اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  انتظامی و حوادث

معاون حقوقی قوه قضائیه:

نیاز به قانون جامع در حوزه وکالت داریم/ هر خانواده باید یک وکیل داشته باشد

معاون حقوقی قوه قضائیه گفت: نیاز به قانون جامع در حوزه وکالت داریم؛ نهاد وکالت باید یکپارچه شود و وجود دو نهادی که همدیگر را قبول ندارند، درست نیست.

نیاز به قانون جامع در حوزه وکالت داریم/ هر خانواده باید یک وکیل داشته باشد

به گزارش خبرنگار قضایی خبرگزاری فارس، ذبیح الله خداییان معاون حقوقی قوه قضائیه در همایش «نقش و تأثیر مرکز امور وکلا و مشاوران قوه قضائیه در حوزه وکالت»، گفت: دادرسی منصفانه آن است که حق را تأمین کند. تحقیقات مقدماتی، دوران دادرسی و بعد از آن، از مراحل دادرسی منصفانه است؛ ما می‌گوییم در مرحله تحقیقات مقدماتی متهم باید وکیل داشته باشد و از بازداشت خودسرانه جلوگیری شود.

وی ادامه داد: در تمام این مراحل، دسترسی به وکیل وجود دارد تا حق متهم و بزه دیده تضمین شود و این موضوع در اسناد ملی و بین‌المللی مورد تاکید قرار گرفته است؛ در سطح ملی مهم‌ترین قانون ما، قانون اساسی است و در اصل 35 گفته شده که اصحاب دعوا در تمام دادگاه‌ها می‌توانند وکیل داشته باشند و در ماده واحده مصوب مجمع تشخیص مصلحت نیز گفته شده تمام دادگاه ها مکلفند وکیل را بپذیرند.

خداییان اضافه کرد: بیش از 100 سال وکالت به مفهوم خاص در کشور ما وجود داشته است. در قانون آئین دادرسی کیفری مصوب سال 92، موضوع وکالت به طور ویژه دیده شده است. در ماده 48 این قانون مقرر شده فرد به محض تحت نظر قرار گرفتن باید وکیل داشته باشد و حتی باید به فرد تفهیم شود که می‌تواند وکیل داشته باشد.

وی افزود: در این قانون به شکل چشم‌گیری به موضوع وکالت پرداخته شده و حضور وکیل یکی از ارکان مهم دادرسی منصفانه است؛ حضور وکیل باعث جلوگیری از طرح دعاوی واهی و افزایش ورودی پرونده‌ها می‌شود. اقناع افکار عمومی از دیگر آثار حضور وکلاست. احکامی که در جلسه دادگاه آن، وکیل حضور داشته، بیشتر مورد پذیرش طرف دعوا قرار می گیرد.

معاون حقوقی قوه قضائیه ادامه داد: هیچ کس منکر استقلال وکیل نیست و اینکه می‌گفتند قوه قضائیه به دنبال سلب استقلال وکلاست، درست نیست؛ اگر می خواهیم استقلال وکلا را تأمین کنیم، نیاز به پشتوانه قانونی داریم؛ آنچه استقلال وکیل را تأمین می‌کند، سلامت نفس وکیل است. اگر شخصی خدا ترس باشد، قطعاً از دفاع از حق عدول نمی‌کند.

وی درباره لایحه جامع وکالت گفت: لایحه جامع وکالت توسط قوه قضائیه و با همکاری این مرکز تهیه شد اما در مجلس شورای اسلامی، کلیات آن رد شد.

خداییان اظهار داشت: تهیه این لایحه در برنامه پنجم به قوه قضائیه تکلیف شد و خود مجلسی که آن را رد کرد، تهیه این لایحه را به قوه قضائیه تکلیف کرد.

وی با بیان اینکه امروز در بحث وکالت با قوانین پراکنده مواجه هستیم و نقص قانونی داریم، گفت: ما نیاز به قانون جامع در حوزه وکالت داریم؛ نهاد وکالت باید یکپارچه شود و وجود دو نهادی که همدیگر را قبول ندارند، درست نیست.

معاون حقوقی قوه قضائیه ادامه داد: اگر آزمون مرکز وکلای قوه قضائیه سخت‌تر از آزمون کامون وکلا نباشد، کمتر نیست و از نظر سواد هم وکلای مرکز وکلا از وکلای کانون چیزی کم ندارند.

وی با بیان اینکه معتقدم هر خانواده باید یک وکیل داشته باشد، افزود: وکیل نباید فقط در دعوای حقوقی و قضایی باشد و باید به طرف اجباری کردن وکالت در دعاوی قضایی برویم. وکیل باید مانند پزشک خانواده شود.

خداییان اضافه کرد: می‌گویند ماده 187 زمان دار بود و نباید جذب وکیل ادامه می‌یافت. با پیش‌بینی بندی مبنی بر اختصاص دادن 30 درصد از جذب خود به خانواده شهدا و ایثارگران به تمام این حرف‌ها و حدیث‌ها پایان داده شد.

وی تصریح کرد: هدف قوه قضائیه و وکلا احقاق حق است. ما در کنار هم هستیم و باید به رسالت خود جامه عمل بپوشانیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول