اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با اتمام رنگ‌‌آمیزی و رونمایی

فرش خاکی گردشگران را به جزیره رنگین‌کمانی کشاند+تصاویر

خبرگزاری فارس: فرش خاکی هرمز، امروز 27 بهمن طبق برنامه‌ریزی‌های موجود، با اتمام رنگ‌آمیزی صدها نفر را از اقصی‌نقاط کشور به جزیره تاریخی هرمز کشیده است.

فرش خاکی گردشگران را به جزیره رنگین‌کمانی کشاند+تصاویر

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، این اثر که اثری محیطی است در سال‌های اخیر همواره هرمزگان و هنرمندان محیطی این استان را در صدر اخبار فرهنگی هنری کشور قرار داده است.

به گفته احمد کارگران مدیر هنری پروژه فرش خاکی چهارم، پروژه امسال که ایجاد آن به مدت یک هفته به طول انجامید، نتیجه همراهی 30 نفر از هنرمندان گروه «هنر نو هرمز» است.

وی با اشاره به این که ابعاد این فرش حدود هزار و 400 متر مربع است، افزود: برای پروژه چهارم، نزدیک به چهار تن خاک رنگی جزیره هرمز به کار گرفته شده است.

فرش خاکی هرمز عکس‌ها از محمد بارکار

 

به گفته وی در پروژه چهارم فرش خاکی، فضا برای مشارکت هنرمندان و هنر دوستان ایجاد شده بود به گونه‌ای که حلقه چهاردهم فرش خاکی با دعوت از گروه هنری آرتانیان از شیراز و نیز مردم جزیره هرمز رنگ آمیزی شد.

تاکنون ده‌ها طیف خاک رنگی در هرمز شناسایی شده است، در فرش خاکی هرمز از 12 رنگ استفاده شده است.

ساختار منحصر به فرد و ویژه جزیره هرمز در بعد زمین شناسی و وجود خاک‌های رنگی در این جزیره تاریخی سبب شده است، که در سال‌های اخیر استفاده از خاک این جزیره که تاکنون به صورت صادرات خاک سرخ مورد توجه بود، در حوزه هنری فرهنگی نیز مورد توجه قرار گیرد.

از همین رو هنرمندان محیطی و دیگر هنرمندان هرمزگانی در چند سال اخیر با ورود به حوزه ای نو و ابتکاری، اقدام به طراحی و ایجاد فرش‌های خاکی با استفاده از طیف‌های مختلف رنگی خاک در ساحل این جزیره کرده اند.

آثار هنری طراحی شده در سال‌های اخیر بارها و بارها نام هرمزگان و هرمز را در حوزه‌های فرهنگی هنری به سر زبان‌ها انداخته است.

جزیره هرمز، از جزایری تاریخی جنوب کشور و در دهه‌های گذشته مستعمره بریتانیا و پرتغال بوده است که به دست ساحل‌نشینان از دست استعمارگران آزاد شده است.

صادرات خاک سرخ از این جزیره همواره رونق داشته است.جزیره هرمز در بعد زمین‌شناسی به بهشت زمین‌شناسان نیز معروف است.این جزیره در فاصله حدود هشت کیلومتری بندرعباس قرار دارد.

از طریق بنادری همانند شهید حقانی در بندرعباس و شهید ذاکری در قشم می توان به هرمز دسترسی پیدا کرد.

انتهای پیام/88001/خ30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول