اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

به مناسبت درگذشت فعال جامعه مدنی و سیاسی افغانستان

«قسیم اخگر»؛ نماد عدالت خواهی و مبارزه با ظلم حکومت کمونیستی افغانستان

قسیم اخگر، نویسنده، پژوهشگر و از فعالان جامعه مدنی افغانستان در حالی روز گذشته دار فانی را وداع گفت که از وی به عنوان نمادی برای عدالت خواهی مردم افغانستان یاد می‌کنند.

«قسیم اخگر»؛ نماد عدالت خواهی و مبارزه با ظلم حکومت کمونیستی افغانستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، قسیم اخگر، نویسنده، پژوهشگر و از فعالان جامعه مدنی افغانستان بود که روز گذشته بر اثر عوارض بیماری دیابت در کابل درگذشت.

وی از فعالان سیاسی شناخته شده در جریان سال‌های حکومت کمونیستی در افغانستان بود که به همین دلیل مجبور به ترک افغانستان شد.

قسیم اخگر همچنین از نظریه‌پردازان به نام افغانستان بود که آثار زیادی از خود بر جای گذاشت، اما بیشتر آثار وی به گفته خودش توسط نظامیان شوروی در زمان جنگ و در زمان مهاجرت او از بین برده شد.

آثار بر جای مانده از قسیم اخگر به شرح ذیل است:

1-موقعیت زن در نگرش توحیدی

2-رساله‎ای در مورد متدولوژی شناخت قرآن کریم

3-مبانی ادیان و حقوق بشر

4-روش تحلیل سیاسی

5-تندیس خشم، زندگی‎نامه عبدالخالق هزاره (با نام مستعار آمو)

6-مقدمه‎ای بر تحولات سیاسی دو سده اخیر افغانستان

7-ستاره‎های بی‎دنباله، تاریخچه جنبش روشن‎فکری افغانستان

علاوه بر این آثار، از اخگر مطالب زیادی در رسانه‎های چاپی افغانستان و پاکستان به چاپ رسیده و مصاحبه‌های زیادی نیز از وی به جا مانده که تاکنون جمع‌آوری نشده است.

اخگر، سال‌ها در رسانه‌های افغانستان قلم زد و در بسیاری از برنامه‌های تلویزیونی این کشور به عنوان تحلیل‌گر و کارشناس مسایل سیاسی، حضوری جدی و فعال داشت.

وی به دلیل بیماری دیابت مدت‌ها در خانه بستری بود و در یک سال اخیر نیز دچار سکته مغزی شده بود.

درگذشت اخگر در شبکه های اجتماعی به خصوص «فیس بوک» انعکاس گسترده‌ای یافت و شمار زیادی از کاربران این شبکه‌ها از وی به عنوان نماد مبارزه با ظلم حکومت کمونیستی و نماد عدالت‌خواهی در افغانستان یاد کردند.

زندگی‌نامه‌ اخگر

محمد قسیم اخگر‌ در سال 1٣٣٠ خورشیدی در منطقه‌ی وزیر آباد شهر کابل دیده به ‌جهان گشود. او آموزش دوره‌ ابتدایی را در مکتب «مسعود سعد» و متوسطه را در مکتب امانی در شهر کابل ادامه داد. در حالی که تحصیلات اخگر هنوز به ‌پایان نرسیده بود، به ‌دلیل شرکت در مبارزات و تظاهرات سیاسی گروه‌های چپی بازداشت و از مکتب اخراج شد.

او در زمان حاکمیت گروه بنیادگرای طالبان به کشورهای همسایه مهاجر شد و پس از این گروه دوباره به وطن بازگشت‌ و فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی و روزنامه‌نگاری خود را در کابل آغاز کرد.

اخگر به عنوان تحلیل‌گر مسایل سیاسی و اجتماعی در رسانه‌ها مطلب می‌نوشت و نیز در تلویزیون‌ها مصاحبه می‌کرد. او مدتی کارمند کمیسیون مستقل حقوق بشر بود و در سال‌های اخیر مدیر ‌مسئول روزنامه‌ هشت صبح شد.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول