اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ

کارگاه آهنگری که به پلاتو تجربه تبدیل شد

کارگردانی دشت‌آرای با جوانان علاقه‌مند به تئاتر/ گروه «نقطه ویرگول» جوانه زد

آروند دشت‌آرای از افتتاح پلاتو تجربه با آغاز نمایش «بین خودمان باشد» خبر داد و گفت: این نمایش حاصل برگزاری کارگاهی با حضور علاقه‌مندان به تئاتر است که منجر به تشکیل گروه «نقطه ویرگول» نیز شد.

کارگردانی دشت‌آرای با جوانان علاقه‌مند به تئاتر/ گروه «نقطه ویرگول» جوانه زد

آروند دشت‌آرای کارگردان تئاتر و سرپرست گروه تئاتر ویرگول در گفت‌وگو با خبرنگار تئاتر فارس در خصوص جدیدترین اثر هنری‌اش با استفاده از خروجی کارگاه‌ آموزشی‌اش اظهار داشت: از یک سال و نیم گذشته کارگاهی را به صورت رایگان با هدف تسریع کردن پروسه حرفه‌ای شدن افراد علاقه‌مند به تئاتر آغاز کردیم و در حقیقت فکر می‌کنم جوانان علاقه‌مند به تئاتر در روند حرفه‌ای شدن آسیب‌های مختلفی را می‌بینند تا به هدفشان برسند بنابراین بسیاری از استعدادها در این مسیر دشوار هدر می‌روند.

وی ادامه داد: ما فکر کردیم ابتدا این آموزش‌ها به صورت رایگان صورت گیرد تا بتوانیم گروه جدید را معرفی کنیم. این کارگاه بدون فرآیند گزینشی در ابتدا 70 نفر را پذیرفت، یعنی مبنای آن علاقه بود و با این تفکر شکل گرفته که درون هرکس توانایی وجود دارد و یک گروه می‌تواند یکدیگر را با ضعف‌ها و توانمندی‌هایشان قبول کنند و در کنار یکدیگر بایستند. از این 70 نفر با وجود قوانین خاص خود در نهایت 20 نفر در کارگاه مانده‌اند که این افراد الان قرار است نمایش «بین خودمان باشد» نوشته فارس باقری و کارگردانی من به روی صحنه بروند.

دشت‌آرای با بیان اینکه همواره دغدغه آموزش علاقه‌مندان تئاتر را داشته‌ام، گفت: من سال 82 هم این تلاش را شروع کردم و مدرسه تئاتری را به صورت رایگان تأسیس کردم اما این اتفاق نتوانست به سرانجام برسد. یک گروه تئاتر یک گروه چند وجهی است و در هر شرایطی باید در تمام ابعاد کار کند. یعنی همان اندازه که احتیاج داریم در حمایت از تئاتر شکلی از تئاتر را در شکلی حرفه‌ای به وجود آوریم همان طور باید برای آموزش و توجه به جوانان ارزش قائل شویم تا بتوانیم ادامه فعالیت داشته باشیم. هر دستگاهی نیاز به نیروهای جدید و خون تازه برای احیا دارد و این فرآیند بسیار مهم و تکمیل کننده برای تئاتر است.

سرپرست گروه تئاتر ویرگول معتقد است به وجود آوردن یک گروه جدید یک سازه از ایجاد یک کمپانی و سازمان تئاتر است و گروه «نقطه ویرگول» به یک سازمان تئاتر تبدیل خواهد شد و حقوقی خواهد شد.

کارگردان نمایش «بین خودمان باشد» به حمایت‌های بنیاد رودکی در زمان ریاست سیفی اشاره کرد و بیان داشت: کارگاه‌ها تا قبل از آمدن آقای سیفی به بنیاد رودکی با هزینه‌های شخصی بچه‌ها پرداخت می‌شد اما با آمدن سیفی پلاتو به صورت رایگان به ما تعلق گرفت.

کارگردان نمایش «تن تن» ادامه داد: ما بدون هیچ حمایتی نمایش «بین خودمان باشد» را به صحنه می‌بریم و خود این گروه و جوانان منابع مالی آن را تأمین کرده‌اند و تمام نیازمندی‌های خود را برطرف می‌کنند و یکی از آموزش‌هایی که به آنها داده شده همین استقلال و روی پای خود ایستادن بوده است.گروه تئاتر ویرگول، گروه جوان خود را با نام «نقطه ویرگول» معرفی می‌کند.

با آغاز نمایش «بین خودمان باشد» فضای دیگری به تئاتر اضافه خواهد شد و آن تالار تجربه است، دشت آرای در این باره گفت:  تالار تجربه روی سالن انتظار تالار حافظ است و با پیگیری ایوب آقاخانی، سیفی مدیر عامل وقت، ضعیمی رئیس تالار وحدت و آقای پسندیده حاصل شده است. تالار تجربه قبلاً کارگاه آهنگری بوده و در حال حاضر بدون امکانات فنی است اما قرار است کامل شود. البته نمایش ما هم عریان و برهنه است و نیاز به امکانات خاصی ندارد.

سرپرست گروه تئاتر ویرگول در پایان خاطرنشان کرد: دور دوم این کارگاه‌ها از اردیبهشت ماه آغاز می‌شود اگرچه فکر می‌کنم کار دولت است که این کارگاه‌ها را با توجه به بودجه خود برگزار کند.

 

به گزارش فارس در این اثر نمایشی که هم اکنون مراحل تمرین و آماده‌سازی خود را طی می‌کند، صبا ایزدپناه، ساناز باقری، امیرحسین پسندیده، نگین تبرا، دیبا خاتمی، علی خلعتبری، فرشته رازقی، نرگس سعیدی‌نژاد، شهاب عباسیان، شهریار فرد، مهرداد ماکویی، مینا ملک محمدی، امین محمدی‌پور، میثم میرزایی، نونا نیسی، لیلا هاشمی و امین یزدانی‌نژاد به عنوان بازیگر حضور دارند.

فارس باقری دراماتورژ، پگاه طبسی مشاور کارگردان، طراح صحنه و لباس شایلان عشایری، فرشاد فزونی موسیقی، امین یزدانی‌نژاد دستیار کارگردان و برنامه‌ریز دیگر عوامل اجرایی نمایش هستند.

نمایش «بین خودمان باشد» از چهارشنبه 13 آذر ماه هر شب به جز شنبه‌ها ساعت 19:00 در پلاتو تجربه تالار حافظ به صحنه می‌رود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول