اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

آزمایش‌های مخوف «ام کی آلترا» سیا

خبرگزاری فارس: سیا با انجام آزمایشات سری بر روی زندانیان، بیماران روانی، اقلیت‌های قومی و هزاران نفر از شهروندان عادی، قصد دارد به تکنیک‌های نوین بازجویی و کنترل ذهن دست یابد.

آزمایش‌های مخوف «ام کی آلترا» سیا

به گزارش فارس، «فورث میدیا» گزارش داد: دولت آمریکا به منظور توسعه سازمان سیا و بخش بازپرسی ارتش و دستیابی به روش‌های نوین شکنجه، آزمایشات روانشناسی متعددی را بر روی افراد انجام داده و بودجه لازم برای انجام این آزمایشات را تأمین کرده است. گفتنی است، بسیاری از این آزمایشات در دوران جنگ سرد صورت گرفته‌اند.

 

 

* «پروژه چاتر»

 

در مطالعاتی موسوم به پروژه چاتر که بین سال‌های 1953-1947 انجام شد، نیروی دریایی آمریکا به تحقیق و بررسی بر روی «سرم‌های حقیقت‌گویی» پرداخت. هدف از این پروژه اعتراف‌گیری از جاسوسان شوروی در حین بازجویی بود.

 

 

* عملیات ام کی-آلترا

 

در بهار سال 1963 و همزمان با بازدید فنی گسترده از نحوه عملکرد بخش‌های تکنیکی سیا عملیات ام کی-آلترا فاش شد. در جریان این بازرسی‌ها، «جان کی وانس»، از اعضای آژانس اطلاعات مرکزی و بازرس‌کل کارکنان متوجه پروژه‌ای تحقیقاتی و آزمایش«ال اس دی» و داروهای دیگر بر روی بیماران، بدون اطلاع آنان شد. ام کی-آلترا اسم رمز این عملیات بود که در «چرچ کامیتی» سال 1970 از حالت طبقه‌بندی خارج شد. بر اساس اطلاعات ارائه شده هزاران تن از جمله بیماران بیمارستانی، بیماران روانی، زندانیان و شهروندان عادی مورد آزمایش قرار گرفته و همگی این آزمایشات بدون کسب رضایت افراد صورت پذیرفته است.

 

 

* مراحل آزمایش آلترا

 

این برنامه غیرقانونی توسط سیا انجام می‌شد و شامل مراحلی چون شکنجه، دارو و آزمایشات خواب مصنوعی بود. هدف از انجام این آزمایشات شناخت ذهن، تبلیغات و موارد مشابه عنوان شده است. این آزمایشات بین سال‌های 1990-1950 صورت گرفته‌اند. به گفته برخی، شواهدی مبنی بر ادامه آنان وجود دارد. دانشمندان مورد حمایت سیا، در یکی از مراحل این آزمایش به بیماران برنامه قتل می‌دادند. آنان پس از ربودن افراد آنان را هیپنوتیزم کرده و تکنیک‌های دیگر ام کی-آلترا را بر روی آنان اجرا می‌کردند. سپس این افراد به منظور قتل مقامات به کشورهای مورد نظر فرستاده می‌شدند. تلاش در جهت دستیابی به «سرم حقیقت‌گویی» از دیگر بخش‌های برنامه کنترل ذهن در سازمان سیا بود. در این راستا، «ال اس دی» و داروهای دیگر بدون اطلاع و رضایت بیماران بر روی آنان آزمایش می‌شدند.

 

 

* مرگ و قتل انسان‌های بی‌گناه

 

در نتیجه این اقدامات افراد بسیاری جان خود را از دست داده و یا کشته شدند. از این دسته می‌توان به قتل «فرانک اولسون» متخصص بیوشیمی اشاره کرد. وی به علت ترس از افشای حقیقت کشته شد. دولت و سازمان سیا انجام هر گونه آزمایش را انکار کردند. با این حال این موضوع پس از تحقیقات کمیسیون «راک فلر» فاش شد. پس از وقوع این امر، دولت آمریکا صد‌ها میلیون دلار را به شاکیان و مدعیان این پرونده پرداخت کرد.

 

 

* سال‌های نخستین آغاز شرارت جدید آمریکا

 

در سال 1953 و در پی گلایه «آلین دولس» رئیس سازمان سیا، مبنی بر در اختیار نداشتن نمونه‌های انسانی کافی برای انجام آزمایشات، مقامات سیا تصمیم گرفتند تعدادی از برنامه‌های کنترل ذهن و بازجویی را در قالب برنامه‌ای با نام ام کی-آلترا، به انجام رسانند. این برنامه زیر نظر مستقیم دکتر «سیدنی گوتلیب» فعالیت می‌کرد. گفتنی است که ام کی-آلترا برای انجام آزمایشات بر روی نمونه‌های انسانی، از بیش از 80 مؤسسه مبلغی بالغ بر 25 میلیون دلار را دریافت کرده است.

 

* هدف از انجام ام کی-آلترا

ریچارد هلم هدف از انجام پروژه ام کی-آلترا را این طور بیان می‌کند: «قصد داریم مراحل تولید ماده شیمیایی موجود در مغز که باعث ایجاد حالت ذهنی استثنایی، غیررسمی و برگشت‌پذیری می‌شود را بررسی کرده و الگوی آن را برای افراد مختلف پیش‌بینی کنیم». وی افزود: «این ماده می‌تواند در مواردی چون استخراج اطلاعات و تلقین سودمند باشد».

 

 

* شستشوی مغزی و کنترل ذهن

 

سیا با الگوبرداری از برنامه‌های شستشوی مغزی، آزمایشاتی را در این زمینه آغاز کرد. بدترین قسمت این ماجرا به آزمایش ال اس دی و داروهای دیگر بر روی بیماران آمریکایی مربوط می‌شود. این آزمایشات بدون اطلاع و رضایت این افراد انجام شد و منجر به خود‌کشی تعدادی از این افراد گردید. با این حال، ماجرا به اینجا ختم نشده و تحقیقات سیا که از سوی مؤسسات «فورد» و «راکفلر» حمایت می‌شدند ابعاد گسترده‌تری پیدا کرد. از جمله این موارد می‌توان به تبلیغات، شستشوی مغزی، روابط اجتماعی، ترویج، هیپنوتیزم و سایر اشکال تلقین اشاره نمود.

 

 

* برنامه کنترل ذهن دولت آمریکا

 

در سال 1950، دولت آمریکا به منظور بررسی شیوه‌های کنترل ذهن، پروژه‌هایی را آغاز کرد. براساس اسنادی که از حالت طبقه‌بندی خارج شده‌اند، هدف از این برنامه‌ها دستیابی به روشی بود که به موجب آن انسان را بر خلاف خواست و اراده خود، قوانین بنیادین و قوانین طبیعی (مانند حب ذات) وادار به انجام امور گوناگون کرد. 25 سال بعد، هیئت «راکفلر» پرده از ماجرای «قتل‌های برنامه ریزی شده» سیا برداشت. این گزارش به ربایش، شکنجه و خوراندن دارو به شهروندان آمریکایی اشاره می‌کند.

 

 

* عملیات «پیپر کلیپ»-بازجویی توسط جنایت‌کاران جنگی

 

برنامه‌های ام کی آلترا و «آرتی چوک» از عملیات پیپرکلیپ مشتق شده‌اند. در این پروژه دانشمندان نازی به صورت سری وارد آمریکا می‌شدند و اطلاعاتی در مورد فناوری موشکی، جنگ افزارهای آلمانی، نحوه شکنجه و روش‌های بازجویی در اختیار آمریکایی‌ها قرار می‌‌گرفت. در نتیجه انجام 149 آزمایش کنترل ذهن مستقل، دانشمندان سیا به شیوه‌های نوین بازجویی دست یافتند. دانشمندان در بازجویی‌های خود از هیپنوتیزم، شوک الکتریکی و مواد مخدر (مانند ماری جوانا، مرفین، آمفتامین و مسکالین) بهره می‌بردند.

 

 

* نمونه‌های انسانی آزمایشات سیا

 

نمونه‌های آزمایشی عمدتا از میان زندانیان، بیماران روانی و اقلیت‌های قومی انتخاب می‌شدند. با این حال، آژانس، آزمایشات متعددی را بر روی افراد عادی نیز، انجام می‌داد. به علاوه آژانس از هزاران نفر در جهت آزمایش آی اس دی، مسکالین، مرفین، آتروفین، سکوباربیتال و داروهای دیگر بهره برده است (بدون اطلاع یا رضایت آنان).

 

 

* گزارش بازرس کل ارتش آمریکا به سنا

 

بازرس کل ارتش آمریکا در گزارش خود به سنا می‌نویسد: «آزمایشات شیمیایی ناشناسی در دانشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و مؤسسات تحقیقاتی بر روی افراد سالم، زندانیان و بیماران روانی انجام شدند».

 

 

* زندگی و مرگ فرانک اولسن

 

یکی از دانشمندانی که در سال 1950با پروژه ام کی-آلترا همکاری می‌کرد، فرانک اولسن بود. وی از فعالیت گروه خود مبنی بر ارزیابی قدرت تخریب نوعی از باکتری‌های خاص و استفاده ارتش آمریکا از بمب‌های میکروبی آگاه بود. در سال 1975 این اطلاعات فاش شد. همین امر نگرانی آمریکا از افشای استفاده این کشور از سلاح‌های بیولوژیکی را به دنبال داشت. اولسن که از نزدیک شاهد مرگ افراد بی‌گناه در اثر شکنجه و تزریق دارو بود، دچار پشیمانی شد. در نتیجه این موضوع دولت آمریکا و سازمان سیا از بیم افشای این اطلاعات وی را به قتل رساندند. شواهد حاکی از آن است که یک هفته پیش از مرگ اولسن، ال اس دی بر روی وی انجام شده بود. براساس شواهد موجود اولسن از ناحیه سر مورد حمله قرار گرفته و سپس از ارتفاع به پایین پرتاب شده بود. سیا مرگ وی را خودکشی اعلام کرد اما شواهد چیز دیگری را نشان می‌داد. پس از این حادثه «جانسون» رئیس جمهور وقت آمریکا، به طور سری با خانواده اولسن ملاقات کرد و مراتب عذرخواهی خود از مرگ وی را اعلام کرد. جانسون به این موضوع که سیا به دکتر اولسن ال اس دی داده است، اعتراف کرد. سیا مبلغ 750000 هزار دلار به عنوان حق‌السکوت به خانواده اولسن پرداخت کرد تا مانع پیگیری بیشتر آنان در این فقره شود.

انتهای پیام/110x6/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول