اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

احتمال تعطیلی فرودگاه نوشهر به دلیل وجود ساختمان‌های غیرمجاز در چالوس

احداث ساختمان‌هایی با ارتفاع غیرمجاز در قیف پروازی فرودگاه نوشهر باعث بروز مشکلاتی در روند پروازی این فرودگاه شده و ادامه روند فعلی ساخت و ساز در چالوس ممکن است به قیمت تعطیلی فرودگاه نوشهر تمام شود.

احتمال تعطیلی فرودگاه نوشهر به دلیل وجود ساختمان‌های غیرمجاز در چالوس

به گزارش خبرگزاری فارس از چالوس، فرودگاه نوشهر در سال 1332 به صورت یک باند خاکی احداث و در سال 1362 پایانه جدیدی در آن افتتاح شد.

مساحت این فرودگاه 58 هکتار است و با باندی به طول 2 هزار و 150 متر، قابلیت پذیرش هواپیماهای متوسط‌‌ پیکر را دارد.

این فرودگاه یکی از مهم‌ترین فرودگاه‌های شمال ایران است که در شهرستان نوشهر واقع شده و قابلیت تبدیل شدن به یک فرودگاه بین‌المللی را دارد.

اما اکنون احداث ساختمان‌هایی با ارتفاع بلند در قیف پروازی این فرودگاه در منطقه رادیو دریا باعث بروز مشکلاتی در روند پروازی فرودگاه شده و انتقادات مسئولان این فرودگاه را در پی داشته است.

احداث این ساختمان‌های بلند، از سوی انبوه‌سازان با مجوز شهرداری چالوس صورت گرفته و در این باره شهرداری چالوس تخلف کرده است. جالب است که حتی ساختمان‌هایی در همین قیف پروازیِ فرودگاه، با ارتفاع بلند بین 19 تا 20 متر وجود دارند که از سوی این فرودگاه، دارای مجوز هستند.

از طرفی دیگر، زمین‌های برخی شهروندان نوشهری در اطراف فرودگاه واقع شده که به خاطر همین محدودیت‌ها، نمی‌توانند ساخت‌ و ساز کنند.

* تا فاصله 250 متری از فرودگاه نوشهر نمی‌توان ساخت و ساز کرد

یکی از شهروندان نوشهری که در نزدیکی فرودگاه این شهر، مالک یک قطعه زمین است به خبرنگار خبرگزاری فارس در چالوس گفت: پس از استقرار دستگاه کمک ناوبری در فرودگاه نوشهر، زمین‌های اطراف این دستگاه تا فاصله 250 متری فرودگاه به طور کامل صفر شد و نمی‌توان در آن ساخت‌ و ساز انجام داد و تنها می‌توان به کشاورزی پرداخت.

مهدی ایوبی عنوان کرد: حال از این فاصله 250 متری به بعد، به ازای هر 7 مترمربع فقط یک متر ارتفاع داده می‌شود که به عبارتی باید گفت به طور مثال در فاصله 56 متریِ بعد از 250 متر اولیه از فرودگاه، تنها می‌توان یک ساختمان با ارتفاع 8 متر احداث کرد.

این شهروند نوشهری با بیان اینکه جلسات متعددی از سوی مسئولان برای برون‌رفت از مشکلات ساخت و ساز در اطراف فرودگاه نوشهر برگزار شد، اظهار داشت: با پیگیری‌ها و مکاتباتی که نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی انجام داده، مقرر شد تا وزیر راه و شهرسازی نسبت به تملک زمین‌های مالکان در اطراف فرودگاه نوشهر اقدام کند.

* احتمال لغو پروازهای فرودگاه نوشهر

رئیس فرودگاه نوشهر به خبرنگار خبرگزاری فارس در چالوس، گفت: فرودگاه نوشهر تنها متعلق به این شهرستان نیست، بلکه متعلق به غرب مازندران است و اکنون با توجه به مشکلاتی که به دلیل احداث ساختمان‌هایی با ارتفاع غیرمجاز در قیف پروازی این فرودگاه به وجود آمده، اگر همین روند ادامه داشته باشد و مشکلات حل نشود، احتمال دارد پروازهای فرودگاه نوشهر تعطیل شود.

علی متانت افزود: ارتفاع مجاز برای احداث ساختمان در این منطقه از چالوس که در قیف پروازی فرودگاه نوشهر قرار دارد 12 متر است اما با تأسف باید بگوییم که ساختمان‌هایی با ارتفاع 27 متر نیز در حال احداث هستند.

وی اظهار داشت: در نوشهر با چنین مواردی دچار مشکل نیستیم اما در چالوس با مشکل مواجه شدیم.

رئیس فرودگاه نوشهر بیان کرد: در ساختمان‌هایی که ارتفاع آنها از حد مجاز و قانونی در قیف پروازی بیشتر است، باید مقدار اضافی ارتفاع ساختمان تخریب شود.

وی با بیان اینکه به طور طبیعی فرود هواپیما به جهت وزش باد بستگی دارد، تصریح کرد: زمانی که هواپیما باید از ضلع غربی در باند فرودگاه فرود بیاید، به دلیل وجود ساختمان‌های دارای ارتفاع غیرمجاز، دچار مشکل می‌شود.

* اگر شهرداری چالوس تخلف کرده باید پاسخ دهد

متانت درباره اینکه برخی از انبوه‌سازان مدعی شدند که برای احداث ساختمان خود از سوی شهرداری چالوس مجوز قانونی دریافت کرده‌اند، اظهار داشت: اگر در این باره شهرداری چالوس تخلف کرده باشد باید پاسخ دهد.

وی تاکید کرد: هر بار که شهردار جدیدی برای چالوس معرفی شد، بلافاصله با او درباره میزان ارتفاع برای ساخت ‌و ساز در قیف پروازی مکاتبه و این مسائل را به صراحت بیان کرده‌ایم.

رئیس فرودگاه نوشهر خاطرنشان کرد: درباره ارتفاع غیرمجاز ساختمان‌ها، بارها با شهرداری چالوس مکاتبه کردیم اما توجهی به مکاتبات نشده است.

وی با بیان اینکه مختصات جی.پی.اس برای فرودگاه‌ها در تمام دنیا یکسان است، افزود: برای ارتفاع این ساختمان‌ها، در منطقه رادیو دریا GPS زدیم و آن را برای تهران ارسال کرده و منتظر پاسخ آن هستیم.

* توجهی به حفظ حریم پروازی نشد

فرماندار چالوس نیز در این زمینه به خبرنگار خبرگزاری فارس در چالوس گفت: یکی از مزیت‌های نوشهر و چالوس، وجود همین فرودگاه در منطقه است که با توجه به موقعیت گردشگری چالوس و وجود گردشگران داخلی و خارجی در شهرستان، لزوم حفظ و نگهداری فرودگاه نوشهر و حتی افزایش طول باند برای فرود هواپیماهای پهن‌پیکر ضروری است.

محمدناصر زندی افزود: برخی مسئولان، نظارت و دقت لازم بر ساخت و سازهای محدوده قیف پروازی و باند فرودگاه نوشهر را نداشتند و در گذشته نیز توجهی بر حفظ حریم پروازی نشد.

وی اظهار داشت: شاهد چندین ساختمان با ارتفاع غیرمجاز و بدون مجوز در حریم قیف پروازی فرودگاه نوشهر هستیم که در صورت عدم تخریب این ساختمان‌ها که به صورت موردی نیز از سوی شهرداری دارای مجوز ساخت است، در آینده نه‌تنها فرودگاه نوشهر توسعه نمی‌یابد بلکه ممکن است شاهد تعطیلی پروازهای آن نیز باشیم.

نماینده دولت در چالوس اظهار داشت: با ادامه روند فعلی، تعهداتی که به نسل آینده برای ایجاد فرودگاه جدید و مشابه در منطقه داریم، میسر نخواهد بود.

* اجرای مصوبات از سوی مدیرکل فرودگاه‌های مازندران

فرماندار چالوس تاکید کرد: لازم است همه مسئولان و سازندگان مجتمع‌های بزرگ در محدوده پروازی، با احساس مسئولیت و تعهد به آیندگان، نسبت به رفع این معضل اقدام کنند تا در آینده چنین تخلفاتی رخ ندهد.

وی خاطرنشان کرد: در راستای برون‌رفت از این معضل، جلسه‌ای با حضور معاون عمرانی استاندار و مدیرکل فرودگاه‌های مازندران در چالوس برگزار شد و مصوباتی داشت که امیدواریم مدیرکل فرودگاه‌های مازندران هرچه زودتر پیگیری‌های جدی را به منظور اجرای مصوبات این جلسه انجام دهد.

==============

 گزارش از: زهرا خطیبی

==============

انتهای پیام/86028/گ20/پ3003

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول