اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

مصاحبه اختصاصی فارس با پروفسور «جیمز هنری فتزر»

۵+۱ اگر واقعا نگران سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه است، باید به‌ جای ایران به «اسرائیل» توجه کند

استاد بازنشسته آمریکایی در گفت‌وگوی اختصاصی با فارس ابراز داشت: اگر گروه 1+5 واقعا نگران وجود سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه بود، توجه خود را بر کشوری که نه تنها آن سلاح‌ها را در اختیار ندارد و نمی‌خواهد آنها را داشته باشد یعنی ایران، منعطف نمی‌کرد و به اسرائیل ظنین می‌شد که نه تنها این سلاح‌ها را در اختیار دارد و از آن برای اخاذی از بقیه کشورهای جهان نیز استفاده می‌کند.

۵+۱ اگر واقعا نگران سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه است، باید به‌ جای ایران به «اسرائیل» توجه کند

به گزارش فارس، «جیمز هنری فتزر»، استاد بازنشسته فلسفه در 6 دسامبر 1940 در پاسادنا کالیفرنیا دیده به جهان گشود.

استاد سابق «دانشگاه دولوثِ مینه‌سوتا» نظریه پردازِ توطئه‌های گوناگونی، چون: قتل جان کندی، حملات 11سپتامبر و مرگ سناتور پل ولستون بوده است. کنفرانس‌های متعددی در این زمینه برگزار کرده و تحلیل‌های وسیعی در برنامه‌های مشهور رادیو و تلویزیون مانند: جسی ونتورا، شان هنتی و Alan Colmes داشته است. فتزر مؤلف سه مجموعه مطالعات عمیق در مورد مرگ جان اف کندی، یکــی از مولفان مجموعـــه مطالعاتـــی دیگر راجع به تصادف هواپیمای سناتور پل ولستون و اولین ویراستار کتاب منتشر شده از دانشگاهیان برای حقیقت 11 سپتامبر می‌باشد.

وی در زمینه فلسفه علم، مبانی نظری علوم کامپیوتری، هوش مصنوعی و علوم شناختی  تالیفات متعددی داشته و اخیراً دو جلد کتاب‌ در مورد «تکامل هوش» و «جنبه‌های فلسـفی در جنگ‌های صلیبــی راست مسیحــی علیه علم» منتشر کرده است.

پدرش حسابدار شرکتی در لس آنجلس بوده است. در 11 سالگی بعد از فوت مادرش، به کمک پدر موفق می‌شود به تحصیل در مدرسه ادامه دهد. وی به دبیرستان پاسادنای جنوبی می‌رود و فلسفه را در دانشگاه پرینستون ادامه می‌دهد. سپس به عنوان ستوان دوم در ارتش تفنگداران نیروی دریایی ایالات متحده، استخدام شده و در نهایت افسر توپخانه می‌شود.

دکتر فتزر در کنار پروفسور کوین برت، پروفسور دیوید رای گریفین، پروفسور استیون جونز و تنی چند از شخصیت‌های آکادمیک در آمریکا از شاخص‌ترین مولفین و متفکرین مباحث 11 سپتامبر به حساب می‌آید. وی بارها در شبکه‌های گوناگون خبری-تحلیلی آمریکا و دیگر کشورهای جهان ظاهر شده و در خصوص مسائل مرتبط با سیاست‌های آمریکا در خاورمیانه، اسرائیل، ایران، سوریه، لبنان، اوکراین و دیگر امور منطقه‌ای و بین المللی تفسیر خود را ارائه داده است.

 

آنچه در ادامه می‌خوانید مصاحبه اختصاصی خبرگزاری فارس با پروفسور فتزر است.

 

فارس: پروفسور فتزر از اینکه این مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری فارس را پذیرفتید ممنونم.

به عنوان اولین سوال؛ آیا جنابعالی مواضع سیاست خارجی ایالات متحده در مذاکرات را با گزارش‌های سرویس‌های اطلاعاتی این کشور مطابق می‌دانید؟

پروفسور فتزر: مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 (شامل پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان) همچنان ادامه دارد در حالی که به نظر می‌رسد این موضوع چیزی بیش از پوششی ظاهری برای محدود کردن استفاده صلح آمیز ایران از انرژی هسته‌ای نیست. در این میان بیشتر توجه به این نگرانی غرب است که ایران ممکن است بتواند اورانیوم را به حدی غنی کند که بدون توجه به تبعات آن برای تولید سلاح‌های هسته‌ای کافی باشد.

در این رابطه مسائلی اساسی مطرح است که این جدل‌ها را بیشتر شبیه به خیال کرده تا واقعیت ولی انگار این مسائل از دید طرفهای مناقشه به عمد دور مانده است. تمام 16 آژانس اطلاعاتی آمریکا در سال 2007 به این نتیجه رسیدند که ایران در برنامه هسته‌ای خود به دنبال سلاح هسته‌ای نیست و این نتیجه را در سال 2011 نیز دوباره تأیید کردند. این یعنی اینکه مواضع سیاست خارجی آمریکا برسر این موضوع حساس چندان با گزارش‌های سرویس های اطلاعاتی این کشور همسو نیست.

فارس: رفتار ایران در قبال 1+5 و آژانس بین المللی انرژی اتمی را چگونه می‌بینید؟

پروفسور فتزر: ایران معاهده عدم گسترش سلاح‌های هسته ای را امضا کرده است، به بازرسان اجازه ورود به تأسیسات خود را داده و از این مذاکرات استقبال کرده که شاید این کار از نظر منطقی هم برای ایران توجیهی نداشته باشد. جدای همه اینها، آیت الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی ایران، سیاست ایران را در اصل «انرژی هسته‌ای برای همه، سلاح هسته‌ای برای هیچ کس» بیان کرده است و هر انسانی که قائل به ارزش‌های اخلاقی و خواستار برقرای صلح است و می‌خواهد از هر گونه جنگ هسته‌ای اجتناب شود از این جمله حمایت خواهد کرد. اگر دولت‌ها عاقل باشند، آنها هم این سیاست را سرلوحه کار خود قرار خواهند داد.

فارس: تبلیغات صهیونیست‌ها که همواره بر وجود یک برنامه نظامی در معادلات هسته‌ای ایران اشاره دارد چگونه در سطح منطقه و جهان قابل بررسی است؟

پروفسور فتزر: اگر ایران سلاح هسته‌ای داشت، اصلا چرا باید از آن استفاده کند؟ به محض اینکه ایران هر گونه حرکت خشونت آمیزی از خود نشان دهد دچار نابودی کامل خواهد شد. تنها دلیلی که ایران ممکن است به خاطر آن به دنبال سلاح هسته‌ای باشد این است که از آن به عنوان یک سپر بازدارنده استفاده کند تا کشورهای دیگر که ممکن است قصد حمله به ایران را دارند متوجه شوند که آنها در صورت حمله بایستی تبعات یک مقابله به مثل هسته‌ای را از سوی ایران متحمل شوند که این خود می‌تواند برای ایجاد ثبات در خاورمیانه بسیار سودمند باشد.

تمام جهان می‌داند که تنها یک رژیم در خاورمیانه است که ذخایر عظیم انواع سلاح های هسته ای، شیمیایی و بیولوژیک را در اختیار دارد و هرگز مالکیت آنها را نپذیرفته است و همه می‌دانیم که آن رژیم «اسرائیل» است که پا را یک قدم فراتر گذاشته و تهدید کرده که اگر وجود خود را با خطر مواجه ببیند همه جهان را با خود به پایین می‌کشد. جالب اینجاست که این موضع را چهارمین نخست وزیر اسرائیل یعنی «گلدا مایر» تأیید کرده که به عنوان گزینه سامسون معروف است.

فارس: 1+5 چرا هرگز نگران فعالیت‌های آشکار و پنهان هسته ای اسرائیل نیستند؟

پروفسور فتزر: اگر گروه 1+5 واقعا نگران وجود سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه بود، توجه خود را بر کشوری که نه تنها آن سلاح‌ها را در اختیار ندارد و نمی‌خواهد آنها را داشته باشد یعنی ایران منعطف نمی‌کرد و به اسرائیل ظنین می‌شد که نه تنها این سلاح‌ها را در اختیار دارد و از آن برای اخاذی از بقیه کشورهای جهان استفاده می‌کند. واقعا مثالی روشن‌تر از این را در تاریخ دوگانگی‌های کشورهای غربی نمی‌توان یافت و هیچ موردی در این تاریخ نیست که بتواند به پای این مورد برسد.

فارس: آیا تهدیدهای اسرائیل می تواند رنگ جدی به خود بگیرد؟ طبعات احتمالی آن فقط مختص به ایران خواهد بود؟

پروفسور فتزر: فرض کنیم که انباشت سلاح‌های هسته‌ای اسرائیل آنقدرها هم بد نباشد، این کشور بارها اراده خود را برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران اعلام کرده است در حالی که تخمین‌های کارشناسان از کشته شدگان و مصدومان حملات احتمالی به تأسیسات هسته‌ای ایران حاکی از آن است که حداقل یک میلیون ایرانی در زمان حملات و 35 میلیون دیگر به علت نشر آلودگی‌های اتمی ناشی از این حملات نه تنها در ایران بلکه در کشورهای نزدیک ایران یعنی افغانستان، پاکستان و هند کشته خواهند شد.

فارس: آیا حقیقتا آن‌گونه که رسانه‌های غربی و جریان اصلی وانمود می‌کنند ایران تهدیدی نظامی است؟

پروفسور فتزر: بنیامین نتانیاهو به علت اینکه بارها و بارها از خطر حمله به اسرائیل از سوی ایران در صورتی دستیابی این کشور به سلاح هسته‌ای سخن گفته، به جوجه ترسوی خاورمیانه (که همه را از بیم یک خطر خیالی به حرکت وادار می‌کند) ملقب شده. ولی واقعیت و سوابق تاریخی هیچ یک از ادعاهای او را تأیید نمی‌کند چرا که ایران حداقل در 300 سال گذشته هرگز به کشوری حمله نکرده است و تمایلی هم به حمله از خود نشان نداده است.

فارس:  پشت پرده این همه تبلیغات ضد ایرانی چیست؟ آیا فقط مسئله ایران است؟

پروفسور فتزر: ایالات متحده و ناتو به بهانه خطر ایران هسته‌ای تعدادی پایگاه ضدموشکی در اطراف روسیه تأسیس کرده‌اند در حالی که هدف آنها هرگز جلوگیری از برنامه‌ای هسته‌ای خیالی نبوده و آنها به دنبال محاصره کردن روسیه بوده‌اند ولی طوری عمل کرده‌اند که به راحتی بتوانند این موضوع را انکار کنند در عین این که هم آمریکا و هم ناتو سال‌هاست می‌دانند که هیچ خطری به اسم خطر ایران هسته‌ای وجود ندارد ولی از این حربه ضد روسیه توانسته‌اند به خوبی استفاده کنند.

آمریکا چیزی حدود 5 میلیارد دلار تاکنون برای ایجاد ناآرامی در اوکراین صرف کرده است در حالی که اسلحه‌های روسی به طور قاچاق وارد این کشور می‌شد تا علیه تظاهرات کنندگان استفاده شود و مسئولیت آن برگردن روس‌ها بیفتد. این یکی از نمودهای حملات دروغین است که یک طرف حرکتی را انجام می‌دهد و بهانه‌ای را پیدا می‌کند که تقصیر کار را برگردن آن بیاندازد درست مانند زمانی که هیتلر یک حمله دروغین ضد یک ایستگاه رادیویی آلمانی به راه انداخت و لهستان را متهم به این حمله کرد تا بتواند حمله خود به این کشور را توجیه کند.

فارس: با این حال آیا خطر یک مناقشه هسته‌ای بین المللی جدی است؟

پروفسور فتزر: وضعیت اوکراین به جایی رسیده است که به نظر می‌رسد یک برنامه نظامی‌گری عمده در حال اجرا باشد که معلوم است هدف آن صرفا جلوگیری از مقاومت طرفداران روسیه نیست و هدف آن بازپس‌گیری کریمه است اگر در این میان جنگی هسته‌ای رخ دهد، آلودگی ناشی از آن کل کره زمین را در بر خواهد گرفت.

این وضعیت بسیار ناراحت‌کننده است ولی این واقعیت اتفاقاتی است که امروز در حال رخ دادن در جهان است. کسانی که در مسند قدرت هستند تعهدی به اخلاقیات احساس نمی‌کنند و تنها در پی اجرای این نظریه هستند که تنها سیاستی درست است که منافع گروهی که آنها عضو آن هستند را تأمین کند و دیگر مهم نیست که نتایج آن برای دیگران چطور خواهد بود. عطش آنها برای قدرت و سیطره هیچ حد و مرزی نمی‌شناسد و ممکن است به زمستان سرد زمین بعد از جنگ هسته‌ای بیانجامد که از آن هیچ کسی جان سالم به در نخواهد برد و معلوم نیست که چه به سر بقیه‌ موجودات خواهد آمد.

مصاحبه از: حامد قشقاوی – پژوهشگر آمریکای شمالی و اروپای غربی

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول