اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

/تکمیلی/

هر کدام از کاندیداهای ریاست جمهوری افغانستان چقدر رای آوردند؟

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان امروز ضمن اعلام نتایج نهایی آرای شمارش‌شده، زمان برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان را نیز اعلام کرد.

هر کدام از کاندیداهای ریاست جمهوری افغانستان چقدر رای آوردند؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، «محمدیوسف نورستانی» رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان امروز (پنجشنبه) نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری این کشور را اعلام کرد و گفت پیروز این انتخابات در دور دوم انتخابات معلوم خواهد شد.

بر اساس آماری که کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اعلام کرد، «عبدالله عبدالله» نامزد ریاست جمهوری این کشور با کسب 2 میلیون و 972 هزار و 141 رأی که 45 درصد کل آرا می‎شود در صدر و پس از وی «اشرف‎غنی احمدزی» با کسب 2 میلیون 84 هزار و 547 رأی که 31.6 درصد آرا می‎شود، در رتبه دوم قرار دارد.

با این حال، «زلمی رسول» با کسب 750 هزار997 رأی، «عبدالرب رسول سیاف» با کسب 465 هزار و 207 رأی، «قطب الدین هلال» با کسب 181 هزارو 827 رأی، «محمدشفیق گل‎آغا شیرزوی» با کسب 103 هزار و 636 رأی، «محمدداود سلطان‎زوی» با کسب 30 هزار و 685  رأی و «هدایت‎امین ارسلا» با کسب 15 هزار و 506 رأی به ترتیب در رده‎های سوم تا هشتم نتیجه نهایی این انتخابات قرار گرفتند.

در این انتخابات، 8 نامزد ریاست جمهوری شرکت کرده بودند که عبدالله عبدالله 45 درصد کل آرا، اشرف‎غنی احمدزی 31.6 درصد کل آرا، زلمی رسول 11.4 درصد کل آرا، عبدالرب رسول سیاف 7.3 درصد کل آرا، قطب الدین هلال 2.8 درصد کل آرا، محمدشفیق گل‎آغا شیرزوی 1.6 درصد کل آرا، محمدداود سلطان‎زوی 0.5 درصد کل آرا و هدایت‎امین ارسلا 0.2 درصد کل آرا را به خود اختصاص دادند.

در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، مجموعاً 7 میلیون و 180 هزار و 849 نفر شرکت کرده بودند که 64 درصد آن را مردان و 36 درصد آن را زنان تشکیل داده است.

در این انتخابات که 7 میلیون و 180 هزار و 849 نفر شرکت کرده بودند، 6 میلیون و 604 هزار و 546 نفر به نامزدهای اصلی انتخابات و 40 هزار و 838 نفر دیگر به نامزدهایی رأی داده بودند که پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری از کاندیداتوری خود انصراف داده بودند.

«عبدالقیوم کرزی» و «نادر نعیم» نامزدهایی بودند که پیش از برگزاری انتخابات به نفع «زلمی رسول» نامزد دیگر این انتخابات انصراف دادند و «عبدالرحیم وردک» نامزدی بود که بدون انصراف از ادامه رقابت‎های انتخاباتی دست کشید.

مردم در این انتخابات، همچنین 17 هزار و 655 رأی به صندوق عبدالقیوم کرزی، 15 هزار و 186 رأی به صندوق نادر نعیم و 7 هزارو 997 رأی به صندوق عبدالرحیم وردک انداخته بودند.

در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، 20 هزار و 561 محل رأی‎دهی ایجاد شده بود که 19 هزار و 784 آن در روز انتخابات گشایش یافته بود.

تقویم انتخاباتی دور دوم ریاست جمهوری افغانستان

در همین حال، یوسف نورستانی، رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، تقویم انتخاباتی دور دوم را که میان عبدالله عبدالله و اشرف‎غنی احمدزی برگزار می‎شود، اعلام کرد.

بر اساس این تقویم، دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در 24 خرداد برگزار خواهد شد.

در این تقویم آمده است که از 27 اردیبهشت تا اول خرداد تمام مواد انتخابات از دفتر مرکزی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان به دفاتر ولایتی این کمیسیون فرستاده شده و از چهارم خرداد تا 23 خرداد این مواد به مناطق و مراکز رأی‎دهی ارسال خواهد شد.

در تاریخ اول خرداد همچنین مبارزات انتخاباتی آغاز شده و در 21 خرداد یعنی 48 ساعت پیش از آغاز روز برگزاری انتخابات به پایان خواهد رسید.

بر اساس این تقویم، در 24 خرداد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری برگزار شده و از 25 خرداد تا 31 این ماه تمام تعرفه‎های انتخاباتی از مراکز رأی‎گیری به دفتر مرکزی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان انتقال داده خواهد شد. 

رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اعلام کرد که از 25 خرداد تا 7 تیرماه آرای نامزدهای ریاست جمهوری این کشور شمارش شده و در 11 این ماه نتایج مقدماتی انتخابات دور دوم ریاست جمهوری افغانستان اعلام خواهد شد.

در این تقویم همچنین آمده است که نامزدهای ریاست جمهوری در این دور می‎توانند در تاریخ 12 و 13 تیرماه شکایت‎های انتخاباتی خود را در کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایت‎های انتخاباتی درج کنند تا این کمیسیون به آن از تاریخ 14 تا 24 این ماه رسیدگی کند.

رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در این نشست خبری گفت: کمیسیون رسیدگی به شکایت‎های انتخاباتی افغانستان در تاریخ 25 خرداد نتیجه رسیدگی‎ به شکایت‎های انتخاباتی را به کمیسیون مستقل انتخابات خواهند فرستاد.

وی در پایان تصریح کرد که نتایج نهایی انتخابات دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در 31 تیرماه اعلام خواهد شد.

گفتنی است در انتخابات دور دوم ریاست جمهوری افغانستان، عبدالله و احمدزی به رقابت خواهند پرداخت و همچنین تیم‎های که نتوانستند به این مرحله راه یابند می‎توانند به یکی از این تیم‎ها بپیوندند.

انتهای پیام/ز

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول