اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای نخستین بار در شمال کشور؛

مجتمع نگهداری اسب کاسپین در گیلان راه‌اندازی شد

خبرگزاری فارس: نخستین مجتمع نگهداری و تحقیقات اسب کاسپین شمال کشور در محل مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گیلان راه‌اندازی شد.

مجتمع نگهداری اسب کاسپین در گیلان راه‌اندازی شد
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گیلان ظهر امروز در مراسم افتتاح سایت نگهداری اسب کاسپین، اظهار داشت: این سایت بر اساس تفاهمنامه همکاری متقابل علمی و پژوهشی بین مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گیلان و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی تهران به بهره‌برداری رسیده است.
بهمنی با اشاره به اهداف راه‌اندازی مجتمع نگهداری و تحقیقات اسب کاسپین افزود: این مجتمع به منظور توسعه تحقیقات کاربردی و استفاده بهینه از توانمندی‌های موجود در کشور در زمینه اسب کاسپین ایجاد شده است.
این مسئول، دستیابی به اهداف عالیه برنامه راهبردی تحقیقات حفظ ذخایر ژنتیکی دامی کشور «اسب کاسپین» را از دیگر اهداف ایجاد مجتمع مذکور ذکر کرد.
وی با تاکید بر ضرورت حفظ ذخایر ژنتیکی دام بومی موجود کشور در محیط‌های طبیعی بیان داشت: مجتمع نگهداری و تحقیقات اسب کاسپین در مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گیلان از سال 89 با همکاری مرکز تحقیقات تهران و ایستگاه تحقیقات خجیر تاسیس و امروز افتتاح شده است.
رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گیلان با برشمردن مهم‌ترین فعالیت‌های انجام شده، اذعان داشت: بازسازی و آماده‌سازی جایگاه اولیه نگهداری اسب کاسپین و انتقال اسب کاسپین واجد ثبت بین‌المللی به مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گیلان از جمله این فعالیت‌ها بوده است.
وی درباره تعداد اسب‌های موجود در مجتمع مذکور خاطرنشان کرد: طبق توافقات به عمل آمده با مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی تهران مقرر شده که تعداد 50 رٱس اسب کاسپین به مرکز تحقیقات گیلان انتقال یابد.
بهمنی یادآور شد: با فراهم شدن زمینه‌های لازم برای فعالیت‌های علمی و پژوهشی در زمینه اسب کاسپین در گیلان ضرورت دارد از این فرصت در راستای توسعه استان استفاده شود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد 15 رأس اسب کاسپین در مجتمع آورده شده است، افزود: به طور یقین در آینده نزدیک می‌توان در سطح ملی و منطقه‌ای به‌ویژه کشورهای حاشیه دریای خزر در باره اسب کاسپین جایگاه علمی نخست را کسب کرد.
این مسئول درباره خصوصیات اسب کاسپین اذعان داشت: اسب کاسپین به لحاظ ظاهری، تناسب اندام یک اسب بزرگ را دارد و بر خلاف بسیاری از پونی‌ها که دارای دست و پای کوتاه و تنه درشت هستند، مانند یک اسب مینیاتوری است که شناخت آن از روی عکس و تصویر به راحتی امکانپذیر نیست.
به گفته وی، اسب کاسپین شباهت زیادی با نژاد اسب عرب دارد و دارای سر کوچک، چشم‌های درشت و برجسته، پیشانی کمی محدب و گوش‌های بزرگ است و پوزه کوچک و گردن قوس‌دار، باریک و تناسبی مطلوب دارد.
بهمنی، مهم‌ترین وظایف مجتمع نگهداری و تحقیقات اسب کاسپین را ارتقای جایگاه علمی و اقتصادی استان در کشور، انجام تحقیقات کاربردی درباره اسب کاسپین و تولید دانش فنی عنوان کرد.
وی اظهار داشت: ایجاد و توسعه فضای اکوتوریسم در گیلان، برگزاری مسابقات سوارکاری، شناسایی و درمان بیماری‌های اسب و مطالعات اقتصادی‌اجتماعی در راستای بهبود و توسعه صنعت پرورش اسب از جمله اهداف این مجتمع است.
انتهای پیام/صا10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول