اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

طی نشستی صمیمی در خبرگزاری فارس مطرح شد

ضرورتی برای انتخاب استاندار و شهردار از یک جناح خاص نیست

عضو جامعه اسلامی مهندسین اصفهان گفت: انتخاب شدن شهردار و استاندار اصفهان الزاما از یک جناح را زیاد ضروری نمی‌دانم و تنها موضوع قابل اهمیت داشتن سیاست اعتدالی توسط فرد برگزیده شده است.

ضرورتی برای انتخاب استاندار و شهردار از یک جناح خاص نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، عبدالله کوپایی عضو جامعه اسلامی مهندسین اصفهان که در سوابق اجرایی خود استانداری خراسان و استانداری چهارمحال و بختیاری را دارد و هم اکنون عضو هیئت مدیره مترو است طی نشستی با خبرگزاری فارس به سئوالات پاسخ گفت.

فارس: تعاملات برای رصد رسانه‌ها چگونه است و آیا پیگیر اخبار رسانه‌ها هستید؟

به عنوان یک مخاطب و خواننده خبرگزاری‌ها و سایت‌های مجازی از خبرگزاری فارس استفاده میکنم و راضی هم بوده‌ام.

رسالت اصلی رسانه‌ها این است که هر خبر را صحیح و هم سریع دریافت و انتشار دهد و هم برداشتی‌هایی صحیحی از وقایع دیروز را برای فردای مخاطب ارائه کند.

فارس: انتخابات اخیر ایران و انتخاب دکتر روحانی را چگونه توصیف می‌کنید؟

کوپایی: تصور من بر این است که مردم در انتخابات 24 خردادماه بر سه قسم بودند، عده‌ای از رای دهندگان هشت سال منتظر یک تغییر بودند و برخی دیگر چهار سال بود که در انتظار تغییر بودند و دسته سوم کسانی هستند که در چهار و هشت سال گذشته انتظار تغییر داشتند، اما امیدی به تغییر نداشتند که بعد از اعلام نتایج از رای ندادن خود پشیمان شدند.

چینش رای حجت‌الاسلام حسن روحانی نسبت به سال 88 بسیار متفاوت بود، چرا که بسیاری از رای دهندگان به موسوی در سال 88 از شهرهای بزرگ بودند و در انتخابات 92 بسیاری از رای دهندگان به روحانی از مناطق محروم و روستاها بودند.

البته من از تحلیل عده‌ای در کشور متعجب هستم که فقط بر روی میزان درصد رای روحانی که 50.7 است تمرکز کرده و سخنی از تفاوت چشمگیر او با رقیب دوم در میزان رای صحبت نمی‌کنند و معتقدم که این نه به روش‌ها و سیاست‌های دولت در طول هشت سال گذشته بود و به معنای خواستار شدن ایجاد تغییر در همه مسائل هم از نظر سیاست خارجی و دیپلماسی دولت، وضعیت اقتصادی و معیشتی و روش‌ها آنی تصمیم‌گیری شده است.

در ادامه با انتقاد از اینکه تصمیم‌های آنی و تعجیلی زیادی در طول هشت سال گذشته از سوی دولت سبب بروز بسیاری از مشکلات حال حاضر شده، مصوباتی که درعرض چند ساعت در سفرهای استانی بدون کار کارشناسی رای گیری و تصویب می‌شد.

فارس: الزامات کنونی برای مدیریت کشور چیست و چه اولویت‌هایی را در نظر باید گرفت؟

کوپایی: سیاست‌های ارائه شده از سوی روحانی کامل و جامع است و معتقدم سیاست‌های تمام وزرای حجت‌الاسلام روحانی در آینده راهگشا خواهد بود، اولویت دولت در راس همه امور اقتصاد است و در کنار آن بحث دیپلماسی است، مجلس هم با رای بالای خود به وزیر پیشنهادی اقتصاد دولت یازدهم نشان از اهمیت دادن نمایندگان به امر اقتصادی است  و حتی امروز شاهد استقبال خوبی از سیاست‌های آقای ظریف وزیر خارجه دولت یازدهم هستیم.

فارس: اکنون جناح‌های سیاسی در کشور را چگونه دسته‌بندی می‌کنید؟

کوپایی: فعلا در یک حالت سردرگمی بسر می‌بریم، دیدگاه من از اول این بوده است که حزب‌های قوی در کشور داشته باشیم، بعضی از افرادی که امروز به عنوان اصلاح طلبان کار حزبی می‌کنند، در اوایل انقلاب مخالفت سرسخت تشکیلات و حزب بودند و شعار حزب فقط حزب الله رهبر فقط روح الله را سر می‌دادند و بعد از آن هم عده‌ای از اصولگرایان با سردادن شعار حزب فقط حزب علی رهبر فقط سید علی مخالف حزب بودند.

از جمله دلایل عدم توسعه و پذیرش حزب، خاطرات تلخی است که مردم از قبل از انقلاب از حزب‌ها داشتند، حزب‌هایی چون توده، رستاخیز و منافقان است.

البته قابل ذکر است که یکی از ابزارهای دموکراسی، تشکیل و توسعه حزب است و الان شرایط بسیار خوبی برای تشکیل دو تا سه حزب در کشور فراهم است.

فارس: آیا عملکرد جناح‌ها و حزب‌ها در کشور خوب بوده و به نظر شما چه کسی توانایی تشکیل یک حزب خوب را دارد؟

کوپایی: یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات و خطاهایی که هر دو جناح اصولگرا و اصلاح طلب کشور مرتکب آن شده‌اند، این است که با روی کار آمد ن خود بر سر کرسی قدرت در جامعه دست به عزل و نصب‌های میدانی در ارگان‌های دولتی می‌زنند و حتی تا آبدارچی را عوض می‌کنند، این حرکت یک مشی و تفکر غلط است و تنها تغییر و تحولات در سطح معاونان و وزرا قابل توجیه است.

از دیدگاه من از جمله افرادی که  در حال حاضر می‌تواند یک حزب قوی در داخل کشور تشکیل دهد، ناطق نوری است که چنانچه با همراهی دوستان و افراد تشکیلاتشان قدم جلو بگذارند، حزب قوی تشکیل خواهد شد.

فارس: استاندار اصفهان باید دارای چه مولفه‌ها و شاخصه‌هایی باشد؟

کوپایی: استاندار اصفهان باید خود را وقف اصفهان کند، کلان شهر اصفهان آن قدر مسائل و مشکلات دارد که رسیدگی به آنها نباید تحت الشعاع مطلب دیگر قرار گیرد.

استاندار اصفهان باید عمیقا آشنا به قابلیت‌ها و ظرفیت‌های زیستی استان باشد و نباید مقررات را به نفع منویات خود تغییر دهد و نسبت به کمیسیون ماده 5 شهر اصفهان حساس باشد.

فارس: مهم‌ترین خلأ‌ها و نیازهای شهر اصفهان در سال‌های اخیر چه بوده است؟

کوپایی: به نظر من اصل 48 قانون اساسی مبنی بر «در بهره‏برداری از منابع طبیعی و استفاده از درآمدهای ملی در سطح استان‌ها و توزیع فعالیت‌های اقتصادی میان استان‌ها و مناطق مختلف کشور، باید تبعیض در کار نباشد، به طوری که هر منطقه فراخور نیازها و استعداد رشد خود، سرمایه و امکانات لازم در دسترس داشته باشد» برای اصفهان محقق نشده است و این یکی از بزرگ‌ترین نیازهای شهر اصفهان است

متاسفانه از اول انقلاب تا کنون همه منابع و امکانات فقط براساس نیازهای مناطق تقسیم شده است وتوجهی به استعداد رشد در استان‌ها نشده، امیدوار هستیم که این اصل در دولت تدبیر و امید محقق شود و استاندار اصفهان پیگیر آن باشد.

همچنین دومین نیاز این استان آماده سازی استان اصفهان به عنوان پشتیبانی اصلی پایتخت کشور در لحظه بحران و بلایای طبیعی است و تاکنون هیچ گونه اقدامی در این امر نشده است.

فارس: نظرتان درباره رایزنی‌های اخیر برای مطرح شدن گزینه‌هایی برای استانداری از سوی برخی از افراد چیست؟

کوپایی: یکی از وظایف خطیر و سنگین وزیر کشور برگزیدن افرادی صالح برای استانداری است که باید دولت از این حق قانونی خود دفاع کند، در ادامه با انتقاد از اینکه مجمع نمایندگان بر اساس قانونی نانوشته در تعیین استاندار حقی برای خود قائل هستند و این کار وزیر کشور را مشکل می‌کند، اما با توجه به سوابق و تجاربی که از رحمان فضلی سراغ داریم مطمئن هستیم که فردی را برای استانداری اصفهان انتخاب خواهد کرد که مورد اتفاق مجمع نمایندگان، هیئت دولت و مسئولان استانی باشد.

فارس: با توجه به سابقه خود در استانداری، گزینه‌های مطرح شده برای استانداری اصفهان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

کوپایی: تا به امروز بیش از 10 گزینه اصلی برای استانداری اصفهان مطرح شده است که همه آنها دارای نقاطی مثبت و منفی هستند و اصولا برخی از گزینه‌های  مطرح شده از سوی بعضی حمایت می‌شوند، اما به نظر من باید دو مسئله را در نظر بگیریم یکی  چالش‌هایی که باید در استان حل شود و دیگری اجماع اکثریت، از جمله افراد مطرح شده برای استانداری زرگر، جوادی، صمصام شریعت، اسماعیلی، پنجه فولادگران، سیف اللهی، عوض حیدرپوروسید حمید رضا طباطبایی هستند.

به طور مثال اگر مسئله اول اصفهان آب زاینده رود باشد، گزینه مناسب دکتر زرگرپور است که دارای سوابق مدیریتی و مشاوره‌ای در منابع آب و وزرات نیرو دارد، اگر مشکل اصفهان روی زمین ماندن پروژه‌های عمرانی و ساخت و سازی است، صمصام شریعت یا سیف‌اللهی  بهترین گزینه است.

اما با توجه به تاکید وزیر کشور دولت یازدهم مبنی بر اینکه یکی از فاکتورهای تعیین استاندار برای یک استان میزان توانایی فرد در جذب سرمایه‌گذار است، بهترین گزینه ممکن را برای استانداری اصفهان جوادی می‌دانم، زیرا این گزینه هم از لحاظ همخوانی با شاخص‌های دارای اولویت دولت یازدهم و هم از لحاظ خط مشی اعتدالیش در سنوات قبلی خود، بسیار گزینه خوبی به نظر می‌رسد.

فارس: به نظر شما استاندار اصفهانی بهتر است یا غیر بومی؟

کوپایی: از جمله مواضعی که من معتقدم بودم و هستم و جزو مواضع شهید رجایی هم بود این است که «باید میزان رسیدن یک فرد برای استانداری یک استان برا یک فر بومی به همان اندازه و میزان یک فرد غیر بومی باشد.»

فارس: آیا شما هم به تقابل بین مدیریت استانی و مدیریت شهری اصفهان در سال‌های اخیر اذعان دارد؟

کوپایی: در این ارتباط باید صریح بگویم که تعداد پروژه‌های عمرانی نیمه تمامی که در سطح استان داریم بسیار بیشتر از پروژه‌های نیمه تمام تحت نظر شهرداری است، در ارتباط با اینکه مدیر 10 ساله شهری با مدیریت استانی تقابل داشته‌اند باید بگویم که در زمان مدیریت 10 ساله شهری تا به امروز سه استاندار حضور داشته‌اند و تنها دوره اخیر استانی با مدیریت شهری اصفهان تقابل و عدم هماهنگی داشته است.

فارس: آیا روی زمین ماندن پروژه‌هایی چون مترو و مصلا را حاکی از ضعف مدیریت می‌دانید؟

علت عقب ماندن پروژه‌هایی چون تونل کوهرنگ هیچ ربطی به ضعف مدیران استانی و شهری ندارد، اما درباره مترو باید بگوییم که طبق مصوبه‌ای همه هزینه‌های تکمیل مترو به دو بخش 50 درصد توسط دولت و 50 درصد توسط شهرداری باید تامین شود، اما در حال حاضر بخاطر عدم پرداخت اعتبار لازم از سوی دولت عقب مانده است.

فارس: به نظر شما ضرورت انتخاب شهردار و استاندار اصفهان از یک جناح خاص چقدر است؟

کوپایی: انتخاب شدن شهردار و استاندار اصفهان الزاما از یک جناح را زیاد ضروری نمی‌دانم و تنها موضوع  قابل اهمیت داشتن سیاست اعتدالی توسط فرد برگزیده شده است.

فارس: حرف آخر

کوپایی: بنده هر کاری که در جهت تقویت دولت روحانی از دستم برآید انجام می‌دهم و از هیچ کاری ابا ندارم.

انتهای پیام/63001/صا40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول