اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

قفل تولید بر شهرک صنعتی بردیان چرام/ چشم‌انتظاری بیش از 1000 کارگر برای بازگشت به کار

از 19 واحد تولیدی مستقر در شهرک صنعتی بردیان چرام تنها سه واحد فعال بوده و این بیانگر واقعیتی است که رکود بازار و نبود نقدینگی نان بسیاری از کارگران را آجر کرده است.

قفل تولید بر شهرک صنعتی بردیان چرام/ چشم‌انتظاری بیش از 1000 کارگر برای بازگشت به کار

به گزارش خبرگزاری فارس از کهگیلویه، با توجه به اینکه بخش کشاورزی این شهرستان با محدودیت‌هایی مانند کاهش منابع آب زیر زمینی روبرو است توسعه صنعت می‌تواند به عنوان راهبرد مهم مطرح و مورد توجه قرار گیرد.

شهرک‌های صنعتی به دلیل نقش ارزنده‌ای که در تولید،رونق اقتصاد و اشتغالزایی دارند از اهمیت بسزایی برخوردارند.

واحدهای صنعتی که در شهرک صنعتی بردیان از توابع شهرستان چرام مستقر است از ابعاد مختلفی می‌توان با بهره گیری از ظرفیت موجود و توانمندی‌هایی که در زمینه نیروی انسانی،امکانات و ابزار لازم دارند برای بهبود اقتصاد بهره گرفت.

با این حال 19 واحد تولیدی شهرک صنعتی بردیان نه تنها هنوز نتوانسته قفل توسعه منطقه را باز کند بلکه این واحدها یکی پس از دیگری 6 قفله می‌شوند.

بیانات رهبر انقلاب درباره اقتصاد درون‌زا بر این تأکید دارد که توجه به تولید داخل و تقویت کارخانه‌‌ها یکی از اصلی‌ترین راهکارهای اقتصاد مقاومتی است.

این در شرایطی است که واحدهای تولیدی بسیاری در مناطق محروم کهگیلویه و چرام به علت عدم رونق به تعطیلی کشانده و در پی آن تعداد زیادی از کارگران اخراج شدند.

تعطیلی یکی پس از دیگری واحدها و کارخانجات تولیدی شهرک صنعتی و بیکار شدن کارگران در حوزه صنعت حاکی از آن است که اقتصاد طی سال‌های اخیر در کهگیلویه بزرگ فلج شده است.

در بازدید که به همراه رئیس صنعت،معدن و تجارت کهگیلویه از شهرک صنعتی بردیان داشتیم شرایط نابسامانی در واحدهای تولیدی مستقر مشاهده کردیم که نشان می‌دهد اگر فکری به حال چرخه تولید آنها نشود در آینده نزدیک همین سه واحد فعال هم به وضعیت وخیم دیگر واحدها مبتلا خواهند شد.

سید باقر افشین درباره واحدهای تولیدی اظهار داشت: از 19 واحد راه اندازی شده در این شهرک اکنون تنها سه واحد فعال و مابقی نیمه فعال یا راکد است.

رئیس صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه از تولید قطعات آب لوله بسپار، دستمال کاغذی، مواد شوینده، ایزوگام، پوشال‌سازی، آب معدنی، تیرچه بلوک و بتن‌سازی به تعدادی از واحدهای شهرک صنعتی نام برده و افزود: تعطیلی بسیاری از واحدها به خاطر شرایط رکود بازار است.

افشین تصریح کرد: واحدهای تولید مصالح ساختمان و تجهیزات به خاطر نبود ساخت و ساز در شهر فروش ندارند و راکد شدند.

وی نبود نقدینگی را از دیگر مشکلات سرمایه گذاران در این بخش دانست و گفت: بانک‌ها در ارائه تسهیلات سخت‌گیری کرده و مصوبه‌های کارگروه رونق تولید را اجرایی نمی‌کنند.

افشین افزود: در حالی که کارگروه رونق تولید بر حمایت از واحدهای تولیدی و کمک به فعال شدن آنها تأکید دارد اما بانک‌ها هیچ توجهی به مصوبه‌ها ندارند و به نوعی سنگ‌اندازی می‌کنند.

کارخانه تولید قطعات آب لوله بسپار یکی از واحدهایی است که با وجود شرایط رکود بازار هنوز فعالیت دارد و نان آور قریب به 40 نفر است.

احمدرضا زاهدی‌پور که مدیریت این کارخانه را بر عهده دارد می‌گوید: محصولات تولیدی علاوه بر داخل کشور به چندین کشور آسیای شرقی صادر می‌شوند.

زاهدی‌پور در ادامه افزود: 70 نمایندگی فروش محصولات کارخانه لوله بسپار در سطح کشور دایر است این در حالی است که طی سال‌های اخیر به علت مشکلات موجود تولید کاهش یافته است.

این کارخانه با ظرفیت تولید یک‌هزار و 200 تن در سال راه‌اندازی شده و اکنون رکود بازار و وضعیت اقتصاد تولید را به روزانه 2 تن رسانده است.

وی با بیان اینکه در مراحل اولیه راه‌اندازی کارخانه قریب به 80 کارگر در اینجا مشغول بکار شدند تصریح کرد: 50 درصد کارگران اخراج شدند.

این کارآفرین از کارخانه خود به عنوان یکی از پنج شرکت معتبر کشور در زمینه تولید اتصالات نام برد و گفت: پنج سال به عنوان واحد نمونه کیفی استان معرفی شدیم و سه سال هم واحد نمونه از صنعت،معدن و تجارت لوح دریافت کردیم.

به گفته زاهدی پور محصولات کارخانه لوله بسپار به خاطر کیفیت و برند محصول موفق به دریافت گواهی CE اروپا شده و این گواهی نقش مهمی در صادرات دارد.

لوله‌های تولیدی این کارخانه کاربرد بسیاری در جهاد کشاورزی و آب و فاضلاب دارد این در حالی است که دستگاه‌های مرتبط با وجود آگاهی از تولید چنین محصولاتی در شهرستان متأسفانه استقبال نمی‌کنند و خرید خود را از جاهای دیگر انجام می‌دهند.

نیکپور از دیگر فعالان اقتصادی است که در شهرک صنعتی بردیان سرمایه گذاری کرده اما هرگز فکر نمی‌کرد کارخانه‌ای که روبان افتتاحیه آن دهه فجر سال 92 با ظرفیت اسمی 200 هزار تن در سال قیچی شده بود به این زودی در معرض تعطیلی ببیند.

مدیر کارخانه تولید بتن آماده تصریح کرد: روزی که این طرح را راه اندازی کردم به فکر منبع درآمد،اشتغالزایی و رونق اقتصاد منطقه بودم.

وی افزود: کارخانه در صورت تداوم فعالیت زمینه اشتغال مستقیم 30 نفر را فراهم می‌کرد و بیش از 50 نفر نیز به طور غیر مستقیم مشغول به کار می‌شدند.

نیکپور با بیان اینکه از بانک عامل هیچ گونه حمایتی ندیدم، گفت: تسهیلاتی از بانک دریافت کرده بودم که 200 میلیون تومان قسط معوقه دارم.

 

 

وقتی آمار بیکار شدگان این شهرک صنعتی را از رئیس صنعت، معدن و تجارت شهرستان جویا شدم از آماری بیش از یک‌هزار نفر گفت و این یعنی کمر واحدهای تولیدی شهرک صنعتی بردیان زیر بار رکود بازار و مشکلات نقدینگی شکسته است و باید فکری به حال این واحدها کرد.

مسؤولان صنعت، معدن و تجارت استان می‌گویند 250 واحد تولیدی از مجموع 740 واحد در سطح استان نیمه فعال و راکد است.

به گزارش فارس، حال که دولت از ابتدای سال حمایت از واحدهای تولیدی را در دستور کار قرار داده و تسهیلات کلانی برای فعال شدن چرخه این واحدها در نظر گرفته است می‌طلبد از 400 میلیارد تومان تسهیلات اولیه اختصاص یافته به استان کهگیلویه و بویراحمد شهرک صنعتی چرام متفاوت دیده شود.

*********************************

گزارش و عکس : طیبه سادات سعادتی نیک

*********************************

انتهای پیام/82016/ن20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول