اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

فارس گزارش می‌دهد

گذری بر 5 دهه زندگی شهریار پرهیزکار/ ماجرای نخستین دیدار با رهبر معظم انقلاب/ نظر قرائتی درباره ترتیل استاد

شهریار پرهیزکار فعالیت در عرصه‌های قرآنی را با یادگیری تلاوت قرآن آغاز کرد و پس از آن با تشویق‌ پدرش و حمایت‌های استاد مولایی به سمت حفظ کل قرآن رفت و توانست در زمینه‌های مختلف قرآنی افتخارآفرینی کند.

گذری بر 5 دهه زندگی شهریار پرهیزکار/ ماجرای نخستین دیدار با رهبر معظم انقلاب/ نظر قرائتی درباره ترتیل استاد

خبرگزاری فارس- مریم سادات آجودانی: «شهریار پرهیزکار» استاد پیشکسوت قرآن کریم سال 1364 زمانی که کم‌تر به ترتیل قرآن توجه می‌شد و افراد برای گوش دادن به ترتیل از تلاوت‌های اساتیدی همچون «خلیل الحصری» و «منشاوی» استفاده می‌کردند، در رادیو ترتیل کل قرآن کریم را خواند و از آن پس، این ترتیل در محافل مختلفی مورد استفاده قرار گرفت.

به گفته پرهیزکار پس از گذشت 30 سال از ضبط این ترتیل، هنوز هیچ‌ نهادی تقدیری شایسته و در خورقرآن از این اثر ماندگار نداشته‌ است؛ بر همین اساس خبرگزاری فارس در آستانه ماه مبارک رمضان برای نخستین‌بار اقدام به برگزاری مراسمی برای بزرگداشت خدمات شایسته این استاد قرآن کریم به ویژه ترتیل ماندگاری که منشأ حرکت به سوی حفظ قرآن کریم شد، کرده است.

 

 

این مراسم یک‌شنبه 16 خردادماه ساعت 15 با حضور چهره‌های قرآنی و مدیران فرهنگی کشورمان در خبرگزاری فارس برگزار می‌شود. به بهانه این مراسم گزارشی از زندگی «شهریار پرهیزکار» استاد قرآن کریم که فعالیت در عرصه‌های دینی را با تلاوت قرآن آغاز کرد و به سمت حفظ کلام الهی پیش رفت، تقدیم می‌‌شود.

نخستین جرقه یادگیری قرآن/ تحولی برای زندگی قرآنی

«شهریار پرهیزکار» 25 مرداد 1343 در خانواده‌ای مذهبی در تهران متولد شد. وی از قاریان و حافظان بزرگ ایران اسلامی است که از کودکی به سوی فعالیت‌های قرآنی رفت.

فعالیت در عرصه‌های دینی در خانواده وی نهادینه شده بود به طوری که پرهیزکار همیشه سعی می‌کرد از همان دوران کودکی با قرآن مأنوس باشد و حتی با بازی‌های قرآنی خود را سرگرم کند.

وی سال 1352 با تلاوت قرآنی که از رادیو پخش شد، تحت تأثیر قرار گرفت تا اینکه زمانی که کمتر از 10 سال داشت هنگام پخش مسابقات بین‌المللی قرآن از تلویزیون و شنیدن تلاوت‌های کلام‌وحی، انقلابی در وجود این استاد قرآن کریم ایجاد شد. تلاوت «محمدتقی مروت» که رتبه نخست مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی آن سال را کسب کرد بر وی اثری ویژه گذاشت و زندگی آینده‌اش را در مسیر قرآن رقم زد. استاد مروت در آن رقابت‌ها آیاتی از سوره مبارکه «آل‌عمران» را تلاوت کرد که شنیدن صوت آیه 183 این سوره منجر به تحولی در وجود استاد پرهیزکار شد.

استادی که پرهیزکار را تشویق به حفظ قرآن کرد

خانواده پرهیزکار پس از مشاهده استقبال از امور قرآنی وی را در کلاس‌های قرآن مسجدی نزدیک منزل‌شان ثبت‌نام کردند. «ادیب‌زاده» استاد آن جلسه بود که با احترام خاصی با همه رفتار می‌کرد. پرهیزکار روخوانی، روان‌خوانی و مباحث اجمالی در زمینه تجوید مقدماتی را در محضر استاد «ادیب‌زاده» آموخت. با حضور در کلاس‌های قرآن، زندگی وی شرکت در مسابقات قرآن و کسب رتبه نخست شده بود و همواره سعی می‌کرد در این عرصه به موفقیت‌هایی دست یابد.

 

 

پس از آن با تلاش‌های پدرش در 11 سالگی در جلسات قرآن استاد «مروت» شرکت کرد و با تجوید، صوت و لحن آشنا شد و با راهنمایی‌های وی، بعد از مدتی در جلسات استاد «مولایی» حضور یافت. در کلاس‌های استاد مولایی علاوه بر تلاوت به حفظ نیز پرداخته می‌شد بر همین اساس با گذشت زمان و کسب توانمندی‌هایی در عرصه تلاوت با پیشنهاد پدر و تشویق‌های اساتید قرآن به سمت حفظ پیش رفت و حفظ کلام وحی را از جزء 30 آغاز کرد و به پیشنهاد مرحوم مولایی حفظ را از جزء یک قرآن از سر گرفت.

استاد پرهیزکار در میانه راه حفظ جزء یک قرآن کریم، از ادامه روند حفظ خسته می‌شود اما با تشویق‌های پدرش این راه را طی می‌کند. نوارهای قرآن استاد «خلیل الحصری» یکی از مهم‌ترین منابع برای یادگیری حفظ این استاد برجسته قرآن کریم بود.

اولین حضور در مسابقات قرآن به صورت رسمی

وی پس از کسب توانمندی‌های مختلف در زمینه‌های قرآنی به حضور در جلسات مختلف قرآن اهتمام داشت و برای نخستین‌بار به‌صورت رسمی در مسابقات قرآنی که در سال 1356 در مسجد لاله‌زار تهران برگزار شد، به تلاوت آیاتی از سوره مبارکه «یوسف» پرداخت که با استقبال زیادی مواجه شد.

پرهیزکار در مدرسه نیز همواره به تلاوت قرآن علاقه‌مند بود و در کنار تحصیل به ارتقای توانمندی‌هایش در این زمینه توجه داشت. با وجود خفقان در زمان طاغوت، پرهیزکار یادگیری قرآن را مورد توجه قرار داد و همواره سایر افراد را نیز تشویق به فعالیت در این عرصه می‌کرد.

 

 

در زمانی که مشغول حفظ قرآن بود پدرش وی را تشویق به یادگیری صرف و نحو کرد، به طوری سال‌های 1355- 1356 در کلاس‌های استاد «محمدرضایی» حضور یافت. کلاس سوم راهنمایی بود که موفق به حفظ 8 جزء از کلام الهی شده بود و در مسابقات قرآن دارالتحفیظ شرکت کرد و نفر اول این رقابت‌ها شد. جایزه این مسابقات نیز اعزام به مکه مکرمه بود که به لطف خداوند همراه با پدرش برای نخستین‌بار به مکه رفت.

فعالیت‌های پرهیزکار پس از پیروزی انقلاب

پس از حفظ 10 جزء از قرآن کریم انقلاب اسلامی شکل گرفت و همین امر وقفه‌ای در ادامه روند حفظ پرهیزکار ایجاد کرد تا اینکه پس از شکوفایی انقلاب اسلامی و توسعه برنامه‌های قرآنی، پرهیزکار مجدد حفظ را ادامه داد و موفق شد کل قرآن کریم را بدون هیچ‌گونه امکانات آموزشی در مجموع حدود 3 سال حفظ کند.

پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در 22 بهمن‌ماه سال 1357 و رشد فعالیت‌های قرآنی، توانمندی‌های استاد پرهیزکار نیز شکوفا شد. در آن زمان جلسات قرآن توسعه یافت و پرهیزکار با توجه به توانمندی‌هایی که کسب کرده بود در محافل مختلف تلاوت می‌کرد.

این استاد قرآن کریم سال 1359 برای نخستین‌بار همراه با «سیدمرتضی سادات‌فاطمی» در جلسه قرآن مقام معظم رهبری که در آن زمان نماینده امام در شورای عالی دفاع بودند، شرکت کرد. پس از آن حضور در جلسات قرآن حضرت آقا یکی از بهترین مشوق‌هایش برای فعالیت در عرصه‌های قرآنی بود. نخستین بار نیز در همان سال آیاتی از سوره مبارکه «آل‌عمران» را نزد معظم‌له از حفظ تلاوت کرد که تشویق‌های رهبری را به همراه داشت.

حضور در اولین مسابقات بین‌المللی قرآن

سال 1360 که قرار شد به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران به مسابقات بین‌المللی قرآن لیبی اعزام شود، پیش از سفر به خدمت مقام معظم رهبری که در آن زمان رئیس جمهور وقت بودند، رفت و آیاتی از قرآن کریم را به روشی که رهبر معظم انقلاب فرموده بودند، تلاوت کرد. وی در مسابقات بین‌المللی قرآن لیبی متوجه می‌شود که نامه‌ای که به اوقاف زده بودند برای اعزام حافظ کل به این رقابت‌ها بوده اما وی تا آن زمان حافظ 20 جزء از قرآن بود. در نهایت در مسابقات بین‌المللی قرآن لیبی به دو سؤال به خوبی پاسخ می‌دهد و یکی از سؤالات را نیز بدون جواب می‌گذارد.

 

تلاوت شهریار پرهیزکار در مسجد سیدنصرالدین/ اوایل دهه 60

 

سال بعد یعنی 1361 پرهیزکار در مسابقات قرآن که برای اعزام قاریان به حج بود، شرکت می‌کند و بر اساس قرعه آیاتی از سوره مبارکه «انعام» را می‌خواند و موفق به کسب حدنصاب نمره می‌شود و دومین سفر خود را به مکه مکرمه را تجربه می‌کند. پیش از اعزام به این سفر نورانی، کاروان اعزامی به حج، به دیدار امام خمینی(ره) رفتند که بر اساس قرعه سه نفر (مولوی سالارزهی، ابوالفضل علامی و اصغر میری) انتخاب شدند تا در محضر امام تلاوت کنند.

جایزه‌ای که استاد پرهیزکار از دستان رهبر معظم انقلاب دریافت کرد

اواخر سال 1361 نیز سازمان تبلیغات اسلامی تصمیم می‌گیرد که هیأتی از قاریان و حافظان را به جبهه اعزام کنند که پرهیزکار نیز همراه با این هیأت به جبهه اعزام می‌شود و در نوروز 1362 را در جبهه سپری می‌کند و به امور قرآنی می‌پردازد.

 

 

پرهیزکار از آن پس به عضویت سپاه درآمد و در مسابقات بین‌المللی قرآن کشورمان در رشته حفظ 15 جزء شرکت کرد و موفق به کسب رتبه نخست شد و نخستین جایزه برتری در رقابت‌های بین‌المللی را از دستان رئیس جمهور وقت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دریافت کرد و در سال 1363 مجدد به حج اعزام شد.

وی پس از این برتری به سفرهای تبلیغی بسیاری رفت و تأثیرگذاری زیادی در ترویج فرهنگ قرآنی داشت.

ماجرای ضبط ترتیل کامل قرآن کریم استاد پرهیزکار

در آن دوران ترتیل کامل قرآن کریم توسط قاریان کشورمان وجود نداشت و تنها یک دوره ترتیل از سیدمرتضی سادات‌فاطمی در دسترس بود. پرهیزکار سال 1364 به پیشنهاد داود عبدالرحیمی تهیه‌کننده برنامه رادیو، بیست جزء از قرآن به سبک تلفیقی از اساتید مصری را در استودیو رادیو خواند و در ماه مبارک همان سال برای نخستین‌بار این ترتیل از رادیو پخش شد.

وی هم‌زمان با کار در سازمان تبلیغات اسلامی، سال 1365 ادامه ضبط ترتیل 10 جزء باقی‌مانده از قرآن را در رادیو ادامه داد. این ترتیل به عنوان نخستین ترتیل جامع و کامل از قرآن کریم به حساب می‌آید که نه تنها در ایران بلکه در کشورهایی همچون عربستان، کویت، عراق و لبنان پخش شده و مورد استقبال قرار گرفته است.

دوره کامل تلاوت ترتیلى با صداى استاد پرهیزکار که از سال‌ها پیش و به برکت نظام مقدس جمهورى اسلامى ایران ضبط شده است همه ساله از شبکه‌هاى مختلف رادیو و تلویزیون جمهورى اسلامى ایران نیز پخش مى‌شود که بسیار مورد توجه دوستداران و علاقه‌مندان به قرآن قرار گرفته است. نوار کاست با تکرار تلاوت ترتیل با صداى استاد پرهیزکار براى علاقه‌مندان به حفظ قرآن کریم تدوین شده و یکی از منابع اصلی حفظ در دهه‌های 1360 و 1370 بود که همچنان نیز نرم‌افزارها و لوح‌های فشرده‌ای از این ترتیل مورد استفاده علاقه‌مندان به حفظ کلام وحی قرار دارد.

این استاد قرآن کریم در سال 1364 در مسابقات نیروهای مسلح در رشته قرائت شرکت و مقام نخست این رقابت‌ها را کسب می‌کند و در مراسم اختتامیه این رقابت‌ها که با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی(رئیس جمهور وقت) برگزار شد، مورد تشویق رهبری قرار گرفت.

 

 

پرهیزکار پس از آن در مسابقات بین‌المللی قرآن عربستان شرکت می‌کند و در رشته حفظ 20 جزء موفق به کسب مقام دوم می‌شود.

شرکت در مسابقات حفظ کل قرآن برای نخستین‌بار

سال 1365 نیز در مسابقات سراسری قرآن کریم برای اعزام به حج در رشته قرائت شرکت و رتبه نخست را کسب کرد و به حج اعزام شد. تلاوتی که در این رقابت‌ها ارائه داد از نظر پرهیزکار یکی از تلاوت‌های به یادماندنی و ماندگار این چهره قرآنی است.

پس از این سفر نورانی، پرهیزکار خود را آماده کرد تا برای نخستین‌بار در رشته حفظ کل مسابقات سراسری قرآن کریم شرکت کند که در این رقابت‌ها رتبه نخست را کسب کرد و سال 1366 به عنوان نماینده کشورمان در رشته حفظ مسابقات بین‌المللی قرآن کریم حضور یافت و با تلاوتی فاخر رتبه نخست این رقابت‌ها را با اختلاف زیاد با سایر رقبا از آنِ خود کرد. البته سال 1365 در مرحله استانی مسابقات قرآن اصفهان به عنوان داور فعالیت کرد.

پس از پایان مسابقات بین‌المللی قرآن، پرهیزکار و جمعی از قرآنیان به دیدار امام خمینی(ره) رفتند. زمانی که پرهیزکار خدمت حضرت امام(ره) می‌رسد دست در دستان امام خمینی(ره) از ایشان می‌خواهد که برایش دعا کند و قرآنی که با آن به حفظ کلام وحی پرداخته بود را امام خمینی(ره) امضا کردند. این دیدار یکی از بهترین دیدارهای قرآنیان با رهبر فرزانه انقلاب اسلامی و نخستین دیدار برگزیدگان مسابقات قرآن با ایشان بود.

بعد از این مسابقات فضای حفظ قرآن کریم در کشور متحول شد به طوری که می‌توان این زمان را آغازگر نهضت تربیت حافظان قرآن نامید.

سال 1366 نیز پرهیزکار همراه با کاروان قرآنی به سرپرستی استاد عبایی به حج اعزام می‌شود که متأسفانه به دلیل مشکلاتی که در این سال رخ داد و این حج به حج خونین نام گرفت، برنامه‌های قرآنی در مکه برگزار نشد.

وی سال 1366 وارد دانشگاه شد و در رشته مهندسی کامپیوتر ادامه تحصیل داد. فعالیت‌های قرآنی آنقدر برای این استاد قرآن مهم بود که حتی گاهی برای توسعه امور قرآنی و تبلیغ دین اسلام از امتحانات باز می‌ماند. 

نظر حجت‌الاسلام قرائتی درباره ترتیل استاد پرهیزکار

در زمان جنگ تحمیلی پرهیزکار نیز در جبهه‌های حق علیه باطل حضور داشت. سال 1367 آخرین برنامه سفر تبلیغی قرآنی در جبهه‌ها را برگزار کرد که در همان اعزام استاد پرهیزکار، سعیدیان، رسول محلاتی و نجفی با هم عقد اخوت بستند. همان سال حجت‌الاسلام قرائتی در تماسی با استاد پرهیزکار ضمن استقبال از ترتیل ایشان پیشنهاد همکاری داد و گفت: «اگر من بهترین تفسیر را بکنم، نمره‌ام 15 است اما اگر کنار شما بخوانید می‌شود 20».

پس از آن همکاری این دو استاد قرآن کریم آغاز شد و در نخستین اقدام، در برنامه درس‌هایی از قرآن ترتیل استاد پرهیزکار و تفسیر حجت‌الاسلام قرائتی تأثیرگذاری بسیاری داشت.

آخرین دیدار با امام خمینی(ره)

استاد پرهیزکار سوم فروردین‌ماه سال 1368 همراه با محمدحسین سعیدیان در ملاقاتی نیمه خصوصی به عیادت امام خمینی(ره) رفتند؛ این دیدار آخرین ملاقات وی با رهبر فرزانه انقلاب اسلامی بود. در مجموع پرهیزکار سه بار با بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران دیدار کرد.

فوت امام خمینی(ره) برای استاد پرهیزکار شُک بزرگی بود اما با این وجود باید با شرایط کنار می‌آمد. سال 1369 با خانواده‌ای مذهبی وصلت کرد که حاصل این ازدواج 2 دختر به نام‌های فاطمه و مهدیه است.

 

تلاوت شهریار پرهیزکار در حسینیه امام/ سال 1369

 

سال 1369 استاد پرهیزکار پس از پایان مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در محضر مقام معظم رهبری تلاوت می‌کند. در این دیدار وی به تلاوت آیاتی از سوره مبارکه «طور» می‌پردازد.

کسب رتبه نخست رشته حفظ مسابقات بین‌المللی قرآن عربستان

این استاد قرآن کریم پس از آغاز زندگی مشترک، سال 1371 نیز در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم عربستان شرکت می‌کند و با وجود فرازونشیب‌های این رقابت‌ها مقام نخست حفظ کل مسابقات قرآن عربستان را از آنِ خود کرد. در این این سفر در برنامه جانبی مسابقات که در نظر گرفته شده بود، برای نخستین‌بار از داخل خانه خدا بازدید کرد.

ارائه محفوظات در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم عربستان یکی از سخت‌ترین اجراها است چرا که در این رقابت‌ها وهابیت همواره سعی دارند حفظ قرآن توسط شیعیان را به چالش بکشند اما پرهیزکار با توکل به حضرت زهرا(س) و امام زمان(عج) آرامشی گرفت و در این رقابت‌ها با ارائه محفوظاتش آن‌هم بدون هیچ اشکال و با ترتیلی زیبا توانست توانمندی ایرانیان را به رخ جهانیان بکشد.

پرهیزکار در سال‌های ابتدایی دهه 1370 در دیدار عمومی قاریان با مقام معظم رهبری که نخستین روز ماه مبارک رمضان برگزار می‌شد، حضور یافت. در آن دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی از وی و کریم منصوری (نفر اول مسابقات بین‌المللی قرآن عربستان در رشته قرائت سال 1371) نام بردند که این اتفاق هم یکی از خاطرات ماندگار این چهره قرآنی است.

این چهره قرآنی سال 1371 کتابی با عنوان «چگونه قرآن را حفظ کنیم؟» تألیف کرد و این کتاب را تقدیم مقام معظم رهبری کردند و معظم‌له نیز تقریظی بر آن نوشتند. این کتاب در آن دوران که راهکاری برای حفظ قرآن وجود نداشت، بسیار مؤثر بود و توانست بسیاری از علاقه‌مندان را به حفظ کلام وحی تشویق کند.

سال 1372 استاد پرهیزکار به عنوان داور مسابقات بین‌المللی قرآن کریم مالزی به این کشور اعزام شد. وی و عبایی تنها اساتید ایرانی هستند که به عنوان داور به این مسابقات دعوت شده‌اند. آن دوران پرهیزکار به عنوان یکی از اساتید قرآن کریم نه تنها در ایران بلکه در جهان اسلام نیز شناخته می‌شد.

پس از آن، این چهره قرآنی به عنوان داور مسابقات بین‌المللی قرآن کریم فعالیت‌های چشمگیری داشت به طوری که در بیشتر رقابت‌های بین‌المللی قرآن کشورمان به عنوان داور یا هادی حافظان نقش‌آفرینی کرده و می‌کند.

بهترین سفر استاد پرهیزکار

استاد پرهیزکار در خاطراتش، سفر به استهبان به دعوت حجت‌الاسلام شاهسونی مدیر مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) را یکی از بهترین سفرهایش می‌داند و می‌گوید: در این روستا همه چیز نشان از محرومیت و کمبود امکانات داشت. مردم این روستا تنها به فکر خودشان نبودند بلکه میزبان دختران و پسران جوان از کل روستاها و شهرهای اطراف بودند که به قصد آموختن قرآن و معارف اهل‌بیت(ع) به مؤسسه شبانه‌روزی بیت‌الاحزان وارد می‌شدند. در آنجا به یاد حرف امام خمینی(ره) افتادم که می‌فرمود: مسئولان اگر به محرومان خدمت نکنند به آتش قهر الهی خواهند سوخت چرا که بعد از نزدیک به 40 سال که از انقلاب می‌گذرد، مردم منطقه و مراکز قرآنی تا این حد محروم هستند؟».

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول