی بوده است که قبرش در تخته فولاد اصفهان است و استاد مرحوم تخته فولادی نیز سیدی بوده به نام بابا رستم از ایل بختیار و در ابتدا لشکری بوده و بعد به وادی سیر و سلوک قدم نهاده و قبر او نیز در شهرضای اصفهان است.

نکته قابل توجه اینکه وجود مرحوم جدّ ما بر اثر دعایی بوده که آقای تخته فولادی به والد ایشان، آخوند ملاعلی اکبر داده بوده است.

فوت ایشان در باغ سمرقند نزدیک شهر مشهد و در سال ۱۳۶۱ هجری در نیمه شعبان واقع شده است و بر حسب وصیت در صحن عتیق جنب ایوان عباسی مدفون گردیده و هنوز آثار قبرش پدیدار و ملجاء اهل نیاز و ملاذ اصحاب راز است و بر سنگ قبر نوشته: «تربت کیمیا اثر مقتدای اهل نظر». افاض الله علینا من برکات تربته.

مادربزرگ ما، یعنی زوجه حاج شیخ، علویه بوده و سالی یک مرتبه در عید غدیر از خانه بیرون میرفته تا حرم حضرت رضا (علیه‌السلام). مرحوم آقای حافظیان می‌گفت و مبالغه می‌کرد که «آن مرحومه از حاج شیخ زهد و عبادتش بیشتر بوده است.» از وی چهار دختر و یک پسر باقی مانده است. پسر ایشان مرحوم دایی ما، آقای حجت‌الاسلام و کهف الانام حاج شیخ علی مقدادی اصفهانی (رضوان الله علیه) در تهران ساکن بودند و همچون پدر بزرگوار خویش قضاء حاجات ذوی‌الحاجات داشته و نفَسش موثر و دعایش مستجاب بود. ایشان در کتابی با عنوان «نشان از بی نشان‌ها» شرح حال پدر را نگاشته‌اند و در فصلی مشبع حالات و کرامات ظاهر شده از آن ولیّ خدا بیان شده است که قابل توجه و خواندنی است.

از مرحوم جد ما کتابی باقی نمانده و آثاری از شعر و نثر نیست جز اندکی که مضبوط است. فرمود:

خوش آنکه دلش ز ذکر پر نور شود
وز پرتو دکر نفس مقهور شود
اندیشه کثرت از میان برخیزد
ذاکر همه ذکر و ذکر مذکور شود

از آن جناب طلسم طلایی که با دست مبارک آیه «سلام قولا من رب رحیم» را که در شرف شمس نقش کرده به یادگار دارم و نیز عقیق سپیدی که «صراط علی حق نمسکه» بر او نقش شده است. همچنین چاقوی دسته سیاهی که به پدرم داده بودند برای شفای سم مار و عقرب با دستور و دوات عجیبی از او دارم که گاهی به نام او دعا می‌نویسم و موثر واقع می‌شود. در وقت فوت ایشان، سن من به هفت رسیده بوده لذا دستورات و ختوماتی که از ایشان برایم مانده آن زمان قابل استفاده و استضائه نبود لکن آن گنجینه ارزشمند نیز باقیمانده است الحمدلله رب العالمین.

برای حسن ختام خوبست کلامی از آن رجل الهی بیان شود. استاد ادیب نیشابوری نقل فرمودکه جدّ شما می‌گفت:

«بندگی خدا به نام کسی نوشته نشده. گاهی مثل فضیل بنده خدا می‌گردد و از اولیاء الله و گاهی چون ابراهیم ادهم!»

و از کلمات اوست: «با هرکه می‌خواهی رفیق باشی ببین با خدا چگونه است که هرچه دارد از اوست و آن‌همه به او نعمت داده. اگر حق او را ملاحظه می‌کند حق تو را هم مراعات می‌کند وگرنه رفیق مشو و یار او مباش.»

اهمیت شیخ نخودکی به نماز اول وقت و‌ لقمه حلال

حجت‌الاسلام سیدعباس موسوی مطلق استاد اخلاق در این مراسم اظهارداشت: عارف بالله آیت‌الله حاج شیخ حسنعلی نخودکی اصفهانی یکی از مصادیق این حدیث‌ شریف قدسی است: «عبدی اطعنی حتی اجعلک مثلی انا اقول لشی کن فیکون و انت تقول لشی کن فیکون؛ بنده من! با شناخت وظیفه و عمل کردن به وظیفه، می‌رسی به آنجا که نظیر من می‌شوی. من هرچه بخواهم می‌توانم خلق کنم و تو هم هرچه بخواهی می‌توانی خالق آن باشی.

وی افزود: این همه کرامات ظاهره از این عارف بزرگ در سایه عبودیت و اطاعت حاصل شده بود که هر چه هست و‌ نیست به‌واسطه همین مسیر حاصل می‌شود. عبودیت مقامی بس رفیع است چنانچه این مرد الهی، اهمیت فراوان به نماز اول وقت و‌ لقمه حلال می‌دادند.

در ادامه این مراسم آیت‌الله سیدابوالحسن مهدوی نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان اظهارداشت: مرحوم حاج شیخ حسنعلی اصفهانی نخودکی در گره‌گشایی از خلق بسیار ممتاز بود. در بروز کرامات و خارق عادات بسیار قوی بود و همه این امور را با بندگی خالصانه و اخلص در مقابل پروردگار کسب کرده بود.

نماینده مجلس خبرگان اضافه کرد: سیر صعود و نزول فقط با بندگی حاصل می‌شود چنانچه در آیه اول سوره کهف و آیه اول سوره اسرا به این مهم اشاره شده است. راه رسیدن به عبادت اخلص هم در بیان نورانی صدیقه طاهره سلام الله علیها آمده که فرموده است: «مَنْ أَصْعَدَ إِلَی اللَّهِ خَالِصَ عِبَادَتِهِ أَهْبَطَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ أَفْضَلَ مَصْلَحَتِه‏؛ هرکسی که عبادت پاک و خالص خود را به بالا بفرستد، خداوند عزیز و جلیل، بهترین مصالحش را بر او نازل می گرداند.»

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول