اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل نیروگاه شهید منتظری:

ترجیح می‌دهیم از گاز در نیروگاه استفاده کنیم/استفاده از مازوت منفعتی ندارد

خبرگزاری فارس: مدیرعامل نیروگاه شهید منتظری با بیان اینکه استفاده از مازوت در نیروگاه منفعتی ندارد، گفت: ترجیح می‌دهیم از گاز در نیروگاه استفاده کنیم.

ترجیح می‌دهیم از گاز در نیروگاه استفاده کنیم/استفاده از مازوت منفعتی ندارد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، سیدمحسن افتخاری ظهر امروز در نشست پرسش و پاسخ با اصحاب رسانه درباره سوخت این نیروگاه اظهار داشت: به دلیل مشکلاتی که در ارائه گاز به نیروگاه وجود دارد؛ اکنون از سوخت مازوت استفاده می‌کنیم که سه درصد آن به گوگرد تبدیل می‌شود.

وی ادامه داد: گرچه به دلیل ارتفاع زیاد دودکش‌ها، آلودگی به ارتفاع‌های زیاد وارد می‌شود، اما به هر حال این سوخت آلودگی‌هایی به همراه دارد که بر جو اصفهان تأثیرگذار است.

مدیرعامل نیروگاه شهید منتظری با بیان اینکه پیش از خصوصی‌سازی نیروگاه، دولت برای گازسوز کردن مشعل‌های این نیروگاه هزینه‌ میلیاردی انجام داده است، خاطرنشان کرد: توان 100 درصد گازسوز کردن این نیروگاه را داریم، اما به دلیل کمبود گاز و دلایل دیگر اکنون این امکان وجود ندارد.

وی تصریح کرد: اولویت نخست استفاده از گاز با صنایع کوچک و سپس نیروگاه‌های گاز و سیکل ترتیبی است که تنها سوختی که می‌توانند مصرف کنند، گاز و گازوئیل است.

افتخاری با بیان اینکه این موضوع سبب شد که ما در تابستان نیز مجبور به استفاده از مازوت شویم، تأکید کرد: البته مصوبه‌ای توسط رئیس‌جمهور به این موضوع اختصاص داده شده که نیروگاه‌های اصفهان در اولویت گاز قرار بگیرند.

وی با اشاره به اینکه هزینه یک لیتر مازوت 200 تومان و  یک لیتر گازوئیل 450 تومان است، گفت: این در حالی است که هزینه یک متر مکعب گاز، معادل یک لیتر یعنی 70 تومان است؛ بنابراین هزینه مازوت سه برابر گاز است و برای ما به صرفه نیست.

مدیرعامل نیروگاه شهید منتظری با اشاره به اینکه به جز هزینه و آلودگی محیط زیست؛ سوخت مازوت مشکلات دیگری نیز دارد، تصریح کرد: مازوت حالتی شبیه قیر دارد و  ما باید تا 160 درجه دما را بالا ببریم تا مانند نفت به سوختی روان تبدیل شود و بتوانیم آن را بر روی مشعل‌ها اسپری کنیم.

وی اضافه کرد: این مسئله باعث می‌شد که انرژی حرارتی و مقدار بخار بسیاری مصرف و باعث اتلاف انرژی و نیروی انسانی ‌شود؛ در حالی که گاز به راحتی حالت احتراق دارد و این مشکل را ایجاد نمی‌کند.

ابطحی بیان داشت: از سویی گاز با فشار خود بر روی مشعل می‌رود؛ در حالی که مازوت باید بر روی مشعل پمپاژ شود.

وی تصریح کرد: همچنین مازوت خورنده است و به دلیل آلاینده‌های بسیار مقدار زیادی خاکستر بر دیواره کوره ایجاد می‌کند که هر چهار تا هشت سال نیازمند تعویض بخش‌های داخلی کوره هستیم؛ درحالی که گاز چنین مشکلی ندارد.

مدیرعامل نیروگاه شهید منتظری ادامه داد: هشت سال قبل مصرف مازوت و گاز ما به شکلی بود که چهار ماه سال مازوت استفاده می‌کردیم و سه چهارم فصل از گاز استفاده می‌شد؛ اما با توسعه نیروگاه‌های سیکل ترکیبی و افزایش مصرف و عدم تأمین گاز کافی، سال به سال مصرف مازوت نیروگاه‌های بخاری مانند شهید منظری ما افزایش پیدا می‌کند.

وی ابراز داشت: پیش از این، مصرف ما 70 درصد گاز و 30 درصد مازوت بود که اکنون به شکل 20 و 80 درصد به نفع مازوت درآمده است.

ابطحی در پایان یادآور شد: مازوت در واقع هیچ منفعتی برای نیروگاه ندارد، اما دولت در شرایطی نیست که بتواند به بخش‌های صنعتی، گاز ارائه کند.

انتهای پیام/63008/ذ30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول