اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معرفی جاذبه‌های گردشگری استان اردبیل/ 1

«شیروان دره‌سی» شاهکاری در دل طبیعت

خبرگزاری فارس: «شیروان دره‌سی» از جاذبه‌های بکر و طبیعی مشگین‌شهر به شکوه همزیستی با طبیعت ملقب شده است که سحر‌انگیزی آن دل دوستداران طبیعت را به یغما می‌برد.

«شیروان دره‌سی» شاهکاری در دل طبیعت

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، این دره که در 30 کیلومتری جنوب شرق مشگین‌شهر واقع شده است در ارتفاع 2 هزار و 200 متری منطقه دیدنی همراه با آبشار زیبا و فضای دل‌انگیزی را برای طبیعت‌دوستان فراهم آورده تا بتوانند با گذر از این طبیعت زیبا به عنوان محل زندگی حیوانات وحشی و پرندگان غرق در موهبت الهی شوند و در برابر این شاهکار طبیعت سر سجده فرود آورند.

این منطقه که همه ساله در چهار فصل گردشگران بی‌شماری را به خود جلب کرده دارای صخره‌ها و غارهای دیدنی است که محل اصلی ورود به دره در 5 کیلومتری پایین آبگرم معدنی شابیل قرار دارد و برای ورود به آن باید از کنار آبشاری با ارتفاع 40 متری به سمت پایین صخره‌نوردی کرد تا از زیبایی‌های طبیعی و منحصر به فرد این منطقه دیدن کرد.

آبشارهای دوقلوی شیروان دره جاذبه‌ای سحر‌انگیز

اما در این زیستگاه طبیعی مشگین‌شهر آبشاری دوقلو که در نوع خود بی‌نظیر است، وجود دارد که در بهار و تابستان چشمه‌ها و جوشش فراوان آن جالب توجه بوده و در فصل زمستان نیز یخ بستن‌ها و قندیل‌های آن جلوه‌ای زیبا به طبیعت شیروان‌ دره‌سی داده است.

شکارگاه‌ها و حیات‌وحش زیستگاه شیروان دره‌سی با وحوش متنوع جلوه‌ای خاص دارد، به طوری که این منطقه محل زندگی دایمی وحوشی مانند کل،‌ بز، ‌خوک،‌ روباه، گرگ، قوچ و میش ارمنی، خرگوش،‌ کبک، کبک دری، قمری، فاخته و شماری از پرندگان مهاجر است.

این منطقه در کنار دیگر زیبایی‌های مشگین‌شهر و طبیعت بی‌نظیر آن همچون منطقه بالوجه و کوه چال داغ از زیبایی‌های طبیعی مشگین‌شهر است که همه ساله در نوروز و تعطیلات آغازین سال پذیرای میلیون‌ها گردشگری است که به این منطقه بکر سفر کرده تا در طبیعت منحصر بفرد آن آرامشی حقیقی پیدا کنند.

فرماندار مشگین‌شهر در خصوص زیبایی‌ها و جاذبه‌های منحصر به‌فرد این شهرستان اظهار داشت: مشگین‌شهر که از دیرباز به نام خیاو معروف بوده، یکی از با صفا‌ترین شهرستان‌های استان است که دارای آبگرم‌های متعدد به ویژه آبگرم منحصر به‌فرد شابیل، قوتورسویی و همچنین چندین چشمه جوشان دیگر است که ویژگی منحصر به‌فرد آن می‌تواند دمای بالای این آبگر‌م‌ها، ترش بودن مزه‌ آنها، خاصیت درمانی و تلطیف روحی همراه با ترکیبات گوگردی باشد.

سید حمید عباداللهی گفت: در دامنه سبلان که امسال به دلیل بارش‌های مناسب موقعیت منحصر به‌فرد دارد، بیش از 500 گونه گیاهی می‌روید که این منطقه کلکسیونی از گیاهان صنعتی و دارویی را در خود جای داده و طراوت خاصی را به منطقه بخشیده است.

وی از مهیا بودن پارک جنگلی طبیعی خیاوچایی برای استقبال از میهمانان و مسافران نوروزی خبر داد و خاطرنشان کرد: این پارک جنگلی که به طول 3 کیلومتر متصل به شهر واقع شده هوای پاک، با طراوت همراه با چمنزارهای طبیعی و انواع درختان جنگلی جلوه‌های زیبا به این پارک جنگلی بخشیده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، مشگین‌شهر که در 90 کیلومتری اردبیل به عنوان مرکز استان واقع شده از آب و هوای خنک و همچنین مناطق تاریخی، باستانی و همچنین طبیعی متعددی برخوردار است که نام بردن از آنها و توصیفشان در این مجال امکان‌پذیر نیست.

مشگین‌شهر در حالی سومین کانون حضور گردشگران بی‌شمار در استان اردبیل است که زیستگاه دوجاق آن نیز مشهور است، به طوری که این زیستگاه از شکارگاه‌های آزاد استان به شمار می‌رود که حیات وحش متعددی در آن زیست می‌کنند و با توجه به جریان رودخانه قره‌سو در داخل این منطقه انواع ماهیان بومی، خرچنگ و قورباغه در این زیستگاه آبی وجود دارد.

 

گزارش از: علیرضا حسین‌نژاد – زهرا جلالی

انتهای پیام/62006/ب40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول