اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان
آسیای مرکزی در 24 ساعت گذشته

آغاز رزمایش نظامی کشورهای شانگهای در چین/ حضور شرکت معروف آمریکایی در ازبکستان

آغاز رزمایش مشترک کشورهای عضو شانگهای در چین، شروع بکار شرکت بوئینگ در ازبکستان، افزایش پی درپی قیمت بنزین در تاجیکستان و سرمایه گذاری 70 میلیون دلاری چین در بخش آموزش و پرورش ازبکستان بخشی از اخبار آسیای مرکزی در 24 ساعت گذشته است.

آغاز رزمایش نظامی کشورهای شانگهای در چین/ حضور شرکت معروف آمریکایی در ازبکستان

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس در دوشنبه، پنج کشور عضو سازمان همکاری شانگهای امروز (یکشنبه) در منطقه خودمختار «مغولستان داخلی» در شمال چین رزمایشی مشترک را برگزار کردند.

به گزارش رادیو تاجیکی به نقل از خبرگزاری ایتارتاس، در این رزمایش که تا 29 ماه اوت ادامه دارد، هفت هزار نیروی نظامی کشورهای چین، روسیه، تاجیکستان، قزاقستان و قرقیزستان شرکت کرده‌اند.

ازبکستان به عنوان یکی از اعضای اصلی سازمان همکاری شانگهای در این رزمایش حضور ندارد.

این بزرگترین رزمایش مشترک کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای با شرکت یگان‌های مختلف زمینی و هوایی است که سامانه‌های دفاع هوایی و جنگ الکترونیک در آن آزمایش می‌شود.

سازمان همکاری منطقه‌ای شانگهای، سازمانی میان دولتی است که برای همکاری‌های چند جانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی تشکیل شده است.

این سازمان دارای 6 عضو اصلی و پنج عضو ناظر است که جمهوری اسلامی ایران یکی از اعضای ناظر این سازمان است.

سفر مقامات اتاق بازرگانی ایران به تاجیکستان

یک هیئت بلندپایه تجاری جمهوری اسلامی ایران به ریاست «غلامحسین شافعی» رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فردا دوشنبه وارد پایتخت تاجیکستان خواهد شد.

شافعی را در این سفر 35 نفر از فعالان تجاری شامل نمایندگی‌های دولتی و بخش خصوصی فعال در حوزه تجارت خارجی همراهی خواهند کرد.

همچنین، بنابر اعلام سفارت ایران در دوشنبه، این سفر 4 روزه به دعوت رسمی رئیس اتاق بازرگانی و صنعت تاجیکستان از همتای ایرانی خود صورت گرفته و طی آن ضمن معرفی ظرفیت و توانمندی‌های اقتصادی متقابل و شناسایی زمینه‌های جدید همکاری و افزایش سطح مبادلات اقتصادی، بحث سرمایه‌گذاری و مشارکت طرف‌های ایرانی در پروژه‌های اقتصادی، عمرانی، صنعتی، فنی و مهندسی این کشور مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

افزایش پی در پی قیمت بنزین در تاجیکستان

افزایش پی در پی  قیمت بنزین در تاجیکستان طی یک ماه اخیر موجب نگرانی شدید مردم این کشور شده است. این موضوع تاثیر ناگواری بر وضعیت بازار داخلی این جمهوری دارد.

مقامات کمیته دولتی مالیات تاجیکستان معتقدند که یکی از علت‌های افزایش قیمت بنزین در این کشور، کاهش واردات سوخت بدون دریافت عوارض گمرکی از روسیه می‌باشد.

به گفته این مقامات، طی 6 ماه نخست سال جاری، تنها 158 هزار تن بنزین بدون دریافت عوارض گمرکی از روسیه به تاجیکستان منتقل شده که این میزان، کمتر از نیمی از سهمیه مقرر شده بوده است.

«بوئینگ» در تاشکند مرکز تعمیر هواپیما افتتاح خواهد کرد

شرکت بوئینگ آمریکا و شرکت ملی هواپیمایی ازبکستان تا پایان سال 2014 میلادی در شهر تاشکند پایتخت ازبکستان یک مرکز تعمیر هواپیما را برای بهره‌برداری تحویل خواهند داد.

به گزارش بخش مطبوعاتی شرکت ملی هواپیمایی ازبکستان، این مرکز تعمیر که بر پایه کارخانه هواپیماسازی این کشور «Uzbekistan Airways Technics» احداث شود، در مرحله اول اجزای بزرگ هواپیماهای بوئینگ 757 و بوئینگ 767 را تعمیر می‌کند.

تجهیزات فنی مرکز جدید را شرکت بوئینگ تامین می‌کند. حجم سرمایه گذاری برای ایجاد مرکز جدید افشا نشده است.

قرار است کارهای نصب تجهیزات این مرکز تا ماه سپتامبر به پایان رسد و فعالیت خود مرکز از اول ماه دسامبر آغاز خواهد شد.

مرکز یادشده در سال 2016 میلادی تعمیر هواپیماهای بوئینگ 787 را آغاز خواهد کرد.

در حال حاضر شرکت ملی هواپیمایی ازبکستان در ناوگان خود 33 فروند هواپیمای ساخت غرب از جمله  13 فروند هواپیمای ایرباس، 15 فروند هواپیمای بوئینگ و 3 فروند هواپیمایی ار. جی 85 و دو فروند هواپیمای باری ایرباس دارد.

ازبکستان از مارس 2010 میلادی هواپیماهای مسافربری یاکولف-40 و از اول ژانویه سال 2011 میلادی هواپیماهای مسافربری توپولف 154 ساخت روسیه را از ناوگان هوایی خود خارج کرده است.

شرکت ملی هواپیمایی ازبکستان به بیش از 40 کشور جهان پروازها دارد و در 25 کشور نمایندگی این شرکت فعالیت می‌کنند.

سرمایه گذاری چین در بخش آموزش و پرورش ازبکستان

دولت چین با سرمایه گذاری برای بخش آموزش و پرورش ازبکستان برای تجهیز مدارس سراسر این کشور معادل 73 میلیون و 539 هزار دلار کمک بلاعوض اختصاص داده است.

در حال حاضر در ازبکستان 9 هزار و 748 باب مدرسه از جمله 171 مدرسه ابتدایی و 9 هزار و 577 مدرسه راهنمایی فعالیت می‌کنند.

سال تحصیلی در مدارس ازبکستان از اول سپتامبر آغاز و تا تاریخ 25 ماه مه ادامه دارد.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول