اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس موسسه امامیه مازندران:

کنگره بزرگداشت مرحوم آیت‌الله شیخ محمدتقی آملی برگزار می‌شود

خبرگزاری فارس: مسئول مرکز بزرگداشت آیت‌الله‌العظمی علامه محمدتقی آملی گفت: برای نخستین بار همزمان با ولادت امام رضا(ع) کنگره بزرگداشت مرحوم آیت‌الله شیخ محمدتقی آملی برگزار می‌شود.

کنگره بزرگداشت مرحوم آیت‌الله شیخ محمدتقی آملی برگزار می‌شود

حجت‌الاسلام صدرا صدوقی مازندرانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرستان ساری از برگزاری چهلمین سالگرد ارتحال آیت‌الله‌العظمی علامه محمدتقی آملی با پیام حضرت آیت‌الله جوادی آملی در شهرستان آمل خبر داد.

صدوقی با اشاره به اینکه در ایام ولادت ثامن‌الحجج حضرت علی‌ابن‌موسی الرضا(ع) چهلمین سالگرد رحلت آیت‌الله‌العظمی علامه محمد تقی آملی(ره) برای نخستین بار برگزار می‌شود، اظهار داشت: سالن همایش‌های دانشگاه شمال در شهرستان آمل محل برگزاری نخستین سالگرد ارتحال این عالم ربانی در آستانه چهلمین سالگردش است.

وی در شرح زندگانی و تحصیلات علمی و ابعاد اجتماعی حضرت آیت‌الله شیخ محمدتقی آملی گفت: مرحوم شیخ محمدتقی آملی از علمای تراز اول جهان تشیع، 11 ذیقعده 1304 قمری مصادف با ولادت علی‌ابن‌موسی الرضا(ع) در شهرستان تهران به دنیا آمد و از شاگردان میرزا محمد حسین آشتیانی و میرزا ابوالحسن جلوه بود.

این مسئول ادامه داد: این عالم ربانی علاوه بر شخصیت علمی، صاحب فتوا و مرجع تقلید در تهران بود.

صدوقی با اشاره به اینکه کتاب رساله علمیه مرحوم آیت‌الله شیخ محمدتقی آملی با نام" تلخیص الفرائض" به همراه دیگر آثارش به چاپ رسیده، بیان داشت: بارزترین تجلی آن علامه مرحوم در ماجرای مشروطیت دیده می‌شود.

رئیس موسسه امامیه مازندران خاطرنشان کرد: علامه شیخ محمد تقی آملی از 10 سالگی بعد از فراگیری ادبیات فارسی در مدرسه خازن‌الملک تعلم علوم عربی را آغاز و تا سطوح حوزه را بیشتر نزد والدش و خارج را در محضر مرحوم آیت‌الله حاج شیخ عبدالنبی‌نوری فراگرفت و از استاد اجازه اجتهاد دریافت کرد.

این مسئول که از نوادگان مرحوم شیخ محمد تقی آملی است می‌گوید: جد بزرگوارش برای تکمیل تحصیلات در سال 1340 قمری بعد از آنکه به درجه رفیع اجتهاد رسیدند، عازم حوزه علمیه نجف اشرف شدند و در جوار با برکت امیرالمومنان(ع) به تحصیل و تدریس پرداختند.

وی ادامه داد: مرحوم آیت‌الله شیخ محمدتقی آملی در نجف اشرف فقه و اصول را در محضر اساتید و مراجعی چون آیت‌الله عظام نائینی، اصفهانی و عراقی ادامه دادند.

صدوقی با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین کسب فیضی را که در نجف بتوان برای ایشان یاد کرد، درک انفاس قدسی عارف عظیم‌الشأن مرحوم حاج سید علی آقا قاضی طباطبایی است، ابراز داشت: شاگردی در حضور این عالم در پرورش روحی مرحوم آملی تاثیر عجیب و بسزایی داشت.

مسئول مرکز بزرگداشت آیت‌الله‌العظمی علامه محمدتقی آملی خاطرنشان کرد: مرحوم آملی بعد از طی مراحل علمی و 14 سال اقامت در نجف اشرف در سال 1353 قمری به تهران مراجعت و در حدود 40 سال در این شهر علاوه بر تشکیل کرسی درس حکمت، فقه و اصول در مسجد مجد الدوله تهران به امامت و هدایت مومنان مشغول بودند.

این مسئول ادامه داد: نقل است که امام خمینی(ره) از جمله کسانی بود که در جماعت و تدریس ایشان حاضر می‌شد.

رئیس موسسه امامیه مازندران با اشاره به اینکه این عالم ربانی در آخرین لحظات عمر با حالت ناتوانی دستور آوردن آب را دادند، گفت: بعد از خواندن دو رکعت نماز و عرض سلام بر مولایش حضرت سید الشهدا(ع) روح بلندش به عالم ملکوت پیوست و سرانجام در 29 شوال 1391 قمری دار فانی را وداع گفت و پیکر مطهرش در جوار حرم امام هشتم(ع) در باغ رضوان به خاک سپرده شد.

به گزارش فارس، کنگره بزرگداشت مرحوم آیت‌الله علامه شیخ محمد تقی آملی روز پنجشنبه ششم مهر ماه سال‌جاری از ساعت 9 صبح تا 16 همان روز در سالن همایش‌های دانشگاه شمال آمل برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ن10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول