اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

مراسم درگذشت رهبر دینی یهودیان ایران برگزار شد

مراسم درگذشت خاخام همدانی کهن مرجع کلیمیان ایران با حضور گسترده یهودیان تهران و اقشار مختلف مردم برگزار شد.

مراسم درگذشت رهبر دینی یهودیان ایران برگزار شد

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، مراسم درگذشت خاخام یوسف همدانی کهن عصر گذشته (دوشنبه 11 فروردین ماه) در کنیسه باغ صبا تهران با حضور پرشور کلیمیان تهران و علاقه‌مندان مرحوم همدانی کهن  برگزار شد.

در این مراسم که مسئولان خانه تقریب نیز حضور داشتند، ابتدا ابراهیم سعیدیان شاعر کلیمی در فقدان این مرجع دینی کلیمیان شعری را قرائت کرد و در ادامه دو تن از شاگردان خاخام همدانی کهن در ذکر اوصاف و سجایای اخلاقی این عالم دینی سخنرانی کردند و وی را فردی پارسا و به دور از تعلقات دنیایی معرفی کردند.

 

 

دیگر سخنران این مراسم جناب هارون یشایایی رئیس اسبق انجمن کلیمیان تهران در سخنانی از ارتباط بیست و پنج ساله خود با خاخام یوسف همدانی کهن خاطراتی را نقل کرد. وی با اشاره به خاطره دیدار یهودیان ایران با امام خمینی(ره) در 24 اردیبهشت سال 58 گفت: در آن دیدار درخواست جامعه کلیمی ایران مبنی بر حق باقی ماندن در کیش حضرت موسی(ع) مطرح شد و به صراحت اعلام کردند که تمام منافعی که برای ایران موجود است، از طرف ایرانیان کلیمی پیگیر خواهد شد و شاهد این مدعا جان نثاری شهدای کلیمی در جریان پیروزی انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس است.

یشایایی با دوستانه خواندن رابطه جمهوری اسلامی ایران و جامعه یهودی ایران بیان داشت: در قلمرو کشورهای اسلامی جامعه یهودی ایران تنها جامعه‌ای است که به صورت منسجم فعالیت می‌کند و این به خاطر فرهنگ ایرانی است که اقوام و اقلیت‌های مختلف را در خود پذیراست، با این وجود خاخام همدانی نمونه بارز این رابطه حسنه یهودیان با نظام جمهوری اسلامی بود.

 

 

پس از سخنرانی جناب یشایایی مجری برنامه از برادران و خواهران غیر کلیمی که در این مراسم حضور داشتند قدردانی کرد و این حضور را نشانه همبستگی میان پیروان ادیان توحیدی بر شمرد.

به گزارش فارس، خاخام یوسف همدانی کهن مرجع عالیقدر کلیمیان ایران از چهره‌های تأثیرگذار انجمن کلیمیان تهران بود که یهودیان ایران را رهبری می‌کرد، وی روز شنبه نهم فروردین جاری دارفانی را وداع گفت.

وی از سال 1373 رهبری یهودیان ایران را بر عهده گرفته بود، روابط خوبی با رهبران جمهوری اسلامی داشت،‌ همچنین در سال 1385 در همایش نکوداشت شهدای پیروان ایرانی ادیان الهی، از محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری وقت ایران لوح تقدیر دریافت کرد. در بهمن ماه 1382 نیز خاخام همدانی با سید محمد خاتمی، رئیس‌جمهوری وقت ایران در کنیسه یوسف‌آباد تهران دیدار کرده بود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول