اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

«اشرف غنی» و «عبدالله» قدرت را نصف کردند

اعضای ارشد ستادهای انتخاباتی عبدالله و اشرف غنی از توافق 2 طرف بر سر تقسیم قدرت خبر دادند.

«اشرف غنی» و «عبدالله» قدرت را نصف کردند

«فیض الله زکی» سخنگوی ستاد انتخاباتی تیم «تحول و تداوم» به رهبری اشرف غنی احمدزی در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل گفت: در نشست روز و شب گذشته میان کاندیداها با حضور رهبران جهادی و سران 3 قوه تمام اختلافات 2 طرف بر سر تشکیل دولت وحدت ملی رفع شده و آنان به توافق رسیدند.

وی افزود: تمام موارد توافق شده بر سر تشکیل دولت وحدت ملی مطابق قانون اساسی افغانستان است و آنان در هیچ موردی که خلاف قانون اساسی باشد توافق نکرده‌اند.

در همین حال «فضل الرحمان اوریا» سخنگوی ستاد انتخاباتی تیم «اصلاحات و همگرایی» به رهبری عبدالله عبدالله نیز به خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل گفت: 99 درصد اختلافات 2 طرف برسر تشکیل دولت وحدت ملی بر طرف شده و تنها اختلاف بر سر نحوه و چگونگی اعلام نتایج باقی مانده است.

وی ابراز امیدواری کرد که این اختلاف هم تا ساعتی دیگر بر طرف شده و مردم افغانستان امروز شاهد امضای توافق‎نامه تشکیل دولت وحدت ملی میان رهبران هر 2 ستاد انتخاباتی باشند.

هر 2 طرف متن توافقنامه‌ای 4 صفحه‌ای تنظیم نموده‌اند که جزئیات تقسیم قدرت و چگونگی تشکیل دولت وحدت ملی را  شامل می‎شود.

تقسیم قدرت در قوه مجریه و قضائیه به صورت 50ـ50

به گفته اعضای ارشد 2 ستاد انتخاباتی کاندیداها برسر تقسیم 50ـ50 قدرت در قوه مجریه و قوه قضائیه توافق کردند که امروز به امضا خواهد رسید.

نخستین دور انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در 16 فروردین امسال برگزار شد و در پی آن 2 کاندیدا  از 8 کاندیدای دیگر به دور دوم انتخابات راه یافتند و دور دوم نیز در 24 خرداد ماه برگزار شد.

قرار بود با اعلام نتیجه نهایی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید این کشور حدود 2 ماه قبل برگزار شود، اما به دلیل  اختلافات بر سر نتایج انتخابات این روند تاکنون چندین بار به تأخیر افتاد.

عبدالله اصلی‎ترین معترض به اعلام نتیجه نهایی انتخابات دور دوم ریاست جمهوری افغانستان بود و چندین بار از روند انتخابات خارج شد.

توافق برسر تشکیل دولت وحدت ملی با میانجی‎گری سازمان ملل متحد و آمریکا میان رهبران هر 2 ستاد انتخاباتی انجام شد و قرار بود با پایان بررسی‎ها و اعلام نتیجه نهایی دولت وحدت ملی تشکیل شود.

در ماه‌ها گذشته چندین بار گزارش‎هایی از توافق 2 طرف منتشر شد اما در عمل این توافقات نهایی نشد.

حال باید دید توافقاتی که اخیراً اعلام شده روند انتخابات را به پایان می‌رساند؛ گر چه هر 2 کاندیدا در حضور «حامد کرزی» رئیس جمهور افغانستان و بسیاری از رهبران جهادی در کاخ ریاست جمهوری این کشور اعلام کردند که بر سر تشکیل دولت وحدت ملی به توافق رسیده‌اند و اختلافی باقی نمانده است.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول