اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان:

همدان در تنوع صنایع‌دستی رتبه دوم کشور را دارد

خبرگزاری فارس: رئیس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان گفت: ایران در تنوع صنایع‌دستی در مقام‌های نخست جهان قرار دارد و همدان نیز مقام دوم را در این زمینه دارد.

همدان در تنوع صنایع‌دستی رتبه دوم کشور را دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، اسدالله بیات شامگاه امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه 20 خرداد همزمان با شورای جهانی صنایع دستی به عنوان روز صنایع‌ دستی نامگذاری شده است، افزود: صنایع‌ دستی برگرفته از هنرهای اصیل و آئین‌های سنتی و فرهنگ اصیل یک منطقه است که در بعد فرهنگی و اجتماعی رشد و نمو یافته است.

وی به روزهای هفته صنایع‌ دستی اشاره کرد و گفت: 17 خرداد به عنوان روز "صنایع‌ دستی و هویت ملی"، 18 خرداد روز "صنایع‌ دستی و حمایت از تولید ملی"، 19 خرداد روز "صنایع‌ دستی و نوآوری"، 20 خرداد "صنایع‌ دستی، فرهیختگان و جوامع علمی"، 21 خرداد با عنوان "صنایع‌ دستی، صادرات و بازارهای بین‌المللی"، 22 خرداد به عنوان روز "صنایع‌دستی و ترویج و رسانه" و 23 خرداد نیز "صنایع‌ دستی سفیر فرهنگی و پیامد دوستی" نامگذاری شده است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان با بیان اینکه در کشور حدود 250 رشته صنایع ‌دستی فعال است، افزود: استان همدان به عنوان یکی از استان‌های فعال در رشته‌های صنایع‌ دستی است به طوری که 150 رشته صنایع‌ دستی در آن فعال است.

وی تصریح کرد: کشور ایران در راستای تنوع صنایع‌دستی در مقام‌های نخست قرار دارد و در کشور نیز استان همدان مقام دوم را در این زمینه دارد.

بیات با اشاره به اینکه لاله‌جین قطب سفال کشور است، اظهار کرد: اگر لاله‌جین توانسته قطب این رشته صنایع‌دستی شود، به این دلیل است که هم تولیدات و هم صادرات این رشته را در دست گرفته و پیش می‌رود.

وی بیان داشت: 20 خرداد روز جهانی صنایع‌دستی است که در این روز در همایش تجلیل از هنرمندان صنایع ‌دستی کشور، از هنرمند سفالگر استان به نام "عسگر عسگری" تجلیل می‌شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری استان همدان در ادامه افزود: در مواردی زمینه حضور هنرمندان در سایر کشورها برای معرفی آثار هنری خود و افزایش و توسعه صادرات این رشته به سایر کشورها فراهم می‌کنیم تا از این طریق حمایت از هنرمندان صورت گیرد.

وی در خصوص صادرات صنایع دستی همدان نیز ابراز داشت: میراث فرهنگی متولی صادرات نیست بلکه سازمان صنعت، معدن و تجارت متولی چنین امری است و حمایت از هنرمندان در توسعه و ارتقای صنایع‌دستی با میراث فرهنگی است.

بیات خاطرنشان کرد: در سطح دنیا ملتی که از غنا و صیغه فرهنگی و تاریخی بیشتری برخوردار باشد، از صنایع‌ دستی بهتری نیز برخوردار است که ایران نیز از این امر بهره‌مند شده است.

وی اظهار کرد: شهرستان‌های همدان نیز در برخی رشته‌ها از مهارت بالایی برخوردار هستند به طوری که در شهرستان ملایر منبت و رزن قاب‌سازی از جایگاه با ارزشی دارند که بازار خوبی نیز پیدا کرده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول