اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

پیشنهاد کتاب برای مطالعه آخر هفته/ «هیام»

نسلی که دغدغه‌های آنها جدی گرفته نشد

در رمان «هیام» خواننده با نوع مواجهه‌ای که در قبال فرزندان شهدا و ایثارگران می‌شود روبرو می‌شود و اینکه دغدغه‌های آنها برای طیف بسیاری از جامعه جدی گرفته نمی‌شود، و شاید بشود گفت مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد.

نسلی که دغدغه‌های آنها جدی گرفته نشد

خبرگزاری فارس - حسام آبنوس: روایت بازماندگان پس از جنگ تحمیلی و فرزندان شهدا یکی از روایت‌هایی است که شاید کمتر کسی سراغ آن رفته باشد. روایتی که در زندگی و احوالات شخصی آنها سرک بکشد و آن را برای آنهایی که از حال این قبیل افراد خبر ندارند روایت کند.

لیلا باقری نویسنده جوانی که خود جنگ را درک نکرده و از نسل جوانان پس از دفاع مقدس است رمانی نوشته که در آن به سرگذشت دختری پرداخته که به تعبیری از بازماندگان پس از دوران دفاع مقدس است و به صورت غیر مستقیم از جنگ تاثیر پذیرفته است.

رمان «هیام» در واقع سرگذشت دختری با همین نام است که پدر و مادرش را در جریان تجاوز رژیم بعث عراق به ایران اسلامی از دست می‌دهد. هیام در روزهای پایانی که جنگ در جریان است متولد شده است ولی ظاهرا مشکلی دارد.

لیلا باقری در این رمان در دادن اطلاعات به خواننده بسیار خسیس است و ریز ریز او را در جریان اصل ماوقع می‌گذارد ولی قلم او که ظاهرا اولین کارش نیز هست کشش لازم را دارد تا خواننده را با خود همراه کند. هرچند گاهی این شیوه روایت خواننده را خسته می‌کند ولی در نوع خود روایت متفاوتی است و باید رمان «هیام» را در رده رمان‌های سخت‌خوان قرار داد.

در این رمان در حاشیه ماجرای اصلی که پی بردن هیام به سرنوشتی است که پدر و مادرش با آن روبرو شده‌اند خواننده ماجراهایی چون تفحص شهدا که یکی از دغدغه‌های پس از اتمام جنگ بود را نیز از سر می‌گذراند. همچنین ماجرای کودکی هیام و اتفاقاتی که برای او افتاده و گره خوردن آنها با دوران بزرگسالی آنها نیز در متن کتاب دیده می‌شود و همین‌ها می‌تواند خواننده را ترغیب به ادامه رمان کند.

رمان از نظر فرمی دارای قوت بسیار بالایی است که شاید برخی از خوانندگان را به خود جلب نکند البته نحوه روایت قربانی این موضوع را پوشش داده و نوع اطلاعات دهی او سبب می‌‌شود که خواننده کنجکاو شود سر از کار ماجرای «هیام» و پدرش در بیاورد.

در این رمان خواننده با نوع مواجهه‌ای که در قبال فرزندان شهدا و ایثارگران می‌شود روبرو می‌شود و اینکه دغدغه‌های آنها برای طیف بسیاری از جامعه جدی گرفته نمی‌شود، و شاید بشود گفت مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد.

این رمان یکی از رمان‌های متفاوت دفاع مقدس است که دغدغه یک فرزند شهید را به تصویر کشیده که اطلاع درستی از پدرش ندارد و تنها تصویری که از پدرش دارد حاصل توصیف‌های عمو و مادربزرگش است که با به شهادت رسیدن عموی جانبازش نیز آخرین تکیه‌گاه او نیز از بین می‌رود.

رمان «هیام» برای آنهایی که علاقه به روایت‌های متفاوت از دفاع مقدس دارند بسیار جذاب خواهد بود و از این حیث به نظر می‌رسد که بتواند در میان علاقه‌مندان به آثار دفاع مقدس جذاب باشد.

رمان «هیام» که در 248 صفحه نوشته شده از سوی انتشارات عماد فردا با قیمت 12 هزار و پانصد تومان روانه بازار کتاب شده است.

انتهای پیام/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول