اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  تاریخ

ترور ناکام مرحوم عسگراولادی در 18 رمضان توسط منافقین +فیلم

یکی از ترورهای مسئولین توسط منافقین، ترور ناکام حبیب‌الله عسگراولادی بود که 29 تیر1360 مصادف با 18 ماه رمضان صورت گرفت.

ترور ناکام مرحوم عسگراولادی در 18 رمضان توسط منافقین +فیلم

به گزارش خبرنگار تاریخ خبرگزاری فارس، حبیب‌الله عسگراولادی از مبارزان انقلابی، نماینده ولی فقیه در کمیته امداد امام‌خمینی(ره)، نماینده دوره اول مجلس شورای اسلامی، وزیر بازرگانی دولت شهید‌ رجایی و کابینه اول میرحسین موسوی، نامزد چهارمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بود. عسگراولادی پیش‌تر دبیرکل حزب موتلفه اسلامی بود.

۴۱ سال پیش همچون امروزی مصادف با ۱۸ ماه رمضان که در سال ۱۳۶۰ برابر با ۲۹ تیرماه بود، ساعت ۸ بامداد، عسگراولادی به همراه دو پاسدار محافظ خود از خانه‌اش واقع در خیابان سقاباشی تهران خارج شد و قصد داشت سوار اتومبیل شود که از دو طرف توسط نارنجک و اسلحه ژـ۳ و یوزی مورد حمله قرار گرفت. منافقین سه نفر بودند. دو نفر آن‌ها موتورسوار و یک نفر در داخل صندوق عقب پیکانی مخفی شده بود که به عسگراولادی و دو پاسدار محافظ وی حمله کردند. عسگراولادی در این ترور از ناحیه پا و زیر قلب و دست راست مجروح شد.

 

اظهارات مرحوم عسگراولادی بعد از این ترور روی تخت بیمارستان

با تیراندازی محافظین عسگراولادی، یکی از منافقین کشته، نفر دوم که مجروح شده بود، حین انتقال به بیمارستان با خوردن قرص سیانور خودکشی کرد و نفر سوم موفق به فرار شد. علی‌اکبر اصفهانی عضو سازمان منافقین، طراح ترور آقای عسگراولادی بود که طرح وی توسط فردی به‌نام رنجبر از گروهک منافقین اجرا شد.

مرحوم حبیب‌الله عسگراولادی از جمله مبارزینی بود که از زمان فعالیت فدائیان اسلام به رهبری شهید نواب صفوی تا زمان تشکیل هیأت‌های موتلفه اسلامی به دستور امام‌خمینی(ره)، تحت نظر ارشاد روحانیون مبارزی همچون شهید مطهری، دوران پرتلاطمی را از نظر مبارزه پشت سر گذاشت. او پس از اعدام انقلابی حسنعلی منصور، نخست‌وزیر وقت، که توسط هیأت‌های موتلفه به وقوع پیوست، به همراه تعداد دیگری از اعضا، توسط ساواک دستگیر شد که سهم او از احکام صادره حبس ابد بود. او پس از تحمل سال‌ها زندان و تبعید، در سال ۱۳۵۵ آزاد شد.

سپری کردن سال‌های زیادی از عمر در زندان‌های رژیم پهلوی و برخورد با گروه‌ها و جریان‌های مختلف، او را دائره‌المعارفی از فعالیت‌های گروه‌های آن زمان کشور کرده بود. در این میان برخورد او با اعضای گروهک منافقین در زندان و شناختی که از آن‌ها به دست آورد، سبب روشنگری بسیاری در میان نیروهای انقلابی شد. به اعتقاد او منافقین اعتقادی به خدا و قیامت نداشتند. تظاهر به خواندن نماز شب و مستحبات می‌کردند تا نوجوانان و جوانانی را که به سمت آن‌ها می‌آیند، فریب دهند و جذب فرقه خود کنند.

سرانجام حبیب‌الله عسگراولادی ۱۴ آبان ۱۳۹۲ پس از چندماه بستری شدن در بیمارستان، در پی عارضه قلبی در سن ۸۱ سالگی درگذشت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول