اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی

دقایقی پیش

ابوترابی‌‌فرد هم برای ثبت نام به وزارت کشور آمد+زندگینامه

نایب رئیس اول مجلس دقایقی پیش برای ثبت نام در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری وارد ستاد انتخابات وزارت کشور شد.

ابوترابی‌‌فرد هم برای ثبت نام به وزارت کشور آمد+زندگینامه

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس مستقر در ستاد انتخابات وزارت کشور، حجت‌الاسلام سید محمد حسن ابوترابی‌فرد دقایقی پیش برای ثبت نام در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری وارد ستاد انتخابات وزارت کشور شد.

ابوترابی در سال 1332 در شهر مقدس قم متولد شد. 

وی در آغازین سال‌های تحصیلات ابتدایی همزمان با حضور سید علی‌اکبر ابوترابی در سال 1344 به همراه برادرش به نجف اشرف مشرف شد و در کنار ادامه تحصیل در مدرسه ایرانی آن دیار، تحصیلات حوزوی را آغاز کرد. در این برهه ضمن آشنایی با چهره‌های سیاسی حوزه علمیه نجف بویژه آشنایی و ارتباط نزدیک با فرزند بزرگوار حضرت امام خمینی شهید حاج آقا مصطفی در جریان فعالیت‌های سیاسی قرار گرفت.

وی پس از به قدرت رسیدن حکومت بعثی و تنگناهایی که برای ایرانیان پیش آمد؛ به جنوب لبنان سفرکرد و با شهید بزرگوار دکتر مصطفی چمران ارتباط نزدیک یافت.

سپس برای ادامه تحصیلات به تهران مراجعت کرد و تا سال 1356 در محضر اساتید برجسته حضرات آقایان حاج مجتبی تهرانی؛ تنکابنی؛ فلسفی؛ مجتهدی تحصیلات خود را تا مرتبه خارج فقه و اصول ادامه داد.

پس از آن به قم عزیمت کرد و از درس خارج فقه مراجع عظام حضرات آیات حاج شیخ هاشم آملی؛ فاضل لنکرانی و بطور خاص حضرت آیه ا... العظمی بهجت کسب فیض کرد و ارتباط و مراودات با ایشان تا پایان حیات پربرکت معظم له ادامه یافت.

 وی در همان سال و همراه با آزمون سطح عالی حوزه وارد موسسه در راه حق شد و از محضر درس حضرات آیات مصباح یزدی و مظاهری استفاده کرد.

با اوجگیری مبارزات ملت ایران فعالیت‌های سیاسی وی نیز به شکل خاص در شهرهای قزوین و تهران گسترش یافت و به جهت سخنرانی در مجلس یادبود شهید حاج آقا مصطفی خمینی در شهر قزوین تحت تعقیب ساواک قرار گرفت. وی در همین زمان از نزدیک با شهید آیت ا... دکتر بهشتی آشنا شد که این آشنایی و همکاری در تمامی زمینه‌ها تا هنگام شهادت دکتر بهشتی ادامه داشت.

حضور موثر در سازماندهی اجتماعات مردمی و راهپیمایی‌های قزوین از جمله فعالیت‌های وی در دوره انقلاب است.

حجه الاسلام سید محمد حسن ابوترابی پس از پیروزی انقلاب با فرمان حضرت امام به عنوان مسئول عقیدتی ـ سیاسی وزارت دفاع به فعالیت پرداخت.

در همین دوره ضمن عزیمت به آلمان در جهت سازماندهی افسران جوان نظامی در حال تحصیل به منظور بازگشت آنان به کشور برای ارایه خدمات مهم علمی, مدیریتی و توسعه فناوری در تسلیحات نظامی کشور تلاش کرد. ارتباط قوی و موثر وی با آن جوانان مستعد که ذهنیت مناسبی از ایران بعد از انقلاب نداشتند موجب شد بسیاری از آنان به کشور بازگردند و به خدمت مشغول شوند.

وی سپس با اجازه حضرت امام مجددا برای ادامه تحصیل به قم بازگشت و در مدت اقامت در قم؛ برای دیدار با اعضای اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان به اروپا سفر کرده و با دانشجویان ایرانی جلسات موثری برگزار کرد.

پس از بازگشت پیروزمندانه آزادگان سرافراز از بند اسارت رژیم بعثی و تشکیل ستاد آزادگان در کنار سید آزادگان حضرت حجت الاسلام و المسلمین سید علی اکبر ابوترابی تلاشی شبانه روزی را به عنوان قائم مقام وقت نماینده مقام معظم رهبری در امور آزادگان مصروف کرد و این تلاش و پیگیری پس از ارتحال برادر برای خدمتگزاری به آزادگان با جدیت ادامه یافت.

ابوترابی در سال 1372 به عنوان نماینده ولی‌فقیه در دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) برگزیده شد.

وی پس از آن به نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه تهران آمد.

 همچنین در سال 1376با طرحی ابتکاری به تاسیس ستاد عمره دانشگاهیان همت گمارد و زمینه تشرف سالیانه هزاران استاد و دانشجو را به سرزمین وحی فراهم کرد.

وی پس از یک دهه حضور در مسئولیت نهاد دانشگاه تهران با حکم مقام معظم رهبری به عضویت شورای نمایندگان رهبری در دانشگاهها منصوب شد که این مسئولیت تاکنون نیز ادامه دارد.

 حجه الاسلام والمسلمین سید محمد حسن ابوترابی از سال 1378 برای سه دورۀ پیاپی ششم. هفتم و هشتم به عنوان منتخب مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی برگزیده شد

وی در دوره‌های هفتم و هشتم به عنوان نایب رئیس مجلس شورای اسلامی انتخاب شد و همچنین در این دو دوره به عنوان نایب رئیس کمیسیون تلفیق بودجه سالانه و برنامه پنج ساله توسعه نقش  داشت. 

وی در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی به عنوان منتخب مردم  تهران برگزیده شد و مجددا با رای منتخبین ملت به عنوان نایب رئیس اول خانه ملت انتخاب شد و در کنار ان ریاست هیات تازه تاسیس نظارت بر رفتار نمایندگان را هم عهده دار شد.

وی از سال 1385 در جایگاه امامت جمعه موقت قزوین انجام وظیفه می کند. همچنین در سال 1385 به عضویت شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز تهران درآمد و در سال 1389 نیز به عنوان عضو شورای مدیریت حوزه‌های علمیه استان تهران منصوب شد. وی پس از رحلت پدر بزرگوارشان با حکم مستقیم مقام معظم رهبری تولیت و مدیریت مسجد و حوزۀ علمیه امام حسین (ع ) تهران را عهده دار شد.

حجه‌الاسلام و المسلمین ابوترابی در سال 1390 با حکم مهم رهبر معظم انقلاب اسلامی به عضویت هیات عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه گانه منصوب شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول