اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  فوتبال ایران

دربی از نگاه آمار/۴

استقلالی‌ها باتجربه‌ترند یا پرسپولیسی‌ها؟/ نیکبخت‌ در حوالی رکورد سلطان!

دربی 77 در حالی روز جمعه برگزار می‌شود که بازیکنان استقلال نسبت به رقیب دیرینه خود برای حضور در این دیدار حساس به مراتب باتجربه‌تر هستند.

استقلالی‌ها باتجربه‌ترند یا پرسپولیسی‌ها؟/ نیکبخت‌ در حوالی رکورد سلطان!

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاقخبرگزاری فارس، دربی 77 در حالی روز جمعه به میزبانی استقلال در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود که همواره آمار و ارقام مربوط به دیدارهای دربی می‌تواند برای طرفداران این دو تیم در آستانه این دیدار جالب و قابل توجه باشد.

در خبرگزاری فارس طی روزهای گذشته آمارهایی از دربی‌های گذشته از جمله تاریخچه دربی در لیگ برتر، تاریخچه دیدارهای دو تیم در تابستان و ... را مورد بررسی قرار داده و در این بخش از «دربی از نگاه آمار» قصد داریم با بررسی تعداد بازی‌هایی که هر کدام از بازیکنان استقلال و پرسپولیس در دربی انجام داده‌اند به این نتیجه برسیم که کدام یک از دو تیم از بازیکنان با تجربه‌تری برای دربی 77 بهره می‌برد.

 

 

استقلال برای بازی جمعه به غیر از هاشم بیک‌زاده و احمد جمشیدیان که مصدوم هستند و گوران لاوره که به دلیل مشکلات مالی، یک پای ثابت غایبان تمرین این تیم در روزهای اخیر بوده است، مصدوم یا محروم دیگری ندارد و می‌تواند از سایر بازیکنانش در دربی روز جمعه استفاده کند، هرچند که لاوره هم با حل شدن مشکلات و بازگشت به تمرین در چند روز باقی مانده تا قبل از دربی، از حداقل شانس برای حضور در ترکیب 18 نفره برخوردار خواهد بود.

 

 

در بین بازیکنان استقلال و از 19 بازیکنی که برای دیدار دربی شانس حضور در میدان را دارند، شش بازیکن از جمله امیرحسین صادقی، مجیدی، آرش برهانی، پژمان منتظری، سیاوش اکبرپور و علیرضا نیکبخت‌واحدی تجربه حضور در بیش از 10 دربی را دارند و 5 بازیکن نیز شامل مجیدی، برهانی، عمران‌زاده، واحدی و صادقی نیز در این ترکیب در مجموع از تجربه زدن 10 گل به پرسپولیس برخوردار هستند. البته در میان جمع استقلالی‌ها فقط واحدی پیراهن هر دو تیم را برتن کرده و نوری و قاضی نیز تنها با پیراهن پرسپولیس تجربه حضور در دربی را دارند.

به این ترتیب بازیکنان استقلال مجموعاً 120 بار در دربی‌ها بازی کرده‌اند و از این حیث بسیار باتجربه‌تر از حریفی هستند که مجموع بازیکنان به میدان رفته‌اش در دربی به عدد 55 می‌رسد.

 

 

از جمع استقلالی‌ها پژمان نوری و محمد قاضی پیش از این فقط تجربه حضور در دربی با لباس پرسپولیس را دارند و برای اولین ‌بار جمعه با پیراهن استقلال مصاف بین دو تیم را تجربه خواهند کرد، ضمن اینکه در جبهه مخالف هم میثم حسینی و سیدمهدی سیدصالحی چنین تجربه‌ای را به صورت معکوس دارند و جمعه برای نخستین‌بار با پیراهن پرسپولیس مقابل استقلال صف آرایی خواهند کرد:

 

**جدول تعداد بازی‌ها و تعداد گل‌های بازیکنان استقلال در دربی‌ها: (بازیکنانی که شانس حضور در دربی 77 را دارا هستند:

  نام بازیکن تعداد بازی تعدادگل
1 مهدی رحمتی 6 -
2 خسرو حیدری 6 -
3 ساموئل 2 -
4 امیرحسین صادقی 14 1
5 حنیف عمران‌زاده 8 1
6 جواد نکونام 2 -
7 فرهاد مجیدی 15 4
8 آرش برهانی 13 3
9 گوران لاوره - -
10 سیاوش اکبرپور 11 -
11 پژمان منتظری 13 -
12 محمد قاضی 2 -
13 پژمان نوری 7 -
14 علیرضا نیکبخت واحدی 19 1
15 محمدمهدی نظری - -
16 آندرانیک تیموریان 2 -
17 فردین عابدینی - -
18 حسین حسینی - -
19 مهران قاسمی - -
مجموع   120 10

 

نکته قابل توجه اینکه در جمع بازیکنان پرسپولیس بازیکنی که تعداد حضورش در دربی‌ها دو رقمی باشد برای بازی روز جمعه وجود ندارد و باتجربه‌ترین بازیکن در این بین هادی نوروزی با 9 بازی و سپس رضا نورمحمدی با 8 بازی محسوب می‌شوند، ضمن اینکه از جمع پرسپولیسی‌ها تنها هادی نوروزی تجربه گل زدن در دربی به استقلال در دو بازی (3 گل) را دارد و سایر بازیکنان از این لحاظ بی‌تجربه هستند.

در ترکیب پرسپولیس نیز برای بازی روز جمعه پولادی مصدوم و عالیشاه محروم هستند و به هیچ عنوان به این دیدار نخواهند رسید. البته محمدرضا خلعتبری که به تازگی به جمع سرخپوشان اضافه شده است، در صورتی که با مشکل ITC مواجه نباشد از شانس حضور در دربی 77 برخوردار است.

 

 

**جدول تعداد بازی‌ها و تعداد گل‌های بازیکنان پرسپولیس در در دربی‌ها: (بازیکنانی که شانس حضور در دربی 77 را دارا هستند:

  نام بازیکن تعداد بازی تعداد گل
1 نیلسون 2 -
2 جلال حسینی 2 -
3 محسن بنگر 2 -
4 غلامرضا رضایی 7 -
5 حسین ماهینی 2 -
6 محمد نوری 7 -
7 رضا نورمحمدی 8 -
8 هادی نوروزی 9 3
9 محمدرضا خانزاده - -
10 رضا حقیقی 1 -
11 سیدمهدی سیدصالحی 2 -
12 پیام صادقیان - -
13 قاسم دهنوی - -
14 مهرداد کفشگری - -
15 حمیدرضا علی‌عسکر 5 -
16 یونس شاکری - -
17 علیرضا حقیقی 4 -
18 میلاد غریبی - -
19 رضا محمدی - -
20 سپانوویچ - -
21 میثم حسینی 4 -
22 محمدرضا خلعتبری - -
مجموع   55 3

 

به گزارش فارس، با این شرایط مشخص می‌شود که آبی‌ها بیش از دو برابر قرمزها برای این دیدار باتجربه‌تر هستند و اگر نتیجه بخواهد برحسب تجربه بازیکنان رقم بخورد از حالا باید استقلال را برنده دربی 77 بدانیم اما از سوی دیگر پرسپولیسی‌ها از لحاظ حضور بازیکنان جوان‌تر، از میانگین سنی پایین‌تری برخوردار هستند و در صورتی که جوانی و دوندگی، تیم برتر دربی را مشخص کند، این بار پرسپولیس از شانس بیشتری برای تصاحب نتیجه دربی برخوردار خواهد بود، با این حال و طی تجربه به دست آمده در دربی‌های گذشته، این نکته به خوبی واضح و مبرهن است که دربی در بیشتر مواقع به هیچکدام از یک مواردی که برشمردیم پایبند نبوده و چه بسا هیجان کاذب بیش از حد آن، شرایط فنی و زیبایی‌های یک فوتبال جذاب و هیجان‌انگیز را تحت‌الشعاع خود قرار داده و دربی را به یک دیدار سرد و کسل کننده تبدیل کرده است که از جمله آنها می‌توان به دو دیدار دربی رفت و برگشت کم موقعیت فصل گذشته اشاره کرد که هر دو با نتیجه تساوی بدون گل به پایان رسید.

 

 

نکته قابل توجه در این جدول حضور علیرضا نیکبخت واحدی با حضور در 19 دربی است که 13 تای آن با پیراهن استقلال و 6 تای آن با پیراهن پرسپولیس رقم خورده است و در صورتی که نیکبخت واحدی در دربی 77 هم حتی برای دقایقی کوتاه وارد زمین شود با حضور در بیستمین دربی عمرش، می‌تواند از این حیث همراه با علی پروین رکورددار حضور در دربی‌ها باشد. البته پروین هر 20 بازی خود را با پیراهن پرسپولیس انجام داده و به نظر نمی‌رسد از این لحاظ و در جمع بازیکنان پرسپولیس حالا حالاها بازیکنی بتواند رکورد سلطان سرخ‌ها را به خطر بیاندازد. در بین بازیکنان پرسپولیس افشین پیروانی با 18 بازی در رتبه دوم قرار دارد.

 

 

در استقلال هم محمود فکری با 18 بازی با پیراهن استقلال رکورددار است و علی جباری و کارو حق‌وردیان هم با 17 بازی از این حیث در رده دوم قرار دارند و در صورتی که فرهاد مجیدی در هر دو دیدار رفت و برگشت امسال برای استقلال در دربی‌‌ها به میدان برود با 17 حضور در دربی به رکورد دومین بازیکن استقلالی باتجربه در دربی اضافه خواهد شد.

 

در بین گلزنان استقلال هم فرهاد مجیدی در صورت گلزنی در بازی جمعه با 5 گل به همراه علی جباری و غلامحسین مظلومی بهترین گلزن تاریخ استقلال در دربی‌ها خواهد شد و از سوی دیگر هادی نوروزی در صورت هت‌تریک در دربی 77 می‌تواند با 6 گل به همراه حسین کلانی پس از صفر ایرانپاک 7 گله، بهترین گلزن پرسپولیسی‌ها در تاریخ دربی‌ها باشد.

انتهای پیام/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول