اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

دولتی که به دنبال انحلال مجلس بود

محمد علی رجایی از طرح انحلال مجلس خبرگان توسط 17 نفر از وزرای دولت پرده برداشت. وی از امضاء طرح خودداری نموده و به همین جهت جلسه هیئت دولت در آن روز با تشنج فراوان برگزار شد.

دولتی که به دنبال انحلال مجلس بود

رخدادهای 10 تیر1359

چکیده

  • طی درگیری شدیدی که در روستای چراق تپه روی داد سه پاسدار و 7 پیشمرگ مسلمان کرد توسط مهاجمین مسلح به گروگان گرفته شدند و 4 پاسدار دیگر نیز مجروح شدند .
  • رئیس جمهور: رابطه من با امام هم رابطه فرزند است با پدر ، هم رابطه مرید است با مراد و امام خمینی ستون این انقلاب است .
  • حجت الاسلام باقری کنی قائم مقام کمیته مرکزی: پاکسازی همه جانبه کمیته های انقلاب اسلامی در سراسر کشور آغاز شده است .
  • دادگاه انقلاب ارتش جمهوری اسلامی ایران طی اطلاعیه ای اعلام کرد که از ورود خانم های کارمند ارتش که پوشش اسلامی نداشته باشند به داخل مراکز نظامی جلوگیری خواهد شد .
  • در حالی که بنی صدر رئیس جمهور اعلام کرده بود محمد کاظم بجنوردی را برای تصدی فرماندهی سپاه به امام معرفی کرده است وی در اطلاعیه ای اعلام کرد «نمی توان هم به مسئولیت وکالت مردم رسید و هم بار مهم فرماندهی سپاه پاسداران را متحمل شد . »
  • وزارت امور خارجه طی اطلاعیه ای اعلام کرد دبیر اول سفارت شوروی به اتهام مبادله اسناد جاسوسی از ایران اخراج شده است .
  • سازمان آمریکایی پیکار برای حقوق فلسطینی ها در یک کنفرانس مطبوعاتی در واشنگتن اعلام کرد تروریسم جزو لاینفک سیاست توسعه طلبانه اسرائیل است .
  • گزارش های رسیده از قاهره حاکیست شاه سابق روز دوشنبه برای فرار از مرگ بار دیگر تحت عمل جراحی قرار گرفت .
  • نیروهای اسرائیلی در یک شبیخون به یک دهکده تحت کنترل فلسطینی ها واقع در سواحل غربی لبنان 11 تن را به شهادت رساندند .
  • به دنبال درخواست دکتر حسن حبیبی وزیر فرهنگ و آموزش عالی برای رسیدگی به مسائل سینماهای کشور که طی نامه ای خطاب به بنی صدر تقاضا شده بود رئیس جمهور دکتر صادق طباطبایی را مامور بررسی وضع سینماها کرد .
  • در رابطه با ادعای امیر انتظام مبنی بر این که 17 نفر از اعضای هیئت دولت طرح انحلال مجلس خبرگان را امضا کرده بودند محمد علی رجایی وزیر آموزش و پرورش طی نامه ای این ادعا را مردود دانسته و مخالفت خود را با این طرح از افتخارات زمان وزارت خود دانست.

گروه های مسلح 5 روستا را به آتش کشیدند

در ادامه پاکسازی منطقه تکاب توسط پاسداران و گروه فدایی امام و پیشمرگان مسلمان کرد طی درگیری شدیدی که در روستای چراق تپه روی داد سه پاسدار و 7 پیشمرگ مسلمان کرد توسط مهاجمین مسلح به گروگان گرفته شدند و 4 پاسدار دیگر نیز مجروح شدند . مهاجمین هنگام عقب نشینی 5 روستا را به آتش کشیدند و اهالی این روستاها مجبور به مهاجرت به شهر تکاب شدند .

گفتنی است 3 روز است که بازار تکاب بسته شده و بازاریان به اتفاق اهالی روستاها در مسجد ، بخشداری و محل سپاه پاسداران این شهر تحصن کرده و از دولت خواستار اعزام نیرو به منطقه شده اند . (1)

این که بنی صدر می گوید رابطه او با امام و رهبر انقلاب رابطه یک فرزند با پدر و یا مرید و مراد است نکته ای است که گذر زمان دروغ بودن آن را نشان داد ، بنی صدر از نخستین روز انتخاب به عنوان رئیس جمهور مشی ناسازگاری با ارکان نظام را پیش گرفت و این ناسازگاری در انتخاب نخست وزیر ، همکاری و همیاری با مجلس و قوه قضائیه و دیگر ارکان نظام از جمله سپاه و ...خود را نشان داد ، امام خمینی همواره می کوشیدند از رئیس جمهور منتخب مردم حمایت کرده و او را در انجام برنامه هایی که وعده اش را داده بود یاری دهند ولی بنی صدر هیچ گاه قدر این مساعدت های امام را ندانست.

بنی صدر : رابطه من با امام امت رابطه پدر و پسری است

رئیس جمهور در مصاحبه ای با صدا و سیما اظهار داشت : رابطه من با امام هم رابطه فرزند است با پدر ، هم رابطه مرید است با مراد و او ستون این انقلاب است ، اظهاری که میکنند و بیانی که می کنند برای این است که موانعی از پیش پا برداشته شود و آن طور که من فهمیدم ایشان می خواستند یک موانعی از پیش پای ما برداشته شود و بتوانیم قاطع تر و سریع تر عمل کنیم . (2)

تصفیه و پاکسای کمیته ها آغاز شد

در پی سخنان امام خمینی رهبر انقلاب اسلامی مبنی بر محو آثار طاغوت و پاکسازی ادارات و موسسات در سازمان های اداری سراسر شهرستان ها جنب و جوش گسترده ای به چشم می خورد . حجت الاسلام باقری کنی قائم مقام کمیته مرکزی نیز در این زمینه گفت : پاکسازی همه جانبه کمیته های انقلاب اسلامی در سراسر کشور آغاز شده است . وی ادامه داد : در پی بیانات امام مبنی بر این که کمیته ها باید در سراسر کشور باقی بمانند شورای سرپرستی کمیته مرکزی تصمیم گرفت کمیته های سراسر کشور را پاکسازی کند و افراد ناصالح این کمیته ها را تصفیه نماید . (3)

از ورود بانوان بی حجاب به مراکز نظامی جلوگیری می شود !

دادگاه انقلاب ارتش جمهوری اسلامی ایران طی اطلاعیه ای اعلام کرد که از ورود خانم های کارمند ارتش که پوشش اسلامی نداشته باشند به داخل مراکز نظامی جلوگیری خواهد شد . (4)

دستگیری 6 عضو برجسته ساواک

6 تن از اعضای برجسته ساواک منحله تهران و شهرستان ها دستگیر شدند . سخنگوی کمیته مرکزی ضمن اعلام این خبر گفت : هر یک از افراد دستگیر شده یک چهره سرشناس و مهره اصلی در ساواک رژیم شاه به حساب می آیند و عده زیادی از جوانان این مرز و بوم توسط آنها شکنجه شده اند . (5)

بجنوردی فرماندهی سپاه را نپذیرفت

در حالی که بنی صدر رئیس جمهور اعلام کرده بود محمد کاظم بجنوردی را برای تصدی فرماندهی سپاه به امام معرفی کرده است وی در اطلاعیه ای اعلام کرد «نمی توان هم به مسئولیت وکالت مردم رسید و هم بار مهم فرماندهی سپاه پاسداران را متحمل شد . »

بجنوردی پیش از این در یک مصاحبه اظهار داشته بود  : از طرف رئیس جمهور برای فرماندهی سپاه پاسداران به من پیشنهاد شده است البته من در ابتدا اظهار داشتم که من وکیل هستم و باید به کار نمایندگی برسم ولی بعد از صحبت ها و توضیحات رئیس جمهور بنده به طور مشروط پذیرفتم به این معنا که من یک سری برنامه ، شرایط و محیط جدیدی را در واقع تقاضا داشتم که اگر فراهم شد من شروع به کار کنم  .در اطلاعیه امروز بجنوردی به این شرایط و عدم تحقق آن نیز اشاره شده و وی در نهایت اعلام کرده است که نمی تواند فرماندهی سپاه را بپذیرد . (6)

اخراج دبیر اول سفارت شوروی به اتهام جاسوسی از ایران

وزارت امور خارجه طی اطلاعیه ای اعلام کرد دبیر اول سفارت شوروی به اتهام مبادله اسناد جاسوسی از ایران اخراج شده است . در بخشی از این اطلاعیه آمده است : ولادیمیر گالوانف دبیر اول سفارت  اتحاد شوروی که در حین تماس و مبادله اسناد جاسوسی علیه منافع جمهوری اسلامی ایران با یکی از اتباع خارجی هفته پیش در تهران دستگیر شده بود از طرف جمهوری اسلامی ایران عنصر نامطلوب اعلام گردید و از سفارت شوروی خواسته شد ظرف 24 ساعت مشارالیه خاک ایران را ترک کند . (7)

سازمان آمریکایی : تروریسم بخشی از سیاست اسرائیل است

سازمان آمریکایی پیکار برای حقوق فلسطینی ها در یک کنفرانس مطبوعاتی در واشنگتن اعلام کرد تروریسم جزو لاینفک سیاست توسعه طلبانه اسرائیل است . در این کنفرانس مطبوعاتی تاکید شد : رژیم صهیونیستی به پایمال کردن حقوق شهروندان فلسطینی در کرانه غربی اشغال شده شدیدا ادامه می دهد . (8)

وزارت امور خارجه طی اطلاعیه ای اعلام کرد دبیر اول سفارت شوروی به اتهام مبادله اسناد جاسوسی از ایران اخراج شده است . در بخشی از این اطلاعیه آمده است : ولادیمیر گالوانف دبیر اول سفارت  اتحاد شوروی که در حین تماس و مبادله اسناد جاسوسی علیه منافع جمهوری اسلامی ایران با یکی از اتباع خارجی هفته پیش در تهران دستگیر شده بود از طرف جمهوری اسلامی ایران عنصر نامطلوب اعلام گردید و از سفارت شوروی خواسته شد ظرف 24 ساعت مشارالیه خاک ایران را ترک کند

آخرین تلاش ها برای نجات شاه سابق از مرگ

گزارش های رسیده از قاهره حاکیست شاه سابق روز دوشنبه برای فرار از مرگ بار دیگر تحت عمل جراحی قرار گرفت . منابع آگاه اعلام کرده اند «پزشکان در این عمل جراحی غده چرکی را که در ریه شاه سابق بود خارج کرده اند » با وجودی که رسانه ها از مرگ قریب الوقوع شاه خبر می دهند حسنی مبارک معاون رئیس جمهور مصر اعلام کرد حال مزاجی شاه سابق ایران رضایت بخش است ! (9)

شبیخون صهیونیست ها به یک روستا در جنوب لبنان

سخنگوی سرفرماندهی سازمان آزادیبخش فلسطین امروز در بیروت اعلام کرد نیروهای اسرائیلی شب گذشته در یک شبیخون به یک دهکده تحت کنترل فلسطینی ها واقع در سواحل غربی لبنان 11 تن را به شهادت رسانده اند . سربازان اسرائیلی در حالی که توسط آتشبار قایق های موشک انداز اسرائیلی و جت های جنگنده پشتیبانی می شدند از هلی کوپترها پیاده شده و دهکده مزبور را مورد تهاجم قرار دادند . (10)

صادق طباطبایی مامور رسیدگی به مسئله سینماها شد

به دنبال درخواست دکتر حسن حبیبی وزیر فرهنگ و آموزش عالی برای رسیدگی به مسائل سینماهای کشور که طی نامه ای خطاب به بنی صدر تقاضا شده بود رئیس جمهور دکتر صادق طباطبایی را مامور بررسی وضع سینماها کرد . (11)

27 پاسدار در درگیری با ضد انقلاب شهید شدند

در درگیری شدیدی که امروز بین مهاجمین مسلح و سپاه پاسداران در قورچی باشی روی داد 27 پاسدار شهید و 8 تن دیگر نیز مجروح شدند ، در این درگیری 8 تن از ضد انقلاب نیز کشته شدند و مقادیری سلاح به دست سپاه و ارتش کشف و ضبط شد . در چی شهادت 27 پاسدار در درگیری با مهاجمین مسلح نماینده امام در اسلام شهر فردا را عزای عمومی اعلام کرد . (12)

محمد علی رجایی : مخالفت با انحلال مجلس خبرگان از افتخارات من است

در رابطه با ادعای امیر انتظام مبنی بر این که 17 نفر از اعضای هیئت دولت طرح انحلال مجلس خبرگان را امضا کرده بودند محمد علی رجایی وزیر آموزش و پرورش طی نامه ای این ادعا را مردود دانسته و مخالفت خود را با این طرح از افتخارات زمان وزارت خود دانست.

در نامه محمد علی رجایی آمده است : در یکی از روزهای جلسات هیئت دولت هنگامیکه وارد راهروی نخست وزیری شدم مرا به اطاق مهندس بازرگان دعوت کردند تا نامه ای را که راجع به انحلال مجلس خبرگان بود امضا کنم ، با توجه به اهمیت موضوع از امضای این طرح خودداری کرده و در صورت جلسه تاریخ 17 مهر 58 نیر این موضوع منعکس است که بنده به عنوان اولین وزیر در مخالفت با طرح انحلال مجلس خبرگان صحبت کردم و این صحبت در نظر باقی وزرا نیز تاثیر گذاشت . رجایی تاکید کرد جلسه هیئت دولت در آن روز با تشنج فراوان برگزار شد . (13)

پی نوشت :

1- اطلاعات ، 10 تیر 1359 ، صفحه 3

2- کیهان ، 10 تیر 1359 ، صفحه 1 ، این که بنی صدر می گوید رابطه او با امام و رهبر انقلاب رابطه یک فرزند با پدر و یا مرید و مراد است نکته ای است که گذر زمان دروغ بودن آن را نشان داد ، بنی صدر از نخستین روز انتخاب به عنوان رئیس جمهور مشی ناسازگاری با ارکان نظام را پیش گرفت و این ناسازگاری در انتخاب نخست وزیر ، همکاری و همیاری با مجلس و قوه قضائیه و دیگر ارکان نظام از جمله سپاه و ...خود را نشان داد ، امام خمینی همواره می کوشیدند از رئیس جمهور منتخب مردم حمایت کرده و او را در انجام برنامه هایی که وعده اش را داده بود یاری دهند ولی بنی صدر هیچ گاه قدر این مساعدت های امام را ندانست تا جایی که امام ابتدا بنی صدر را از فرماندهی کل قوا برکنار و سرانجام پس از اعلام نظر مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه وی فاقد صلاحیت لازم برای تصدی ریاست جمهوری است بنی صدر را از این سمت برکنار کردند . در روزها و ماه های آینده در این زمینه بیشتر می نویسیم .

3- اطلاعات ، 10 تیر 1359 ، صفحه 11

4- اطلاعات ، 10 تیر 1359 ، صفحه 2

5- اطلاعات ،  10 تیر 1359 ، صفحه 11

6- اطلاعات ، 10 تیر 1359 ، صفحه 2

7- جمهوری اسلامی ، 10 تیر 1359 ، صفحه 1

8- اطلاعات ، 10 تیر 1359 ، صفحه 12

9- اطلاعات ، 10 تیر 1359 ، صفحه 12

10- جمهوری اسلامی  ، 10 تیر 1359 ، صفحه 1

11- اطلاعات ، 10 تیر 1359 ، صفحه 2

12- کیهان ، 11 تیر 1359 ، صفحه 1

13- جمهوری اسلامی ، 10 تیر 1359 ، صفحه 11

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول