اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست دائرة المعارف بزرگ اسلامی خبر داد

نگارش 7 دانشنامه جدید در مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی

سرپرست دائرة المعارف بزرگ اسلامی گفت: هفت دائرة المعارف مانند دانشنامه‌های خلیج فارس، تهران، ایران باستان، حقوق، ایران و فرهنگ فولکلور مردم ایران در این مرکز در حال نگارش هستند.

نگارش 7 دانشنامه جدید در مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، سید کاظم موسوی بجنوردی امشب در مراسم نقد و بررسی کارنامه بیست جلدی دائرة المعارف بزرگ اسلامی که در محل انجمن‌های علمی حوزه علمیه برگزار شد، اظهار داشت: مرکز دائرة المعارف اسلامی در اسفندماه سال 62 با هدف نگارش کتاب‌های مرجع تاسیس شد.

وی افزود: در آغاز گفته می‌شد این کار در ایران شدنی نیست و دلیل آنها فقدان منابع تحقیق و نیز نبودن متخصصان دائرة المعارف‌نویسی در ایران بود.

سرپرست دائرة المعارف بزرگ اسلامی با بیان اینکه حدود 70 مجموعه به این مرکز اهدا شده است، عنوان داشت: دائرة المعارف اسلامی نیز احتمالا تا مجلد 40 ادامه خواهد یافت.

وی ادامه داد: دائرة المعارف‌نویسی در ایران دارای پیچیدگی‌ها و مشکلات خاص خودش است و خاورشناسان نیز کمتر مایل به همکاری با ما بوده‌اند؛ برای جمع‌آوری منابع خاورشناسی تلاش زیادی صورت گرفته و در حال حاضر دائرة المعارف بزرگ اسلامی به سه زبان در حال انجام است.

موسوی بجنوردی با بیان اینکه تاکنون 20 جلد فارسی، هشت جلد عربی و چهار جلد انگلیسی به نام اسلامیکا از دائرة المعارف بزرگ اسلامی منتشر شده است، خاطرنشان کرد: ترجمه به انگلیسی در خارج از کشور صورت می‌گیرد ولی نظارت و ویرایش نهایی بر عهده محققان مرکز در داخل ایران است.

سرپرست دائرة المعارف بزرگ اسلامی افزود: هفت دائرة المعارف دیگر از جمله دانشنامه‌های خلیج فارس، تهران، ایران باستان، حقوق، ایران و فرهنگ فولکلور مردم ایران با 3 هزار عنوان در این مرکز در حال نگارش هستند.

وی بیان داشت: تاریخ جامع ایران نیز تاکنون در 15 جلد و پس از 11 سال فعالیت اساتید و محققان برجسته که تعداد آنها به بیش از 200 نفر می‌رسد، منتشر شده است و فهارس آن نیز شامل یک جلد خواهد بود.

موسوی بجنوردی با اشاره به موضوعات دانشنامه تاریخ جامع ایران گفت: 10 جلد از این دانشنامه مربوط به ایران باستان و پنج جلد نیز به دوران پس از ورود اسلام باز می‌گردد.

وی اضافه کرد: نگارش فهرست مقالات فارسی که توسط ایرج افشار شروع شده بود، ادامه یافته و هم اکنون این کار زیر نظر یکی از اساتید صورت می‌گیرد ضمن اینکه کتاب تاریخ و فرهنگ کرد و کردستان نیز در حال تحقیق و بررسی است.

موسوی بجنوردی با بیان اینکه در آینده نزدیک کار نگارش فرهنگ اقوام و مناطق گوناگون ایران از جمله بلوچستان، آذربایجان و خوزستان آغاز خواهد شد، گفت: درصدد هستیم علاوه بر اینکه کارها به صورت کامل علمی هستند، جنبه ملی هم داشته باشند.

انتهای پیام/78004/ت30/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول