اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از همایش روز جهانی ایدز در ‌گچساران‌

‌واکنش‌های افراد مبتلا به ایدز/راهکارهای کاهش خطر ابتلا به بیماری ایدز

کارشناس سلامت روان شبکه بهداشت و درمان گچساران با اشاره به افسردگی به عنوان یکی از دلایل گرایش به مخدرها و روان‌گردان‌ها گفت: مصرف این مواد خطر بروز رفتارهای پرخطر و ابتلا به ایدز را افزایش می‌دهد.

‌واکنش‌های افراد مبتلا به ایدز/راهکارهای کاهش خطر ابتلا به بیماری ایدز

به گزارش خبرگزاری فارس از گچساران، فریدون پیرایش ظهر امروز در همایش روز جهانی ایدز در جمع دانشجویان این شهرستان اظهار کرد: افسردگی، اضطراب و مشکلات جنسی، باعث تمایل فرد به مصرف مواد مخدر به ویژه مواد صنعتی مانند آمفتامین، مت‌آمفتامین، کراک و کوکایین می‌شود.

تشریح واکنش‌های افراد مبتلا به ایدز

کارشناس سلامت روان شبکه بهداشت و درمان گچساران با بیان اینکه استفاده از این نوع مواد مخدر نیز رفتارهای توهمی فرد را افزایش می‌دهد، افزود: بروز رفتارهای توهمی سبب اختلال در قضاوت فرد نسبت به اشخاص، مکان و زمان شده و احتمال اعتیاد تزریقی و خطر تماس‌های متعدد جنسی را به همراه دارد.

پیرایش ادامه داد: اثر ویروس HIV بر مغز، بیماری‌های ثانویه‌ حاصل از ضعف سیستم دفاعی بدن و نوع رفتار فرد در مقابل بیماری ایدز نیز از دیگر موارد مرتبط با این بیماری بوده که تأثیر بسزایی بر سلامت روان دارد.

وی با طرح این سئوال که واکنش‌های روانی بیماران مبتلا به ایدز چیست، به تشریح واکنش‌های روانی افراد در برابر بیماری ایدز پرداخت.

این کارشناس سلامت روان تصریح کرد: افراد در هنگام شنیدن اخبار ناگوار و بد، واکنش‌های روانی متعددی از خود بروز می‌دهند که یکی از آن‌ها «انکار» است.

پیرایش ادامه داد: بیمار مبتلا به ایدز نیز با شنیدن آزمایش مثبت بیماری ایدز، با انکار واقعیت ممکن است واکنش‌های خطرناکی را بروز دهد و نسبت به موضوع ترس زیادی داشته باشد که باعث کتمان بیماری و در نتیجه عدم پیگیری و درمان به موقع شود.

وی ابراز کرد: دومین واکنش روانی بیمار مبتلا به ایدز،«

خشم» است که گاهی سبب انتقام فرد بیمار از افراد مسبب این بیماری می‌شود.

کارشناس سلامت روان شبکه بهداشت و درمان گچساران سومین واکنش روانی بیمار مبتلا به ایدز را « غم و اندوه » دانست و افزود: علاوه بر واکنش‌های روانی، مشکلات روانی دیگری مانند اضطراب و افسردگی گریبانگیر افراد مبتلا به ویروس ایدز شده و در بعضی از موارد منجر به خودکشی فرد می‌شود.

راهکارهای کاهش خطر ابتلا به بیماری ایدز

پیرایش در زمینه راهکارهای کاهش خطر ابتلا به بیماری ایدز خاطرنشان کرد: فراگیری مهارت‌های زندگی، مراجعه به روانشناس و مشاور، پرهیز از مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی و هم‌چنین درمان به موقع بیماری‌های روانی از جمله مهم‌ترین راه‌های افزایش سلامت روان و پیشگیری از ایدز است.

به گزارش فارس، در این همایش که به مناسبت روز جهانی ایدز برگزار شد، افزون بر 200 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی گچساران حضور داشتند.

انتهای پیام/82001/ش30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول