اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

پادگان قهرمان؛ تداعی‌گر قهرمان و قهرمانی

تیپ مستقل 316 زرهی شهید قهرمان همدان در راستای صیانت از انقلاب، همواره گوش به فرمان رهبری بوده و در تمام عرصه‌ها حضوری فعال داشته است.

پادگان قهرمان؛ تداعی‌گر قهرمان و قهرمانی

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، ارتش بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان بازوی توانمند انقلاب در حفاظت از تمامیت ارضی نظام جمهوری اسلامی ایران نقش عمده‌ای داشته است.

در دوران دفاع مقدس نیز ارتش با رشادت‌ها و از جان‌گذشتگی‌های خود حماسه‌های بی‌نظیری را در جبهه حق علیه باطل و در کنار نیروهای مسلح دیگر خلق کرد.

تیپ مستقل 316 زرهی شهید قهرمان همدان نیز در این میدان همواره گوش به فرمان رهبری در تمام عرصه‌ها حضوری فعال داشته و پیشگام بوده است.

این تیپ با نام تیپ سوم زرهی همدان در سال 42 از لشگر 81 زرهی کرمانشاه جدا و در همدان تشکیل شد.

در سال 48 با گردان‌های 124 پیاده مکانیزه، 224 تانک، 244 تانک، گروهان مستقل 717 پاسدار و 920 خدمات به عنوان یگان سرزمینی فعالیت خود را آغاز کرد و در سال 49 گردان 252 سوار زرهی از خوی به لشگر 16 اختصاص یافت و به عنوان یگان سوار زرهی لشگر در همدان مستقر شد.

در سال‌های 55 و 56 گردان‌های 224 تانک و 244 تانک ام-47، تعدادی پرسنل به عنوان دانش‌آموز، کادر و افسر دوره‌دیده تانک چیفتن اختصاص دادند و سازماندهی گردان‌های 225 و227 آغاز شد و به مرور زمان تانک‌های چیفتن به این دو گردان واگذار شد.

در سال 56 گردان 244 تانک به تیپ خرم‌آباد و در سال 58 گردان 225 به لشگر 28 کردستان منتقل شدند و به جای آنها گردان‌های 224 و227 چیفتن زیر امر تیپ سوم زرهی همدان قرار گرفت.

در سوم خرداد سال 90 نیز بر مبنای تدابیر مقام معظم رهبری در راستای طرح ثامن‌الائمه، مبنی بر چابک‌سازی ارتش این تیپ با حضور مسئولان کشوری و لشگری مستقل شد.

از جمله عملیات‌هایی که تیپ مستقل 316 زرهی شهید قهرمان همدان در آن نقش بسزایی داشت می‌توان به غائله کردستان اشاره کرد که در اوایل اسفند 57 توسط ضدانقلابیون رخ داد که این تیپ جزو نخستین نیروهایی بود که از گردنه صلوات‌آباد وارد عمل شد و دشمنان را وادار به عقب‌نشینی کرد.

رشادت‌های این تیپ نیز در جنگ تحمیلی بی‌نظیر بود و نخستین یگانی بود که برای مقابله با دشمن به جبهه‌های حق علیه باطل اعزام شد و در عملیات‌های نصر، بیت‌المقدس، ‌طریق‌القدس، ‌ثامن‌الائمه، ‌شرهانی و مهران حضور مؤثری داشت.

در راستای وضعیت و فعالیت‌های این پادگان در حال حاضر با امیر سرتیپ دوم حمزه بیدادی فرمانده تیپ مستقل 316 زرهی شهید قهرمان همدان به گفت‌وگو نشستیم.

تیپ شهید قهرمان نخستین تیپی که در غائله کردستان وارد عمل شد

فرمانده تیپ مستقل 316 زرهی شهید قهرمان همدان در این راستا به خبرنگار فارس گفت: تیپ شهید قهرمان به عنوان یکی از تیپ‌های باسابقه ارتش نقش مهمی در دوران انقلاب و دفاع مقدس داشته است.

امیر سرتیپ دوم حمزه بیدادی با اشاره به خاطرات شهید صیاد اظهار کرد: تیپ شهید قهرمان، نخستین تیپ منظمی بود که در غائله کردستان وارد شد و سنندج را از محاصره دشمن آزاد کرد.

وی بیان داشت: تیپ شهید قهرمان در غائله کردستان از طریق گردنه صلوات‌آباد وارد عمل شد و با گلوله‌های منور توپخانه، دشمن را مجبور به عقب‌نشینی کرده و سنندج را بدون اینکه آسیبی به شهر برسد از اشغال دشمنان خارج کرد.

فرمانده تیپ مستقل 316 زرهی شهید قهرمان همدان تصریح کرد: در طول جنگ نیز تیپ زرهی شهید قهرمان از جمله تیپ‌های 100 درصد متحرک بود.

وی ادامه داد: یگان‌های زرهی، یگان‌های 100 درصد متحرک در جنگ هستند زیرا تمام سلاح‌های آنها سوار بر ادوات زرهی است.

تیپ زرهی شهید قهرمان 800 شهید تقدیم انقلاب کرده است

بیدادی با اشاره به نقش بسیار مهم تیپ زرهی شهید قهرمان در اکثر عملیات‌ها گفت: در 19 دی ماه 59 در عملیات نصر، نخستین عملیات منظمی که در دوران دفاع مقدس و دو ماه بعد از جنگ طراحی شد تیپ زرهی شهید قهرمان شرکت داشت.

وی با اشاره به 800 شهید تیپ زرهی شهید قهرمان اضافه کرد: بعد از جنگ نیز این تیپ مراقبت مرزی را بر عهده داشت و همواره در تمام عرصه‌ها حرفی برای گفتن داشته است.

فرمانده تیپ مستقل 316 زرهی شهید قهرمان همدان با اشاره به دیگر برنامه‌های این تیپ ‌ابراز داشت: طی چهار سال گذشته برنامه‌ریزی دقیقی در راستای نوسازی و بازسازی تمام ادوات پادگان داشته‌ایم و از نظر آمادگی رزمی آنها را به سطح مطلوبی رسانده‌ایم.

وی با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی ادامه داد: در تربیت سربازان و ارتقای سطح ایمانی آنها نیز پادگان شهید قهرمان موفقیت‌های چشمگیری داشته و سال گذشته در سطح یگان‌های ارتش رتبه نخست را به خود اختصاص داد.

بیدادی با بیان اینکه پادگان شهید قهرمان در زمینه‌های مختلف در منطقه غرب همواره حائز رتبه‌های برتر است، تأکید کرد: در بازسازی و زدودن چهره کهنگی از پادگان، بازسازی اماکن، نوسازی زیرساخت‌ها و ... پادگان شهید قهرمان از تمام یگان‌های نیروی زمینی جلوتر حرکت کرده و موفقیت‌های بسیاری در این عرصه‌ها داشته است.

نیروهای مسلح ایران در سطح منطقه حرف اول را می‌زند

وی با اشاره به قدرت نظامی ایران بیان داشت: نیروهای مسلح ایران در سطح منطقه حرف اول را می‌زند و حتی کشورهای همسایه نیز این امر را پذیرفته‌اند.

فرمانده تیپ مستقل 316 زرهی شهید قهرمان همدان با بیان اینکه قدرت نظامی ایران در راستای بازدارندگی است، گفت: اگر این قدرت بازدارندگی نبود ایران نیز مانند عراق و افغانستان مورد تعرض قرار می‌گرفت.

به گفته وی اگر ارتش و نیروی مسلحی از توان رزمی بالایی برخوردار نباشد و نتواند آن قدرت بازدارندگی را ایجاد کند مطمئناً دشمنان نیز خواسته‌های خود را عملی می‌کنند.

بیدادی از دیگر طرح‌های اجرایی را بومی‌سازی سربازان عنوان کرد و افزود: این طرح با توجه به دستورالعملی که از اوایل سال گذشته ابلاغ شد در تمام یگان‌ها اجرایی می‌شود.

وی ادامه داد: بومی‌سازی سربازان می‌تواند در حل مشکلات سربازان و مباحثی چون معیشت و رسیدگی به خانواده‌ها کمک کرده و هزینه خانواده‌ها را تا حدی پایین آورد.

فرمانده تیپ مستقل 316 زرهی شهید قهرمان همدان تصریح کرد: سربازان بعد از دوره آموزشی و زمان تقسیم در اولویت نخست به موطن خود (محلی که در شناسنامه درج شده) و در صورتی که ظرفیت آنجا پر باشد در استان‌های مجاور سازماندهی می‌شوند.

=======

مریم صابری یگانه

========

انتهای پیام/89006/ی40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول