اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

اول تیرماه

جشن تیرگان در فراهان برگزار می‌شود

خبرگزاری فارس: سرپرست اداره کل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: جشن تیرگان امسال همزمان با دومین سالگرد ثبت این مراسم در فهرست میراث ‌ملی در شهر فراهان برگزار می‌شود.

جشن تیرگان در فراهان برگزار می‌شود

مجتبی رضوانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: جشن تاریخی تیرگان در نخستین روز از تیرماه سال‌ جاری در کنار امامزاده احمدبن‌علی ذلف‌آباد فراهان برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد:  این جشن که جشن شکرگزاری برداشت گندم است، یکی از جشن‌های ملی و تاریخی در کشور است که هر ساله در اول تیرماه در منطقه فراهان برگزار می‌شود.

سرپرست اداره کل میراث ‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان مرکزی با بیان اینکه جشن تیرگان ذلف‌آباد فراهان به عنوان نخستین جشن تیرگان ایران به ثبت آثار ملی رسیده است گفت: جشن تیرگان پیوندی معنوی در شکرانه و برکت محصول گندم در فصل برداشت این محصول است که با آیین‌های خاصی در این منطقه برگزار می‌شود.

رضوانی ادامه داد: جشن تیرگان و یا آب‌پاشان به منظور احیای هویت تاریخی، رسومات و میراث‌ معنوی شهرستان فراهان هر ساله با استقبال پرشور و بی‌نظیر مردم مناطق مختلف استان در منطقه تاریخی ذلف‌آباد برگزار می‌شود.

به گفته وی در این مراسم علاوه بر تشریح تاریخچه و زوایای آن، بازی‌های محلی، آواها و نواهای کار و پیشینه و فرهنگ کشاورزی و درو در منطقه معرفی می‌شود.

سرپرست اداره کل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان مرکزی اظهار کرد: این مراسم با ترکیبی از آداب و رسوم محلی و مراسم مذهبی مانند تعزیه‌خوانی شکل مخصوص به خود را گرفته است و همچنان تا به امروز به اجرا درمی‌آید.

جشن تیرگان که به شکرانه برداشت گندم اول تیر ماه هر سال در مناطقی از استان مرکزی به مرکزیت روستای ذلف‌آباد فراهان برگزار می‌شود، ریشه در باورهای مردم دارد که تا امروز حیات داشته است.

در روز جشن تیرگان، مردم از تمام منطقه فراهان و شهرهای اطراف در این محل اجتماع کرده و برای خیر و برکت محصولات کشاورزی خود مراسم دعا و نیایش برگزار می‌‌کنند.

انتهای پیام/خ20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول