اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

بزرگ‌ترین حوزه علمیه خاورمیانه در رشت + تصاویر

حوزه علمیه امیرالمومنین (ع) رشت بزرگ‌ترین حوزه خاورمیانه است و با پذیرش طلاب خارجی و داخلی مروج دانش اسلامی کشورهای منطقه می‌شود.

بزرگ‌ترین حوزه علمیه خاورمیانه در رشت + تصاویر

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، گیلان به ویژه رشت دارای حوزه‌های علمیه با قدمت 100 ساله است که امکانات زیستی و تحصیلی برخی از آنها در آستانه تخریب قرار دارد و تعدادی نیز قابل استفاده نیست.

گیلان در گذشته و حال ستارگان درخشان دینی و خادمان برجسته مذهبی فراوانی در کارنامه خود دارد.

عصر امروز فاز نخست حوزه علمیه امیرالمومنین (ع) رشت با حضور آیت‌الله سبحانی یکی از مراجع تقلید عظام مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

افتتاح این حوزه علمیه بزرگ و مدرن گیلان را به پایگاه پرورش عالمان دینی و تربیت مبلغان دینی برای عالم اسلام و کشورهای آسیای میانه با جمعیت مسلمان قابل توجه تبدیل می‌کند.

حوزه علمیه امیرالمومنین (ع) رشت با پذیرش طلاب داخلی و خارجی از مهاجرت طلاب و دین‌پژوهان گیلانی به حوزه‌های علمی کشور جلوگیری می‌کند.

 

*حوزه علمیه امیر‌المومنین (ع) مروج دانش اسلامی به کشورهای منطقه می‌شود

موسس حوزه علمیه امیرالمومنین (ع) رشت با اشاره به اهداف ساخت این حوزه در گیلان اظهار کرد: تمرکززدایی و بهره‌مندی مردم هر استان از این حوزه جزو اهداف مهم است.

آیت‌الله زین‌العابدین قربانی، بودن طلاب در منطقه و اساتید درس خارج و فلسفه، تفسیر و عرفان را موجب گسترش دانش اسلامی دانست.

وی، با اشاره به اینکه برخی اساتید حوزوی آب و هوای گیلان را مناسب با آسیای میانه توصیف کردند، گفت: به همین خاطر تصمیم به احداث این حوزه در گیلان گرفته شد.

امام جمعه رشت، حوزه علمیه امیرالمومنین (ع) رشت را بزرگ‌ترین حوزه علمیه خاورمیانه ذکر کرد و یادآور شد: در فاز نخست این حوزه حدود 100 طلبه از 20 کشور آسیای میانه و 300 طلبه از داخل ایران پذیرش می‌شوند.

وی ساخت این حوزه را در زمینه‌های آموزشی، فرهنگی، خدماتی با تمام تجهیزات کامل مانند مجتمع آموزشی عنوان کرد و متذکر شد: این حوزه دارای منازل سازمانی برای اساتید و طلاب است و ظرفیت پذیرش 2 هزار نفر طلاب را دارد.

قربانی، با بیان اینکه این حوزه در کمتر از چهار سال ساخته شده است، تصریح کرد: امروز فاز نخست آن افتتاح می‌شود و امیدواریم فازهای بعدی با حمایت مردم، مسئولان، مراجع و رهبری به سرانجام برسد.

وی، خاطرنشان کرد: می‌خواهیم گیلان تنها قطب تفریحی نباشد و فرهنگی و علمی هم باشد.

نماینده ولی فقیه در گیلان احداث حوزه علمیه مذکور را موجب تبدیل شدن گیلان به مرکز نشر دینی اسلام در آسیای میانه ذکر کرد.

وی افزود: با توجه به موقعیت گیلان که در کنار آسیای میانه قرار دارد و ارتباط آن با کشورهای تازه استقلال یافته همجوار در حال گسترش است، نیاز به یک مرکز فرهنگی بزرگ در این استان احساس می‌شد.

 

*پذیرش 2 هزار نفر در حوزه علمیه امیرالمومنین (ع) رشت

مدیر اجرایی دفتر نماینده ولی فقیه در گیلان نیز گفت: حوزه علمیه امیرالمومنین (ع) رشت را بزرگ‌ترین حوزه در خاورمیانه عنوان کرد.

مهدی مجرد، زمین این حوزه به میزان 40 هکتار مساحت مربوط به سازمان مسکن و شهرسازی است و نخستین مرحله واگذاری این زمین در چهار سال قبل انجام شد.

وی ساخت حوزه علمیه مذکور را با زیربنای 71 هزار متر مربع ذکر کرد و افزود: فاز نخست حوزه علمیه شامل اتاق‌های اساتید، کلاس‌های درس، نمازخانه، قرائت‌خانه، موتورخانه، سلف سرویس، خوابگاه‌های مجهز، دارالشفا، سالن‌های کنفرانس اجتماعات، سالن درس خارج و... است.

 

مسئول دفتر امام جمعه رشت، با تصریح بر اینکه حوزه علمیه امیرالمومنین (ع) رشت دارای چهار سالن درس خارج است، یادآور شد: فازهای بعدی حوزه علمیه شامل کتابخانه بزرگ‌تر، سالن آمفی‌تئاتر با تمام امکانات ورزشی‌رفاهی عنوان کرد.

وی با اشاره به اهمیت افتتاح فاز نخست حوزه علمیه مذکور از حضور روحانیون مطرح کشور و در رأس آنها آیت‌الله سبحانی،  آیت‌الله محمد محمدی‌گلپایگانی، حجت‌الاسلام احمد مروی، حجت‌الاسلام حسینی‌بوشهری، آیت‌الله استادی، آیت‌الله رسولی محلاتی، حجت‌الاسلام تقوی، حجت‌الاسلام اعرافی، علی لاریجانی و... خبر داد.

مجرد، در فاز نخست 300 نفر طلبه پذیرش می‌شوند که 150 طلبه غیرایرانی هستند و از کشورهای مختلف مانند چین، روسیه، آسیای میانه، قفقاز و... هستند، ظرفیت پذیرش طلاب در حوزه علمیه امیرالمومنین (ع) رشت را 2 هزار نفر عنوان کرد.

مدیر اجرایی دفتر نماینده ولی فقیه در گیلان، آغاز تشکیل کلاس‌های این حوزه را پس از پایان مراسم افتتاح از روز شنبه شش مهر جاری ذکر کرد.

*حوزه علمیه امیرالمومنین (ع) رشت منحصر به‌فرد است

وی با تصریح بر اینکه حوزه علمیه امیرالمومنین (ع) رشت منحصر به‌فرد است، ادامه داد: حدود 10 خانه ویلایی برای اساتید حوزه آماده شده که یک ساختمان دو طبقه ویلایی برای مدیر حوزه است و بخشی از حوزه نیز محل تجاری و پاسخگوی نیاز طلاب می‌شود.

این مسئول، سوپرمارکت، خشکشویی، آرایشگاه، نانوایی و... را از جمله مکان‌های تجاری حوزه علمیه مذکور برشمرد.

وی، سالن سلف‌ سرویس با وسعت یک‌هزار و 700 متر و آشپزخانه مجهز برای پذیرایی از طلاب را از دیگر امکانات حوزه ذکر کرد.

*جذب روحانی حوزه علمیه امیرالمومنین (ع) رشت توسط جامعة‌المصطفی 

این مسئول، جذب روحانی در حوزه علمیه امیرالمومنین رشت را توسط جامعة‌المصطفی ذکر کرد و متذکر شد: ما هیچ دخالتی در جذب طلاب نداریم و طلاب می‌توانند داوطلب تحصیل در این حوزه شوند.

وی، ساخت یک مسجد بزرگ در مجاورت حوزه علمیه امیرالمومنین (ع) رشت را از دیگر طرح‌های حوزه برشمرد و یادآور شد: در این مسجد مراسم‌های بزرگ مانند نماز عید فطر برگزار می‌شود.

مجرد، متذکر شد: برای کمک و تسریع در ساخت حوزه علمیه امیرالمومنین (ع) رشت از سود درآمدی و مازاد مجتمع تجاری آدینه رشت استفاده کرده‌ایم.

به گفته وی، حدود 9 ماه پیش نیز جایگاه بزرگ سوخت سی‌ان‌جی نیز در مجاورت حوزه علمیه امیرالمومنین (ع) رشت افتتاح شده که در شبانه‌روز 5 هزار خودرو و به صورت آنی 32 دستگاه خودرو را سوخت‌رسانی می‌کند که بزرگ‌ترین ایستگاه سوخت‌گیری سی‌ان‌جی شمال کشور است.

انتهای پیام/2300/صا40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول