اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر انجمن اهدای عضو ایرانیان:

2 میلیون و 700 هزار ایرانی کارت اهدای عضو دارند/ 25 هزار بیمار در انتظار پیوند عضو

دبیر انجمن اهدای عضو ایرانیان با بیان اینکه تمام امکانات پیوند عضو در کشور وجود دارد، گفت: دو میلیون و 700 هزار نفر در ایران کارت اهدای عضو دارند.

2 میلیون و 700 هزار ایرانی کارت اهدای عضو دارند/ 25 هزار بیمار در انتظار پیوند عضو

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، علی قبادی پیش از امروز در سمینار آموزشی پیوند عضو در دانشگاه علوم‌پزشکی گیلان با بیان اینکه افراد زیادی مرگ مغزی می‌شوند، اظهار کرد: تعدادی از افراد نیز در صف پیوند جان خود را از دست می‌دهند.

وی موضوع پیوند عضو را مسئله حاکمیتی دانست و در تشریح مرگ مغزی، افزود: هر فرد مرگ مغزی می‌تواند با اهدای ارگان‌های نسوج خود یک تا هشت نفر بیمار را از مرگ نجات دهد و تنها کشوری هستیم که در زمینه پیوند عضو از بیمار مرگ مغزی تاییدیه محکم مراجع و ولی فقیه را داریم.

دبیر انجمن اهدای عضو ایرانیان فرهنگ‌سازی را اقدام مهمی در ترویج اهدای عضو از بیمار مرگ مغزی دانست و تصریح کرد: در سال 82 ایران رتبه 42 را در اهدای عضو داشت و اکنون رتبه 31 دنیا را دارد و آمار رضایت خانواده‌ها به 70 درصد رسیده است.

وی برگزاری جشن نفس به مدت 12 سال را در ارتقای فرهنگ اهدای عضو از بیمار مرگ مغزی تاثیرگذار دانست و گفت: امسال نیز جشن نفس در گیلان برگزار شد که فوق‌العاده بود.

قبادی با بیان اینکه دو میلیون و 700 هزار نفر در ایران کارت اهدای عضو دارند، خاطرنشان کرد: با ارگان‌های فرهنگ‌ساز در زمینه فرهنگ‌سازی قرارداد منعقد شده است.

وی با اشاره به اینکه 25 هزار نفر بیمار در لیست انتظار پیوند عضو ثبت‌نام کرده‌اند، ادامه داد: بیش از 100 هزار نفر دیگر نیز ثبت‌نام نکرده‌اند.

این مسئول 90 درصد مشکلات بیماران نیازمند به پیوند عضو را مادرزادی خواند و افزود: در سال 5 تا 8 هزار نفر مرگ مغزی می‌شوند که تعداد قابل اهدای عضو دو هزار و 500 تا 4 هزار نفر است.

وی هزینه پیوند برای گیرنده را بسیار زیاد دانست و گفت: یک بیمار پس از دریافت عضو باید سه ماه در بیمارستان اسکان گزیند تا عمل پیوند جواب دهد و حدود 50 میلیون تومان برای او هزینه دارد و بسیاری از بیماران نیز ترجیح می‌دهند چنین هزینه‌ای را پرداخت نکنند و پیوند نشوند.

قبادی وظایف مرکز فراهم‌آوری و پیوند اعضا را شناسایی مرگ مغزی و تأیید آن، رضایت از خانواده متوفی، تقسیم عادلانه عضو، پیگیری بیمار و... عنوان کرد.

وی با تصریح بر اینکه 38 درصد خانواده‌هایی که اهدای عضو انجام می‌دهند سرپرست خانوار هستند، خاطرنشان کرد: از نظر علمی باید آموزش‌های لازم داده شود.

دبیر انجمن اهدای عضو ایرانیان پژوهش را مهم‌ترین بخش اهدای عضو دانست و یادآور شد: سالانه 3 هزار پیوند کلیه در کشور انجام می‌شود اما چندان مهم نیست بلکه مهم این است که چند نفر از پیوند کلیه زنده می‌مانند.

وی عناصر مهم در پیوند اعضا را خانواده، جامعه پزشکی، مسئولان، خیران، نام‌آوران و... ذکر کرد و متذکر شد: رسانه‌ها نقش مهمی در فرهنگ‌سازی اهدای عضو دارند و خیران را در زمینه ساختار و تجهیزات کمک موثری هستند.

قبادی اجرای طرح‌های نوین، شبکه فرآوری پیوند اعضای کشور را در راستای ایجاد عدالت برای مردم دانست و یادآور شد: در این راستا تعداد مراکز فرآوری اهدای عضو افزایش می‌یابد که 9 مرکز بوده و یک مرکز در گیلان است.

وی خواستار تاسیس شعبه انجمن اهدای عضو ایرانیان در گیلان شد و خاطرنشان کرد: کمیته مشورتی پیوند عضو در گیلان تشکیل شود و صدا و سیما، حوزه نمایندگی ولی فقیه، حوزه هنری، رسانه‌ها و... همکاری کنند.

انتهای پیام/2300/و40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول