اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

بازار سوهان قم دیگر داغ داغ نیست

با گشت و گذار چند دقیقه‌ای در اطراف حرم خیلی راحت می‌توان فهمید که بازار سوهان داغ، آن‌طور که باید داغ نیست و مشتریان وارد مغازه‌ها شده و فقط با چند قوطی کوچک خارج می‌شوند.

بازار سوهان قم دیگر داغ داغ نیست

خبرگزاری فارس – صبا صداقت: کارکنان همگی روپوش‌های سفید پوشیده و کلاه‌هایی نیز بر سر دارند تا سوهان را به بهترین روش و در بهداشت کامل تهیه کرده و تحویل مشتری دهند.

مواد اولیه موجود در این کارگاه سوهان‌پزی نشان از کیفیت سوهان‌های تولید شده دارد و رنگ و روی سوهان‌های روی میز که توسط کارگران بسته‌بندی می‌شود، بیانگر استفاده از بهترین مواد برای تهیه آن است و همین امر باعث صادرات این محصول به کشور‌های دیگر می‌شود.

در شهری مثل قم کارگاه‌های سوهان‌پزی زیادی به چشم می‌خورد که با نظارت مسئولین مربوطه همه برای تولید محصول با کیفیت تلاش می‌کنند و از نشانه استاندارد برخوردار هستند.

سوهان قم برای امروز و دیروز نیست بلکه از گذشته‌های دور این شیرینی خوشمزه در قم تولید می‌شده و همچنان طرفداران بسیاری داشته است و زائران و مسافرانی که از دیگر شهر‌ها به قم می‌آیند به عنوان سوغاتی این خوراکی را به شهر خود می‌برند و علاوه بر این سوهان به کشور‌های عربی و اروپایی و همچنین کشور‌های همسایه نیز صادر می‌شود.

فعالیت 600 واحد سوهانی در قم

سوهان‌پزی در قم از رونق زیادی برخوردار است و به گفته مسئولین درحال حاضر 600 واحد سوهانی در قم وجود دارد که 450 واحد تولید کننده و 150 واحد نیز به صورت فروشنده فعالیت می‌کنند.

به دلیل هزینه‌های فراوانی که برای تهیه سوهان وجود دارد، از سال 88 تاکنون پروانه 140 سوهانی باطل شده، این آمار را مدیر اتحادیه صنف سوهان قم می‌دهد و می‌گوید: امروزه طعم سوهان با چند سال گذشته فرق دارد چون آن زمان از مواد طبیعی برای تهیه سوهان استفاده می‌کردند.

علی اکبر کوشافر به گرانی قیمت سوهان اشاره می‌کند و می‌افزاید: نرخ سوهان بسته به کیفیت آن دارد و سوهان مرغوب کره‌ای از 18 هزار تومان تا 22 هزار تومان است و سوهان نباتی قیمتی بین 6 تا 9 هزار تومان دارد و در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد.

وی عقیده دارد با مساعدت‌های دولت به این صنف در زمینه تامین مواد اولیه قیمت آن افزایش نمی‌یابد و مردم می‌توانند این محصول را با کیفیت و قیمت مناسب تهیه کنند.

با توجه به بالا رفتن قیمت پسته، شکر، زعفران و دیگر مواد اولیه برای تهیه سوهان متقاضی خرید این محصول هم کمتر شده و نبود ثبات قیمت، کم رونقی سوهان فروشی‌ها را به دنبال داشته است در حالی که سال‌های گذشته بهترین سوهان با قیمت 8 هزار تومان آن هم در شب عید به فروش می‌رسید.

با گشت و گذار چند دقیقه‌ای در اطراف حرم خیلی راحت می‌توان فهمید که بازار سوهان داغ؛ آن‌طور که باید داغ نیست و مشتریان وارد مغازه‌ها شده و فقط با چند قوطی کوچک خارج می‌شوند.

سوهان قم وسیله پذیرایی از میهمان

یکی از فروشندگان سوهان در اطراف حرم حضرت معصومه(س) با ابراز نارضایتی از وضعیت بازار می‌گوید: سوهان؛ سوغات سنتی قم است اما به دلیل گرانی دیگر طرفداران زیادی ندارد و افراد قدرت خرید این شیرینی را ندارند.

وی می‌افزاید: مردم قم حتی در میهمانی‌ها و مجالس خود با این شیرینی پذیرایی می‌کردند چرا که از نظر اقتصادی هم برای آن‌ها به صرفه بود اما هم اکنون دیگر کمتر کسی از سوهان برای پذیرایی استفاده می‌کند چرا که قیمت آن تقریبا سه برابر افزایش داشته است.

این فروشنده سوهان با اشاره به کیفیت این محصول می‌گوید: برای جذب بیشتر مشتری باید قوطی‌های جذابی هم طراحی شود که این هم علاوه بر خود سوهان هزینه‌ای جداگانه برای تولید کنندگان دارد.

وی خواستار حمایت از تولیدکنندگان سوهان می‌شود و بیان می‌کند: مردم علاقه زیادی به این شیرینی دارند و از آن استقبال می‌کنند، ولی گرانی مشکل اصلی است که امیدواریم با ثبات قیمت مواد اولیه در بازار و حمایت مسئولین مسائل در این زمینه برطرف شود و زائران هم بتوانند این محصول را به عنوان سوغاتی خریداری کنند.

وجود انواع ویتامین‌ها در سوهان

رنگ قهوه‌ای روشن و عطر و طعم سوهان از جمله مواردی است که نشان‌دهنده کیفیت آن بوده و این موارد به مواد اولیه آن بستگی دارد.

بیشتر خاصیت سوهان به‌دلیل جوانه گندم است، از این رو پروتئین فراوانی دارد و منبع فوق‌العاده‌ای از ویتامین‌ها و مواد معدنی است، به‌ویژه ویتامین‌های گروه B و E که آرام‌بخش اعصاب و روان است.

جوانه گندم موجود در این محصول، به‌دلیل داشتن قندهای طبیعی سبب ذخیره‌سازی انرژی در ماهیچه‌ها شده و موجب بهبود عملکرد عضلانی و جلوگیری از خستگی و بی‌حالی می‌شود.

نوع روغن و کره حیوانی که در پخت سوهان مورد استفاده قرار می‌گیرد، در کیفیت آن مهم است و سوهانی که به دندان نچسبد و سفت نباشد، مرغوب است.

همچنین طعم سوهان نامرغوب به‌گونه‌ای است که خریدار با چشیدن کمی ‌از سوهان متوجه آن می‌شود و کیفیت سوهان از جمله عوامل جذب ‌کننده خریدار بوده که در بهبود روند صادرات مطلوب و دستیابی به بازارهای جهانی موثر است.

امیدواریم با توجه بیشتر مسئولین شاهد شیرینی کام مردم توسط این محصول باشیم.

انتهای پیام/2258/ط40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول