اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

مشروح/ چهاردهمین «شب شاعر» پاسداشت ناصر فیض

باز شدن پای داعش در مراسم تقدیر فیض/ گفتند ناصر تو هیچ وقت مفقود‌الاثر نمی‌شوی/ حاضر‌جوابی در خانواده فیض ارثی است

چهاردهمین مراسم شب شاعر پاسداشت ناصر فیض با حضور شعرا و اهل ادب، شب گذشته در سازمان هنری رسانه‌ای اوج برگزار شد.

باز شدن پای داعش در مراسم تقدیر فیض/ گفتند ناصر تو هیچ وقت مفقود‌الاثر نمی‌شوی/ حاضر‌جوابی در خانواده فیض ارثی است

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، چهاردهمین مراسم شب شاعر پاسداشت ناصر فیض با حضور محسن مومنی شریف (رئیس حوزه هنری)، مهدی قزلی(مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی)، استاد مشفق کاشانی، مجید سرسنگی(مدیرعامل خانه هنرمندان)، امید مهدی‌نژاد، محمود دست‌پیش، حسین قرایی، ایرج قنبری، محمدمهدی طباطبایی‌نژاد(مدیر مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی)، رضا احسان‌پور، علی‌محمد مودب (مدیر موسسه شهرستان ادب)، سید‌اکبر میرجعفری، علی انسانی، شهرام شکیبا، محمد‌مهدی سیار، علی داوودی، علیرضا قزوه، حجت‌الاسلام دعایی(مدیرمسئول روزنامه اطلاعات)، ناهید یوسفی، پرویز بیگی و جمعی از شعرا و نویسندگان عصر امروز در نخلستان سازمان هنری رسانه‌ای اوج برگزار شد.

*تفسیر فیض از داعش

در این مراسم محسن مؤمنی شریف رئیس حوزه سازمان تبلیغات اسلامی گفت: فیض از دوستان بیست و چندساله هستند که حدود 10 سال است با وی همکاری داریم وی یک شخصیت آرمانگرا و وفادار است. فیض دارای دغدغه‌های بزرگی است و اگر خندان مردم است اما دل‌نگرانی‌های بسیاری دارد اشعار فیض مملو است امید  است و اهل نگران نمودن مخاطب نیست.

وی افزود: فیض مرد بزله‌گو و حاضر جوابی است و سفرهایی که با وی داشتیم سفر را برای ما شیرین می‌کرد در سفری که به سوریه با دوستان در کنار فیض داشتیم یکی از دوستان پرسید که داعش به چه معناست که ناصر فیض جواب داد حلال‌زاده به دایی‌اش می‌برد و حرام‌زاده به داعش.

*تقسیم‌بندی شعر طنز به سه دوره

رئیس حوزه هنری اضافه کرد: من برای شعر طنز سه دوره قائل هستم که دوره اول را مربوط به ابتدای انقلاب می‌دانم که با توجه به شکسته شدن فضای خفقان ابتدای انقلاب شعر طنز رو کرده است دوره دوم برمی‌گردد به فعالیت مرحوم صابری فومنی که منتج به گل‌آقا شد که در آن زمان مردم علاقه بسیاری به گل‌آقا نشان دادند دوره سوم هم مربوط به دوره دوم خرداد است در این دوره ساختارها شکست و بعضاً شاهد بودیم که اخلاق‌ زیر پا گذاشته می‌شد که حتی منجر شد تا مرحوم صابری گل‌آقا را تعطیل کند اما بعد از آن مصادف با دوره کنونی است ما به یک طنز سالم رسیده‌ایم که حاصل تلاش افرادی مثل فیض و همکاران‌شان در دفتر طنز حوزه هنری است و این افراد ذائقه شعر طنز مردم را بالا آورده‌اند طنز سالم و نجیب حاصل توجه رهبر حکیم انقلاب است و استقبال ایشان در جلسات شعرخوانی قابل توجه است.

مؤمنی شریف خبر داد و گفت:‌ به زودی شاهد انتشار نشریه‌ای طنز خواهیم بود که با کمک امید مهدی‌نژاد به نام «سه نقطه» در دسترس علاقه‌مندان به طنز قرار خواهد گرفت.

*فیض در همه زمینه‌ها شاعر است

حسین قرایی در ابتدای این مراسم گفت: امشب برنامه برای کسی است که اغلب بر این باورند که شعر طنز می‌‌گوید ولی اشعار جدی ناصر فیض زبانزد است. وی شاعر عاشقانه، شاعر اجتماعی و در همه زمینه‌ها شاعر است ولی وجه بارز شعر وی طنز است. توجه دستگاه‌های فرهنگی به مقوله فرهنگ باید بیشتر از پیش باشد و فقط در این زمینه نباید نگاه‌ها به سوی وزارت فرهنگ و ارشاد معطوف باشد.

در ادامه محمود دست‌پیش ضمن سخنانی گفت: درست است که بعد از انقلاب با ناصر فیض آشنا شدم ولی از قبل از انقلاب با خانواده وی آشنا بوده‌ام. در یاد دارم مجموعه اشعاری به آذری سروده بودم که به وی دادم و ایشان هم به پدرش داده بود و پدر بزرگوارش نامه‌ای برای من نوشته بود و گفته بود که من را به حال و هوای قدیم و موسم کوچ عشایر برده بودی. ایشان و حسین اسرافیلی در مورد من بسیار مردم آزاری کردند مثلا به من می‌گفتند تو شعر فارسی نگو زیرا نحو تو ترکی است.

*فیض از هیچ چیز شعر می‌سازد

امید مهدی‌نژاد که از شعرای طنز‌پرداز است در ادامه گفت: تعریفی که از طنز وجود دارد بسیار متفاوت است. به نظرم طنز را باید نوع متفاوتی از فکاهه دانست. فیض کسی است که به جوهر طنز دست پیدا کرده است و می‌تواند از هر چیز و همچنین هیچ چیز شعر بسازد و چندان معطل موضوع و سوژه نمی‌ماند.

وی افزود: مطالعه کارهای فیض نوعی نگاه به انسان می‌دهد و آن چیست که اشعار فیض را متمایز می‌کند ویژگی‌های مضمونی نیست بلکه خلق موقعیت‌های طنز آمیز از موضوعات عادی است.

*میرجعفری: ناصر فیض ذاتا آدمی مجلس گرم‌کن است

سید‌اکبر میرجعفری نیز در رابطه با اشعار فیض سخنانی گفت: ناصر فیض سال‌هاست قالب‌های شعری را امتحان کرده و برخلاف سایر شعرا که در جوانی گل می‌کنند در میانسالی نامی پیدا کرده است و برای من فیض مانند درختان کویری است که در کویر ارزشمند هستند. ناصر فیض ذاتا آدمی مجلس گرم‌کن است و خودش نوشته است که یکی از رفقایش در جبهه به وی گفته است که ناصر تو هیچ وقت مفقود‌الاثر نمی‌شوی زیرا اگر یک خمپاره هم به تو بخورد بعد از آرام شدن فضا یک فک باقی می‌ماند که در حال تکان خوردن است.

این منتقد ادبی اضافه کرد: می‌توان با ناصر فیض نشست و ساعت‌ها با وی صحبت کرد. تا چند سال پیش کسی برای طنز و شعر طنز تره هم خرد نمی‌کرد و اگر امروز می‌بینید که همه به دنبال خنداندن هستند نتیجه تلاش طنز‌پردازانی چون ناصر فیض است.

 

 

*فیض: حاضر‌جوابی در خانواده فیض یک ارث و ژن است

در ادامه این مراسم جواد فیض برادر ناصر فیض ضمن اشاره به اختلاف سنی 7 ساله با ناصر گفت: در ابتدای انقلاب ناصر به خاطر بعضی فعالیت‌های مبارزاتی در زندان بود که پس از آزادی وی را به کلاس کنکور فرستادند ولی بعدها فهمیدم که به جای کلاس کنکور به سینما رفته است و بعد از آن هم مشاغل گوناگونی را تجربه کرد تا اینکه در شعر به یک ثبات رسید. حاضر‌جوابی در خانواده فیض یک ارث و ژن است ولی نه حاضر‌جوابی‌ای که کسی را بیازارد.

وی در ادامه گفت: برنامه طنز «قند‌پهلو» بارها موجب آبروریزی ما نیز شده است و هرجا می‌رویم از ما در مورد ناصر فیض می‌پرسد. من امروز اینجا حاضر شده‌ام تا به گونه‌ای پاسخ عدم حضور وی در مراسمی که چند سال پیش در جشنواره خوارزمی برای تقدیر از من گرفته شده بود را بدهم و بگویم اینطوری جبران می‌کنند.

*دعوا در حوزه، آشتی در روضه

شهرام شکیبا که از داوران برنامه طنز «قند‌پهلو» است در این برنامه گفت: ناصر به خاطر اخلاق ویژه‌ای که دارد معمولا با دوستانش دعوا نمی‌کند ولی به خاطر اخلاق ویژه من با هم دعوا کردیم که دعوای من در حوزه و آشتی ما در روضه بود. به خاطر حضور در جلسات آقای مجاهدی شعر ایشان دارای ریشه محکمی است و این ریشه در شخصیت وی نیز به چشم می‌خورد.

*فیض در حرف خودش می‌پرد

وی افزود: ناصر تنها کسی است که بین حرف خود می‌پرد و تنها کسی است که خودش در حرفهایش هیچ سخنی باقی نمی‌گذارد. ناصر فیض به چیزهای جدیدی که می‌آید علاقه دارد از همین رو جزء صد نفری بود که در بدو ورود موبایل به کشور موبایل داشت و به خاطر رفاقتی که بین من و ناصر وجود دارد من شماره ناصر را به همه می‌دادم و می‌گفتم اگر کار دارید با من تماس بگیرید زیرا ما همیشه با هم بودیم. فیض بسیار خوش قول است که یکی از آنها در موضوع ساعت است و وی بسیار وقت‌شناس است.

*شاعری که در کارمندی حل نشد

شهرام شکیبا در ادامه گفت: روزی که ناصر مدیر دفتر طنز شد گفتم ناصر هم تمام شد زیرا معمولا اهالی قلم وقتی کارمند می‌شوند کم کار نیز می‌شوند ولی این اتفاق برای ناصر نیفتاد و ما شاهد آثار بیشتری از وی بودیم البته باید اضافه کنم ناصر ظلم بزرگی در حق شعر کرده است و آن هم کمرنگ شدن ترجمه از ترکی است. ناصر فیض دارای دقت وافری در ترجمه است که این موضوع در آثار ترجمه شده ترکی مشهود است. ناصر به خاطر این خوش محضر است که دارای استدلال‌های خودش است و این استدلال ها در شعرش نمود دارد.

 

 

*از بوتیک تا شعر طنز

علیرضا قزوه مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در ادامه گفت: سال 63 در قم با فیض آشنا شدم آن زمان فیض خیلی جدی با حوزه ارتباط نداشت که من و آقای فلاح‌پور به بوتیک ایشان رفتیم تا به حوزه بیاید. طنز فیض مرهون طنز پدرش است. فیض در فضای شعر جدی بسیار جدی است و ایشان یک مدیر فرهنگی موفق نیز هست که در عرصه شعر بسیار خوش درخشیده و در این سالها با تلاش‌های فیض و دوستان طنز‌پرداز شعر طنز به یک بالندگی رسیده است.

 

*در حقیقت هیچ کاری نکرده‌ایم

در انتهای این مراسم ناصر فیض ضمن تشکر از برگزار کنندگان این مراسم گفت: من از همه دوستان که در این برنامه شرکت کرده‌اند واقعا تشکر می‌کنم زیرا دوستان طوری بنده را شرمنده کردند که انگار چکار کرده‌ام. باید اشاره کنم به عملکرد موسسه شهرستان ادب که کار بزرگی در حوزه شعر برای جوانان انجام داده و وقتی این کارها را می‌بینم متوجه می‌شوم کاری نکرده‌ام. دفتر طنز حوزه هنری نیز حاصل تلاش دوستان است که ایده آن را زرویی نصر‌آباد بعد از جلسات حلقه رندان مطرح نمود و در حقیقت ما هیچ کاری نکرده‌ایم.

ناصر فیض در انتهای این مراسم شعری خواند که ابیاتی از آن در زیر آمده است:

ایران به خدا امن‌ترین جای جهان است

در مرکز هر شهر ولی در کوه و کمر نه

...

گفتم چه کنم جان پدر گفت که خیر است

با کفر مدارا کن و با فتنه و شر نه

 

 

در بخشی از این مراسم رضا احسان‌پور شعری در رابطه با ناصر فیض برای حاضرین قرائت کرد:

آرام و قرار، ناصر فیض

چون قرص فشار، ناصر فیض!

در همهمه‌ی خروس و اردک

آواز هَزار، ناصر فیض

ظاهر، گس و باطنش ز یاقوت

مانند انار، ناصر فیض

از منظر زلف، جمع اضداد

دارا و ندار، ناصر فیض

از منظر ریش، ریش دارد

سالی دو سه بار، ناصر فیض

از منظر سایر موارد

بی نقش و نگار، ناصر فیض

موصوف عبارت شریف است

 

چون شهر مزار، ناصر فیض

جنس بدلیش نیست حتّی

در لابراتوار، ناصر فیض

ترک است و قمی و اهل تهران!

بی شهر و دیار، ناصر فیض

 

چون «ناصرِ خسرو»! هست دائم

در گشت و گذار، ناصر فیض

آوازه‌ی شهرتش رسیده

تا اوج منار، ناصر فیض

هر چند که می‌شود، نکرده

با مغز فرار، ناصر فیض

خورده است زیاد خاک صحنه

با گرد و غبار، ناصر فیض

در طول حیات خود نبوده...

چون مساله‌دار، ناصر فیض...

با لطف برادران حوزه

شد مرتبه دار، ناصر فیض

یک عمر به کسب فیض پرداخت

 

در دفتر کار، ناصر فیض

 

هی شعر سرودن و شنیدن

 

کارش بسیار، ناصر فیض

هر سال کتاب می‌دهد هی

چون روزشمار، ناصر فیض

پشت سر هم کتاب‌ها را

کرده است قطار، ناصر فیض

از قفل و کلید، گفته در آن

تا درز و شیار، ناصر فیض

بیرون ز تراش کرده در جلد

آنجای خیار، ناصر فیض

"حافیض" هر آنکه خوانده، گفته است

حافظ به کنار؛ ناصر فیض!

یخ نیست دَمش همیشه گرم است

همچون سشوار، ناصر فیض

ما بوته‌ی شعر طنز هستیم

هم‌قدّ چنار، ناصر فیض

صدها صلوات و چند احسنت

بر حضرت یار، ناصر فیض

 

در انتهای این مراسم سازمان هنری رسانه‌ای اوج، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، موسسه شهرستان ادب، خانه هنرمندان، کارمندان دفتر طنز حوزه هنری، بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایران از ناصر فیض تقدیر به عمل آوردند.

انتهای پیام/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول