اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

دعوت به اشغال سفارت شوروی

خبرگزاری فارس: در پی پخش اعلامیه هایی مبنی بر اشغال سفارت شوروی دفتر امام خمینی امروز با انتشار اطلاعیه ای تاکید کرد : هرکس سفارت شوروی را اشغال کند عامل بی چون و چرای سیای آمریکا است . جاسوسان آمریکایی برای منحرف کردن افکار عمومی جهان از موضع قاطع شما ملت مبارز به توطئه تازه ای دست زده است.

دعوت به اشغال سفارت شوروی

رخدادهای 2 آذر1358

چکیده

دفتر امام خمینی امروز و با انتشار اطلاعیه ای تاکید کرد : هرکس سفارت شوروی را اشغال کند عامل بی چون و چرای سیای آمریکا است .

دکتر حسن حبیبی سخنگوی شورای انقلاب بدنبال جلسه امشب شورا که با شرکت جمعی از اعضا و هیئت حسن نیت کردستان تشکیل شد اعلام کرد که در این جلسه آیت الله خامنه ای به عنوان سرپرست سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تعیین شده اند .

مهندس مهدی بازرگان در حسینیه ارشاد طی یک سخنرانی دو ساعته از مردم دعوت کرد که با تعقل و اندیشه و با توجه داشتن به اینکه این انقلاب باید بماند و از هر دسیسه ای برکنار باشد به قانون اساسی رای مثبت بدهند . وی همچنین گفت : برای خودکفا بودن باید از تمدن غرب استفاده کنیم .

امروز زندانیان زندان وکیل آباد مشهد دست به شورش زدند و بیش از 200 نفر از آنان با تغییر لباس اقدام به فرار کردند .

آیت الله منتظری در خطبه های نماز جمعه امروز تهران با تاکید بر اینکه ما امروز در حال جنگ با آمریکا هستیم گفت : جنگ همیشه اینگونه نیست که بر سر ما بمب بریزند ما امروز بر سر استقلال با آمریکا در حال جنگ هستیم . وی همچنین گفت : ما تنها زمانی می توانیم با آمریکا رابطه داشته باشیم که دستش را از منطقه کوتاه کنیم و کاری کرده باشیم که آمریکا ملل اسلامی را بحال خودش بگذارد و به آنها کاری نداشته باشد .

ابوالحسن بنی صدر سرپرست وزارت امورخارجه و وزارت امور اقتصاد و دارایی امروز طی سخنانی در دانشگاه تهران گفت : ایران قرضهایی را که غارتگران سابق از همدستان خارجیشان گرفته اند نمی پردازد.

کارتر رئیس جمهور آمریکا نیز امروز پس از دو ساعت گفت و گو با مشاوران خود در کمپ دیوید به ایران اخطار داد که آسیب دیدن حتی یک گروگان آمریکایی منجر به انتقام بسیار شدید خواهد شد .

سازمان مجاهدین خلق [منافقین] با انتشار بیانیه ای با اشاره به تهدید آمریکا علیه ایران به کلیه نیروهای این سازمان آماده باش داد .

گروهی از آمریکائیان و انگلیسی های مقیم تهران نیز پیش از ظهر امروز در یک راهپیمایی از میدان فردوسی تا دانشگاه تهران علیه دولت های خود شرکت کردند .

دفتر امام خمینی : هرکس سفارت شوروی را اشغال کند عامل دشمن است

دفتر امام خمینی امروز با انتشار اطلاعیه ای تاکید کرد : هرکس سفارت شوروی را اشغال کند عامل بی چون و چرای سیای آمریکا است . در بخشی از این اطلاعیه آمده است : بار دیگر جاسوسان آمریکایی برای منحرف کردن افکار عمومی جهان از موضع قاطع شما ملت مبارز به توطئه تازه ای دست زده است .در ادامه این اعلامیه آمده است : این بار با پخش اعلامیه هایی مردم را دعوت به اشغال سفارت شوروی نموده اند ، از ملت شریف میخواهیم تا به هیچ وجه تحت تاثیر این دسیسه ها واقع نشوند که مطمئنیم نمی شوند .

در پایان این اعلامیه مهم تاکید شده است : امروز اشغال سفارتخانه ای در ایران خیانت به مبارزات برحق ضد آمریکایی مردم ما است ، بار دیگر به ملت شریف و مبارز تذکر میدهیم که هر کس دست به چنین اعمالی بزند محکوم و از عوامل بی چون و چرای آمریکا است . (1)

دکتر حسن حبیبی سخنگوی شورای انقلاب بدنبال جلسه امشب شورای انقلاب که با شرکت جمعی از اعضا و هیئت حسن نیت کردستان تشکیل شد اعلام کرد که در این جلسه آیت الله خامنه ای به عنوان سرپرست سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تعیین شده اند . آیت الله خامنه ای نماینده شورای انقلاب در وزارت دفاع نیز می باشند.

آیت الله خامنه ای سرپرست سپاه پاسداران شد

دکتر حسن حبیبی سخنگوی شورای انقلاب بدنبال جلسه امشب شورای انقلاب که با شرکت جمعی از اعضا و هیئت حسن نیت کردستان تشکیل شد اعلام کرد که در این جلسه آیت الله خامنه ای به عنوان سرپرست سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تعیین شده اند . آیت الله خامنه ای نماینده شورای انقلاب در وزارت دفاع نیز می باشند .سخنگوی شورای انقلاب افزود : آیت الله مهدوی کنی نیز به عنوان نماینده شورای انقلاب در دادگاه های انقلاب انتخاب شده اند . (2)

بازرگان : به قانون اساسی رای مثبت بدهید

مهندس مهدی بازرگان در حسینیه ارشاد طی یک سخنرانی دو ساعته از مردم دعوت کرد که با تعقل و اندیشه و با توجه داشتن به اینکه این انقلاب باید بماند و از هر دسیسه ای برکنار باشد به قانون اساسی رای مثبت بدهند.بازرگان ادامه داد : مردم توجه کنند که در کنار این قانون اساسی است که کشور از میان امواج هرج و مرج به ساحل نجات و رهایی خواهد رسید .

باید قدر ما را بدانید !

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت : پای روحانیت را امثال من و دکتر سحابی در دانشگاه و در میان روشنفکران و در فرهنگ بازکردیم ، مرحوم مطهری وقتی میخواست تعریفی از من بکند می گفت این آدم پیوند بین دین و دانش و تمدن و روحانیت را برقرار کرده است .(3)

علی مطهری :« بازرگان شخصیتی بود که با شهید مطهری تفاهم و نسبت به او حرف شنوی داشت تا امام، این یک واقعیت است. بازرگان مطهری را بیشتر از امام قبول داشت و معتقد بود امام خیلی با قشر تحصیل کرده آشنا نیست و شهید مطهری هم با فرض وجود خودش، بازرگان را پیشنهاد کرد.»

نخست وزیر سابق در بخشی از سخنان خود با اشاره به تعارض و مخالفت روحانیت با تمدن غرب گفت :این یک واقعیت است که این زندگی اداری ما این پست ، این گمرک ، این اتومبیل و این مدارس از خارج و از غرب گرفته ایم ، همه اش وارداتی است اما روحانیت ما که گفتم نگهبان استقلال و دین ما هستند آنها می خواهند کشور را با سیستم خودشان اداره کنند .

بازرگان ادامه داد : روحانیت ما که مخالف تمدن غرب است از ظواهر این تمدن استفاده می کند ، ما چه بخواهیم و چه نخواهیم چون در قرن بیستم بدنیا آمده ایم نمیتوانیم ارتباطات را در نظر نگیریم و دور خودمان را دیوار چین بکشیم ، برای خود کفا بودن باید صنعت و کشاورزیمان را با استفاده از تمدن غرب مجهز سازیم. وی ادامه داد : اگر میخواهیم قدرت داشته باشیم باید از تکنولوژی غرب استفاده کنیم . (4)

عرصه علم عرصه داد و ستد است ، چنان چه ما از دستاوردهای مردم در هرگوشه جهان استفاده می کنیم آنان نیز از دستاوردهای ما استفاده می کنند ولی مغالطه ای که در گفته های بازرگان موج میزند این است که وی تمدن را با پیشرفت های مادی و علمی یکی می داند در حالی که پیشرفت های مادی پوسته و ظاهر تمدن را شکل می دهد . ازنظر رهبر معظم انقلاب بخش حقیقى تمدن، آن چیزهائى است که متن زندگى ما را تشکیل میدهد؛ که همان سبک زندگى است مثل مسئله‌ى خانواده، سبک ازدواج، نوع مسکن.

بازرگان گفت : ما حالا که رهبری نهضت ضد امپریالیستی را بعهده گرفته ایم و شعار ما شعار جهانی شده است باید از سکوی پرتاب مستحکمی برای پرتاب این موشک استفاده کنیم ، سیاست گام به گام ما برای این بود که موضع ها را یکی پس از دیگری محکم سازیم ، من که معتقد به پیشرفت بصورت سنگر به سنگر بودم و هستم ضد انقلاب نمیتوانم باشم . (5)

فرار بیش از 200زندانی از زندان مشهد

امروز زندانیان زندان وکیل آباد مشهد دست به شورش زدند و تعدادی از آنان با تغییر لباس اقدام به فرار کردند . با تلاش ماموران عده ای از فراری ها دستگیر شده اند ولی طبق آخرین آمار 273نفر از زندانیان موفق به فرار شده اند . بعد از انقلاب این دومین شورش در زندان مشهد است . (6)

آیت الله منتظری : ما با آمریکا در حال جنگیم

آیت الله منتظری در خطبه های نماز جمعه امروز تهران با تاکید بر اینکه ما امروز در حال جنگ با آمریکا هستیم گفت : جنگ همیشه اینگونه نیست که بر سر ما بمب بریزند ما امروز بر سر استقلال با آمریکا در حال جنگ هستیم .

بازرگان:پای روحانیت را امثال من و دکتر سحابی در دانشگاه و در میان روشنفکران و در فرهنگ بازکردیم ، مرحوم مطهری وقتی میخواست تعریفی از من بکند می گفت این آدم پیوند بین دین و دانش و تمدن و روحانیت را برقرار کرده است.

وی گفت : برای اینکه مستقل باشیم و دیگر اجازه ندهیم که آمریکا یا قدرت دیگری برای ما تصمیم بگیرد و برای اینکه گرسنه نمانیم گندم و برنج برایمان بفرستند باید قانع باشیم .

آیت الله منتظری گفت : بیائید مانند هند که برای کسب استقلال و رهایی از زیر یوغ استعمار بریتانیا تمام کالاهای انگلیسی را تحریم کرد و روی پای خودش ایستاد شما هم قدری از خود گذشتگی نشان دهید و از چیزهایی که مصرفش بیهوده است و خاصیتی ندارد خودداری کنید .

وی گفت : به عنوان نمونه مصرف گوشت در تهران زیاد است و نیازی به این همه مصرف نیست ، بخاطر بیاورید مسلیمن را که در صدر اسلام چگونه زندگی می کردند و در مقابل دشمنان خود چه کارهایی میکردند .

وی گفت : ما تنها زمانی می توانیم با آمریکا رابطه داشته باشیم که دستش را از منطقه کوتاه کنیم و کاری کرده باشیم که آمریکا ملل اسلامی را بحال خودش بگذارد و به آنها کاری نداشته باشد . (7)

بنی صدر : ایران قرض های رژیم سابق به مستکبران را پرداخت نمی کند

ابوالحسن بنی صدر سرپرست وزارت امورخارجه و وزارت امور اقتصاد و دارایی امروز طی سخنانی در دانشگاه تهران گفت : ایران قرضهایی را که غارتگران سابق از همدستان خارجیشان گرفته اند نمی پردازد.وی گفت : من در پاسخ یک خبرنگار فرانسوی که پرسیده بود آیا شما خود را در انزوا نمی بینید گفتم اگر دنیا دنیای سلطه گران است ما در این دنیا هیچ راهی نداریم و اگر دنیا متعلق به مستضعفان است ما هرگز احساس انزوا نمی کنیم . وی گفت : احتمال میرود که رژیم سابق نزدیک 15میلیارد دلار از کشورهای دیگر قرض گرفته باشد ما این قرضها را پرداخت نخواهیم کرد . (8)

آیت الله منتظری : بیائید مانند هند که برای کسب استقلال و رهایی از زیر یوغ استعمار بریتانیا تمام کالاهای انگلیسی را تحریم کرد و روی پای خودش ایستاد شما هم قدری از خود گذشتگی نشان دهید و از چیزهایی که مصرفش بیهوده است و خاصیتی ندارد خودداری کنید.

تهدید تازه کارتر علیه ایران

کارتر رئیس جمهور آمریکا امروز پس از دو ساعت گفت و گو با مشاوران خود در کمپ دیوید به ایران اخطار داد که آسیب دیدن حتی یک گروگان آمریکایی منجر به انتقام بسیار شدید خواهد شد . جودی پاول منشی مطبوعاتی کاخ سفید در این زمینه گفت : کارتر در نظر دارد با رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا ، فرماندهان نیروی زمینی ، هوایی و دریایی مذاکره کند . (9)

آماده باش مجاهدین خلق (منافقین) برای مبارزه با آمریکا

سازمان مجاهدین خلق ایران با انتشار بیانیه ای با اشاره به تهدید آمریکا علیه ایران به کلیه نیروهای این سازمان آماده باش داد . در بخشی از این بیانیه آمده است : به این ترتیب ما امیدواریم تا به عنوان یک سازمان کوچک انقلابی تحت فرماندهی عالی امام خمینی در خطوط ضد استعماری از هر گونه مساعدت و همکاری برادران رزمنده ارتشی و سپاهی نیز برخوردار  باشیم ، همچنین بمنظور وحدت عمل و تمرکز فرماندهی کلیه افراد خود را در هرکجا که باشند موظف ساخته ایم تا در مسیر پیکار مشترک ضد امپریالیستی برحسب وظایف مکتبی خود که هر گونه خودبینی و تنگ نظری گروهی را محکوم کرده است بی چون و چرا از برادران پاسدارشان برعلیه امپریالیزم حمایت نموده و حرف شنوی داشته باشند . (10)

بنی صدر:اگر دنیا دنیای سلطه گران است ما در این دنیا هیچ راهی نداریم و اگر دنیا متعلق به مستضعفان است ما هرگز احساس انزوا نمی کنیم . وی گفت : احتمال میرود که رژیم سابق نزدیک 15میلیارد دلار از کشورهای دیگر قرض گرفته باشد ما این قرضها را پرداخت نخواهیم کرد .

راهپیمایی آمریکایی های مقیم ایران علیه دولت کارتر

گروهی از آمریکائیان و انگلیسی های مقیم تهران پیش از ظهر امروز در یک راهپیمایی از میدان فردوسی تا دانشگاه تهران شرکت کردند . شرکت کنندگان در این راهپیمایی با شعار درود بر خمینی اعلام کردند : ما شرمنده ایم که دولتهایمان هنوز از شاه حمایت می کنند . (11)

پی نوشت:

1-  کیهان ، 3آذر1358، صفحه 2

2-  اطلاعات ، 3آذر1358، صفحه 2

3-  علی مطهری در این زمینه می گوید :« بازرگان شخصیتی بود که با شهید مطهری تفاهم و نسبت به او حرف شنوی داشت تا امام، این یک واقعیت است. بازرگان مطهری را بیشتر از امام قبول داشت و معتقد بود امام خیلی با قشر تحصیل کرده آشنا نیست و شهید مطهری هم با فرض وجود خودش، بازرگان را پیشنهاد کرد.» علی مطهری ادامه می دهد :« من مطمئنم اگر مطهری بود داستان شکل دیگری پیدا می کرد ... ایشان سریعا بازرگان را برکنار می کرد یا روش و کار او را تصحیح می کرد ، خاطره ای دارم که موید این نکته است، ظهر همان شبی که پدر ترور شد سر سفره نهار من بودم و آقای لاریجانی و پدر که صحبت بازرگان شد و من گفتم مهندس بازرگان در مصاحبه آخر خود حرف ها و کنایه هایی به امام می­زدند که پدر گفت خودت شنیدی یا از دیگران؟ که گفتم خودم شنیدم. سپس پدر مکثی کردند و گفتند امام هم از دست وی خیلی راضی نیست و ما تصمیم داریم ظرف همین دو سه روزه او را برکنار کنیم و یک دولت انقلابی روی کار بیاوریم و حتی مطهری هم ناامید شده بود »( رک روایتی جدید از رابطه بازرگان و شهید مطهری ، فرارو به نقل از ماهنامنه نسیم بیداری ، 16بهمن 1389)

4-  آنچه روشن است و جای شبهه و تردیدی در آن نیست پیشرفت های مادی بشر در سایه علم متعلق به همه انسانها است زمانی جهان اسلام و مسلمانان پیشتاز در عرصه علم بودند و غرب نیز براین واقعیت معترف است و امروز نیز غرب از فرصت بدست آمده ناشی از سستی مسلمانان استفاده و در عرصه علم پیشرفت کرده است ، عرصه علم عرصه داد و ستد است ، چنان چه ما از دستاوردهای مردم در هرگوشه جهان استفاده می کنیم آنان نیز از دستاوردهای ما استفاده می کنند ولی مغالطه ای که در گفته های بازرگان موج میزند این است که وی تمدن را با پیشرفت های مادی و علمی یکی می داند در حالی که پیشرفت های مادی پوسته و ظاهر تمدن را شکل می دهد و آنچه فرهنگ ساز و عامل جدایی و سعادت است نه این پوسته که باطن تمدن است ، رهبر معظم انقلاب در این زمینه تعبیر جالبی دارند . ایشان با اشاره به فروپاشی خانواده ها و بحران ها و مشکلات عمیق در کشورهای غربی و کشورهای مقلد فرهنگ غرب  می فرمایند : «فرهنگ غربى فقط هواپیما و وسائل آسایش زندگى و وسائل سرعت و سهولت نیست؛ اینها ظواهر فرهنگ غربى است، که تعیین‌کننده نیست؛ باطن فرهنگ غربى عبارت است از همان سبک زندگى مادىِ شهوت‌آلودِ گناه‌آلودِ هویت‌زدا و ضد معنویت و دشمن معنویت. شرط رسیدن به تمدن اسلامىِ نوین در درجه‌ى اول این است که از تقلید غربى پرهیز شود. ما متأسفانه در طول سالهاى متمادى، یک چیزهائى را عادت کرده‌ایم تقلید کنیم. »( رک بیانات در دیدار جوانان استان خراسان شمالى‌ ، 23/07/91 ) در واقع هر تمدنی دو بخش عمده را در بر دارد ، بخش ابزاری و ظاهری و دیگری بخش متنی ، اصلی و اساسی ، بخش ابزاری تمدن همانی است که بازرگان به آن اشاره کرده و آن را به رخ مسلمانان و روحانیت می کشند ، همان بخشی که اسلام نیز بر آن تکیه می کند . آیت الله خامنه ای در دیدار با جوانان خراسان شمالی به این موضوع اشاره کرده و می فرمایند :« اما بخش حقیقى، آن چیزهائى است که متن زندگى ما را تشکیل میدهد؛ که همان سبک زندگى است ... این، بخش حقیقى و اصلى تمدن است؛ مثل مسئله‌ى خانواده، سبک ازدواج، نوع مسکن، نوع لباس، الگوى مصرف، نوع خوراک، نوع آشپزى، تفریحات، مسئله‌ى خط، مسئله‌ى زبان، مسئله‌ى کسب و کار، رفتار ما در محل کار، رفتار ما در دانشگاه، رفتار ما در مدرسه، رفتار ما در فعالیت سیاسى، رفتار ما در ورزش، رفتار ما در رسانه‌اى که در اختیار ماست، رفتار ما با پدر و مادر، رفتار ما با همسر، رفتار ما با فرزند، رفتار ما با رئیس، رفتار ما با مرئوس، رفتار ما با پلیس، رفتار ما با مأمور دولت، سفرهاى ما، نظافت و طهارت ما، رفتار ما با دوست، رفتار ما با دشمن، رفتار ما با بیگانه؛ اینها آن بخشهاى اصلى تمدن است، که متن زندگى انسان است.»( رک بیانات در دیدار جوانان استان خراسان شمالى‌ ، 23/07/91 ) آنچه بازرگان ایران را به آن می خواند تقلید است ، تقلید از فرهنگ و تمدن غرب ولی «البته بعضى از کشورها مقلدند؛ از غرب، از سازندگان تمدن مادى یک چیزى را گرفته‌اند، زندگى خودشان را بر اساس آن شکل داده‌اند. بله، اینها ممکن است به یک پیشرفتهائى هم برسند، به یک پیشرفتهاى صورى و سطحى هم میرسند، اما مقلدند؛ اینها تمدن‌ساز نیستند، اینها بى‌ریشه و آسیب‌پذیرند؛ اگر چنانچه یک طوفانى به وجود بیاید، اینها از بین خواهند رفت؛ چون ریشه‌دار نیستند. علاوه بر اینکه کار آنها تقلید است و تقلید پدرشان را در مى‌آورد، برخى از منافع تمدن مادى غرب گیرشان مى‌آید و بسیارى‌اش گیرشان نمى‌آید، اما همه‌ى زیانهاى آنها گیرشان مى‌آید.»( رک بیانات در دیدار جوانان استان خراسان شمالى‌ ، 23/07/91 ...)

5-  کیهان ، 3آذر1358، صفحه 2

6-  کیهان ، 3آذر 1358، صفحه 1

7-  کیهان ، 3آذر 1358، صفحه 5

8-  کیهان ، 3آذر 1358، صفحه 9

9-  اطلاعات ، 3آذر1358، صفحه 12

10-  اطلاعات ، 3آذر1358، صفحه 12

11-  اطلاعات ، 3آذر 1358، صفحه 1

پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول