اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  سایر حوزه ها

ولایتی در همایش بیداری اسلامی و جوانان

مبارزه با نظام سلطه و احیای هویت اسلامی خواسته جنبش‌های اسلامی منطقه است

خبرگزاری فارس: ولایتی گفت: مبارزه با نظام سلطه و استکبار جهانی احقاق حقوق ملت فلسطین احیا و تقویت هویت اسلامی خواسته جنبش‌های اسلامی منطقه است.

مبارزه با نظام سلطه و احیای هویت اسلامی خواسته جنبش‌های اسلامی منطقه است

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، علی اکبر ولایتی دبیرکل همایش بین‌المللی جوانان و بیداری اسلامی که در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد سخن می‌گفت، اظهار داشت: بیداری اسلامی فقط مختص به یک جغرافیای خاص نیست. بلکه بیداری اسلامی واکنش به چند قرن، وابستگی سیاسی و منابع ملت‌های مسلمان است.

 وی گفت: بیداری اسلامی را نباید پدیده‌ای نوظهور تلقی کرد بلکه خیزش کنونی جهان اسلام را باید یک مرحله محوری قلمداد کرد که طی آن انسان‌های مسلمان با کسب خودآگاهی جمعی غرور خود را در صحنه سیاسی دنیا به نمایش گذاشته است.

دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی ادامه داد: مبارزه با نظام سلطه و استکبار جهانی و کاهش مداخلات آن در جوامع اسلامی احقاق حقوق ملت فلسطین و احیای هویت اسلامی و تقویت آن از جمله خواسته‌های خیزش‌های اسلامی در کشورهای منطقه است.

ملت‌های مسلمان در جریان این جنبش اسلامی خواستار رهایی مسلمانان از فقر و مشکلات اقتصادی و اجتماعی و حرکت به سوی پیشرفت هستند.

ولایتی در ادامه بیان داشت: مهمترین ویژگی تحولات اخیر در جهان اسلام ماهیت ضد استبدادی بودن این تحولات و خیزش‌ها است.

وی افزود: مسالمت آمیز بودن، برخورداری از هویت اسلامی، استقلال طلبی و محوریت جوانان و اقشار انقلابی مردم از دیگر ویژگی‌های تحولات اخیر در جهان اسلام است. هر یک از این ویژگی‌ها از اهمیت خاصی در جایگاه خود برخوردار است و لذا نمی‌توان این تحولات را تنها با تاکید بر یکی از این عناصر و ویژگی‌ها شناخت.

دبیر کل مجمع بیداری اسلامی با بیان اینکه هدف از تحولات اخیر وحدت امت اسلامی، مبارزه با نظام سلطه و استکبار جهانی و احقاق حقوق ملت‌ها از جمله ملت مظلوم فلسطین است، تاکید کرد: جنبش بیداری اسلامی با همت و تلاش اندیشمندان، جوانان و شخصیت‌های فعال و مسلمان از 150 سال پیش آغاز شده و این خیزش‌های اخیر از همان هویت اسلامی نشات گرفته است و امروز وارد مرحله تازه شده است.

ولایتی خاطرنشان کرد: با بررسی تاریخ جهان اسلام و عرب می‌توان جنبش‌هایی‌ را با ویژگی‌های مذکور پیداکرد اما اینکه مردم بدون حضور احزاب و حکومت‌ها وارد میدان سیاست شوند و همه چیز را تحت تاثیر خود قرار دهند تا حدودی بی‌نظیر است.

 مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل یادآور شد: جنبش‌های اسلامی جدید خواستار کاهش اقتدار و سطح قدرت و کنترل حکومت‌های حاکم و تاکید بر حقوق سیاسی و اجتماعی مردم هستند.

ولایتی ادامه داد: گروه‌های اسلامگرا درتحولات اخیر از جمله تونس و مصر پیشتاز در حرکت‌های اسلامی بودند و بر حفظ هویت اسلامی تاکید دارند. امروز جوانان در اغلب کشورهای عربی که تحولات اسلامی در آنها رخ داده است نقش محوری را در تداوم انقلاب‌ها و اعتراض‌ها داشته‌اند.

وی همچنین گفت: تعارضات بین جریان‌های اسلامگرا و گروه‌ها در این کشورها، تدوین قانون اساسی بر پیچیدگی روند سیاسی و مداخله غرب و تشدید خشونت‌های سیاسی از جمله چالش‌های پیش روی کشورهاست.امروز غرب و استکبار جهانی با تلاش‌های رسانه‌ای و تبلیغات و اقدامات عملی در تلاش است تا با تضعیف جنبش‌های اسلامی و محدود کردن این جنبش‌ها، خیزش‌های منطقه را به برخی از حقوق‌های اجتماعی تنزل داده و از مسیر خود منحرف کنند.

 وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: ‌امیدواریم این اجلاس موجب شود تا میان جوانان کشورهای اسلامی از 73 کشور جهان حضور دارند و جوانان فرهیخته ایرانی یک ارتباط و شناخت متقابل صورت گیرد. جوانان شرکت کننده از کشورهای اسلامی در کمیسیون‌هایی که بعداز ظهر امروز تشکیل می‌شود مباحث جهان اسلام را مورد بررسی قرار می‌دهند تا انسجام و اتحاد کشورهای مسلمان را شاهد باشیم.

 انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول