اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

‌ارزیابی صفارهرندی از چالش‌ها و آسیب‌های فرهنگی ‌جامعه

بر سر جداسازی فرهنگی ادارات برخی مسئولان جیغ بنفش زدند / نباید حوزه فرهنگ را به امان خدا بسپاریم‌

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه نباید حوزه فرهنگ را به امان خدا بسپاریم‌، گفت: زمانی از افرادی استفاده کردیم که ‌هم‌اکنون در کنار ملکه انگلستان جا خوش کرده‌اند.

بر سر جداسازی فرهنگی ادارات برخی مسئولان جیغ بنفش زدند / نباید حوزه فرهنگ را به امان خدا بسپاریم‌

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، محمدحسین صفارهرندی ظهر امروز در سلسله نشست‌های فرهنگی شهر اصفهان که به همت ستاد احیا امر به معروف و نهی از منکر شهرستان اصفهان برگزار شد به بررسی وضعیت فرهنگی کشور پرداخت و ‌‌با اشاره به اینکه مهم‌ترین برجستگی مسئولان نظام، حضور در عرصه فرهنگی است، اظهار کرد: انتظار این بود که انقلاب اسلامی ایران، یک حرکت فرهنگی باشد، ولی هم‌اکنون در وضعیتی هستیم که فرهنگ به مشکل‌ترین کارها تبدیل شده و همه ما نگران وضعیت فرهنگی کشور شده‌ایم.

*نیروهای انقلابی مسلمان تمایلی به حضور در عرصه تولیدات فرهنگی نداشتند

وی ادامه داد: از آنجایی که صنعت و تولید فرهنگی برجسته‌ترین جلوه‌گاه فرهنگی در نگاه عامه است، در گذشته شاهد کم‌ترین تاثیر ابزارهای فرهنگی بوده‌ایم و تنها کتاب در حوزه تولیدات فرهنگی وجود داشت، اما با دستاوردهای نوین اطلاعاتی، ابزارها و شاخصه‌های جدید فرهنگی ظهور همچون سینما، تئاتر و موسیقی نیز ظهور و بروز یافته است.

کارشناس فرهنگی سیاسی ادامه داد: نیروهای مؤمن و متدین و انقلابی از ورود به عرصه تولیدات و صنعت فرهنگی به دلیل اینکه این محیط‌ها آلودگی‌هایی داشتند و سرنخ این فعالیت‌ها نیز به دست نیروهای غیر انقلابی بود اجتناب داشتند و فاصله این افراد با ابزارهای نوین ارتباطی در حوزه فرهنگ از همان ابتدا به وجود آمد.

وی ادامه داد: حوزه مدیریت فرهنگی در ابتدا به دست کسانی سپرده شد که شکل گرفته در گذشته‌های دورتر بودند و نیروهای انقلابی و مسلمان به جای میزبانی، میهمان این جریان بودند.

*دستاوردهای فرهنگی ما متناسب با توفیقات عرصه سیاسی و بین‌الملل و نظامی نبود

صفارهرندی اذعان کرد: کارهای خوبی در ابتدای ظهور انقلاب اسلامی آغاز شد، اما ای کاش همین کارها استمرار و ادامه می‌یافت، به عنوان نمونه حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی شکل گرفت و تلاش شد تا گام‌هایی برای تولیدات فرهنگی برداشته شود و البته توفیقاتی هم داشتیم، اما دستاوردهای فرهنگی جمهوری اسلامی ایران متناسب با توفیقات بزرگی که در عرصه سیاسی و بین‌الملل و نظامی داشتیم نبود.

وی گفت: بخش اصلی فرهنگ که متأثر از اقدامات و تولیدات و صنایع فرهنگی بود و منجر به فرهنگ عمومی و تغییر سبک زندگی مردم می‌شد دست‌خوش رفت و آمدهای مکرر انواع سلیقه‌ها و دیدگاه‌ها شد و این معجون فرهنگی که برخی وقت‌ها آثارش را بر در و دیوار شهرها می‌بینیم متأثر از بلاتکلیفی در حوزه فرهنگ بوده است.

*مسئولان توجهی به مقوله فرهنگ مورد تاکید رهبر انقلاب ندارند

این روزنامه‌نگار سابق ادامه داد: اطلاعات و تحلیل‌های رهبر معظم انقلاب همیشه نشان می‌داد که ایشان عمق فرهنگ را به خوبی دریافتند و خطرات را به خوبی می‌شناسند و را‌ه‌حل‌ها را به عنوان یک استراتژیست در جریان آن هستند و البته همیشه بر این نکته تاکید داشتند که فرهنگ، فرهنگی دینی، اسلامی، ایرانی و ملی باشد و تعاریف فرهنگ به آن صورتی که در غرب بر آن پافشاری دارند مورد تاکید ایشان نیست، ولی همچنان مشخص است که توجه مسئولان به مقوله فرهنگ تناسبی با عظمت موضوع و گستره فهم بالای ایشان از مسئله فرهنگ ندارد.

وی خاطرنشان کرد: حکم واحدی در ابتدا، بالای سر مسئله فرهنگ نبوده، اما از 11-10 سال پیش مقوله‌ای به اسم مهندسی فرهنگی با تدبیر رهبر انقلاب‌ شکل گرفته است.

صفارهرندی افزود: توجه به مهندسی فرهنگی در شورای عالی انقلاب فرهنگی در دولت نهم شکل گرفت و به عنوان سندی راهبردی تحویل جامعه شد و در اختیار فعالان و صاحب‌نظران فرهنگی قرار گرفت که بدون وجود آن نسخه، کارها در حوزه فرهنگ به صورت جزیره‌ای و پراکنده و بی‌هدف اتفاق می‌افتاد.

*هالیوود افکار عمومی را برای اقدامات پنتاگون آماده می‌کند

وی گفت: مقاصد کوچک در مقابل انقلابی به عظمت انقلاب اسلامی ایران نمی‌توانست بی‌هدف باشد و ضرورت داشت در حوزه فرهنگی با برنامه حرکت کنیم، کشورهای غربی از سینما به گونه‌ای استفاده می‌کنند که تلاش می‌کنند دیدگاه افکار عمومی را نسبت به آینده و تصمیمات خودشان ترسیم کنند، طوری که قبل از حضور نظامی، پیش قراولان فرهنگی‌شان در کشورها حضور می‌یابند و هر وقت پنتاگون تصمیم به حمله به کشوری را داشت، قبل از آن هالیوود مقدمات افکار عمومی را فراهم می‌ساخت و رسانه‌ها در این زمینه نقش ویژه داشته و دارند.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: این مسئله در کشور خودمان نیز صادق است و کارکرد فیلم‌های تلویزیونی در کشور خودمان رفتار روزانه مردم را ترسیم می‌کند و هر چه جلوتر می‌رویم حضور فیلم، سینما و تلویزیون در خانه‌های مردم جز بدیهیات است و سایر وسایل ارتباط جمعی شامل اینترنت روز به روز بر جامعه بیشتر سایه افکنده، به گونه‌ای که امروز هر شخصی با دارا بودن یک تلفن همراه، به یک روزنامه نگار، خبرنگار و مدیر رسانه تبدیل شده است.

*تهاجم فرهنگی دشمن، جنگ جبهه‌ای با برخورداری از اتاق فکر است

وی با اشاره به اینکه تهاجم فرهنگی به صورت عملیات جبهه‌وار ‌علیه نظام اسلامی فعالیت می‌کند ادامه داد: برخی‌ها فکر می‌کنند این تهاجم به صورتی نیست که عده‌ای تک تیرانداز به فرهنگ و هویت ما شلیک می‌کنند، بلکه دشمن به صورت جبهه و عملیات با بهره‌مندی از اتاق‌های فکر‌ در این عرصه حضور دارد و با اندیشه‌های پلید و نامتعارف با باورهای ما طراحی می‌کنند، خوراک می‌پزند و در بسته‌های وسوسه کننده به جوامع ما تحویل می‌دهند.

صفارهرندی تصریح کرد: هنوز بسیاری از مسئولان فرهنگی ما متوجه این قضیه نشده‌اند که اگر بخواهیم با این هجمه وحشی صفت مقابله کنیم باید از رفتارهای سلیقه‌ای و جزیره‌ای پرهیز کنیم.

وی ادامه داد: وقتی هر یک از دولت‌ها عملکرد ‌فعالیت‌های فرهنگی مسئولان قبلی را نقض می‌کنند و تصمیمات متفاوتی با گذشته می‌گیرند ‌چگونه می‌شود ‌از استقرار، ثبات و پایداری در حوزه فرهنگ دم زد.

*عده‌ای از مسئولان فرهنگی حرکت‌های نیمه تمام دشمن را تمام می‌کردند

کارشناس مسائل سیاسی گفت: علاوه بر این، برآوردها و تحلیل برخی شخصیت‌های فرهنگی کشور از فرهنگ بسیار متفاوت بوده و فاصله برخی برآوردها از زمین تا آسمان است و کسانی قدرت و حکومت در دستشان بود که نگاه ویژه‌ای به مقوله فرهنگ داشتند، به گونه‌ای که حتی عده‌ای از این افراد نه تنها در مقابل جبهه دشمن صفحه‌آرایی نکردند، بلکه برخی از کارهای آنان در امتداد دشمن بوده و حتی کارهای فرهنگی نیمه تمام دشمن را تمام کردند.

وی بیان کرد: نباید حوزه فرهنگ را به امان خدا بسپاریم و فرهنگ را در معرض این آمد و شده‌ای متعدد و متنوع قرار دهیم، در زمان‌هایی ما از افرادی استفاده کردیم که عده‌ای از مسئولان عالی حوزه فرهنگ ما هم اکنون در کنار کاخ ملکه انگلستان جا خوش کرده‌اند و یک معاون‌ همان آدم نیز در خارج از کشور الان برای ‌بی. بی. سی پادویی می‌کند.

صفارهرندی ادامه داد: ما باید حوزه فرهنگ را از در معرض قرار گرفتن انتخاب این افراد خارج کنیم و تدبیری باید بالای سر حوزه فرهنگ باشد تا با فرماندهی حوزه فرهنگ، برای سالم‌سازی محیط‌های فرهنگی تلاش کنیم.

*بر سر جداسازی فرهنگی ادارات برخی مسئولان جیغ بنفش زدند

وی با اشاره به تغییرات اخیر صورت گرفته در شهرداری تهران ادامه داد: در جاهایی محیط کارمان را باید به گونه‌ای ترسیم کنیم که خانم‌ها احساس امنیت بیشتری کنند و در زمانی که عده‌ای حرکتی فرهنگی انجام می‌دهند، یک مرتبه جیغ‌های بنفشی در فضای رسانه‌ای پخش می‌شود، طوری که برخی‌ها می‌گویند باید از شدت بی‌ربط بودن خود را به دیوار کوبید و اعتنایی به این حرف‌ها نگذاشت و متأسفانه برخی از این افراد هم از مسئولان حکومتی هستند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تفسیر موضوع جداسازی خانم‌ها و آقایان در محیط‌های اداری اذعان کرد: آیا همین آقایان درست می‌دانند که ناموسشان 8 تا 10 ساعت از عمر روزانه خود را در کنار یک مرد نامحرم در یک اتاق بگذارند.

وی ادامه داد: در آن محیط الفت و انس ذهنی و عاطفی پیدا ایجاد می‌شود و دائم گفت‌وگو می‌کنند و من معتقدم همه این‌ها مورد سئوال است و این چه سنخیتی دارد که یک زن و مرد نامحرم در یک اتاقی محرم کلام هم شوند و همین آدم‌ها، زمان اختلاط با همسرشان نصف و کمتر از همین زمان است.

وی با اشاره به برخی موازی‌کاری‌ها و عدم فعالیت جبهه‌ای در حوزه فرهنگ ادامه داد: وقتی فرهنگ را به دست تک تیراندازی‌هایی می‌سپاریم که هر کدام یک هدف متفاوت را از دیگری نشانه می‌گیرند ‌همین رفتارهای غیر جبهه‌ای وضعیت فرهنگی را به اینجا کشانده است.

*وضعیت آینده جمعیت کشور نگران‌کننده است

صفارهرندی ادامه داد: برخی‌ها در جامعه به جای آنکه اصالت را به خانواده بدهند، به فرد می‌دهند و داشتن فرزند را نشان عقب‌ماندگی می‌دانند و با همین تفکرات، امروز نسل آینده در معرض تهدیدات متعددی قرار گرفته، به گونه‌ای که پیش‌بینی می‌شود در 200 سال آینده دیگر از نسل ایرانی در روی زمین خبری نباشد.‌

وی تصریح کرد: با همین آهنگ رشد جمعیتی که پیش رو داریم از سال 1420 روند کاهش جمعیت در کشور شروع می‌شود و تا سال 1450 جمعیت ما با همین آهنگ رشد به نصف جمعیت تقلیل می‌یابد و با این اوصاف جمعیت چنان پیر و فرسوده می‌شود که نشاط و اشتهای عمل و خدمت ندارند‌.

*برخی انتشارات داخلی مانند تیری است که از جانب دشمن می‌آید

‌وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: در حوزه انتشارات و کتاب، آن کتابی که مردم را به پاک‌دستی و پاک زیستن و سلامت روح و روان هدایت می‌کند باید منتشر شود و آن کتابی که انتشارش به مصلحت نیست، مانند تیری است که از سمت دشمن می‌آید و فقط جغرافیای پرتاب آن ‌منطقه خودی است.

وی با انتقاد از سخن برخی افراد که می‌گویند فرهنگ را باید به حال خود رها کرد اظهار کرد: فرهنگ به فرموده مقام معظم رهبری همچون هواست، چطور است که برای هوا مدام ذرات معلق و یا گازهای سمی را رصد می‌کنند و زمانی اعلام خطر می‌کنند و یا به مردم می‌گویند که حتماً در خوراک از کالاهای استاندارد استفاده کنید، ولی فرهنگ را به این دید نگاه نمی‌کنند، در صورتی که باید فرهنگ نیز دارای مدیریت مرکزی به هرماه نظارت باشد تا بتواند بر روی مسائل فرهنگی تمرکز و کنترل لازم را داشته باشد.

صفارهرندی ادامه داد: چرا کسی فکر نمی‌کند که یک فاجعه زیستی در حوزه فرهنگ در حال رخداد است و ضروری است که به مسئله فرهنگ به صورت ویژه توجه شود، فرهنگ را نمی‌شود به امان خدا رها کرد.

انتهای پیام/2301/ش40/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول