اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

معاون وزیر راه در گفت‌وگو‌با فارس خبر داد

جذب فاینانس چینی برای قطار قم-اصفهان/ افزایش سرعت به 300km/h

خبرگزاری فارس: معاون وزیر راه با اشاره به توافق با چینی‌ها برای جذب فاینانس خط‌آهن سریع‌السیر قم-اصفهان، از اتمام زیرسازی و آغاز روسازی این مسیر ریلی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: کل هزینه اجرا ۲۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

جذب فاینانس چینی برای قطار قم-اصفهان/ افزایش سرعت به 300km/h

احمد صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا» درباره عملیات اجرایی قطار سریع‌السیر قم ـ اصفهان، اظهار داشت: عملیات زیرسازی راه‌آهن مخصوص خط‌‌آهن سریع‌السیر قم ـ اصفهان در حال اتمام است.

وی تصریح کرد: مطالعات این مسیر ریلی قبلاً براساس احداث ریل‌های معمولی و قطار با سرعت 160 کیلومتر بر ساعت طراحی شده بود، بنابراین شرکت ساخت اقدام به جذب مشاور کرد؛ اجرای پل‌های بزرگ آنالیز و تغییراتی در زیرسازی انجام شد تا این پروژه به خط‌آهن سریع‌السیر تبدیل شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ‌سرعت قطار سریع‌السیر 300 کیلومتر به بالا در این مسیر ریلی خواهد بود، درباره جذب فاینانس برای این خط‌آهن، گفت: در موضوع فاینانس با طرف چینی توافق کرده‌ایم که در حال انجام است.

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل افزود: اجرای این پروژه به صورت سهم 85 درصدی فاینانسور و 15 درصدی دولت اجرا می‌شود که در این پروژه دولت در حال تهیه سهم 15 درصدی خود است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه به زودی عملیات روسازی مسیر در قالب اجرای قطار سریع‌السیر انجام خواهد شد، اضافه کرد: با این گروه توافق کرده‌ایم که طراحی قطار سریع‌السیر تهران ـ قم و سریع‌السیر تهران ـ مشهد هم انجام شود.

صادقی اضافه کرد: بدین ترتیب نظیر همان طرح آزاد‌راه حرم تا حرم (حرم حضرت معصومه «ص» به حرم امام رضا «ع») که در حال انجام است، در قطار سریع السیر هم خواهیم داشت یعنی قم از طریق قطار سریع‌السیر به مشهد مقدس متصل می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه کل هزینه قطار سریع‌السیر قم به اصفهان حدود 16 هزار میلیارد تومان خواهد بود، اضافه کرد: اجرای خط به همراه تهیه ناوگان 20 هزار میلیارد تومان هزینه دارد.

وی با اشاره به اینکه پروژه در قالب چند قطعه اجرا می‌شود، افزود: در کنار روسازی مسیر، باید تجهیزات ناوگان نیز تأمین شده و قطار سریع‌السیر خریداری شود؛ ضمن آنکه در گام بعد علائم و سیگنالینگ اجرایی می‌شود.

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل تصریح کرد: در مسیر تهران به مشهد هم مطالعات انجام خط‌آهن جدید برای قطار سریع‌السیر توسط مشاور در حال انجام است. 

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: امید است با استفاده از تکنولوژی‌های نوین، خطوط راه‌آهن با سرعت 350 کیلومتر اجرا و با برقی کردن این خطوط امکان استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود فراهم شود.

صادقی با اشاره به پرهزینه بودن پروژه‌‌های عمرانی، اظهار داشت: بودجه محدود دولتی کفاف اجرای پروژه‌های سنگین و پرهزینه عمرانی بخصوص در بخش حمل و نقل را ندارد؛ بنابراین دولت با استفاده از مجوز مجلس به سمت استفاده از دیگر روش‌های تأمین مالی نظیر فروش اوراق مشارکت، فاینانس، جذب سرمایه‌گذار‌ خصوصی و از این قبیل، روی آورده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: رویکرد اصلی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کاهش تصدی‌گری و گسترش نقش حاکمیتی خود از طریق فراهم کردن تمهیدات لازم جهت افزایش مشارکت و نقش بخش خصوصی است.

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل تصریح کرد: در حال حاضر 11هزار کیلومتر راه‌آهن در حال بهره‌‌برداری و حدود 12‌هزار کیلومتر خط‌آهن هم در دست ساخت است.

بنابراین گزارش قطار سریع‌السیر یا سیستم قطار راه‌آهن پرسرعت نسبت به قطار معمولی به طور قابل ملاحظه‌ای از سرعت بالاتری برخوردار است؛ تعریف قطار سریع‌السیر و مرز بین این نوع از ترابری ریلی و قطار معمولی بسته به استانداردهای مختلف، متفاوت است.

در ایران در سال 1355 شمسی خورشیدی سرعت 160 کیلومتر در ساعت به عنوان مرز بین قطار پرسرعت و قطار معمولی تعریف شد اما با پیشرفت در زمینه ساخت قطار و نیز نوع ریل، اکنون سرعت 250 کیلومتر در ساعت به عنوان حد تعریف شده ‌است.

بنابراین گزارش قطار «شانگ‌های مَگلِو» از کشور چین سریع‌ترین قطار جهان نام دارد، رکورد ثبت شده از این قطار سرعتی بیش از 501 کیلومتر در ساعت است.

در کشور ایران اولین پروژه قطار سریع السیر در مسیر تهران-قم-اصفهان در حال اجرا است که طراحی آن بر اساس سرعت 350 کیلومتر بر ساعت بوده اما در زمان بهره برداری 300 کیلومتر بر ساعت خواهد بود؛ پس از بهره‌برداری از این پروژه، زمان جابه‌جایی مسافر بین تهران تا اصفهان حدود 1 ساعت و نیم خواهد بود.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول