اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

رئیس سازمان نظام کاردانی ساختمان تهران اعلام کرد

سازمان نظام مهندسی مانع حضور کاردانها در اجرای طرح‌های عمرانی

خبرگزاری فارس:رئیس سازمان نظام کاردانی فنی ساختمان استان تهران گفت:متاسفانه علیرغم نظر مثبت مسئولان ارشد وزارت راه و شهرسازی و کمیسیون عمران مجلس، سازمان نظام مهندسی مانع حضور کاردانهای ساختمان در اجرای طرح های عمرانی می شود.

سازمان نظام مهندسی مانع حضور کاردانها در اجرای طرح‌های عمرانی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مهدی موذن در یازدهمین مجمع عمومی کاردانان فنی ساختمان استان تهران افزود:سازمان نظام کاردانی فنی ساختمان استدلال ساده و عاقلانه‌ای برای حضور کاردانهای ساختمان در اجرای طرح های عمرانی دارد چرا که رئیس جمهور تأکید کرده که حتی‌الامکان هیچ پروژه‌ای برای دولت بعدی نمانده و تمام پروژه‌های شروع شده در همین دولت به پایان برسد.

وی ادامه داد: اما از میان پروژه‌های نیمه تمام، چه پروژه‌ای مهمتر از اشتغال به کار هزاران فرد از افراد تحصیل کرده و متخصصینی که طی 11 سال گذشته منتظر بوده‌اند تا موانع شروع به کار آنها در استان تهران برداشته شود.

* به خطر افتادن منافع مهندسان

موذن گفت: بر اساس قانون نظام مهندسی نیروهای انسانی که باید در صنعت ساختمان دارای صلاحیت باشند در دو سازمان نظام مهندسی و سازمان نظام کاردانی ساختمان گنجانده شده و سه گروه مهندسان، کاردان‌ها و معماران تجربی مکلف هستند که از وزارت راه و شهرسازی پروانه کار اخذ کنند.

وی افزود: اگرچه سازمان نظام مهندسی و نظام کاردانی ساختمان قرار بود با هم فعالیت خود را آغاز کنند اما متأسفانه نظام کاردانی ساختمان در سال 80 و پس از 6 سال تأخیر شروع به کار کرد در حالی که نظام مهندسی در سال74 کار خود را آغاز کرده بود.

وی ادامه داد: سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران در 11 سال گذشته همواره وظایف محول شده خود را به خوبی انجام داده و آموزش‌ها و دوره‌های لازم برای کاردان‌های ساختمان باعث شده تا این 7500 عضو کاردان‌ها در تهران تشنه حضور در ساختمان‌‌سازی باشند.

وی اضافه کرد: با عدم تعیین وظایف کاردان‌های ساختمان، شناسنامه فنی ساختمان هم نمی‌توانیم داشته باشیم چرا که شناسنامه فنی ساختمان بدون مندرجات اصولی نمی‌تواند ارزش داشته باشد و ما نیروی کار ماهر کافی نداریم که کارت مهارت فنی داشته باشد.

موذن با تاکید بر اینکه شناسنامه فنی ساختمان به ساختمان‌ها هویت نمی‌دهد ادامه داد: مندرجات شناسنامه فنی ساختمان است که به ساختمان هویت می‌دهد، بنابراین اگر سازمان نظام مهندسی ساختمان تصمیم می‌گیرد که ساختمان‌ها را شناسنامه‌دار کند باید سایر ارکان ذیربط را نیز دخیل کند و امید است با 11 سال تلاش بی‌وقفه با سلایق مدیران به بن بست نخوریم.

وی خاطر نشان کرد: همواره وزرای سه دولت اخیر و نمایندگان مجلس بر استفاده از پتانسیل کاردان‌های فنی ساختمان تأکید و عنوان کرده‌اند که حضور کاردان‌های فنی موجب ارتقای صنعت ساخت و ساز می‌شود اما متأسفانه سازمان نظام مهندسی استان تهران نگران این است که با حضور کاردان‌های فنی ساختمان، منافع مهندسان به خطر بیافتد.

*حضور کاردان‌های فنی ساختمان در استان تهران در حد صفر 

وی اظهار داشت: در حال حاضر حضور کاردان‌های فنی ساختمان در استان تهران در حد صفر است و حتی یک نمونه کار هم از سوی این سازمان به اعضای خود ارجاع داده نشده است.

موذن گفت:سازمان نظام مهندسی استان تهران دلیل مخالفت خود با حضور کاردان‌های فنی ساختمان در عرصه ساخت و ساز را افزایش حق‌الزحمه‌ها و در نهایت گران شدن قیمت تمام شده مسکن عنوان می‌کند.

وی ادامه داد:سؤال ما نیز این است که آیا متری 5 هزار تومان بابت حق نظارت، می‌تواند بر قیمت تمام شده مسکن تأثیر خیلی زیادی داشته باشد پس باید کنترل قیمت مسکن در جاهای دیگر جستجو شود.

رئیس سازمان نظام کاردانی فنی ساختمان استان تهران ادامه داد: هر سال به بیش از یک میلیون واحد مسکونی جدید نیاز داریم از طرفی ساختمان های فرسوده نیز در کشور وجود دارد که باید نوسازی شود همچنین تعداد زیادی از ساختمانها نیز به مقاوم سازی نیاز دارند تا در برابر خطراتی همچون زلزله مشکل ساز نشوند.

وی گفت: برای احداث یک ساختمان مقاوم و استاندارد، استفاده از مصالح استاندارد، رعایت ضوابط فنی و مقررات ملی ساختمان و استفاده از عوامل کاردان و باصلاحیت ضروری است که در صورت وجودنداشتن عامل سوم دو عامل اولی نیز بی اثر خواهد بود.

رئیس سازمان نظام کاردانی فنی ساختمان افزود: امروز عمر مفید ساختمان در کشور ما 30 سال اعلام می شود در صورتی که عمر مفید ساختمانها در دنیا بالای 80 سال است.

*حضور کاردانان فنی ساختمان برای جلوگیری از ریزش ساختمان

موذن گفت: اگر می خواهیم شاهد ریزش ساختمان های مجاور گودبرداری ها نباشیم باید همواره کاردانان فنی ساختمان در روند احداث ساختمان ها حضور داشته باشند تا ساختمان هایی استاندارد و اصولی ساخته شود.

وی افزود: اقدامات لازم برای نقش آفرینی کاردانان فنی ساختمان در روند اجرای طرح های عمرانی صورت گرفته و مسئولان وزارت راه و شهرسازی و کمیسیون عمران مجلس خواهان حضور این افراد در اجرای طرح های عمرانی هستند اما کارشکنی هایی مانع از ورود آنها در روند اجرای طرح ها می شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول