اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در همایش علمی موسیقی هورامی

بررسی سیاچمانه هورامان / عثمان هورامی تجلیل می‌شود

خبرگزاری فارس: رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مریوان از برگزاری همایش علمی موسیقی هورامی و تجلیل از عثمان هورامی استاد سیاچمانه در این شهرستان خبر داد.

بررسی سیاچمانه هورامان / عثمان هورامی تجلیل می‌شود
ابراهیم محمدحسینی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج، اظهار داشت: کانون فرهنگی ـ هنری فه ژین با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مریوان به منظور پاسداشت فرهنگ منطقه و بررسی آکادمیک موسیقی هورامی همایش یک‌روزه‌ای همراه با نکوداشت استاد عثمان هورامی برگزار می‌کند.
وی افزود: در همین راستا در فراخوانی که به همین مناسبت منتشر شده از هنرمندان، نویسندگان و پژوهشگران دعوت شده‌ است که مقالات خود را تا 30 بهمن ماه امسال به دبیرخانه همایش ارسال کنند.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مریوان در ادامه با اشاره به محورهای این همایش علمی، بیان داشت: آنالیز و بررسی آواز استاد عثمان هورامی، سیر تاریخی آوازخوانی در موسیقی هورامان، مقایسه ویژگی‌ها و تکنیک‌های آواز استاد عثمان هورامی با آواز ایرانی و آواز کلاسیک(غربی)، آسیب‌شناسی موسیقی و آوازخوانی هورامان و بررسی جامعه‌شناختی و مردم‌شناختی موسیقی هورامان از محورهای اصلی این همایش است.
محمدحسینی تصریح کرد: علاقه‌مندان می‌توانند مقالات را به‌ صورت تایپ شده به یکی از زبان‌های کردی یا فارسی در مایکروسافت ورد و به نشانی پست hamayesh@vejin.org الکترونیکی و یا بر روی سی‌دی به نشانی پستی دبیرخانه همایش ارسال کنند.
استاد عثمان هورامی در سال 1314 شمسی در روستای کیمنه از توابع شهرستان پاوه چشم به جهان گشود و در طول حیات هنری خود توانست بیش از 700 آواز کردی هورامی را اجرا و ثبت کند.
شهرت عثمان هورامی به واسطه تبحر وی در سرودن آواز سیاوچمانه است، آواز سیاوچمانه از اصیل‌ترین آوازهای رایج در میان اقوام ایرانی به شمار می‌رود که به اعتقاد برخی زبان‌شناسان یک منبع مهم برای بررسی نخستین گویش‌های شکل‌گرفته در سرزمین ایران است، تمام اشعار متن این آواز به زبان کردی هورامی است و این آواز دارای تحریر و حالت‌های مخصوصی است که فقط خوانندگان بومی و باتجربه می‌توانند آن را اجرا کنند.
سیاچمانه از نظر لغوی به معنی «سیاه‌چشمان» است و در میان مردم اورمانات ایران و شمال عراق به عنوان یکی از زیباترین نغمه‌ها رایج است.
انتهای پیام/غ20/د1000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول