اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به بهانه 29 اسفند

سنخیت ملی شدن صنعت نفت با انقلاب / بررسی عوامل مهم در ملی شدن صنعت نفت

خبرگزاری فارس: 29 اسفند سالروز ملی شدن صنعت نفت یکی از افتخارات ایران اسلامی است، افتخاری که با انقلاب اسلامی سنخیت داشت و ایران را به سمت توسعه هدایت کرد.

سنخیت ملی شدن صنعت نفت با انقلاب / بررسی عوامل مهم در ملی شدن صنعت نفت

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد تحلیل ملی شدن صنعت نفت نیازمند تحلیل فضای سیاسی، اجتماعی و جغرافیای زمانی شکل‌گیری و پیروزی این نهضت دارد.

61 سال قبل، در آستانه نوروز سال 1330، ملت ایران آیین باستانی نوروز را همراه با جشن ملی شدن صنعت نفت، با شکوه هر چه تمام‌تر برگزار کرد.

یکی از محققان ابرکوهی در مورد سالروز ملی شدن صنعت نفت به خبرنگار فارس گفت: این پیروزی بزرگ در مقابل استعمار کهن‌سال بریتانیا برای مردم ما بسیار شیرین بود.

وی افزود: این شیرینی به این دلیل امیدآفرین بود و حلاوتی مضاعف داشت که با وجود اینکه انگلیس در حافظه تاریخی ایرانیان به طمع‌ورزی، منفعت‌طلبی و خیانت پیشه‌گی شهرت داشت، اما عمده مصادر حساس سیاسی و اقتصادی کشور را تحت تأثیر و نفوذ خود نگه داشته بود.

قیومی خاطرنشان کرد: این پیروزی بزرگ از جهتی دیگر نیز حائز اهمیت و جالب توجه است، چرا که توسط نمایندگان واقعی و شایسته مردم ایران در مجلس شورای ملی و در رأس آنها مرحوم آیت‌الله کاشانی و مرحوم دکتر محمد مصدق و نه پادشاه و دولتمردان منصوب به وی به دست آمده بود.

* 29 اسفند به عنوان فرازی ارزشمند در تاریخ ایران ثبت شد

اگر چه دخالت‌های آشکار و پنهان دول غالب آن روزگار یعنی آمریکا و بریتانیا و تحریم کامل نفت ایران به علاوه برخی از خیره‌سری‌ها و بی‌تدبیری‌های داخلی نگذاشت تا ملت ایران که بزرگترین سهم را در این پیروزی شیرین داشتند، از منافع اقتصادی آن به طور کامل بهره‌مند شوند اما این ناکامی‌ها و حتی کودتای آمریکایی 28 مرداد باعث نشد تا ملی شدن صنعت نفت و خلع‌ید استعمار پیر به عنوان یکی از فرازهای درخشان تاریخ معاصر کشورمان ثبت و ضبط نشود.

وی افزود: جریان پیچیده و پرماجرای ملی شدن صنعت نفت ایران از آغاز تاکنون، موضوع طرح‌های پژوهشی عمیق، دقیق و بی‌شماری در داخل و خارج از کشور بوده و هست.

* معضلات پیش رو در بررسی رخداد ملی شدن نفت

قیومی عنوان کرد: به نظر می‌رسد آنچه در سطح مردم، رسانه و روزنامه‌ها از این نهضت، رهبران، عوامل و دستاوردهای آن مطرح می‌شود، دچار دو معضل اساسی و مشکل عمده است که تصویر واقعی این فرآیند را مبهم و تاریک می‌کند.

وی ادامه داد: نخست آنکه در تحلیل‌های رسانه‌ای موجود، غالباً به "جغرافیای زمانی" شکل‌گیری و پیروزی این نهضت اشاره‌ای نمی‌شود، این در حالی است که بدون تردید "بذر" این انقلاب تنها در بستری مناسب از شرایط سیاسی و اجتماعی می‌توانست به بار بنشیند.

قیومی اظهار کرد: در مقام مثال موارد ذیل را می‌توان از جمله مهم‌ترین عوامل داخلی یا خارجی مؤثر در فرآیند ملی شدن صنعت نفت ایران دانست که هر کدام می‌تواند موضوع مقالاتی مستقل باشد.

* مهم‌ترین عوامل در ملی شدن صنعت نفت

وی افزود: ضعف نهاد سلطنت و رواج آزادی‌های نسبی سیاسی در دوران بعد از رضاخان که با قدرت یافتن محمدرضا پهلوی مجدداً به محاق رفت، یکی از این عوامل است، آغاز شکل‌گیری جریانات سیاسی مبتنی بر توده‌ها و با استقلال نسبی از دولت و رایج شدن قراردادهای تنصیف (50-50) درآمدهای نفتی در سطح منطقه نیز از دیگر عوامل مؤثر در این فرآیند بود.

قیومی خاطرنشان کرد: ضعف نسبی قدرت امپراطوری بریتانیا پس از جنگ دوم جهانی و ظهور قدرت جدید آمریکا، ظهور جدی کمونیسم در ایران و فعالیت قوی حزب توده و آغاز به کار جدی نهادهای بین‌المللی نظیر سازمان ملل متحد، دیوان لاهه و اعتبار و سلامت نسبی آنها در آن دوران (این دو نهاد بین‌المللی در مواجهه میان ایران و انگلستان به نفع ایران رأی دادند!) نیز از عوامل مؤثر در ملی شدن صنعت نفت در ایران بود.

وی افزود: به این عوامل می‌توان به بسیاری دیگر از مسائل مانند فضای رسانه‌ای بسیار مطلوب در داخل و خارج از کشور، رشد آگاهی‌های عمومی از ماجراهای نفت، استعمارگری و حقوق کارگران و کینه انباشته ملت ایران از دولت بریتانیا و ... نیز اشاره کرد.

قیومی خاطرنشان کرد: با این اوصاف برای دست‌یابی به تحلیل و تصویری دقیق از این جریان در بستر تاریخ باید متوجه بود که علاوه بر صلاحیت رهبران و حمایت‌های مردمی از این نهضت، "جغرافیای زمانی" خاص آن دوران نیز در شکل‌یابی و به ثمر رسیدن این جریان تأثیرگذار بوده است.

* ملی شدن صنعت نفت آتشفشان کینه تاریخی مردم بود

قیومی افزود: نهضت ملی شدن صنعت نفت ایران، آتشفشان کینه تاریخی ملت ایران از امپراطوری بریتانیا بود که با حضور متن جامعه در شهرهای بزرگ و حمایت از نمایندگان قانونی خود در مجلس شورای ملی به ثمر نشست.

برخی از متخصصان و محققان تاریخ نفت ادعا دارند با شکل و شیوه‌ای متفاوت امکان معامله‌ای بهتر بر سر منافع نفتی ایران وجود داشت اما باید دانست "ملی شدن" اساساً یک جریان سیاسی و حتی اجتماعی است و نه لزوماً اقتصادی و بزرگ‌ترین دستاورد این نهضت، احیای حس افتخار و امید در یک ملت است که به طور قطع با هیچ دستاورد اقتصادی قابل قیاس نیست و نباید به هر چیز از پنجره تنگ "اقتصاد" نگریست.

* ملی شدن نفت و انقلاب اسلامی سنخیت داشت

یادآوری تجانس و سنخیت نهضت ملی شدن صنعت نفت با انقلاب بزرگ اسلامی نیز از نکاتی است که باید به آن توجه نشان داد.

پایگاه و منبع این دو جریان تاریخی (که البته ابعاد و عمق آنها به شدت با یکدیگر متفاوت است) توده‌های مردم دین‌دار و استعمارستیز ایران اسلامی هستند که آرمان بزرگ آنها "اسلام" و "استقلال" است.

ملت ایران در اسفند 1329 تنها نفت خود را ملی کرد و در ادامه این جریان مبارک در بهمن 57، ملی شدن تمام نظام سیاسی خود را جشن گرفت.

---------------------

گزارش: رحیم میرعظیم

-----------------------

انتهای پیام/س10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول