اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

فصل ششم مجله سرآمد با بررسی جایگاه پژوهش کشور منتشر شد

ششمین شماره ماهنامه «سرآمد» با نگاهی آسیب شناسانه به جایگاه پژوهش در کشور منتشر شد.

فصل ششم مجله سرآمد با بررسی جایگاه پژوهش کشور منتشر شد

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ششمین شماره ماهنامه «سرآمد» با نگاهی آسیب شناسانه به جایگاه پژوهش در کشور منتشر شد.

گفت‌وگو با حسام الدین آشنا سرپرست مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری از جمله خواندنی‌های این شماره ماهنامه سرآمد است. وی گفته است که «مدرسه زمامداری راه اندازی می‌کنیم» و معتقد است: «در جامعه‌ای که نخبگان بخشی از راه حل نیستند به سرعت تبدیل به بخشی از مشکل می‌شوند».

در بخش‌های دیگری از سرآمد ششم، مطالبی نظیر«اشاراتی درباره تلقی‌های عمومی از شرکت‌های دانش بنیان»، «تاثیر آلودگی صوتی و بصری در محیط‌های آموزشی»، «علم از بهر دین پروردن است»، «با واقعیت‌های سرزمین مان کنار بیاییم»، نگاهی به دانشگاه امیرکبیر به عنوان قدیمی‌ترین دانشگاه صنعتی ایران، نقدی بر ارتباط صنعت با دانشگاه، اشاراتی درباره اهمیت دانش و بررسی علم نجوم در دیوان ناصرخسرو، چند روایت از زندگی علمی شیخ ابوعلی سینا، دردسرهای تدوین آئین‌نامه حمایت از نخبگان و گزارش‌ها و یادداشت‌های دیگری درباره وقف، سلامتی و محیط زیست، قلمی شده است.

پرویز کرمی سردبیر سرآمد نیز در سرمقاله‌اش با عنوان «تجدیدعهد علمی عالمان» درباره مسئولیت و تعهد در حوزه دانش و فناوری نکاتی را مطرح کرده و گستره بحث و تامل در این وادی را فراخ کرده است.

در بخشی از این سرمقاله آمده است: «علم را نمی‌شود برایش ماهیتی اهریمنی یا اهورایی قائل شد. بلکه اگر به دست سپاه اهریمن بیفتد اهریمنی می‌شود و اگر به دست سپاه اهورا بیفتد اهورایی. دست تعدی اهریمنان باز است و نه فقط علم که گاهی حق و حقیقت را نیز به مصادره در می‌آورند. «کلمه الحق و یراد بها الباطل» معنی‌اش همین است که اهریمنان خود را با حق و حقیقت آرایش می‌دهند و به اسم حق، ظلم می‌کنند.»

اما این شماره سرآمد، علاوه بر چند گفت‌وگوی شاخص، گپ‌های خواندنی دیگری هم دارد که از آن میان می‌توان به گفت و گو با حجت الاسلام والمسلمین رسول جعفریان پژوهشگر برجسته حوزه علم و تمدن اسلامی اشاره کرد که در بخشی از آن می‌خوانیم: «علم، دریچه نگاه ما به جهان و درگاه ورود اطلاعات و داده ها به ذهن ما است. فیلتری است که ما با آن، معلومات خود را از بیرون، به ذهن وارد کرده و پس از سبک و سنگین کردن آن، به انتخاب دست می‌زنیم و براساس آن انتخاب و تصوری که می‌سازیم، به جهان می نگریم و این می‌شود جهان شناسی ما.» 

پیمان خاکسار مترجم رمان «اومون را» نوشته ویکتور پلوین هم درباره وضعیت نخبگان شوروی سابق سخن گفته است.

مجتبی میرتهماسب از مستندسازان قابل کشورمان هم درباره مستند «شش قرن و شش سال» که به موسیقی دوره عبدالقادر مراغی با محوریت فعالیت گروه 11 نفره مراغی به سرپرستی استاد محمدرضا درویشی پرداخته است، گفت‌وگویی انجام داده و از جذابیت‌های این کار سخن رانده است.

گفت‌وگو با علیرضا فرومدی برگزیده جایزه علامه طباطبایی نیز پر از نکته‌هایی است آموختنی. این سرآمد علمی کشورمان در جایی از این گفت‌وگو می‌گوید: «یک ایرانی در آمریکا یا در هر نقطه دیگری از جهان که زندگی کند و هر قدر هم که محقق و دانشمند بزرگی باشد باز هم شهروند درجه دو محسوب می‌شود. من به عنوان یک ایرانی حاضر نیستم زیر دست شخص دیگری در یک کشور بیگانه کار کنم.»

شماره 6 ماهنامه خبری، علمی، آموزشی، تحلیلی سرآمد، به صاحب امتیازی بنیاد ملی نخبگان، مدیرمسئولی سورنا ستاری و سردبیری پرویز کرمی در 130 صفحه، منتشر شده است.

این ماهنامه در تارنمای saramad.co، برای صاحبان موبایل قابل دسترسی است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول