اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گیلان خبر داد

انتقال 50 رأس اسبچه خزر به مجتمع نگه‌داری اسب کاسپین

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گیلان از انتقال 50 رأس اسبچه خزر به مجتمع نگه‌داری و تحقیقات اسب کاسپین خبر داد.

انتقال 50 رأس اسبچه خزر به مجتمع نگه‌داری اسب کاسپین

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، مریم فلاحی کپورچالی عصر امروز در جریان بازدید از مجتمع نگه‌داری و تحقیقات اسب کاسپین اظهار کرد: مجتمع مذکور به منظور توسعه تحقیقات کاربردی و استفاده بهینه از توانمندی‌های موجود در کشور در زمینه اسب کاسپین ایجاد شده است.

وی فعالیت مجتمع نگه‌داری و تحقیقات اسب کاسپین را در راستای دستیابی به اهداف عالیه برنامه راهبردی تحقیقات حفظ ذخایر ژنتیکی دامی کشور عنوان کرد و افزود: حفاظت از ذخایر ژنتیکی دام بومی موجود در محیط‌های طبیعی از اهداف احداث مجتمع مذکور است.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گیلان با بیان اینکه مجتمع نگه‌داری و تحقیقات اسب کاسپین با حمایت‌های اعتباری استانداری راه‌اندازی شده است، تصریح کرد: سازمان جهاد کشاورزی گیلان و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی تهران در راه‌اندازی مجتمع مذکور تلاش ویژه‌ای کردند.

فلاحی کپورچالی از انتقال 50 راس اسب کاسپین به مجتمع نگه‌داری و تحقیقات اسب کاسپین خبر داد و بیان کرد: زمینه لازم برای فعالیت‌های علمی و پژوهشی در زمینه اسب کاسپین در گیلان فراهم شده و ضرورت دارد از این فرصت در راستای توسعه استان استفاده کنیم.

وی به امکان رسیدن به جایگاه نخست علمی در سطح ملی و منطقه‌ای به‌ویژه کشورهای حاشیه خزر در مورد اسب کاسپین اشاره کرد و گفت: نیم قرن از شناسایی و معرفی اسب کاسپین در کشور می‌گذرد.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گیلان با اشاره به اینکه در مدت مذکور ایران توانسته جایگاه ویژه‌ای در عرصه جهانی پیدا کند، خاطرنشان کرد: اکنون تقاضای بسیاری برای خرید و تامین «اسبچه خزر» از طرف برخی از کشورها وجود دارد و این امر نشان‌دهنده ارزشمند بودن این نژاد منحصر به‌فرد است.

فلاحی کپورچالی یادآور شد: در سال 1345 با ورود نخستین اسب کاسپین به ایالت ویرجینیای آمریکا حرکت گسترش نژاد اسب کاسپین به دیگر نقاط جهان آغاز شده است.

وی با بیان اینکه چهار راس اسبچه خزر در سال 1349 به جزایر برمودا انتقال داده شده است، اظهار کرد: سال 1350 دو راس اسبچه خزر از طریق انگلستان به مجارستان منتقل شده است.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گیلان به انتقال تعدادی اسبچه خزر به استرالیا در سال‌های 1351 تا 1354 اشاره کرد و افزود: سال 1357 نخستین اسبچه خزر وارد کشور نیوزلند شده است.

فلاحی کپورچالی با اشاره به اینکه تعداد هفت راس اسبچه خزر در سال 1372 از طریق روسیه به کشور انگلستان صادر شده است، بیان کرد: سال 1373 دو راس اسبچه خزر وارد خاک بلژیک شده ضمن اینکه در سال 1374 تعدادی اسب کاسپین از انگلستان به آمریکا صادر شده است.

انتهای پیام/84001/ن30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول