اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار گیلان:

راه‌آهن استان‌های ساحلی شمال کشور احداث شود

استاندار گیلان خواستار اختصاص ردیف بودجه به پروژه راه‌آهن استان‌های شمالی از طرف دولت شد و گفت: راه‌آهن آستارا ـ بندر ترکمن در برنامه ششم توسعه کشور لحاظ شود.

راه‌آهن استان‌های ساحلی شمال کشور احداث شود

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، محمدعلی نجفی عصر امروز در جلسه شورای برنامه‌ریزی گیلان با اشاره به وضعیت اسفناک آب و فاضلاب شهری استان اظهار کرد: اگر کمک موثر دولت در ساماندهی پسماند نباشد گیلان با مشکلات بیشتری مواجه می‌شود.

وی به تدوین برنامه توسعه ششم توسعه کشور اشاره کرد و افزود: گیلان در برنامه مذکور استانی توسعه یافته با محوریت کشاورزی تعریف شده و این موضوع نیازمند مشخص شدن تامین آب برای شالیزارهای استان است.

نجفی با بیان اینکه ذخیره‌سازی آب سد سفیدرود به یک میلیارد متر مکعب کاهش پیدا کرده است، تصریح کرد: وضعیت سدهای شفارود و پلرود باید در برنامه ششم توسعه کشور مشخص شود.

استاندار گیلان خواستار مشخص شدن وضعیت تامین آب 230 هزار هکتار آب شالیزارهای استان در برنامه ششم توسعه کشور شد و بیان کرد: دهه فجر امسال کلنگ عملیات اجرایی سد لاسک در شفت و سد دیورش در رودبار باید به زمین زده ‌شود.

وی بر مشخص شدن وضعیت صنعت گردشگری گیلان تاکید کرد و گفت: گیلان به عنوان استانی گردشگرپذیر معرفی شده اما یک مورد هتل پنج ستاره نداریم ضمن اینکه امکانات بخش گردشگری گیلان باید تعریف شود.

*معطلی سرمایه‌گذار خودروساز در گیلان

نجفی با اشاره به آمادگی یک سرمایه‌گذار برای احداث کارخانه خودروسازی در گیلان، خاطرنشان کرد: مدت پنج ماه است سرمایه‌گذار مذکور احداث کارخانه خودروسازی با سرمایه خود را اعلام کرده اما یک کارشناس در شرکت شهرک‌های صنعتی استان طرح مذکور را نگه‌داشته و اگر این مشکل برطرف نشود مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی گیلان باید پاسخ‌گو باشد.

استاندار گیلان به احداث راه‌آهن قزوین ـ رشت ـ آستارا ـ جمهوری آذربایجان ـ روسیه ـ اروپا اشاره کرد و یادآور شد: رئیس جمهور موضوع مذکور را در سازمان ملل، آستراخان روسیه و باکو پایتخت جمهوری آذربایجان مطرح کرده است.

وی با بیان اینکه احداث 11 کیلومتر آزادراه رشت ـ قزوین در حال پیگیری است، اظهار کرد: احداث مسیر مذکور در سه فاز تعریف شده و 900 متر از آزادراه در حال انجام است.

نجفی با ابراز ناخرسندی از وضعیت بزرگراه رشت ـ آستارا و رشت ـ چابکسر، تصریح کرد: مسیر 100 کیلومتری رشت ـ چابکسر در مدت سه ساعت پیموده می‌شود و این امر قابل قبول نیست.

استاندار گیلان بر پیگیری موضوع‌های پسماند، پتروشیمی، تالاب انزلی، راه‌آهن و بزرگراه‌های استان تاکید کرد و افزود: مطالعه پروژه احداث قطار استان‌های ساحلی باید آغاز شود.

وی خواستار اختصاص ردیف بودجه به پروژه مذکور از طرف دولت شد و بیان کرد: احداث قطار ساحلی آستارا ـ بندر ترکمن باید در برنامه ششم توسعه کشور لحاظ شود.

نجفی با تاکید بر لحاظ شدن گردشگری، صنعت، کشاورزی، تامین آب و فعالیت‌های دریامحور گیلان در برنامه ششم توسعه کشور، خاطرنشان کرد: اکنون وضعیت سرمایه‌گذاری در کنار ساحل و داخل آب در استان‌های شمالی به‌ویژه گیلان قابل قبول نیست و این امر موجب شده سرمایه‌گذاران نتوانند در استان‌های ساحلی حضور پیدا کنند.

استاندار گیلان در ادامه به سفر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور به این استان در سه‌شنبه هفته جاری اشاره کرد و گفت: بهره‌برداری از سد آیت‌الله بهجت، افتتاح کارخانه ام.دی.اف فومنات، بازدید از تالاب و منطقه آزاد انزلی و تشکیل جلسه شورای اداری از برنامه‌های سفر یک‌روزه معاون اول رئیس جمهور به گیلان است.

به گفته وی، تعدادی از معاونان رئیس جمهور و وزرا به همراه جهانگیری به گیلان سفر می‌کنند و به بحث پسماند و موضوع‌های کلان استان مانند وضعیت اشتغال، کشاورزی، پروژه‌های زیست‌محیطی، گردشگری، آب، سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی، راه‌آهن و بزرگراه پرداخته می‌شود.

انتهای پیام/84001/ش40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول