اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از گزینه‌های استانداری کرمان گزارش می‌دهد

بازار داغ گمانه‌زنی‌ها در حجره استانداری کرمان

دولت تدبیر و امید که روی کار آمد، پیش‌بینی‌ها برای تغییرات در سطوح مختلف مدیریتی آغاز شد، بازار گمانه‌زنی‌ها در مورد تغییرات در کرمان هم با توجه به سابقه سیاسی این استان با ارائه گزینه‌های مختلف از دیگر نقاط کشور گرم‌تر است.

بازار داغ گمانه‌زنی‌ها در حجره استانداری کرمان

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، دولت تدبیر و امید که روی کار آمد، گمانه‌زنی‌ها و حرف و حدیث‌ها برای تغییرات در سطوح مختلف مدیریتی آغاز شد، بازار گمانه‌زنی‌ها در کرمان هم با توجه به سابقه سیاسی این استان با ارائه گزینه‌های مختلف از دیگر نقاط کشور گرم‌تر است.

سیاست برای کرمانی‌ها از نان شب واجب‌تر است

استان کرمان به واسطه حضور شمار بسیاری از شخصیت‌های این دیار در رأس امور کشور یکی از سیاسی‌ترین استان‌های ایران به شمار می‌رود.

گر چه تغییرات در سطوح مختلف مدیریتی امری کاملا طبیعی و البته ضروری است، اما گمانه‌زنی‌ها، پیش‌بینی‌ها و حرف و حدیث‌ها قبل از انجام تغییرات در واقع نمک رفت و آمدها به شمار می‌رود.

در کرمان با توجه به سابقه سیاسی این استان بلافاصله پس از تشکیل دولت جدید گمانه‌زنی‌ها و پیش‌بینی‌ها برای تغییر مدیران آغاز شد و طی روزهای اخیر با تغییر دو استاندار تهران و مازندران این گمانه‌زنی‌ها به بیشترین میزان افزایش یافته است.

جالب توجه این است که گمانه‌زنی‌ها به قشر و یا گروه خاصی منحصر نمی‌شود و در کرمان می‌توان صحبت در مورد تغییرات را در یک جمع کاملا سیاسی با حضور نخبگان عرصه سیاست و یا در صف نانوایی هم شنید.

سیاست با گوشت و پوست کرمانی‌ها عجین شده است و مردم استان کرمان نسبت به افرادی که به عنوان مسئول در این خطه مشغول به کار می‌شوند، حساسیت‌های ویژه‌ای دارند.

اما در این میان طبیعی است که نخستین فردی که بیشترین گمانه‌زنی‌ها درباره تغییر وی انجام می‌شود، شخصی نیست به غیر از استاندار.

استانداران کرمان بعد از انقلاب

استانداری کرمان پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون 12 استاندار و البته یک سرپرست را به خود دیده است.

طی 35 سال گذشته محمدعلی احمدی، حمید بهرامی‌احمدی، غلام‌عباس زارع‌میرک‌آباد، علی‌اصغر صامت، عبدالحسین ساوه، حمید میرزاده، سید حسین مرعشی، مسعود محمودی، مرتضی بانک، محمدعلی کریمی، محمد رئوفی‌نژاد، حبیب‌الله دهمرده و اسماعیل نجار به عنوان استانداران بومی و غیربومی با سلایق کاری و سیاسی متفاوت سکان اداره استان کرمان را به دست گرفتند.

تلاش نمایندگان کرمان برای ابقا استاندار فعلی

برخی خبرها حاکی از تلاش نمایندگان استان کرمان در مجلس شورای اسلامی برای ابقای اسماعیل نجار استاندار فعلی کرمان است به طوری که نمایندگان شهربابک و بم در گفت‌و‌گوهایی به این موضوع اشاره کردند.

در حالی نماینده مردم شرق استان کرمان در مجلس شورای اسلامی به این موضوع اشاره دارد که هنوز هیچ پیشنهادی از طرف دولت به مجمع نمایندگان استان کرمان داده نشده است.

موسی غضنفرآبادی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: نجار استاندار کرمان گزینه اصلی باقی می‌ماند، زیرا وی هم از اقوام آقای روحانی و هم از نیروهای معتدل، مؤمن و متدین است.

وی همچنین از دبستانی، کریمی و عارفی به عنوان دیگر گزینه‌های مطرح برای استانداری کرمان نام برد و تصریح کرد: همه چیز بستگی به جمع‌بندی نمایندگان و دولت دارد.

موافقت ضمنی رئیس جمهور برای ابقا استاندار کرمان

نایب رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار فارس گفت: نجار استاندار فعلی کرمان گزینه اصلی مجمع نمایندگان استان برای تصدی استانداری کرمان در دولت یازدهم است.

حسین فتاحی با بیان اینکه مجمع نمایندگان استان کرمان چند گزینه برای تصدی استانداری کرمان دارد، افزود: از بین همه گزینه‌ها، اسماعیل نجار در اولویت قرار دارد.

وی همچنین از موافقت ضمنی رئیس جمهور در مورد تصمیم مجمع نمایندگان استان کرمان درباره ابقا و ادامه کار استاندار فعلی کرمان خبر داد و ابراز داشت: استاندار فعلی کرمان هم با ادامه کار و فعالیت در استان کرمان موافقت کرده است.

گزینه‌های مطرح برای استانداری کرمان را بشناسید

با این حال اگر نگاهی به لیست‌های منتشر شده درباره استانداران دولت یازدهم بیندازید، متوجه می‌شوید که کرمان جزو معدود استان‌هایی است که همواره چند اسم را به عنوان استاندار جدید در این لیست‌ها دارد.

طی دو ماه گذشته ده‌ها اسم برای تصدی پست استانداری کرمان ذکر شده است، اما در این میان نام تعدادی از افراد از منابع خبری متفاوت و بیش از سایر اسامی به گوش می‌رسد.

می‌توان در بین اسامی ارائه شده در لیست‌های مرتبط با استانداران دولت یازدهم افرادی با گرایش‌های سیاسی افراطی و یا معتدل را مشاهده کرد، هر چند که به نظر می‌رسد میانه‌روها با توجه به شعار اعتدال روحانی و همچنین سیاست وی در انتخاب دو استاندار منتخب وی برای تهران و مازندران از شانس بیشتری نسبت به سایر گزینه‌ها برخوردار باشند.

ابوالقاسم سیف‌اللهی، محمد فرشاد، محمد سیاوشی، محمدعلی کریمی، محمد جلال‌مآب و علی مصطفوی مطرح‌ترین گزینه‌ها برای تصدی پست استانداری کرمان هستند.

کریمی استاندار سابق کرمان و نماینده سابق مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی و سیف‌اللهی هم شهردار سابق کرمان بوده‌اند و فرشاد و سیاوشی سابقه معاونت استاندار در دوران استانداری کریمی و جلال‌مآب هم سابقه معاونت استاندار در دوران رئوفی‌نژاد را دارند و مصطفوی در گذشته رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان بوده است.

شهردار سابق کرمان مطرح‌ترین گزینه برای استانداری

گر چه نام محمدعلی کریمی استاندار و نماینده سابق کرمان بیشتر از سایر گزینه‌ها برای سکان‌داری استان کرمان در دولت یازدهم بر سر زبان‌ها افتاده است و حتی به این موضوع اشاره می‌شود که ممکن است وی یکی از پنج استانداری باشد که فردا چهارشنبه از سوی هیئت دولت به عنوان استاندار کرمان معرفی می‌شود، اما نام ابوالقاسم سیف‌اللهی شهردار سابق کرمان در لیست‌های منتشر شده در پایگاه‌های اطلاع‌رسانی داخل و خارج از استان بیش از سایر گزینه‌ها ذکر شده است.

نمایندگان کرمان 2 مهر درباره استاندار جدید با وزیر کشور صحبت می‌کنند

نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار فارس گفت: تا این لحظه در مجمع نمایندگان استان کرمان تصمیم قطعی برای گزینه استانداری کرمان گرفته نشده است.

شهباز حسن‌پور بیان داشت: انتخاب استاندار کرمان با توجه به اینکه این خطه سیاسی، پهناور و حادثه‌خیز است و همچنین ظرفیت‌های بسیاری در بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعت، معدن، دانشگاه و ... دارد از حساسیت ویژه‌ای نسبت به سایر استان‌ها برخوردار است.

وی خاطر نشان کرد: همکاری و تعامل نمایندگان استان کرمان در مجلس شورای اسلامی با دولت در راستای منویات مقام معظم رهبری در تمام زمینه‌ها صورت می‌گیرد و مجمع تصمیم قاطع دارد که از هیچ حمایتی از دولت تدبیر و امید دریغ نکند.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه هنوز خبری درباره انتخاب استاندار جدید کرمان نشنیده است، تصریح کرد: مجمع نمایندگان استان کرمان در روز دوم مهر ماه نشستی را در زمینه انتخاب استاندار کرمان با وزیر کشور برگزار می‌کند.

لطفا صبر داشته باشید

گر چه تلاش گروه‌ها و شخصیت‌های مختلف برای موفقیت در به کرسی نشاندن گزینه مورد نظر خود در استانداری کرمان همچنان ادامه دارد، اما باید صبر پیشه کرد و منتظر بود تا هیئت دولت نظر خود را در مورد استاندار جدید کرمان اعلام کند.

هر چند که ممکن است، استاندار کرمان یکی از گزینه‌هایی باشد که در این گزارش نام وی ذکر شده است، اما بعید به نظر نمی‌رسد که هیچ یک از این افراد هم در نهایت به سکان‌داری کرمان نرسند.

===============

گزارش از مهسا حقانیت

===============

انتهای پیام/80019/ع40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول